-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230407

Pendekatan 69: Siapakah yang berjalan, Yang sedang berjalan dan yang telah sampai kepada Allah.

 69) Allah telah memutuskan orang-orang yang berjalan menuju kepadaNya, dan yang telah sampai padaNya, daripada melihat/mengagumi amal (ibadat) dan keadaan diri mereka. 

Adapun orang yang masih sedang berjalan, karena mereka dalam amal perbuatan ibadat itu belum dapat melaksanakan dengan ikhlas menurut apa yang diperintahkan. 

Adapun orang-orang yang telah sampai, maka karena mereka telah sibuk melihat kepada Allah, sehingga lupa pada amal perbuatan sendiri. 

Sehingga bila ada perbuatan diri, maka itu hanya kurnia taufiq dari Allah semata-mata. 

Tanda bahwa Allah telah memberikan taufiq hidayat pada seorang hamba, apabila disibukkan hamba itu dengan amal perbuatan taat, tetapi diputuskan daripada ujub dan bangga dengan amal perbuatan itu, karena merasa belum tepat mengerjakannya, atau karena merasa bahwa perbuatan itu semata-mata kurma Allah sedang ia sendiri merasa tiada berdaya untuk melaksanakan, andaikan tiada kurma rahmat Allah. 

10 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;

bab; [nuzul al quraan];[fahamkan bebetul,jangan ikut sedap].


jangan lah pendek sangat akal tu; akal manusia ni dah lama,lebih dari 1400...1500 tahun.[jangan buat otak tu jadi sendat dan sempit].itu lah akibatnya sejarah fekah di ketepikan.

apa yang diberitakan itu adalah khilaf kiasnya dalam al quraan[orang tua-tua kata,menceritakan halnya aje,apa yang telah,sedang dan akan berlaku].

hanyalah nabi muhammad saw itu,bagi pelengkap kesempurnaannya aje.

kalau turunnya 1400 tahun,macammana pulok manusia boleh ujud dulu dari al quraan[tak betul];ia wajib ujudnya dulu[ orang sekarang kata] bluprint.;macam orang buat bangunan tu le.[bangunan dulu atau plan dulu].

ingat sikit;sebab pulut santan binasa;....


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

bab; solat[azan;iqamad;niat];[hatta wuduk sekalipun]


bukan disebabkan pakaian;perangai;atau yang lain-lain tu,yang menyebabkan solat tak diterima[tertolak].

sebaliknya;lengkap serta sempurna[tertip serta tertil] dalam rukunnya;dalam bacaannya terutamanya dalam bacaan al fatihah.[tak lengkap serta tak sempurna dalam bacaan,terutamanya ala fatihah].

baca;semua orang reti dan boleh bacakan,tapi lengkap serta sempurna ke bacaan surah al fatihahnya.

solatnya sah tapi tak lengkap serta tak sempurna le.[ini yang ditakuti oleh para ulama silam[para wali-wali dahulu tu];maka ditolak oleh allah,walaupun di mata nyatanya manusia lain kelihatan cantik solat mereka].

solat yang tak lengkap serta tak sempurna tidak akan melepasi pintu langit pertama sekalipun. solat itu akan dibantingkan kembali kebumi,diatas belakang tengkok tuannya.[maka pahala solat tergantung-gantung,kelangit tak melepasi;kebumi tak sampai kembali,sehingga lah solatnya dapat dilengkapi serta disempurnakan][baru lah pahala itu terpakai dikira][kalau tidak sempurna,pikul le pahala yang tak sempurna tu selagi ada hayat;dan bila mati[dalam kubur],akan di pertanyakan oleh solat itu,kenapa dia tak dilengkapkan serta tak disempurnakan].

jawab le, kalau boleh jawab tu nanti.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


apa sebab ibadat tak naik kelangit???;

sebab sibuknya cari pahala yang niatnya tak lengkap[bacaannya tak sempurna].
[jengok le semua bacaan yang tuanpuan ucapkan;apa yang tuanpuan terlepas pandang,atau terlupa;bukan terrr lupa,memang dah lupa;sebab tak tahu pun].

bercakap sebaliknya tak buat,yang disuruh orang lain yang buat,yang bercakap nak ambik pahala dari orang,tak boleh pakai punya orang macam tu.

semua perbuatan adalah atas niat,kalau dah niat tak lengkap serta tak sempurna[bacaan niat]; gonna gayanya.[dalam kesemua urusan rukun islam].

kalau sebutan niatnya lengkap serta sempurna;selalunya tak tergamak seseorang manusia hendak atau akan melakukan kesalahan atau berbuatan yang salah;bergitu juga kepada, kalau bacaan dalam ibadah lengkap serta sempurna.[tak gitu kaedahnya].



inshaallah.



