-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190610

Apa Yang Terjadi oleh Neguai

Jangan lah jadi ibarat kata:
[si burung puchung
memohon kepada raja sulaiman
untuk mendapatkan];hajatnya[hati]
nak makan tujuh kali sehari,

dan apa yang terkeluar
dari mulutnya;
tuanku patik nak makan
tujuh hari sekali.

atau,kisah burung gagak,
yang berhajat menjadi cantik
seperti burung merak,
makanya apa yang terjadi kepada nya;
renungkan dan fikirkan.

atau, kisah sejarahnya azazil;
apa yang terjadi kepadanya.

atau,kisah sejarahnya abu lahab
dan isterinya;
apa yang terjadi kepada mereka.

atau,kisah sejarahnya kepada empat puluh orang
pemanah perang uhud;
apa yang terjadi kepada mereka.

SUMBER
http://lamanpahang.blogspot.com/2019/04/penulis-pahang-sempena-bengkel-puisi.html

6 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


APA DAH TERJADI KEPADA ORANG MELAYU???

sikap kurang ajar orang melayu zaman ini,nampak ketara sangat, tiada lagi adab,atau kata lainnya sopan santunnya,dan tiada lagi adat,atau kata lainnya tata susilanya,dan yang lagi menjadi kebimbangngannya adalah fekahnya mereka telah retak terok menunggu pecah.[pada semua dari peringkat yang atas sehingga yang bawah,tiada yang terkecuali]

bukan sahaja kurang ajarnya atau egonya sesama orang melayu atau kepada orang lain sesama manusia,bahkan kepada rasulullah saw dan allah. mereka membuat main sesama mereka dalam hal bab fekah,atau kata lainnya peraturan yang sejak azali. seolah-olah kiamat tidak akan sampai kepada diri mereka.

suatu masa akan datang nanti,kalau tidak di perbetulkan dari sekarang,orang melayu akan menjadi lebih terok dan rosak dari kaum yang di sebut dalam al quraan itu.

kaum itu.....72, semuanya rosak.
kaum itu.....72, semuanya rosak.
dan kaum ini ...73,hanya satu sahaja yang terselamat.

dan kalau nak tengok orang melayu selamat,dan duduk dalam kumpulan yang satu dari 73 tu,makanya perbetulkan diri,serta buang lah ego yang merosakkan diri tu.baliklah kepangkal dari izin allah.

jangan jadi seperti kata perpatah:

petir berdentum dentum kilat sambung menyambung awan gelap, hujan tak jadi atau hujan tak turun.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


seorang sahabat bertanyakan: mimpi melaongkan azan.

kami bertanya semula kepadanya;siapa yang melaongkan azan: dai sendiri,atau dia melihat orang melaongkan azan?

sahabat itu nakkan kami menjawab sengan jawapan yang baik,sebaliknya;kami bertanyakan dia;

dia dah buat atau melaongkan azan dengan sebenar ke[dengan nyata].

dia tidak menjawab. yang dia mahukan adalah jawapan bagi mimpi yang tidak lengkap itu semata.

dan kami menyambung; cuba laongkan azan[minta kebenaran dari bilal masjid atau surau] untuk melaong kan azan,dan tengok,ada ke bilal atau orang ramai menegur kaedah azan yang dia laongkan,dan adakah sama azan dia laongkan dengan nyata itu dengan azan dia laongkan dalam mimpi,dan kalau sama alhamdulillah,sebaliknya kalau tak sama dan di tegur oleh bilal atau imam;itu tandanya kena belajarlah bagi betul.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ]. ditanya oleh seorang sahabat.


persoalannya kepada: apa bila imam menyebut kan al fatihah,dan adakah jamaah yang lain perlu jawab atau menyebut semula al fatihah,atau terus bacakan surah al fatihah?

jawapan yang kami berikan: apabila imam hendak memulakan bacaan tahlil atau majlis ilmu,dan lalu di sebutkan 'al fatihah';si imam memaklumkan kepada jamaah bagi memulakan bacaan tahlil bersamanya,kalau tidak jamaah lain yang ada bersamanya tidak bersama membaca tahlil itu. dan ada kalangan jemaah lain yang sedang beborok atau bercakap-cakap atau bersendagurau,akan berhentikan kerja main-main mereka ,dan akan bersama si imam membaca akan al fatihah.

dengan kata lainnya si imam menyebutkan al fatihah itu,bagi mengingatkan seluruh jamaah untuk memulakan majlis yang sedang di jalankan.

