-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230414

Pendekatan 70: Andaikan sifat tamak itu dapat ditanyai

 70) Tidak akan berkembang biak berbagai cabang kehinaan itu, kecuali di atas bibit tamak (kerakusan). Sifat tamak (rakus) itu adalah bibit dari segala macam kehinaan dan kerendahan. 

Ahubakar Al-Warraq Alhakiem berkata : Andaikan sifat tamak itu dapat ditanyaii : Siapakah ayahmu? Pasti jawabnya : Ragu terhadap takdir Allah. Dan bila ditanya : Apakah pekerjaan mu ? Jawabnya : Merendahkan diri. Dan bila ditanya : Apakah tujuanmu? Jawabnya : Tidak dapat apa-apa.

Ketika Sayyidina Ali bin Abi Thalib ra. baru masuk ke masjid jami’ di Basrah, didapatkan banyak orang yang memberi ceramah di dalamnya. Maka ia menguji mereka dengan beberapa pertanyaan dan yang ternyata tidak dapat menjawab dengan tepat, diusir dan tidak diizinkan memberi ceramah di masjid itu, dan ketika sampai ke majlis Al-Hasan Al-Basry, ia bertanya : Hai pemuda, saya akan bertanya kepadamu sesuatu, jika engkau dapat menjawab, aku izinkan engkau terus mengajar di sini, tetapi jika engkau tidak dapat menjawab, aku usir engkau sebagaimana lain-lain temanmu yang telah aku usir itu. 

Jawab Al-Hasan : Tanyakan sekehendakmu. 

Sayyidina Ali bertanya : Apakah yang dapat mengukuhkan agama ? 

Jawab Al-Hasan : Wara’ (yakni berjaga-jaga diri/menjauh dari segala syubhat dan haram). Lalu ditanya : Apakah yang dapat merusak agama ? Jawabnya : Tamak (rakus). Imam Ali berkata kepadanya : Engkau boleh tetap mengajar di sini, orang yang seperti engkau inilah yang dapat memberi ceramah kepada orang-orang. 

Seorang guru berkata : Dahulu ketika dalam permulaan bidayahku di Iskandariyah, pada suatu hari ketika aku akan membeli suatu keperluan dari seorang yang mengenal aku, timbul dalam perasaan hatiku; mungkin ia tidak menerima uangku ini, tiba-tiba terdengar suara yang berbunyi : Keselamatan dalam agama hanya dalam memutuskan harapan dari sesama makhluk. 

Wara’ dalam agama itu menunjukkan adanya keyakinan dan sempurnanya bersandar diri kepada Allah. 

Wara’ yaitu jika sudah merasa tiada hubungan antara dia dengan makhluk, baik dalam pemberian, penerimaan atau penolakan, dan semua itu hanya terlihat langsung dari Allah ta’ala. 

Sahi bin Abdullah berkata : Di dalam iman tidak ada pandangan sebab perantara, sebab itu hanya dalam Islam sebelum mencapai iman. 

Semua hamba pasti akan makan rizqinya, hanya mereka berbeda-beda : ada yang makan dengan berhina-hina yaitu peminta-peminta. Ada yang makan rizqinya dengan bekerja keras yaitu kaum buruh, ada yang makan rizqinya dengan menunggu, yaitu pedagang yang menunggu lakunya barang. Adapun yang makan rizqinya dengan rasa mulya, yaitu orang sufi yang merasa tidak ada perantara dengan Tuhan. 

6 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


keadaan telah berubah;yang mengubahnya adalah manusia sediri;

tuanpuan dan mereka itu [zaman ini] lebih kepada tumpuan permasalahan[tadsub kepada masalah],yang menyebabkan diri menjadi 50-50.

kalau jadi masalah,macammana nak buat atau macammana nak cari penyelesaian;sedangkan pada fekah yang tercatit dalam al quraan,semuanya lurus dan betul,tidak ada permasalahan.

sebab itu;apabila masalah terjadi atau timbul,wajib rujuk dalam al quraan.

mmasalah itu ditimbulkan oleh manusia sendiri;yang telah terjadi,dan diulang-ulang permasaalahan itu menurut zaman sebagai rujukan sejarah.tak ada fomula baru yang sepatutnya di rekacipta oleh manusia zaman ini bagi masalah yang timbul kemudian hari.
[sebab itu diceritakan masalah yang lepas dalam al quraan] sebagai tanda rujukan[sejarah] jika terjadi semula permasalahan sebagai panduan membuat keputusan.

permasaalahan yang akan datang juga telah di terangkan oleh al quraan serta al sunnah;jadinya apa masalah sebenar masyarakat islam zaman ini???

kerosakan bumi adalah dari tangan-tangan manusia sendiri[itu yang disebut oleh rasulullah saw][dan oleh al quraan].

