-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20140710

Sajak: Burung Itu Bukan Dia

Sajak: Burung Itu Bukan Dia
(oleh humairaadawiyah)

waktu umur 18 tahun,
bila solat subuh
di masjid
dengan sahabat
yang keturunan pagar ruyung

dia terhenti dari solat
pada rakaat pertama,
sebab dia nampak mereka
dari dunia ghaib tu
berjemaah
bersama kami.

Rakaat kedua,
baru dia masuk balik solat.

Maaf,
panjang lebar
aku conteng kalbu ini.

Aku cuma keliru
dengan keadaan aku,

perlukah aku ini
hanya bermujahadah
dan teruskan perjalanan ini
seorang diri.

Atau perlukah aku berguru...
aku betul2 keliru.

Kenapa dengan keturunan aku

Burung tu bukan dia
cuma teman saya
yang tengah sedih.

Aku membaca kitab
Fath Rabbani
karya Syeikh Qadir Jilani,
sebab kawan murid tareeqat tu,
tunjukkan aku tentang gambar syeikh.

Aku mahu belajar tentang
Bahasa Arab

Aku mahu cari tentang
Sejarah

Aku mahu susun tentang
Tamadun

Aku mahu himpun tentang
Islam

Aku mahu
Allah

No comments: