INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160513

Salasilah Iskandar Zulkalnai

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...
iskandar zulkalnai...
ayahnya adalah bin kepada nabi ibrtahim
dan neneknya adalah siti katurah.
nama ayahnya dan riwayatnya,,,tuan@puan carilah dalam al-quran dan al hadis

[jangan kata tak tahu macam mana nak cari,,,usaha dulu].
iskandar zulkalnai ini adalah nama gelarannya
dan nama sebenarnya ada tersimpan dengan pemegang amanah.
isterinya dua orang.
anaknya ada tiga orang
[dua lelaki,seibu seayah dan seorang perempuan berlainan ibu].
seorang memerintah di arab@parsi.[lelaki]
seorang memerintah di eropah.[lelaki]
seorang memerintah di asia.[perempuan]

ketiga-tiga adik beradik ini,
ada gelaran zulkalnai dibelakang nama mereka.
[kalau tak yakin@tak percaya ,
jangan buat dan jangan baca].
ini adalah satu dari ilmu fekah dan ilmu adat.

Anonymous
on 2/28/15

12 comments:

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah itu,buraq menbawa kami naik lagi kelangit yang keempat.jibril minta dibukakan pintu,kemudian jibril ditanya,siapakah kamu?,jibril menjawab, jibril. jibril ditanya,bersamasiapakah kamu?,jibril menjawab,bersama muhammad.jibril ditanya,apakah dia sudah diutus?,jibril menjawab,ya,dia sudah diutus.lalu kami dibukakan pintu,disana aku bertemu dengan idris as,dia mengucapkan selamat datang,kepadakku dan mendoakan kebaikan untukku.(sebahagiannya).

kata hamba allah; kita sering tertipu dengan mereka yang dianggap pemimpin.sedangkan pada hakikatnya,kalau kita bersahabat barang sehari dua saja dengan mereka,kita pula yang akan memberi tunjuk ajar kepada mereka.ertinya mereka bukan pemimpin tapi harus dipimpin.


Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


maka mereka yang mengadap sultan pahang itu merasa hairan dan tercengang dengan pertukaran sultan yang mendadak semasa mereka tiada di dalam negeri pahang,lalu mereka mohon berundur untuk kembali kekampung halaman masing-masing. dan mereka merasa pelik bagaimana wan ahmad boleh kecundang ditangan orang dan dimana pengiring yang sepatutnya mengiringi beliau. dan kenapa kematian wan ahmad tidak diberitakan kepada pasukan yang berada dikelang dan lantikan sultan pahang yang baru dibuat gopoh gapah dan tanpa memberitahu mereka dikelang.
(kesemua kejadian pergolakan yang terjadi adalah semasa ketiadaan mereka) dan bagaimana orang yang tiada boleh membunuh ,sedang kan mereka semua sedang berperang di kelang. walau bagaimanapun mereka tetap setia kepada sultan mahmud sebagai sultan pahang menggantikan sultan ahmad.

maka bermulalah krisis dalam keluarga wan ahmad yang membabitkan keluarga susur kerabat pembesar-pembesar yang lain didalam pahang tetapi masih dalam samar-samar sehinggalah inggeris dapat masuk campur tangan apabila warga negaranya yang berbangsa cina telah dibunuh oleh seseorang di pahang.maka yang samar lama kelamaan menjadi terang dan jelas dan keluasga wan ahmad berpecah menjadi belah dan bermusuhan sesama mereka sndiri. dan mengapa anaknya menyamar menjadi bapanya sebagai sultan.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah itu,buraq membawakami naik kelangit yang kelima. jibril minta dibukakan pintu. jibril ditanya,siapakah kamu?,jibril menjawab, jibril. jibril ditanya,bersama siapakah kamu? jibril menjawab,bersama muhammad.. jibril ditanya,apakah dia sudah diutus? jibril menjawab,ya, dia sudah diutus. lalu kami dibukakan pintu,disana aku bertemu dengan harun as.dia mengucapkan selamat datang kepadakku dan mendoakan kebaikan untukku.


kata hamba allah; kadang-kadang kesalahan yang mereka lakukan terang-terangan terjumlah didalam dosa-dosa besar. inikah pemimpin yang hendak kita ikuti? bagaimanakah kita boleh ditipu sedemikian rupa?.

