salam,
khilaf,
al baqarah;[...];
ayat pertama kepada surah kedua;
maka; hurufnya 36 nyata,dan 8 ghaib [selisih malaikat 44 dalam sebutan melayu jawi]
jangan angkat kening dulu [itu anda tak yakin]; semak lah dengan ahlinya berilmu; dan bukan dengan ahlinya yang merapu.
setiap huruf arab mahupun jawi tidak boleh diubahsuai [bentuknya bunyinya dan keberadaannya]
wajib di susun dan dibaca sepertimana huruf itu turun bersama nabi adam. [sebab itu tidak ada nisbah kepada jawi lama kepada jawi baru][orang yang merubahnya, itulah pertualang kepada huruf kerosakan ejaan jawi dan ejaan arab melayu] [huruf jawi berjumlah 36 huruf][wajib di susun mengikut tertip serta tertil susunan sebenar]
dan tiga huruf kepada ayat pertama surah kedua itu, adalah sebahagian dari jumlah hurufnya yang termaktub dan bermaksud dalam sejarahnya tersendiri.
[dan bukan diberikan maksud; hanya allah dan rasulnya sahaja yang lebih mengetahuinya] [atau waullah hualam misawab].
[kami dipertanyakan oleh tok kenali akan persoalan ini atau tersebut; melalui cucu perempuan tok jangut kelantan selepas beberapa tahun mengambik pelajaran, untuk melihat; adakah pembelajaran yang kami pelajari sekian tahun itu difahami dan di ketahui akan ilmunya sebenar tanpa ada prassangka]
[wali allahlah yang bagi soalan pada kami; jadinya apa yang pelikkan sangat kalau dapat berjumpa atau bertemu dengan para wali dan nabi] [ dan orang melayu sahaja yang buat -buat pelik serta angkat kening] [sebab itu bab saka dan hantu pun jadi ke perkara ajaib dalam otak orang melayu]
bagi merujuk kepada fasa sejarahnya kedalam surah pertama.
yang tersebut adalah sebahagian kecil yang boleh dikiaskan khilafnya untuk dibentangkan kepada tuanpuan oleh kami; dari kebenaran pemegang amanah.
inshaallah.
22:51
RUJUK koment 1 dalam tajuk:
Pendekatan 131: Allah telah mengetahui kelemahanmu dalam mendirikan sembahyan.
30 comments:
salam,
khilaf,
al baqarah;[...];
fasa tajuk kepada surah kedua;dari izin allah;siap pulih lengkap sempurna;inshaallah.
ayat 1 pada surah kedua;
dari izin allah;siap pulih lengkap sempurna;inshaallah.
kiasnya;telor atas tanduk atas lembu atas ikan atas angin atas[....].[kias tersebut telah di buat oleh ulama silam yang terbentang dalam karya kitabnya]
inshaallah.
salam,
khilaf,
al baqarah;[ ];
dalamnya fasa tajuk dan ayat 1; mengkiaskan akan sejarah;bagi hikayat 1001 malam dan jawapan kepada;antara telor dan ayam,yang mana dulu.
[maka,ayat didalamnya tidak boleh di pinda akan maksud terjemahannya]
[maksudnya;susunan sejarahnya berturutan;sejarah pertama;sejarah kedua;sejarah ketiga;sehingga sejarah seterusnya]
hanyalah;yang menjadi tumpuan ulama silam pada surah kedua adalah;
[ayat 1/ayat 2/ayat 3/ayat 4/ayat 5;ayat al kursi; tiga ayat terakhir surah al baqarah]
[ ayat yang disebutkan oleh ulama sebagai; ayat seribu dinar]
kalau tahu serta faham akan maksud sejarahnya;alhamdulillah.
seluruh jawapannya sejarah berada dalam ayat-ayat yang tersebut itu.dan ayat lainnya menghuraikan akan sejarahnya kepada ayat yang tersebut.
[yang mana,kami maksudkan;sejarah rukun islam serta sejarah rukun iman]
[dan untuk mendalami huraiannya,perlulah merujuk kepada al sunnah[al hadis] serta huraian ulamanya imam hadis yang enam orang;dan kepada ulama lain kitabnya mereka]
[kami tidak menghurai dengan jelas,sebaliknya dengan kiaskhilaf disebabkan ada hak allah yang wajib dilindungi[termasuk melindungi hak rasulullah/hak adam serta hak hawa]dan juga[hak hak pemegang amanah/ pertugas[malaikat] dan [makhluk penduga yang bertugas]
maka; dari izin allah;siap pulih lengkap sempurna,urusan surah al baqarah;inshaallah.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kami akan menghuraikan kias untuk surah pertama;sebelum masuk kepada surah kedua;
makanya; rujuk kitab al sunnah[al hadis] oleh imam hadis yang enam[bukhari;muslim;ahmad;tarmizi;abu daud;nakaie]dan kitab imam fekah yang empat[abuhanifah;maliki;hambali;syafie];dan yang lain,terserah,kitabnya mana yang baik dan molek.
huraian bercerita sebagai kias kepadanya;
dalam sifat 20;sifat pertama; ujud.