Anonymous said...

neguai,
salam;


kita ni,kalau nak bertawakal,jangan pakai tawakal bersangka-sangka,tak kesampaian tawakal yang macam tu,jadi kerja yang buang masa dan tenaga.

tawakal,hendaklah tahu serta faham dengan sebenarnya;

kalau nak buat baik,apa baik itu,dan kalau nak buat jahat,apa jahat itu.

bukan boleh main pakai sebut; allah tahu apa yang hambanya lakukan.

sebab itulah doa yang diminta oleh manusia zaman ini,tak berapa nak di kabulkan oleh allah;minta macam-macam dan pelik-pelik[bukan tak boleh minta];tapi biar lah betul masa dan tempatnya,jangan dok main radah minta sekali gus,[minta lah satu persatu;lulus satu,baru minta satu lagi][kalau dah main minta sekali gus 20 permintaan,dan kalau lulus semuanya 20 permintaan tu,apa jadi dengan manusia yang minta tu???].

dia tak tahu mana yang di terima dulu;macam orang kebulur dapat makanan lah jadinya;habis semuanya di sumbat dalam mulut,sudahnya tercekik dengan makanan,bernafas tak boleh,sudahnya ditutup dengan kain putih.

yang dikejar tak dapat,yang dikendong tinggal belakang,jadi orang lain punya.

kita bercakap,kita buat untuk tunaikan,jangan lepas tangan;niat tanpa usaha,macam tanam kayu mati untuk bertunas.

semai lah benih yang baik,maka ia akan keluarkan tunas pokok yang akan tumbuh besar serta mengeluarkan hasil[itu pun kalau disiram dan dibaja dengan elok le].

kalau semai benih,dan dibiarkan dia tumbuh tanpa penjagaan[itu yang dinamakan tawakal bersangka-sangka][hasilnya ada,tapi bantut,sebab tak berjaga].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ambik perhatian;[untuk semua;terutamaya, pemegang amanah;wakil amanah;pertugas;pelapis].


ingat-ingat sikit[tak payah banyak];atas muka bumi ni boleh lah[jasad tu] buat sombong;berlagak;angkuh.

dalam bumi tu nanti,semua tu diketepikan[merana jasad,roh,nyawa tu]kecuali orang yang taat kepada allah serta rasulnya.

[nak berlakun;berlakun lah puas-puas]

allah dah sebut kan dalam al quraan;

mereka merancanakan sesuatu [muslihat]; allah juga meranncanakan sesuatu atas mereka,allah maha bijaksana lagi maha mengetahui akan segala sesuatu.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


rasa-rasanya lah;kalau belajar betul dengan imam[al quraan serta al sunnah],mereka-mereka tu,dan kalangan tuanpuan,tak serabut,dan tak bertelagah sesama sendiri.

mereka-mereka tu dan kalangan tuanpuan,ambik ilmu dengan sape,sampai datang yang ghaib mereka-mereka itu dan yang ghaib kalangan tuanpuan,minta tolong dengan pemegang amanah.dan[yang nyata] mereka-mereka itu dan yang nyata kalangan tuanpuan ada bertelagah dengan pemegang amanah zaman ni ke???.

ada kalangan mereka-mereka itu dan kalangan tuanpuan yang dikenakan kifarah;tak terasa ke diri tu dihukum oleh allah???.

tak sedar-sedar lagi ke,apa salahlaku atau kesilapan yang diri tu telah lakukan sehingga di kifaran atau buat-buat tak reti.[takut malu punya pasai,tahu oleh manusia lain,kifaran dijadikan pekong dalam dada].

orang zaman ni kata; biar papa asal bergaya; orang lain tak boleh tolong melepaskan orang yang dalam kifarah[yang dihukum oleh allah,selain diri sendiri buat pemutihan atas diri sendiri[taubat].

kalau buat macam; puasa yang yang yok pagi-pagi buka periuk,atau satu lagi lagu kanak-kanak tu[pak aji mata buta,nak pinang anak dara,tak ke mana le diri tu,duduk le dalam kifarah allah sampai kiamat.[ada bergunung pahala pun tak relevan untuk diri sendiri][pahala dengan kifarah,mana boleh tukar-tukar.pahala tu tak boleh dijadikan bayaran untuk batalkan kifarah,bergitu juga dengan zikir][selagi tak taubat,zikir dan pahala yang diri tu ada,di bekukan dan tak terpakai.

jangan sampai,diri dipulau oleh para makhluk-makhluk allah dibumi dan dilangit dari sebab kifarah. sungguh mengaibkan.di agung-agung kan oleh orang yang ramai,tapi dihina oleh para makhluk allah yang lain.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

perhatian;[ingkar vs tak dengar kata].


keduanya adalah kepada maksud yang sama dan serupa,cumanya martabatnya yang ada beza sikit.

bila disebut ingkar,sebutan tu nampak berat; selalunya digunakan kepada melanggar perintah dan arahan ketua;dan dalam fekah disebut mungkar dan kufur[orang melayu dok sebut kafir];yang membawa maksud buat sesuatu yang melanggar perintah allah dan rasulnya.