bagaimanakah kamu makrifat kepada allah pada hal kamu tidak mengetahui kecuali sesuatuyang kamu makan,kamu minum,kamu pakai,kamu nikahi sedangkan kamu tidak mengendahkan dari manapun adanya.

tidakkah kamu mendengar sabda nabi saw yang bermaksud;

barang siapa yang tidak mengendahkandari mana makannya dan minumnya maka allah tidak mengendahkan dari pintu neraka mana, allah memasukkannya.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


coretan oleh seseorang penulis tahun 60an;;
a talib bin haji ahmad.

temasha perlagaan kerbau dengan harimau;pada zaman dahulu.

apabila dua ekor binatang itu dilepaskan ketengah-tengah gelanggang maka menjalanglah kedua biji matanya memandang musuhnya serta berdiri tegap penoh persediaan menunggu musohnya hendak menyerang.sang harimau pula demi melihat mangsanya itu tegak berdiri didepan matanya maka harimau itu pun menderam dan membuka mulutnya seolah-olah hendak mematahkan tengkuk sang kerbau ketika itu juga. mulut sang harimau ternganga luas.gigi dan taringnya sangat mengerunkan hati penontun yang sedanng menontun temasha perlagaan itu.misai dan belang sang harimauitumenambahkan gerun dan hebat lagi.

menurut perhitungan,ssudah tentulah sang kerbau yang lemah itu akan jadi mangsa seri maharaja hutan itu. orang ternanti-nanti bilakah daging sang kerbau itu akan di kecai-kecai dan dikoyak-koyakkan oleh kukusang harimau yang terkenal gagah perkasa diseluruh alam.

detik-detik ngeri itu ditunggu oleh para penuntun dan tetamu agong dengan dada berdebar-debar. sang kerbau siap sedia bertahan seolah-olah badannya itu kubu pertahanannya.segala urat sarafnya kembang membulat.tenaganya pertahanannay dari serangan musuh ketat seumur hidupnya itu diperkuatkan. binatang yang tidak tahu berkatakata itu bila melihat seteru turun-temurunnya itu,tidak lalai barang sedetik pun.senantiasa berjaga-jaga diri.jika lalai sesaat saja nyawa padahnya. untuk menyelamatkan diri dari serangan,berwaspada itulah kewajipan. percaya pada tenaga sendiriitulah asa kehidupan.

binatanbinatangitu tahu,hidup dalam alam ini hendaklah sentiasa siap sediadan sekali-kali tidak boleh lalai walau sedetik pun.. binatang itu ingin memberitahu pada para penuntun dari jenis manusia,walaupun aku ini binatang diadu-dombakan dengan sesama binatang,namun tidaklah aku menyerah kalah sebelum berlaga mengadu kekuatan lebih dulu. tolak ansur bukanlah masa dan tempatnya. akulah sang kerbau yang akan membari kenyataan nanti. aku harimau pahlawan rimba tidak takut pada sesiapa juapun. ta usahkan binatang,manusia pun dia sanggup mengurbankan. dengan tidak berfikir panjang lagi sang harimau pun menerkam.terkamannya yang meluru itu dielak oleh sang kerbau dan dengan kilat sang kerbau menundukkan kepalanya. sang kerbau bersilat menandokkan tandoknya keperut sang harimau. harimau itu di linjakkannya keatas dan bocorlah perut sang harimau mengalirkan darah. sejurus kemudian sang harimau menumui ajalnya didepan mata para penuntun yang penoh sesak itu.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah itu buraq membawa kaminaik lagi ke atas langit yang keenam.jibril minta dibukakan pintu. jibril ditanya,siapakah kamu?,jibril menjawab,jibril.jibril ditanya,bersma siapakah kamu?,jibril menjawab,bersama muhammad.jibril ditanya, apakah dia sudah di utus?,jibril menjawab,ya, dia sudah diutus. lalu kami dibukakan pintu,disana saya bertemu dengan musa as.dia mengucapkan selamat datang kepadaku dan mendoakan kebaikan untukku.


kata hamba allah; cuka dan sayuran itu awal makanan kemudian datanglah makanan demi makanan kemudian makan dan cuci tangan. kemudian datang pertemuan dengan allah,kemudia pemberian pakaian,penentuan tanah,pemberian kekuasaan dan perwakilan,penyerahan negeri dan pembuatan benteng.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


kumpulan terakhir yang berilir berperahu dari pulau tawar ke kuala pahang atau pekan (sekarang ini) adalah terdiri dari tujuh orang yang ketujuh itu adalah sultan ahmad@wan ahmad..