ujud bermaksud ada, lawan kepada ujud adalah adam[bermaksud tiada]
[masakan;manusia pertama[khalifah pertama] yang diujudkan dan dinyatakan sebagai bernama adam]
kejadian adam adalah dari tanah dan [....];bukan dilahirkan.
hawa di jadikan dari tulang rusuk kiri adam;masakan;hawa bermaksud wap atau kabus yang putih,dan bukan dinamakan tulang atau rusuk. dia juga bukan dilahirkan. kejadiannya atau terjadinya hawa dari sebab terjadinya adam.[yang disebut; dijadikan berpasang-pasangan.
makanya; ada dua sejarah kejadian;
sejarah kejadian adam dan sejarah kejadian hawa sebagai mannusia.
sejarah ketiga adalah sejarah kejadian anak manusia[adam serta hawa];yang kejadiannya adalah dilahirkan[diberanakkan oleh hawa][bacalah sejarah dan ilmu pembakaan dan berzuriat kepada maknusia][ini ilmu perbidanan/perubatan][ilmu sains dan matematik lah tu namanya]
sejarah keempatnya;pembiakan berzuriatnya manusia diatas mukabumi dari anak-anak hawa serta adam,sehinggalah keakhirnya kiamat nanti.[sebelum di matikan seluruhnya manusia dan makhluk lainnya dengan disebut kiamat][yang juga disebutkan sebagai ilmu alam atau geogarfi[kemanusian dan bumi termasuk alam carkerawala].
sebab itu dalam surah ar rahman[55];
beberapa kali di sebutkan;maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan.
inshaallah.
salam,
khilaf,
ralat; pembentangan diatas adalah kias huraian surah kedua,sebelum masuk pembentangan surah ketiga; maaf.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kita ni tuanpuan; sedang dalam pembentangan;
1]perkara urusan yang telah menjadi sejarah;kejadian yang telah pun berlaku.[sebagai kenangan ingatan panduan manusia[baiknya dan buruknya sesuatu sejarah yang telah terjadi]
2]perkara urusan yang sedang menjadi sejarah;kejadian yang sedang berlaku yang akan menjadi sejarah kemudiannya nanti.[maka; berpada-pada dengan sesuatu yang diluar jangkaan,toleh lah ke belakang termasuk kekiri dan kekanan,untuk melangkah kehadapan,jangan sesampai sesal;sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna lagi]
3]perkara urusan yang akan menjadi sejarah;kejadian yang belum terjadi dan yang diberitakan akan terjadi akan datang[maka; di bayangkan kias kejadian sebelum terjadi perkara urusan tersebut].
inshaallah.
salam,
khilaf,
keturunan;kejadian;susur galur;[adalah duduk perkaranya dalam urusan];[sama aje maksudnya]
keturunan-keturun-turun; disebutkan; turun menurun
kejadian-kejadi-jadi; disebutkan kejadianya atau kejadian-kejadian.
[kan kesama aje membawa maksudnya;
teremba susur keturunan;
teremba susur kejadian;
tak ada bezapun akan maksudnya;hanyalah sebutannya di ditukar ganti untuk maksud atau ayat berlainan bagi tidak mengelirukan penyampaian pembentangan urusannya.itu aje.
keduanya; keturunan dan kejadian;sepatutnya sepasang yang saling perlu memerlukan diantara satu dengan lain.
dan bila dipisahkan;serupa p ramlee katakan lah;irama dan lagu tak boleh dipisahkan,kalau dipisahkan juga,............[cari dan fikir sendirilah].
maka; kita diwajibkan menyusur[galur] akan kejadian[keturunan]yang dalam sejarahnya[urusannya] kita berasal sehingga turun menurun kepada diri[zaman] kita.
baik serta buruknya[pahala ; dosa] yang mencatatkan[di kiaskan] dalam turutan sejarah[bersejarah] kejadian[yang diingati atau yang dilupai]oleh bangsa manusia zaman ini terhadap diri mereka sendiri. yang mana akan di turunkan tirai kejadian keturunan;susur galurnya dengan kiamat sebagai penutup jalan cerita nyatanya.
[sebagaimana bangsa makhluk allah,sebelum kelahiran bangsa mansusia;zahirnya atau nyatanya sejarah bangsa mereka telah di barzahkan[dikuburkan] oleh allah.
tidak ada lagi peluang bagi bangsa mereka untuk memperbetulkan salahlaku mereka[tidak dapat berpatah balik memperbetulkan kejadian];dan hanya apa yang mereka boleh harapkan kepada manusia akhir zaman ini adalah jangan tersalah langkah seperti kejadian apa yang telah bangsa mereka telah buat[terjadi].[sejarah lah tu namanya].
maka; sebab itu khalifah di lantik adalah dari bangsa manusia dan bukan dari bangsa makhluk lain.[dijadikan sebagai memperbetulkan sejarah][kejadian yang lalu;keturunan yang lalu] [yang tersalah langkah dari sebab ego dalam diri.dan menjadi ingkar yang memudaratkan seluruh bangsa makhluk mereka].
inshaallah.
sala,
khilaf,
pembentangan surah ketiga;
kepada tajuknya;[ali imran];dan[ayat pertamanya];
ali imran bermaksud keluarga imran[imran adalah ayah kepada mariam,datuk kepada isa al masih.