dan disebut;tak dengar kata atau tak reti bahasa,bermaksud degil,nampak ringan hukumnya.selalunya digunakan kepada kanak-kanak.

tak usah lah;nak berlebih-lebih dalam maksudnya sehingga menjadi pertikaian dan fitnah.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


mereka kata imam mahdi sudah muncul[betul ke mereka itu tahu dia dah muncul;sedangkan perkara setiap tahun yang muncul dalam bulan rahmadan pun mereka tak pasti;[anak bulan rahmadan dan anak bulan syawal] dan[ lailatul qada].

dalam simulasi covid 19 pun mereka dah gagal.jangan gembar gemburkan cerita akhir zaman beria sangat,rosak masyarakat awam nanti.[nanti pertualang yang akan mengambil kesempatan mencedok di air keruh].

pasal bani tamim pun jadi pertelagahan pendapat,dan iri mengiri;apa lah yang sasau sangatnya.

pasal melayu pun juga dibuat pertelagahan;mengaji sejarah al quraan lah dulu,baru lah terang lagi jelas duduk perkaranya.[tak gitu kaedahnya].

belajar al quraan serta al sunnah[sejarahdalamnya];jangan setakat menagaji berlagu semata aje.[orang kata;orang buta pun tahu walaupun mereka tak nampak].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

perhatian;[...]pemegang amanah;wakil amanah;pertugas;pelapis[terutamanya];


apa yang serlok sangatnya; pantai lagikan berubah;apa kata tuanpuan dan mereka-mereka itu mengubah perangai dan sikap masing-masing menjadi sopan serta elok mengikut adab melayu;boleh tak???.

ada pulok yang akan bertanya dan berkata; kami dah memang orang melayu!!!;betul lah tu tuanpuan dan mereka-mereka itu melayu; siapa maksud sebenar melayu tu???,zaman mana dia hidup???,dan mana satu adabnya???

tak kan melayu hilang di dunia;betul dah ungkapan tu.

selagi ada bumi serta alam;melayu tak kan hilang.

sebaliknya;cucu cicitnya,tahu serta faham ke apa yang di maksudkan melayu tu???

dia pernah melakukan salahlaku kepada allah,dan telah dikifarahkan,serta telah bertaubat dan diterima taubatnya[diampunkan oleh allah].


tuanpuan dan mereka-mereka itu pulok,bila masanya nak lakukan hal yang sama;salahlaku dah buat,kifarah dah dikenakan;taubatnya bila masanya nak buat???

jangan lalai sampai ke mati.

bercerita dan mendengar hal kiamat.acap kali dah;melihat bala bencana selalu dah; sebaliknya,fitnah masih di buat oleh tuanpuan dan mereka-mereka itu.

memfitnah,dan membalas dendam[berdendam];itu bukannya sikap orang melayu;tiada adabnya dan tak beradat.

apabila tiada adab dan tak beradat, hannya sekelumit fekah sahaja yang ada dalam hati diri tuanpuan dan mereka-mereka itu,dan tidak berkembang[atau tidak ada teguhnya],tak yakin diri le mudah cakapnya. was-was menyelubungi benak akal.

itu menunjukkan tidak kesampaian ilmu dalam diri.walau pun memiliki ijazah yang banyak. terutamanya yang memegang ilmu adat,adab,fekah perang[ilmu perang].

tak tahu nak berperang dengan siapa,dan apa tujuannya;siapa musuhnya.

bayar fitrah[zakat] sudah; kembali kepada fitrah melayu ?,bila???.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


bab; munculnya mujadid pada setiap seratus tahun;[yang diperkatakan].

tuanpuan dan mereka-mereka itu[masyarakat] tidak akan perasan pun yang mereka akan atau telah muncul pada zaman ini,berlainan dengan masa zaman yang lepas tu.

mereka itu tidak dikenali oleh masyarakat pun,sebab masyarakat lebih menekankan hal-hal remeh dari hal pokok.

kalau ada pun kemunculan mereka,hanya seperti orang awam sahaja,tidak seperti ulama atau orang cerdik.[kebanyakan dari mereka berjalan dibelakang tabir masyarakat]. dan tugas mereka memerhatikan gelagak manusia,terutamanya ulamak zaman ini dan manusia yang cerdik pandai.

jangan gusar,mereka tetap ada di sekeliling tuanpuan dan mereka-mereka itu[jangan buat pening kepala].

yang pentingnya; perbetulkan diri tu,dan mereka akan bantu bila ber keperluan.[kalau tak nak perbetulkan diri,tak ada dari kalangan mereka[mujadit] itu yang akan masuk campur;melainkan atas perintah allah swt serta rasulullah saw.[mereka menjalankan tugas dengan perintah allah,dan bukan ikut kehendak sendiri].


inshaallah.