mereka telah diberitakan yang istana dan kesemua perkakas dan orang-orang istana telah siap di pekan.maka mereka berperahu beranyut mengilir sungai pahang, pagi mereka berilir dan senja mereka hinggap ditempat kampung halaman waris saudara mereka bermalam sehinggalah mereka sampai disuatu tempat yang mereka telah bertembung dengan orang yang membawa kepada perkelahian dan pertumpahan darah.

dalam perkelahian diantara mereka dengan orang-orang itu,yang menyebabkan empat orang telah kecundang,tiga panglima pengiring dan sultan ahmad@ wan ahmad sendiri,dan tiga orang pengiring sultan yang lain itu telah berundur diri kerana tidak tahan dengan amokan orang itu.maka sebab itulah mereka panglima bertiga yang selamat itu tidak mengetahui dimana letaknya mayat dan kubur sultan mereka dan sahabat mereka panglima bertiga yang mati itu. mayat mereka berempat diselamatkan dan dikebumikan secara baik oleh orang dikawasan lain yang berdekatan. malah tiada siapa pun yang dapat menceritakan apakah punca sebenar perkelahiaan kedua kumpulan yang bertembung di tengah sungai pahang itu. satu kumpulan mengilir hendak ke pekan dan satu lagi mudik hendak kehulu,dan maka ditengah perjalanan mereka bertembung dan berjuang atas sabab yang mereka sahaja yang mengetahuinya.

tiada siapa diantara kedua kumpulah itu yang menang dan kedua-duanya sama kalahnya,yang menjadi mangsa adalah orang yang diantara keduanya,ibarat dikata oleh orang tua-tua; gajah sama gajah berjuang,pelanduk yang tersepit di tengah-tengah.

dan kubur-kubur mereka itu dan perbetulkan kesilapan-kesilapan lalu yang tidak mendatangkan hasil kepada pahang dan seluruh warganya dan seluruh tanah melayu. bagi menyambung siraturahim keseluruhan keluarga waris-waris,buang kan ego dan dendam yang menyebabkan orang ramai membuang masa itu.(mencari dan memperbetulkan kesilapan itu ada dan menyambung tali siraturahim itu pun ada dalam al quraan,dan perintah itu jelas dari allah serta dengan izin nya, jalankan perintah kewajipan fardu kifayah ain)dengan suka rela atau paksa rela.

yang pepih tidak datang melayang dan yang bulat tidak datang menggolek,kita yang kena mencari dan kita yang kena menguruskan perbetulkan dan bukan tunggu dan duduk semata. maka dimulut bercakap soal islam sebaliknya ego dan dendam padu didada masing-masing. mereka tidak yakin soal mati itu, sedangkan mereka membacanya dalam al quraan bilang hari.

jebat2070 said...

Assalamu'alaikum...


Hebat juga orang yang mengamuk tu...pengiring dari Pulau Tawar pun tumpas di tangan beliau....

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah itu, buraq membawa kami naik keatas langit yang ketujuh.jibril minta dibukakan pintu,kemudian jibril ditanya, siapakah kamu?,jibril menjawab,jibril.jibril ditanya lagi, bersama siapakah kamu?,jibril menjawab,bersamamuhammadjibril ditanya,apakah dia sudah diutus?,jibrilmenjawab,ya,dia sudah diutus. lalu kami dibukakan pintu,disana aku bertemu dengan ibrahim as yangsedang menyandarkan punggungnyake baitul makmur. baitul makmur ini,setiap hari dimasuki oleh tujuh puluh ribu malaikat dan malaikat-malaikat itu tidak pernah kembali lagi.(sebahagiannya)


kata hamba allah; makanan yang haram itu mematikan hatimusedang memakan yang halal itu menghidupkannya.ada suapan yang menyinari hatimu dan suapan yang menggelapkan hatimu.

adasuapan yang menjadikan maku sibuk dengan akhirat.ada suapanyang menjadikan kamu zuhud terhadap keduanya dan ada suapan yang menjadikan kamu cintakepadapencipta keduanya.