makanya; kenapa di letakkan nama imran kepada fasa tajuk surah ketiga pada al quraan[sedangkan banyak atau ramai nam lain yang lebih terkenal dalam susur galur keluarga tersebut].
dan dia[imran] adalah sudah penghujung kepada salasilah nama keluarga para nabi-nabi.
fasa surah kedua fasa bertajuk al baqarah,dan disambung kepada fasa tajuk ali imran.[dari penceritaan tajuk fasa lembu terus bersambung kepada fasa ali imran[keluarga imran].
wajib ada kesinambungannya kan;kalau tak ada buat apa di fasakan dengan sebergitu rupa[dari berita fasa haiwan kepada berita fasa keluarga imran]
maka; wajib diperlihatkan kepada ayat pertama kepada keduanya surah kedua dan surah ketiga[sebutan yang sama]
[tetap pada urusannya;kejadian serta berketurunan][dari apa kepada apa]dan[bukan dari siapa kepada siapa].
inshaallah.
salam,
khilaf,
imran itu adalah nama yang di naikkan selepas[diantara nama-nama rasul] nama 22 orang rasul yang wajib di ketahui dari 25 orang rasul.
kenapa namanya dinaikkan; sebagai keluarga imran;agar manusia tidak mengabaikan keluarga ini[ kesinambungan pertalian darah dari adam as sehingga kepada nabi muhammad saw] yang tidak boleh dipertikaikan dan wajib di ketahui serta difahami dengan sejelas-jelasnya bagi orang islam.[orang yang ingkar telah mempertikaikan sanad keluarga ini][dan merosakkan susunan sanad berpertalian darah keluarga ini juga akan disebut pertualang atau menyusun dengan abaikan benar juga menyebabkan ingkar].
hukum atau fekahnya surah kedua dan surah ketiga ini,sangat tertip dan tertil dalam adab dan adat berurusannya;tidak boleh tidak.[banyak hukum wajib dinyatakan dalam kedua surah tersebut].
[ramai ulama silam tanah arab dan ulama silam nusantara yang membentangkannya dalam kias pengetahuan dan kefahaman mereka;sebaliknya orang zaman ini mamai dan mengabaikan tanpa usul periksa,dan mempertikaikan ilmu yang mereka tidak hadam dari pembentangan ilmu ulama-ulama silam itu;terutamanya pada ilmu pembentangan kitab ulama imam hadis].
[sebab itu jauhari dengan johari;maksudnya tak sama,menyebutkannya akan lebih kurang sahaja]
inshaallah.
salam,
khilaf,
sultan pada melakanya
bendahara pada pahangnya
temengong pada johornya
laksamana pada lautnya
[tahu serta faham pada akalnya]
[iman pada qalbunya]
[rosak urusan yang tersebut,rosaklah diri]
inshaallah.
salam,
khilaf,
hawa as;[sambungan][duduknya dalam keluarga imran lah];
sejarahnya[sikit-sikit kiasnya];
asas kepada kejadian hawa terjadi semasa adam di hidupkan[yang disebutkan dalam al quraan]ditiupkan roh[carilah ayat tu dalam surah mana]
maka;asasnya kejadian diambik dan disimpan untuk beberapa waktu[adam sendiri pun tidak mengetahui akannya]
maka;bertahun lamanya[masa syurga;jangan pakai masa atas mukabumi] adam berkeliling dalam alamnya [syurga] sendirian yang hanya ditemani oleh malaikat.[beberapa tahun selepas kejadian azazil di dihukum keluar dari syurga]
[dalam syurga azazil tinggal kat mana,sebelum dia kufur dan di buang negeri?]
ada soalan pulok ke?[sambil menyelam minum air kan]fikir dan kaji,jangan tidak. bukan; jangan ke tidak.
maka; dinyata zahirkanlah akan hawa dari asas kejadiannya menjadi kenyataan manusia yang sama berlainan jenis kelaminnya sebagai pasangan kepada adam.
[semua makhluk dalam syurga hidup berpasangan;melainkan adam sahaja semasa itu]
[rujuk sejarahnya yang shahih dari kitab yang muktabar;jangan pakai cincai-cincai aje]
[ini hanya pembentangan kias ringkas sahaja]
bersambung;
inshaallah.
salam,
khilaf,
hawa;[ ];hati-hati dalam riwayat;
selepas dizahirkan dan ditemukan hawa kepada adam.
maka; mereka diijab kabul[khawin]kan oleh allah swt;dengan mas khawinnya adam kepada hawa;selawat keatas rasulullah saw.
[riwayat selepas ini;wajib berhati-hati oleh tuanpuan]
[dan tak berapa lama selepas itu hawa berbadan dua]
maka;pada masa itu lah hawa dipujuk oleh hamba allah untuk memakan buah dari pohon yang dilarang[pohon celaka]
[sebab itu kalau orang mengandung;hati-hati kalau mereka mengidam;silap haribulan,sisuami boleh terjebak kepada salahlaku]
bersambung
inshaallah.
salam,
khilaf,
hawa;[ ];
maka; pertemuan pertama hawa dengan adam,yang membawa kepada ijab kabul[khawinnya mereka berdua] yang diwalikan oleh allah swt,dan mas khawinnya adam kepada hawa, dengan selawat keatas rasulullah saw.
maka; lamanya tahun mereka berdua didalam syurga dengan kebenaran, melainkan dilarang mendekati pohon yang sebatang itu.
