-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20240524

Pendekatan 104: Tidak sempurna iman dan keyakinan sebelum nyata percaya dan syukur.

Sesungguhnya sebab terasa pedihnya atas penolakan Allah kepadamu itu, kerana engkau tidak mengerti hikmat Rahmat Allah dalam penolakan dengan tidak memberikan harapan kepadamu. 

Tiada sempurna iman keyakinan seorang terhadap Allah sebelum ia memiliki dua sifat : 

1. Percaya penuh kepada Allah, yakni bersandar dan berharap hanya kepada Allah.

2. Syukur (terima kasih) kepada Allah karena dihindarkan dari padanya apa yang diujikan kepada lain-lain orang yaitu yang berupa kekayaan dunia.

Juga tidak sempurna iman dan keyakinan hamba sebelum ia mengerti bahwa pemberian Allah sesuatu yang manfaat, dan penolakan Allah itu karena ada madharrat bahaya. 


3 comments:

Anonymous said...

salamun,
kias,


ada lima soalan yang wajib di lengkap dan di sempurnakan oleh manusia [islam];[yang perlukan jawapan, lengkap dan sempurna,lalu disempurnakan dan di kirim atau dititip kepada allah atau di hantar ke baitul makmur].[untuk di serahkan dan disimpan sebagai hak diri manusia yang empunya diri dengan allah;yang juga disebut sebagai mengenai diri dan mengenal allah].

[jawapan yang tak lengkap,akan diabaikan atau di pulangkan kepada manusia yang menghantarnya,dengan di lemparkan atau dibantingkan keatas batang tengkok manusia itu].

ada 7 tapisan bagi setiap jawapan yang dihantar,dan tapisan akhir adalah selepas tapisan ketujuh[tapisan ke 8,itu adalah tapisan menyeluruh;lapan perkara yang melarokan[merosakkan] kesempurnaan jawapan].

[tidak ada solat sunnat yang dapat menampal kerosakan jawapan yang di hantar itu; macam soalah spm atau soalan stp tu].[ambik periksa semula atau abik paper julai.


iaitu; rukun islam 5 perkara[rukun iman 6 perkara itu akan berserta dengan rukun islam].

kalau boleh menjawab dengan lengkap dan sempurnakan akan soalan yang lima; itu lebih bermanafaan untuk keperluan diri dari mengumpul harta dunia atau
mengumpul saham akhirat.

harta dunia atau saham akhirat,itu tanggapan dalam diri;semua manusia akan di beri sebagai rezeki pemberian tuhan kepada makhluk yang berada di mukabumi,[saham akhirat juga sama tanggapannya hanya berlainan dalam setiap kepercayaan agama atau bangsa].

dalam islam,ulama zaman dahulu telah meletakkan kias soalannya pada rukun islam 5 perkara;jawab laa.

apa yang kebanyakan zaman ini diperdengarkan,itu huraian atau penjelasan untuk memberi kefahaman kepada manusia. bukan jawapan penuh atau bukan jawapan lengkap.

jawapannya beraba dalam al quraan serta al sunnah dalam bentuk sebutan atau ayat kias,[al sunnah wajib bersandar dari jawapan dalam al quraan juga].

contohnya seperti;[dalam jawi] alif laam miim dan yaa siin.

contohnya seperti; ayat surah al fatihah.

itu seluruhnya kias khilaf.

bergitu juga la,kepada rukun islam 5 perkara serta rukun iman 6 perkara tu.[kias khilaf laa].[oleh diperbuatan oleh ulama islam zaman silam].

[kalau tak boleh jawab,jangan pertikaikan kias khilaf yang di bentangkan oleh ulama zaman silam atau ulama islam].[mereka dah berikan banyak klu-klunya,sebaliknya manusia yang terkemudian masih lagi kelu akal,telinga,mata serta lidahnya mereka.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
kias,

klu pertama yang dibentangkan oleh ulama silam,dan sentiasa di erdengarkan kepada orang;

talkin di kubur tu;itu soalan kias yang ditujukan kepada orang hidup,bukan kepada mayat dalam kubur.
[orang dalam kubur tu dah nampak dah jawapannya;boleh dengan tak boleh menjawab aje].

kalau klu yang ditunjukkan oleh ulama silam,tak dapat di jawab oleh ulama zaman ini,ingat sikit kepada orang awam.[klu menjadi kelu].

rukun islam 5 perkara serta rukun iman 6 perkara;klu le tu.

tak kan le soalan klu di jawab dengan jawapan klu; itu bukan lagi kelu,sebaliknya dah menjadi kaku dan beku.

sebab itu disebutkan oleh ulama silam sebagai; mengaji al quraan [mengkaji al quraan;dan bukan setakat belajar membaca semata-mata].

mengkaji,bila dibuangkan huruf k,akan menjadi mengaji.

dan orang melayu ni,banyak sibuknya kebenda lain dari al quraan,dari mengaji al quraan.


inshaallah.



Anonymous said...

salamun,
kias,


azan,iqamad,solat,dan termassuklah lain-lain ibadah;semuanya berbentuk perbuatan kias kilaf,yang wajib di kaji oleh setiap manusia yang mengaku allah itu tuhan mereka[orang islam lee].

bukan beranggapan hanya kepada mendapatkan pahala semata-mata.
kalau itu lah tujuannya,mudah sangat lah hidup atas muka bumi ni;makan,tidur,berkeluarga dan akhirnya mati,lalu diganti dengan manusia lain.

tak selalunya 1+1 jawapannya 2.adakalanya jawapannya 3,adakalanya jawapannya 4.manusia dijadikan sepasangan,jadi jawapan 1+1,juga betul 1.

jawapannya betul belaka;hanyalah nakka jawapan yang tepat,untuk dapatkan jawapan yang tepat,kenalah mengaji[mengkaji].

yang jadi salahnya;jadi pak turut;etul ke,salah ke,bantai ikut aje.

tunggang langgang le kesudahannya manusia yang hanya manjadi penurut tanpa tahu jawapan yang tepat[dalam soal tahu serta faham].

tak gitu kaedahnya.


inshaallah.