makanan yang haram itu menjadikan kamu sibuk dengan dunia..makanan yang mubah itu menjadikan kamu sibuk dengan akhirat.makanan yang halal mendekatkan hatimu kepada tuhan.

makanan=makanan ini tidak diketahui kecuali dengan makrifat kepada allah.makrifat kepada nya itu hanyalah di dalam hati,bukan di dalam buku-buku.

daripada nya makrifat itu ada,bukan dari makhluk nya.tercapainya makrifat kepada allah setelah mengamalkan hukum nya, setalah membenarkan,meng esa kan allah dan percaya kepada nya, dan setelah keluar dari makhluk secara total.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah itu aku dibawa kesidratul muntaha yang daunnya seperti bentuk daun telinga gajah,sedangkan buahnya sebasar tempayan. dengan perintah allah, pohon besar itu berubah sehingga tak seorangpun dari makhlukallah yang mampu menyifatkannya kerana keindahannya. lalu allah memberi wahyu kepada ku; dia mewajibkan shalat fardu lima puluh kali dalam sehari semalam.


kata hamba allah; dia lah yang menghidupkan dan yang mematikan yang memberi dan yang mencegah. dia lah yang memuliakan dan yang merendahkan. dia lah yang awal dan yang akhir, yang zahir dan yang batin. seluruhnya itu dia bukan lain nya.

iktikadkan lah ini dengan hatimu, dan perbaikilah dalam mempergauli makhluk dengan zahirmu. mereka mempergauli makhluk,berbicara akan sesuatuyang mereka fikirkan dengan hati mereka, dengan akhlak yang baik(bersandarkan al quraan dan sunnah)

mereka menyuruh makhluk dengan apa yang terdapat di dalam keduanya. jika makhluk mahu menerima maka mereka bersyukur atas yangdemikian itu. dan jika makhluk keluar dari keduanya(menolak al quraan dan sunnah)maka diantara makhluk dan mereka tidak ada persahabatan dan percintaan.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


ayat pertama yang turun (diwahyukan kepada nabi muhammad saw) adalah; BACALAH DENGAN NAMA TUHANMU YANG MELAKSNAKAN SEGALA KEJADIAN DAN MENCIPTA MANUSIA DARIPADA SEGUMPAL DARAH. BACALAH DEMI TUHANMU YANG MULIA,YANG MENGAJAR MENGGUNAKAN KALAM,MENGAJARKAN MANUSIA APA YANG TIDAK DIKETAHUINYA. dan ayat penghabisan turun adalah pada haji widak dan berbunyi; PADA HARI INI AKU SEMPURNAKAN BAGIMU AGAMAMU,AKU LENGKAPKAN KEPADAMU NIKMAT KU DAN AKU RELAKAN UNTUKMU ISLAM MENJADI AGAMA.

itu wahyu yang sampai kepada nabi muhammad saw; maka tuan-puan buka al quraan sekarang,,,,ayat pertama yang disusun dan di baca dalam al quraan adalah bacaan yang telah dibaca oleh nabi saw setiap kali bertadarus dengan jibril as.;ayat pertama aku mohon perlindungan dengan allah dari syaitan yang direjam,,,dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,,,surah al fatihah tujuh ayat dan alif laam miim,surah al baqarah. dan ayat serta surah dipenghujung kitab al quraan adalah tabatyada, tiga kul dan ayat akhir sekali yang tersusun dalam al quraan adalah dari surah an naas(manusia);katakanlah; aku berlindung kapada tuhan manusia;raja manusia;sembahan manusia;dari kejahatan syaitan yang biasa bersembunyi;yang membisikkan kedalam dada manusia;dari jin dan manusia.

yang mana wahyu pertama dan yang akhir itu telah duduk ditenggah-tengah al quraan(diantara surah pertama[al fatihah] dengan surah akhir[an naas]).

kami tidak mahu bercerita,sebaliknya tuan-puan fikirkanlah sebab-sebabnya.ilmu tuan-puan dengan ilmu kami sama banyaknya dan sama dapatnya.dan dari punca yang sama.punca yang satu dari yang hak.yang dipinjamkan kepada kita manusia untuk tujuan yang sama.