[hati-hati dengan riwayat]
[apa yang kami nak perbentangkan pada bahagian ini]
maka; datang seseorang hamba allah menemui hawa,lalu memujuk hawa untuk memakan buah pada pohon yang dilarang itu;sebabnya semasa itu hawa sedang berbadan dua.
maka; termakanlah pujukan hawa oleh hamba allah itu[yang kemudiannya hamba allah itu di gelarkan sebagai syaitan,lalu di halau keluar dari syurga].
[azazil di buang negeri dari salahlaku[ingkar] terhadap allah kerana tidak mengikut perintah allah untuk menghormati adam]
[hamba allah yang digelar syaitan dari sebab salahlaku[ingkar] terhadap allah kerana menghasud hawa untuk memakan buah.....]
[hawa telah membuat salahlaku[ingkar] terhadap allah kerana memakan buah dari pohonyang dilarang[ pohon celaka;.....]
[adam telah membuat salahlaku[ingkar] terhadap allah kerana kasihkan hawa yang memujuknya memakan buah dari pohon yang dilarang]
maka; telah sampai berita ingkarnya;hawa dan adam kepengetahuan allah;
[maka; hawa dihalau dan dibuang negeri]
[adam adalah yang terakhir dihalau dan dibuang negeri oleh allah]
maka;jarak jangka masa antara mereka; di halau dan di buang negeri............[berapa jangka masanya diantara mereka berempat?;soalan lagi kannnnnn]
[hamba allah yang kedua,antara azazil dengan hawa;yang dibuang negeri; siapa?][ada lagi soalannya kannn]
[tujuannya;menghuraikan fitnah atas mereka yang di pegang teguh oleh tuanpuan][sejarah tak boleh bersangka-sangka;ianya hanya ada betul dan salah[ya / tidak] sahaja dalam riwayatnya yang disebut sejarah][atau;kalau;dan;tapi;tak masuk dalam senarai riwayat sejarah
inshaallah
salam,
khilaf,
hawa;[ ];
hawa adalah manusia yang mula bermukim di mukabumi selepas dikeluarkan oleh allah,dari negeri syurga[dimana penempatannya???]
lalu adam kemudiannya menyusur kemukabumi[berapa lama jarak masa hawa dan adam itu]
[maka; kena dilihatkan peringkat kelahiran dan umur anaknya yang pertama][anak pertama lahir dimukabumi]
[jangan buat andaian;kaji dengan tertip dan tertil]
sehinggalah mereka berdua dipertemukan oleh allah; di[yang disebut arafah atau padang arafah]
makanya; persoalannya; kenapa tuanpuan tidak mendalami akan dengan sebenar sejarah fekah berkenaan hawa;
[banyak hukum salahlaku yang terdapat dalam riwayatnya;yang disertakan dengan kifarah dan pembetulan dan kaedah berdoa serta kaedah kembali kejalan yang sebenar;keatas empat hamba allah].[fitnah kepada riwayat]
inshaallah.
salam,
khilaf,
hawa;[ ];[anak-anaknya;cucu-cicitnya kemudian];
tak banyak hal riwayat anak-anaknya dan cucu cicitnya;yang kami boleh bentangkan]
[hanya dirujuk riwayat mereka kepada salahlaku keatas sifat 20]
[sehinggalah kepada zaman nuh as;masih dirujuk kepada salahlaku sifat 20]
[juga berlaku salahlaku sifat 20 pada zaman tamadun 1000 tahun selepas bah zaman nuh as]
[selepas zaman 1000 tahun itu,banyak urusan ilmu yang terlupakan oleh manusia dari fekahnya;adatnya; adabnya]
[zaman memulakan pencarian atau penjejakan bermula]
[ada yang berjaya dijumpai;dan ada yang tidak dapat di kesan akan keberadaannya]
[bermulanya zaman manusia yang beragam-ragam tamadun diseluruh pelusuk mukabumi]
rujuk pembentangan salahlaku sifat 20 yang telah di huraikan sebelum ini dalam laman pahang.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kesadaran;maka dengan sejarah yang betul,membangunkan [membangkitkan]keinsafan iman tuanpuan.
lamunan;maka bersangka-sangka itu yang mengabaikan kesadaran tuanpuan.
maka; akal akan rosak dengan lamunan yang tidak munasabah,yang akan menyebabkan iman runtuh.