masalahnya,manusia sendiri yang mencari dan masuk dalam masalah;dan tak reti pulok nak menyelesaikan masalah;bukan sebab tak ada ilmunya;sebaliknya,tak tahu kaedah untuk menggunakan ilmunya.[orang tua kata banyak bercakap dari bekerja]

perbezaan pendapat itu lumrah dan ada baiknya;tapi; tidak sepatutnya lah sampai membawa kepada fitnah atau bergaduh atau perang saudara.[orang gila sama orang gila pun; pun tak mahu bergaduh,mereka hanya lawan cakap aje[buat bising],bila dah penat mereka berenti atau tidur;dan bila lapar mereka makan dan bila sudah kenyang mereka senyap.

yang selalu buat dan cari masalah adalah orang yang normal[waras];tak puas dengan hidup mereka;menyalah gunakan sebutan;beribadahlah seolah-olah akan mati besok hari;dan bekerjalah seolah-olah akan hidup 1000 tahun.

kita hidupnya dari subuh sehingga ke ishak aje,itupun sebahagian darinya tidur[itu pun dah kira bagus dah kalau dapat lihat matahari hari esok]
dan seminggu seminggu selama sebulan,dan dua belas bulan pada setahun.
[berpada-pada lah;dan sekali-kali,dan kalau banyak kali,itu dinamakan orang yang tak berakal lah].



inshaallah.





Anonymous said...

neguai,
salam;


perhatian;[...];

ramai kalangan nya pemegang amanah/wakil amanah/pertugas/pelapis;
diatas muka bumi zaman ini yang digantung dari tugas mereka dari sebab,tiada budibicara dalam menjalankan tugas.
[urusan bahagian fekah diri mereka digantung tugas dan dibekukan;hanya bahagian adatnya diri mereka sahaja yang berfungsi dan bertugas;sementara bahagian adabnya diri mereka hanya sebahagian sahaja yang berfungsi,dan sebahagian lagi di gantung tugas dan dibekukan].

kebanyakan dari mereka masih berdiri pada ilmu perang[tasawuf perang].
menggunakan ilmu kepada bukan tujuan sebenar jalan allah.[bila nak kembali ke laluan sebenar,tak tahu le].terutama sekali,sibuk dengan mencari dan mengambik harta karun ghaib dan duit alam ghaib.[dan lain-lain kesalahan termasuklah kelakuan yang aib].

dari sebab itu;yang mereka hebohkan,bani tamim atau apa yang mereka hebohkan gelaran lain bagi bani tamim,mungkin tak kesampaian untuk diri mereka.

pemegang amanah utama[dengan izin allah] memerhatikan diri tuanpuan dan mereka-mmereka itu setiap masa.[kebanyakan dari tuanpuan dan mereka-mereka itu tidak kesampaian dalam bab tahu serta faham,terutamanya sejarah,serta keturunan.

mengaku sebagai pemegang amanah/pertugas/wakil amanah,sebaliknya tak kenal pun pemegang amanah utama.bagi fekah/bagi adat/bagi adab;dan siapa pemegang amanah utama bahagian ghaib.

pemegang amanah bahagian ghaib ini lah yang boleh menghukum[menjatuhkan hukuman] keatas tuanpuan serta mereka-mereka itu.[yang mana kami selalu sebutkan dengan gelaran moyang sahaja].

tuanpuan dan mereka-mereka itu boleh terlepas pada nyatanya[jasmani] diri,sebaliknya tidak terlepas dari hukuman ghaibnya [rohani] diri .
[hukumannya tunai serta merta diatas muka bumi masa hidup;mengikut tatacara salahlaku yang telah dibuat][rukun 13 dalam solat,tidak belajar menjadi diri seorang manusia yang tegak berdisplin]

jangan jadikan diri tuanpuan dan mereka-mereka itu sebagai;indah khabar dari rupa.[itu penyebabnya masyarakat menjadi keliru dan tidak kesampaian ilmu dalam diri mereka].

ilmu sebenar dengan ilmu perang ada perbezaannya; sebab ilmu perang[tasawuf perang/tarikat perang/hakikat perang/makrifat perang/syariat perang] itu adalah satu dari @ sebahagian dari ilmu sebenar islam.

tak ada kesalahan untuk belajar dan pegang akannya,sebaliknya lengkapkan serta sempurnakan lah ilmunya islam itu[tahu serta faham ilmu islam]

jangan dok pegang dan amalkan ilmu beranggapan semata-mata[mengelirukan diri dan orang lain][itu fitnah terhadap ilmu lah namanya].



inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


bab; lailatulqada.

ramai yang berdoa,minta untuk dapat atau bertemu malam lailatulqada;bagus lah,tinggi hajatnya tu.

yang tak bagusnya; doanya aje yang lebih,perkara sebenar entah kemana ilmunya.

ada kalangan mereka yang mendapat akannya,tapi lain yang diminta,perkara yang sepatut dan wajib,lupa nak minta.