al quraan;tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada ku.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


sebahagian hadisnya; tiba-tiba beliau dikejutkandengan kebenaran pada waktu beliaudi gua hira; malaikat mendatangi dan berkata, bacalah!, beliaumenjawab, aku tidak retimembaca. lalu malaikat itu mendakapku kuat-kuat sehingga akku benar-benar tidak boleh bernafas. setelah itu,dilepaska aku,lalu malaikatitu berkata lagi, bacalah!, lalu aku menjawab,aku tidak reti membaca. kemudian malaikat itu mendakapkku lagi kuat-kuat untuk yang kedua kalinya sehingga aku benar-benar tidak boleh bernapas. setelah itu,dilepaskanlah aku dan malaikat itu berkata lagi,bacalah!, lalu aku menjawab, aku tidak boleh membaca. kemudian malaikat itu mendakapku kuat-kuat untuk yang ketiga kalinya sehingga aku benar-benar tidak boleh bernafas;setelah itu,dilepaskanlah aku dnmalaikat itu berkata;

'bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan.dia telahmenciptakan manusia dari segumpal darah. bacalah, dan tuhanmulah yang maha pemurah. yang mengajar dengan perantaraan kalam. diamengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya'.


kata hamba allah; ketika ia berbantal dengan tangga pintunya dan allah mengetahui kebenaran dalam pencarian itu maka dia membukakan pintu dan mengizinkan hatinya untuk masuk.

lalu hatiitu minta berita tentang keadaannya dan apa yang ia lakukan terhadap dunia dan akhirat kerana dia lebihmengetahui hal itu daripada hati itu sendiri.

maka dia mengisahkan kepadanya akan kisahnya,lalu dia mendekatkannya,menghiburkannya, berfirman kepadanya,memberinya pakaian redha nya,dia mengisinya dari hikmah dan ilmu nya..

ia tidak dimiliki oleh sesuatu dan ia memiliki sesuatu. menjadilah ia raja yang tidak dimiliki selain oleh maha raja.pintu terbuka baginya dengan izin mutlak. tidak ada penunggu pintu.

mereka dibuat berbicara lalu mereka berbicara.mereka memberi lalu mereka mengambil. merekabergerak tidak kerana gerak naluri dan nafsu mereka. mereka menyebarkan agama allah tidak kerana hawa nafsu mereka.

Anonymous said...

salam sejahtera shahihnya;

maaf kata;


bahwa diantara ilmu dan adam,maka ilmu itu lebih tua umurnya dari adam, dan jarak umur mereka adalah mulanya alam dengan akhirnya alam ini.

tiada siapa pun diantara makhluk alam ini yang mengetahui sebanyak mana atau sejauh mana ilmu atau setua mana ilmu ini,hanya allah yang maha mengetahui akan hakikat sebenar ilmu kerana ilmu ini adalah diciptakan oleh nya dan hak nya yang maha muthlak.

maka dalam kalangan mereka-mereka itu, ada yang telah merosakkan ilmu yang dianugerahkan oleh allah kepada mereka, dan adakah mereka-mereka itu tidak berakal,yang akal mereka itu sendiri dicipta dan dianugerahi allah kepada mereka.mengapa mereka sangat sombong dengan sedikit ilmu yang ada pada mereka itu.

mereka setiasa membuat fitnah keatas ilmu allah, dan mereka tidak sadar yang mereka telah melakukan kerosakan dan kezaliman tanpa mereka sedari.

maka ilmu itu disuatu hari di masa yang telah ditetapkan, akan membuat tuntutan balas daripada mereka-mereka yang membuat fitnah kepada nya. dan menyebabkan kerosakan kepada nya.

telah berkali-kali peringatan diberikan allah kepada mereka-mereka agar perbetulkan dan kembali kepangkal. dan kali akhir dan juga penghabisan peringatan diberikan adalah melalui al quraan dan sunnah(al hadis),dan ianya adalah penutup perinagtan kepada seluruh mahkluk alam terutamanya jin dan manusia.

seekor kuda boleh di tarik sampai ketelaga,tetapi memaksa dia minum tidak.

ada diantaranya ibarat awan,kelangit tidak lepas,kebumi tidak lepas, mengikut angin yang meniupnya dan adakalanya berlanggar dengan gunung,adakalanya habis kering di bahang matahari panas. dan lainnya menjadi hujan dan salji,sebaliknya hujan dan salji pada masa ini telah kebanyakannya rosak bercampur asap yang beracun,maka mereka sebahagiannya menjadi hujan asid dan turunnya merosakkan muka bumi.