[perbetulkan pandangan sejarah dalam diri tuanpuan]
[seluruh sejarah;fekahnya;adatnya;adabnya;ilmunya]
[maka;jadilah sebagai seorang melayu dengan jatidiri islam yang kukuh]
baru boleh berpegang kepada slogan kata; tidak melayu hilang didunia.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kali pertama disebut;
dijadikan seorang khalifah[adam]
disebut dijadikan pasangan[hawa]
disebutkan sepasang[adam serta hawa]
disebutkan dua puluh[mengandungnya hawa]
disebutkan sifat dua puluh[anak-anak hawa serta adam kepada sifat mereka dan salahlaku yang mereka telah buat]
fasa 2;disebutkan empat puluh[pengikut nabi nuh yang menaiki bahtera bersamanya][selepas bah ini lah, zaman 1000 tahun itu terjadi]
disebutkan lapan puluh[selepas dari tamadun 1000 tahun yang di tenggelamkan kali kedua]
bermulanya tebaran manusia diatas mukabumi[lapan puluh ini adalah jumlah keluarga yang bertebaran diseluruh pelusuk mukabumi.[mereka[lapan puluh] mendarat di tanjung pengharapan@harapan ditanjung benua afrika]
fasa 3;[sebelum dibangkitkan sejarah kisah riwayat namrut dan kerajaannya]
barulah masuk fasa riwayat nabi ibrahim as dan anak cucu cicitnya
fasa terakhir adalah riwayat nabi muhammad saw serta para sahabat][sehingga ke hari kiamat]
ini adalah fasa-fasa atau peringkat-peringkat sejarah bangkit dan tenggelamnya manusia[fikir sendiri lah]
[semuanya ada kiasnya dalam al quraan serta al sunnah]
[rujuk lah kemana-manapun; carilah yang tuanpuan sebut sebagai wali allah atau orang keramat[wali keramat],dan tanyakanlah kepada mereka;inshaallah; mereka akan beri jawapannya ,kalau mereka mengetahui akannya ilmu]
[kami telah berikan klunya kepada tuanpuan]
[dan kami tidak bertanggungjawab dengan penipuan riwayat yang tuanpuan rujuk itu nanti;maka, pastikan ianya adalah riwayat yang sah yang boleh dirujuk serta disandarkan kepada al quraan serta al sunnah]
[jangan telan bulat-bulat,tanpa usul periksa;jadi bangganglah nanti tuanpuan]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kali bertama bah;bahtera berlayar untuk sekian waktu masanya,dan berlabuh atau mendarat di muka bumi dimana kawasan berdekatan tempat bahtera itu dibina dahulu.
kali kedua bah;bahtera di hanyutkan dan tenggelam dalam lautan bah kerana terlanggar batu[puncak bukit]yang sedang di telan oleh air.[kerana tiada orang atau manusia yang mengendalikannya;bahtera dah uzur]
[persoalan kepada bahtera;[dimana?];
[jawapan yang akan kami berikan; kalaupun kami tahu;kami tidak akan membuka rahsia tempatnya bahtera itu sekarang ini]
[apa yang mereka itu jumpa;adalah kapal besar,dan bukannya bahtera nabi nuh]
terlalu banyak persoalan akan sejarah manusia yang mana,manusia kemudian tidak dapat menghuraikan sehingga meninggalkan kesan fitnah dalam sejarah riwayatnya.
[sedangkan sejarah-sejarah yang tersebut masih lagi utuh dan kukuh di pegang tersimpan oleh pemegang amanah silih berganti,dari pemegang amanah kepada pemegang amanah lain zamaan berzaman]
[dan kenapa pulok orang zaman ini mengatakan sejarah hilang atau di suruk atau di curi;yang sebenarnya orang zaman ini,tak ambik tahu-pun;mereka lebih cenderung kepada hal keduniaan daripada hal keilmuan sebenar;kalau berilmupun hanya kebanyakannya dalam hal[jawab sendirilah]
[kami sudahpun bentangkan kaedah sebenar besar bahtera menggunakan nisbah saiz manusia zaman nabi nuh dengan nisbah saiz manusia zaman ini]
[maka; akan dapatlah saiz sebenar bahtera nabi nuh tu;barulah tak kena tipu oleh orang yang menipu dengan ilmu]
[sifat malas yang banyak merosakkan iman serta akal dalam diri tuanpuan]
[hanya bergantung dan bersandar dengan/kepada ilmu orang lain yang tak lengkap;sendiri tak mahu kaji,sebab itu kerap kena tipu dalam hal ilmu]
inshaallah.
salam,
khilaf,
20 kepada sifat, [kelakuan 20 keluarga]
[baca dan fikir sendiri sifat 20]
40 kepada pengikut[40 keluarga kerajaan zaman tamadun 1000 tahun]
[cari dan kaji sendiri dimana sejarah keberadaannya]
80 kepada kumpulan yang mendarat atau yang turun dari kapal besar di tanjung pengharapan afrika.
[yang ini yang akan kami kiaskan sedikit]
sebanyak tiga buah kapal besar yang dibina dipenghujung zaman tamadun 1000 tahun itu.
[sebelum bah kedua]
dengan jumlah 80 orang manusia dantiga nahkoda serta tiga ketua bagi setiap kapal besar.
kapal pertama,membawa manusia.
kapal kedua,membawa haiwan dan tumbuhan.
kapal ketiga,membawa harta atau khazanah tamadun 1000 tahun.
