-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20200724

Bertemu lutut ke lutut

salam;

berilmu:
-rasulullah saw dahulu bertemu lutut ke lutut dengan jibri as.
-sahabat juga bergitu,bertemu lutut dengan rasulullah saw.
-imam bukhhary juga bergitu, merantau mendapatkan perawi hadis diseluruh tanah arab.
-bergitu juga kepada syekh abdullah kadir jailani, mendapatkan ahlinya kepada ilmu.

urusan bergitu memang telah ada dari sejak sebelum kelahiran nabi muhammad saw lagi. bagi mengelak salam faham serta salah pengetahuan kepada ilmu,yang memungkinkan disalah gunakan atau disalah anggapkan dengan sengaja atau dengan tidak sengaja[sama aje salahlakunya. hanyalah hukuman yang dikenakan aje yang berbeza diantara sengaja dengan tidak sengaja.

dari izin allah.seperti hukuman yang dikenakan keatas nabi adam dan siti hawa dahulu itu.
[seorang tahu dan seorang lagi tak tahu yang dia membuat salahlaku].
makanya dari sebab itulah keduanya di letakkan ditempat berlainan diatas muka bumi ini].

yang hanya disebutkan sebagai; jika sesat di hujung jalan kembalilah kepangkal jalan.

zaman ini singbroad[betulke ejaannya ni], ada pada setiap pangkal jalan dan simpang jalan,dan kalau tak pasti serta keliru,singgah lah tanya kepada polis ke,atau orang dalam kawasan yang tahu selok belok laluan disitu.[jangan tanya kepada singbroad tu].

guna GPS tu boleh,[kena ingat]gps tu dibuat oleh manusia juga,ada kalanya tak boleh di gunapakai juga.[ masa tak ada beteri,masa line tak baik,gps masok air].

jangan sampai disebutkan orang; sudah terang lagi bersuluh. malu diri sendiri tu nanti.

dari izin allah;seperti kaum nabi musa as dahulu tu,atau seperti kaum nabi nuh as dahulu tu,atau seperti kaum nabi ibrahim dahulu tu.

beritanya kan ada dalam al quraan serta al sunnah tu,bacalah bebetul, jangan berangan.

inshaallah.
12:54

8 comments:

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusan kepadanya; berpagi pagi singga ke petang senja bermalam malam hingga ke subuh; siap pulih lengkap sempurna;dari izin allah.inshaallah.

kias kepada manusia merajuk;[40 tahun rajuknya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusannya kepada; cucu cicit nya empat puluh tiga orang;siap pulih lengkap sempurna; dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

batang rambutan untuk dijadi kayu api.
jering yang ber tangkainya di julai pokok.
buah yang seperti jambu batu,bergayut lekat pada dahan bukan pada julai pada pokok besar.

tuanpuan ada belajar kias dan resmi nya kepada bidalan perkara tersebut,dari orang tua-tua dan semasa disekolah.
makanya; jangan di sesiakan ilmu yang dah ada dalam dada itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

jalan pulang atau mempelajari ilmu jalan kembali@pulang;

sesiapa yang dapat menghuraikan kias rukun islam serta kias rukun iman;itu lah yang dikatakan pelajaran ilmu jalan pulang.

pendek aje ilmu pelajarannya;tak ada ke panjangnya,sampai bertahun-tahun nak belajar.

ilmu yang panjang berjela telah di pendekkan,dan dijadikan sebelas perkara dan sebelas baris ayat aje.[semuanya berita dari seluruh dalam al quraan serta seluruh dalam al sunnah@ al hadis.

inshaallag.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

besok adalah aidiladha;korban adalah ibadah yang dilakukan oleh manusia.

kalau dok fikir-fikir lah;mereka buat korban ternakan;sebaliknya jenis dan jumlah haiwan yang wajib mereka tahu,mereka tak tahu dan tak ambik tahu.

main dok hentam buat je;jadi pak turut jelah belaka.

manusia yang dizalimi;yang kelaparan;yang tertindas;yang berlakun;yang jadi penzalim yang paling ramai dalam kalangan manusia zaman ini.

nak tahu sebabnya; sebabnya...dalam diri ada ego;ada kedekut;ada tamak;ada malas;ada takut;ada perasaan kesian.

dalam dunia ni kalu gunakan kesian;melingkup segalanya. kena guna budibicara,dan kena ada budibicara;barulah dunia ni berpusing mengikut paksinya.

ada ilmu tinggi-tinggi,tapi tak diselaraskan denganbudibicara yang betul;serupalah macam beruk mendapat bunga.

hidup beragama,beradat,beradab,serta berilmu. sebab kita ni manusia;bukannya binatang.

yang nak dijadikan korban;adalah haiwan ternakan;dan bukannya binatang.

kena tahulah haiwan yang diternak oleh nabi adam dulu tu.

apa dan berapa?.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusan kepadanya; asam garam; kuning merah biru; siap pulih lengkap sempurna;dari izin allah.inshaallah.

kiasnya; asam didarat garam dilaut,dalam belanga bertemu juga. dan; ombak laut pecah didarat didalam laut menjadi karang[lebih kuranglah bunyinya].

siapa boleh sambung dan siapkan ;siapkan le.

telah selesai kias nya kepada pemegang amanah[kumpulannya pemegang amanah][yang dipegang oleh tok bahaman].

salam.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

apa yang tuanpuan tahu dan faham???

pertugas baru;pemegang amanah baru. dalam fekah;adat;adab;ilmu.

bentangkan.

barulah boleh disemak dan ditolong.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

orang zaman ni,konon nak menjadikan diri mereka ibarat lilin;nak menerangkan dunia dengan cahaya apinya,dan dalam masa yang sama mereka menjadi tangkai jering,menberi dan minta dibalas;banyak meminta dari memberi,semuanya ada kira-kira untuk diri sendiri,kalau tidak tak dinyalakan lilin.

sedangkan apa yang dalam dadanya mereka ,mereka sendiri tak berapa tahu dan tidak berapa faham,macammana mereka nak memberi sinar kepada orang lain,sedangkan mereka sendiri tak mempunyai sinar,cuma setakat ada cahaya semata sahaja.

mereka memberi cahaya tanpa api,dan api itu tidak ada sinar untuk mencahayanya sekeliling.

inshaallah.