kebanyakannya,memang tak dapat jumpa,sebab angan-angan lebih tinggi[orang tua-tua kata;lebih sudu dari kuah].[angan-angannya; menambah dan membukitkan pahala untuk simpanan hari mati sebagai tiket kesyurga]

serupa budak sekolah lah;buat solat hajat untuk lulus periksa,boleh tu memang lah boleh,ada sikit kurang lah.

perjalanan manusia ni panjang,selagi tak kiamat alam bumi[contoh pada tumbuhan dan haiwan;berkembang biak,hanya nama dan bentuk rupa aje yang berubah]



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



fata al tamimi tu apadia;cuba cakap dalam bahasa melayu sikit[maksud atau terjemahan kepadanya]???;dan mujjadit tu pulok apa dia???

tahu lah tuanpuan dan mereka-mereka tu pandai arab;sebaliknya masyarakat awam ramai yang tak reti[acu cuba terangkan kepada masyarakat awam huraian kepada kedua sebutan tu. bior terang lagi disuluh dengan lampu.

kalau tuanpuan dan mereka-mereka itu menunggu-nunggu dan menantikannya,jadinya tuanpuan dan mereka itu sape.

kenapa tunggu orang lain membetulkan;kenapa tak betulkan diri tu sendiri atau membetulkan sesama sendiri[muzakarah le].

yang ditunggu tak tahu hujung pangkal dimana dirinya keberadaannya; dan yang dah ada keberadaan sesama sendiri tu buat lah[ada masalah dengan diri sendiri ke dalam ilmu].

muzakarah sesama sendiri mana yang ada dan telah ada zaman ini;nanti kemudian akan datang mereka-mereka dari dua golongan yang tersebut itu.

jangan buat pelik dan ajaib,nampak ke serabutnya oleh orang atau masyarakat awam terhadap tuanpuan dan mereka itu.[tak gitu kaedahnya].

nanti ada pulok yang menipu,mengatakan mereka adalah maksud orang yang ditunggu-tunggu,tak ke jadi kes menyamar tu.

fata al tamimi dan mujjadit[ bani tamim] tu sentiasa ada atas muka bumi ni,tak pernah putus[tuanpuan dan mereka itu yang tak perasan atau tak berperasaan].

adakalanya mereka hanya senyapkan diri mereka aje,dan bila telah terlalu serabut,baru mereka menunjukkan diri.itupun kalau tak mendatangkan fitnah atas diri mereka dan manusia lain.[kalau keadaan itu terjadi mereka hanya akan berpungsi dibalik atau belakang tabir aje].

setiap dari mereka akan di beri ujian dengan soalan fekah dari bab rukun islam ,kalau jawapannya betul serta tepat,itulah mereka.;dan kalau jawapannya tak betul bukan salah[tak tepat],bukanlah mereka yang tuanpuan dan mereka itu tunggu-tunggukan selama ini.

soalannya telah kami bentangkan dahulu itu???

dua kalimah syahadah;mana ayat penuhnya dalam al quraan? serta huraian sejarahnya
solat itu bermaksud apa? serta huraian sejarahnya
puasa itu bermaksud apa? serta huraian sejarahnya
zakat dan juga haji.
beserta pecahan soalan bagi kelima persoalan itu.

kalau tuanpuan tak tahu macammana nak beri soalan kepada mereka yang ditunggu itu[untuk ditanyakan],macammana tuanpuan dan mereka-mereka itu nak tahu maksud orang yang ditunggu-tunggu adalah yang sebenar serta betul[tak tahu soalan dan tak tahu jawapan].


Anonymous said...

neguai,
salam;


ramadhan,besok lusa dah nak berlalu[...];dan syawal akan mengambik alih.

ada manusia yang sedih dan ada manusia yang seronok;dan ada manusia yang selamba[yang ini tak berapa boleh pakai].

nak seronok ke,atau nak sedih ke,tiada masalah,hanya lah, sempurnakan ramadhan tuanpuan[jangan setakat siapkan puasa];ramadhan itu yang wajib disempurnakan oleh manusia.

puasa tiap tahun, sebaliknya, ramadhannya bila nak disempurnakan oleh diri[tak pernah disempurnakan],jangan sampai dah mati baru berangan nak buatnya.[habis tergantung pahala puasa][silap haribulan,masuk angin keluar asab],sebab ramadhan tak di sempurnakan.[nak sempurnakan tahun depan?;sempat ke?]

maka setakat dapat; siang dapat lapor dahaga;dan malam dapat kenyang.
[itu aje lah yang dapat atau diperolehi oleh manusia yang tak sempurnakan ramadhan]

maka;ada sehari dua lagi ni ramadhan nya;sempurnakan lah.

ramadhan itu apa???



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


jumpa dan dapat tak, dengan malam lailatulqada,kalau dapat bagus lah.

betul ke apa yang didoakan,atau minta benda yang meraban.

ingat sikit[orang sebut];dunia kata pergi,kubur kata mari.

jangan sampai;yang dikendong tercicir,yang dikejar tak dapat.



inshaallah.