selepas berlayar mengharungi bah beberapa waktu[jumlah masanya berlayar sama dengan jumlah masa bah kali pertama bersama nabi nuh dahulu]
ketiganya kapal itu,berlabuh di tanjung sebuah benua[tanjung pengharapan afrika;sekarang ini dalam negara afrika selatan]
selesai turunnya manusia dan haiwan dan selesai diturunkan harta dan benih tumbuhan dari atas kapal[bermukimlah mereka dikawasan itu buat sementara waktu]
tiga buah kapal besar,telah di hanyutkan ketengah lautan dan di tenggelamkan[ sejarahnya tidak akan dibuka;maaf,ada aib sejarahnya]
setelah selesai pembahagian harta dan selesai mesyuarah;memutuskan kumpulan[80 keluarga] diarahkan menjejak semula penempatan berkerajaan moyang masing-masing yang telah ditelan air dahulu itu.[bah kedua]
[maka; perjalan dan pengembaraan mereka itu memang tidak di ceritakan melainkan sikit kiasnya yang hanya disebut dalam al quraan;ada yang kami ceritakan dan adayang kami tidak ceritakan]];ayat dalam surah mana,carilah]
inshaallah.
salam,
khilaf,
dalam manusia 80 [kumpulan itu],ada jalur susur keturunan keluarga imran[ali imran]
[itu pasal;kami bentangkan]
dan lepas dari itu bersambungan kepada nabi ibrahim serta isteri-isterinya[sarah;hajar;katurah]
menurun kepada tiga jalur susur;[ismail;ishak;iskandar zulkarnai,yang dimashurkan dalam sejarah keturunannya;kejadian kehidupannya mereka]
[maaf;mungkin ada kias persejarahan yang tertinggal;kami bukanlah pemegang penuh akan penceritaan kisahnya sejarah]
[kami hanya bentangkan apa-apa kisah yang dapat pada kami yang diberikan oleh pemegang amanahnya kisah riwayat;sejarah berketurunan]
[banyak lagi sejarahnya mereka itu diluar sana,yang di pegang oleh seseorang yang masih tersimpan[dalam mitosnya;hikayatnya;syairnya;jenaka orang tua-tua;dan dalam perbagai bentuk kesenian rakyat,dari perbagai bangsa diatas mukabumi ini]
inshaallah.
salam,
khilaf,
surat ke 4,ayat pertama;[baca dan rujuk];masih kepada fasa yang sama,hanya pertambahan kepada bab atau hal hukum kepada perempuan,dan hukum berkaitan.
[kami akan bentangkan beriring-iringan antara hukum dan fasa sebelum dalam bab sejarahnya]
inshaallah.
salam,
khilaf,
pada pembentangan yang lepas-lepas dalam laman pahang;kami telah bentangkan;[RUJUK]; dalam urusan;dari kebenaran allah.urusannya;siap pulih lengkap sempurna;inshaallah.
maka;urusan kepadanya,yang telepas pandang/urusan terfitnah/urusan/yang tak dapat diselesaikan oleh orag yang memegangnya riwayat/urusan ang tak siap;dari urusan yang lepas;urusan dalam al quraan/dan lain-lain urusan berketurunan,adalah dirujuk.[harap maklum]
[urusan tersebut adalah fasa-fasa berita dalam al quraan yang di selesaikan]
[hanyalah kiasnya aje yang boleh di nyatakan pembentangannya oleh kami dari izin allah dan dengan kebenaran pemegang amanah]
[ada yang disebut dalam kias fekah dan ada yang disebut dalam kias adat,dan ada masanya disebut dalam kiasa adab serta kias berilmu;maka; ambik perhatian]
inshaallah.
salam,
khilaf,
surah an nisaa[wanita@perempuan]
ayat pertama;yang telah diciptakan dari seorang diri;dan dari padanyalah allah mencipta;dari keduanya allah isterinya;dari pada keduanya allah memperkembang biakkan leki-laki dan perempuan yang banyak.[sebahagian dari maksud ayat tersebut].
[adam/hawa/anak/cucu/cicitnya manusia]
dalam membiaknya manusia;ada kelakuan yang baik,menurut perintah dan sebaliknya,melakukan salahlaku atau ingkar kepada allah.
[pembentangan seterusnya akan akan berlandaskan salah laku manusia dan kaedahnya kembali kejalan asal dengan dinyatakan syarat hukum fekahnya;maaf kalau ada yang ter.....dalam pembentangan]
hukum pertama yang dibangkitkan [ayat kedua];harta anak yatim dan hak kepada anak yatim perempuan.
[baca dengan tertil serta tertip,jangan sampai tersalah sangka fahamannya].
inshaallah.
salam,
khilaf,
nilai semula dengan sejarah kepada namrud;dan firaun;
[sebelum dibentangkan bab fasa berketurunan nabi ibrahim as]
ada kelirunya tuanpuan dalam sejarah mereka;
[namrud];ada dua orang namrud;seorang di hukum kifarah sebab salahlakunya kepada allah[kufur];dan seorang yang diselamatkan allah]
keduanya namrud itu semasa zaman nabi ibrahim.
kejadian kepada sejarah harut marut juga dalam zaman nabi ibrahim.