makanya;perlu atau tidaknya memjawab al fatihah bagi jemaah,terserah kepada jemaah itu sendiri,kalau rasa betul jawab,dan kalau rasa tidak betul,tak payah jawab,ilmu masing-masing diambik dari kaedah yang berlainan alirannya,tak perlu di pertikaikan,benda yang terlalu remeh. kecuali ianya memang betul-betul salah kepada fekah. ini bab salah kefahaman aje,makanya,perbetulkan lah. dan berlapang dadalah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ilmu tinggi orang melayu; memanglah orang melayu ni ilmunya tinggi-tinggi,waris keturunan orang koho-koholah katakan. dengan ilmu batinnya,dengan ilmu agamanya,dengan ilmu silatnya,dan lagi apa?,yang paling tertingginya ilmu kepada orang melayu ini adalah ilmu meniru atau pak turut lalu kurang menggunakan akal atau malas nak berfikir.

makanya kebanyakan dari orang melayu zaman sekarang ni berilmu tinggi tapinya ilmu asasnya tak lepas atau tersangkut. dah reti terebang,maka tak reti dah pulok nak berjalan.[tak kenal mana darat mana laut,dan mana awan. semuanya diaorang nak main terbang belaka. mereka kata,berjalan atau jalan kaki tu lambat,terbang lagi cepat.

mereka itu,dah tak tahu dan tak mahu berpijak di bumi nyata. ilmu memasing dah tinggi kan?

makanya, al quraan serta al sunnah,diaorang dok main langgar je,berbangga tak bertempat.katamnya bilang tahun,lepas tu kitab tu duduk dalam almari,atau pada rak buku,atau atas almari[tunggu berabuk],tahun depan baru baca semula,baca setakat baca aje lah. maka pemikirannya mereka dok pada takuk lama juga.

marah ke,dengan pembentangan macam ni?; kalau marah bagus lah.

dah macammana,fitnah makin sehari makin menjadi-jadi dalam kalangan orang melayu,yang mengaku membaca al quraan serta alsunnah.dan katam sekali setahun kata nyalah. berlakun je le lebih.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ditelan mati mak, di lueh mati ayah: ini lah peribahasa yang kuat orang melayu pegang,tak kira kepada urusanpun.

dan peri bahasa ini,sama dengan gandingnya kepada peribahasa; ibarat lalang ditiup angin,angin kehulu,lalang ikut kehulu,angin tiap kehilir,lalang akan ikut kehilir,dan tidak tetap tegaknya.

dan ada beberapa lagi peribahasa yang sama seangkatan denagnya lagi.

tuanpuan;madu dengan jadam itu berlainan rasanya;yang satu manis dan yang satu lagi pahit,dan kedua-duanya boleh dibuat ubat[pada orang yang mengetahuinya lah dan boleh dimakan].

makanya, yang menjadi sesuatu benda itu sedap atau pun tidak,adalah pada lidah,pahitnya,manisnya,dan akal yang memberi maklumat akan perasaan pahit atau manis itu.

dan kalau akal itu telah dirosakkan,tak ke berceramok jadinya. itu yang lansung tak kena,yang mana jantan,dan yang mana betina tu.

akal tu dirosakkan oleh siapa?. oleh orang[salah tu],yang merosakkan akal adalah diri sendiri bukannya orang sekeliling.yang pergi dengan cakap orang tanpa usul periksa tu kenapa? siasatlah terlebih dulu,dan gunakan akal berfikir.tak gitu kaedahnya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kepada warisnya: sumpahnya tak boleh makan ikan tapah.[moyang mereka]

kuburnya tok tapah, asal dari johor [tidak di buka siapa dianya yang sebenar,maaf] telah dikesan dikawasan perkuburan kampung tok tapah,seberang sungai mengadap masjid majlis daerah tapah,pekan tapah. bersama tok jusuh @ tok yusuf,asal dari pahang dan zaharah sepupu kepada tok tapah,asal dari temasek atau singapura.

dan kuburnya tok merah @ bukit merah,juga telah dikesan berada di kawasan perkuburan kampung gumut,kelompang selangor,beserta bininya,dan enam orang pengiringnya,dipahang dia adalah salah seorang pemegang kepada jawatan orang perbajelai. dan dia adalah orang kelima menggunakan gelaran tok merah.

makanya kami telah memberi kiasnya,terserah kepada anak warisnya mereka untuk menghuraikan urusan moyang mereka.