[maka; salah faham ini wajib diperbetulkan dalam diri tuanpuan berkenaan sejarah mereka]
[yang mana aibnya kisah,dan yang mana baiknya kisah dalam sejarah yang dibawa]
[termasuklah berkenaan ayah nabi ibrahim,dan saudara-saudar kepada ayahnya]
[kisah kepada ayah katuran;ayah hajar;ayah sarah;ada termasuk dalam lingkungan nya sejarah zaman itu;dan beberapa riwayat sejarah lain]
inshaallah.
salam,
khilaf,
firaun;sebagaimana namrud,firaun juga telah mengelirukan tuanpuan dengan sejarah mereka.
ada dua firaun yang berkisar pada zaman nabi ibrahim;
[sejarahnya mereka berlainan]
[bani israil masih dalam....;mereka dari keturunan nabi yaakob]
ada dua firaun semasa zaman nabi yusuf;
[sejarahnya juga berlainan]
[ini sebelum dan permulaan kepada keturunan bani israil]
seorang firaun pada zaman nabi musa;
[yang akan disebut kisahnya firaun;hamman;qorun]
[ini zaman bani israil]
hati-hati bila berfikir dan mengeluarkan bicara;jangan sampai fitnah menguasai akal dan iman.
inshaallah.
salam,
khilaf,
kami tidak akan membentangkan hukum solat,kerana tuanpuan semuanya sudah tahu dan maklum hukum-hukumnya.
[apa yang akan kami bentangkan adalah berkisar kepada sejarah solat]
maka; berhati-hati;jangan keliru;rujuk kepada yang ada ilmunya.
yang pertamanya; solat itu apa maksudnya?
[ini adalah persoalan pembentangan kali kedua]
[kami tidak akan kaiskan keseluruhan bab solat;hanya beberapa bahagian solat sahaja]
ada beberapa sejarah dalam solat;[solat wajib]
1]sejarah kepada rakaatnya yang berjumlah 17 rakaat
2]sejarah kepada rukunnya yang berjumlah 13 rukun
3]sejarah kepada nama solat yang wajib
4]sejarah kepada sujud; dimana dahi wajib terletak pada tanah atau lantai[kena tempat sujud]
5]sejarah kepada wajibnya bacaan al fatihah dalam solat
6]sejarah kepada kedudukan dan bacaan lainnya kepada solat
kesemuanya digabungkan menjadi satu,yang disebut solat
[ianya adalah urusan kerja gabungan rukun islam serta rukun iman dalam satu tugas;SOLAT]
kita ni dah nak masuk ramadhan[bilang tahun masuk ramadhan];yang dikejar tak dapat,yang dikendong bukan lagi keciciran malah berecir-recir.[jangan sampai terjadi]
[apabila kejadian bergitu terjadi;rasa-rasa pada pandangan tuanpuan lah; ada pahala ke?]
[setiap hukum;ada riwayat sejarahnya;kalau tak pasti sejarahnya;ilmu tahu serta faham boleh ada dalam diri ke]
[pertama,mudah tertipu@kena tipu;kedua,fitnah dan salah faham menguasai diri]
inshaallah.
salam,
khilaf,
kalau tuanpuan boleh membaca kiasnya sejarah zaman kerajaan namrud;baca kan lah dari kitab lima puluh dua;[kitab lima puluh dua itu sendiri adalah kias;dan mana nak cari kitab tu;kat kedai bertimbun.[tanya orang tua-tua;kitab lima puluh dua tu orang melayu panggil apa]
[atau tengok cerita alice in wanderland;berkisar kepada kias kerajaan zaman namrud][versi eropah]
[tapi bukan sepenuhnya kias yang di ceritakan]
selamat berjaya menghurai kias dalam kias itab lima puluh dua dan dari kisah alice in wanderland versi eropah.
inshaallah.
salam,
khilaf,
tuanpuan ,sebenarnya ada ilmunya;hanyalah tuanpuan leka dengan urusan remeh.[tak ada tumpuan penuh pada ilmunya yang tuanpuan ada.
dan bila terlalu ramai yang bergema dan mendendangkan nya ilmu,tuanpuan,menjadi keliru dan samar-samar.dari sebab terlalu banyak versi yang di lagukan oleh orang.
maka; tertip serta tertil,wajib ada dalam diri tuanpuan dalam meluruskan ilmu.
[ambik lah;apa-apa ilmu yang orang yang ramai perbentangkan;apa yang perlu ingat; akal adalah hak diri sendiri[lurus akal,lurus lah iman dalam diri][kacau akal,rosak iman tuanpuan]
maka;ilmu wajib kepada yang benar serta lurus,walaupun aib sekalipun
[semuanya telah disejarahkan dalam al quraan serta al sunnah sebagai ilmu]
[baca lah al quraan; sebagai keutamaan ilmu nya ,dan ;yang kedua baru pahala nya]
[bergitu juga solat;keutamaannya adalah wajibnya taat;dan keduanya baru pahalanya]
[bergitu juga lah kepada; puasa;zakat;haji;korban;sedekah;infak;hadiah;dan urusan baitulmaal]
[selagi tuanpuan;berpandangan dan bertumpuan bagi keutamaan kepada pahala[pahala no satu];selagi itulah ilmu tuanpuan tak kesampaian[orang tua-tua kata;yang mana wajib;dan yang mana sunat,habis semuanya masuk satu bakul]
[macam dialog dalam cerita lakunan p amlee;pendekar bujang lapok]; kalau mak dengan ayah sama,yang mana jantan yang mana betina.
selamat berpuasa.[selamat menunaikan rukun ramadhan]
inshaallah.
salam,
khilaf,
jangan bertikai urusan israj miraj sesama islam;
[israj miraj adalah satu sejarah yang dipadatkan dari sejarah fasa-fasanya fekah adat adab serta ilmu dari dalam al quraan]
tidak ada orang dapat memahami akannya keseluruhan riwayatnya.
[berpada-pada lah dengan apa yang difahami dari ilmunya,perdebatan tak membawa apa-apa perubahan kepada semua pihak dalam islam]
[riwayat israj miraj adalah huraian kias ringkas lagi padat berkenaan surah al fatihah;yang tak dapat dijangkau oleh kecetekan ilmu pada manusia zaman ini]
maka; wajib ada tenang serta sabar dalam menghurai fasa israj miraj.
inshaallah.
salam,
khilaf,
an nisaa[surah wanita;[???][kenapa bukan lelaki].
bab hukum;perhatikan duduk bicaranya dalam surah ini.
[sebab,hawa adalah sebagai amanah[amanah di pertanggungkan kepada hawa]
[allah;rasulullah;adam;hawa]@[mutlak;pusaka;wakaf;amanah]
wanita boleh menggoncang dunia[tangan yang menghayun buai,boleh menggongcang dunia]
[walaupun adam adalah dilantik sebagai khalifah;sebaliknya hawa yang turun dan bermukim dulu diatas mukabumi,dan barulah adam diturunkan kemukabumi]
[maka; kelahiran pertama adalah diatas mukabumi,dan bukan disyurga]
kalau tuanpuan tanyakan kami;hawa turun dengan siapa?[ini jawapan kami;tanyakan kepada hawa sendiri]
[tentu tertanya-tanya;apa sebab dijawab macam tu kan kan?]
sebab itu sejarah kena betul dibaca[tertip serta tertil];bukan pakai solo-bolo[fikir sendiri lah]
[mendalami lmu sejarah bukan untuk pahala;sebalik untuk mengenal perjalan masa silam manusia,yang dijadikan sandaran kehidupan manusia kemudian]
maka; dikiaskan juga sejarah akan datang sebagai panduan manusia yang akan menuju kearah kias sejarah tersebut[sejarah lah juga namanya]
maka; sejarah bermaksud apa?[cari makna dan maksudnya]
inshaallah.
salam,
khilaf,
jangan buat keliru;[mengelirukan]
solat yang dianugerahkan kepada umat nabi muhammad saw adalah lima puluh[dengan budibicara] dikurangkan sehingga lima.
[lima puluh itu apa?;dan lima itu apa?][kedua-duanya adalah solat]
jika lima waktu berjumlah tujuh belas rakaat;maka,jika lima puluh waktu ,berapa jumlahnya?
[tak payah di kalikan lah; jumlah nya tetap tujuh belas rakaat]
[tak berubah]pun.
lima puluh waktu;sejarahnya tersendiri
dan tujuh belas rakaat;sejarahnya tersendiri
[sejarah keduanya lain-lain maksud;hanya di cantum dalam solat]
[solat dua rakaat satu salam;sejarahnya tersendiri;maksudnya tersendiri lah]
sebab itu kena pakai rukun;kalau tak ada rukun,lintang pukang solat;dan rukunnya adalah tiga belas.
[kalau dicantumkan seluruh sejarah tersendiri,maka jadilah kesatuan atau gabungan atau orang kita kata jemaah]
[jemaah itu pulok; ada berbagai-bagai maksud dan pandangan,jangan kelahi dalam hal macam tu;buang masa jadinya kan]
sebab itu kena ada niat; niat mengikat seluruh jemaah[sejarah tersendiri yang menggabungkannya diantara satu dengan lain bagi keseluruh kelakuan solat;[urusan yang nyata dan urusan yang ghaib seluruh solat]
ini yang dikatakan;urusan untuk mengenal diri dan urusan mengenal allah.[asalnya ilmu kejadian;awal terjadi;selepas terjadi;semasa terjadi;akan terjadi;akhir terjadi]
[duduk ceritanya semuanya dalam al quraan serta al sunnah;dan isi kiasnya dalam; yang didalam surah al faatihah]
[maka; jangan suka-suka buat sambil lewa dalam ber solat;jangan buat ber solat macam budak belum cukup akal ber solat]
maka; bila tahu sejarah-sejarahnya pada bahagiannya dalam ber solat,itu yang disebut tunai[aku menunaikan solat......kerana allah]
tunaikan lima puluh waktu
tunaikan tujuh belas rakaat
tunaikan tiga belas rukun
tunaikan surah al fatihah
tunaikan selawat
tunaikan dua kalimah syahadah
tunaikan doa iftitah
[semuanya menunaikannya atau ditunaikan[digabungkan] dalam satu urusan;solat][bayar tunai;tarak hutang-hutang]
tunai;bukan bermaksud jual beli atau bayar;tunai bermaksud mengerjakan atau wajib melakukan tanpa tidak
[menunaikan janji manusia kepada allah,pada aku janji atau perjanjian pertama;yang hanya disebutkan oleh manusia kepada allah;bahkan][cari dan bacalah sejarah perjanjian pertama manusia dengan allah itu][kalau tak jumpa;itu tandanya malas atas diri sendiri;jangan salahkan orang lain atau syaitan atau iblis atau jin;dari kemalasan diri sendiri itu]
inshaallah.
Post a Comment