-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20190201

Makam Pawang Nong Ulu Cheka Jerantut

Makam Pawang Nong Pawang Ulu Cheka berada didalam kawasan masjid disini. Bangunan kayu Masjid Kayu Pawang Nong telah siap dirobohkan untuk memberi peluang bagi pembinaan bangunan baru Masjid Ulu Cheka. Kini penduduk Ulu Cheka telah mendapat bangunan batu bagi menggantikan masjid kayu.
 01
 02
 03
 04
 05
 06
 07
 08
 09
 10
11 Gambar ini dirakamkan pada 20.1.2019

18 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


beberapa orang telah bertanyakan akan kami perihalnya inderapura;makanya ini yang boleh berikan:

dapatkan maklumat dan sejarahnya inderapura dalam buku hikayat inderaputra.

dan sandaran akannya berita inderapura dan inderaputra,mestilah kedalam al quraan.

dan kalau tak jumpa[dalam buku hikayat inderaputra dan sandarannya dalam al quraan],maka,tak payah nak berbangga dengan sebutan inderapura dan inderapurta tu.[itu dinamakan angan-angan atau angau semata].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

manusia ini sangat suka kepada cermin,dengan cermin mereka dapat berhias atau berdandan bagi mengemaskan diri,sebaliknya mereka tidak pernah melihat akan diri mereka itu sendiri melalui pandangan cermin yang mereka adap itu,sedangkan dalam cermin itu ada bayangan diri mereka,makanya mereka tidak kenalpun diri mereka sendiri, walaupun mereka telah dapat melihat bayangan diri mereka melalui cermin.

apa yang mereka tengok dan lihat,adalah kecantikan yang menjadi ego,[kalau diri mereka cantik atau kacak];adalah keburukan atau jelek diri yang menjadi kehinaan atau merendah diri atau malu,[kalau diri mereka buruk atau cacat].

makanya,acu semasa berdepan dengan cermin itu,dibukakan al quraan serta al sunnah;dan dicarikan perihal diri sendiri,lagi baik.

macamman akan kejadiannya;

kepala yang dihiasi rambut,mata,telinga,hidung,mulut,kening yang berbulu,berkulit,bergigi,berlidah,dan lagi lagi.

bagaimana akan kebesaran allah,yang menjadikan makhluknya yang sebergitu rupa,yang mana pada setiap wajau manusia itu tidaklah sama.tidak ada yang serupa,yang ada cuma seiras.

dalam pada itu pun masih ramai dari kalangan manusia yang ego dengan diri mereka sendiri,dan menjadikan diri mereka ingkar terhadap allah. akai ada ke?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna:[nasihat keras kepada seluruh waris pewaris dari pemegang amanah,pertugas,pelapis].[nyata atau ghaib]hukumnya sama sahaja akan di kenakan

jangan menterbalikkan atau menyonsangkan atau cuba-cuba menduga akan hukum dari dalam al quraan,yang telah tetap dari sejak azali itu.

akibatnya amat berat kepada manusia yang bermain dengan nya.

pada setiap salah laku yang sepertinya itu,aib mereka akan di bentangkan kepada dunia yang ramai mengikut hukum yang tertera dalam al quraan.

cuma kaedahnya,manusia perasaan atau tidak perasaan,dengan hukuman yang sedang dijalankan keatas mereka-mereka itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


tok sulaiman itu ada lima beradik;empat lelaki,seorang perempuan,binnya kepada wan ahmad;yang kemudiannya menggunakan gelaran tengku dipangkal nama.

tok sulaiman itu ada seorang adik bernama tok dollah,gelaran lainnya tok dollah sungai lembing,dia ini bukanya tok tangguk.[keduanya orang yang berlainan dari zaman yang berlainan].

jangan salah faham dan jangan salah disusun akan kedua mereka itu,walaupun mereka duduk dikawasan yang sama,sungai lembing.sejarah mereka tak sama.

tok sulaiman atau tengku sulaiman itu bermukimnya di bentong[ketari].[setakat yang diketahui dari maklumat yang ada pada kami].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


tuanpuan yang budiman; mahulah kiranya tuanpuan jadi kan kelawar dan burung layang-layang sebagai ibarat.

kelawar itu keluarnya sebelah malam dan tidurnya sebelah siang dalam gua.

dan burung layang-layang itu keluarnya sebelah siang dan malamnya tidur dalam gua.

dan kedua-duanya memberi manafaat kepada alam dan terutamanya kepada manusia.

manusia atau orang yang ramai hari ini,banyak yang menjadi keliru dengan ilmu yang bersimpang siuh, maka amankanlah dan berikan manafaat kepada mereka-mereka dari orang yang ramai itu.

jangan jadi seperti kelawar dan burung layang-layang yang di ternak semata.tak mendatangkan faedah kepada manusia yang ramai.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


BAWAH BANTAL:membawa maksud;[barang,harta atau duit yang diambik orang atau kata kasarnya dah kena curi di orang lah].

makanya ;baik-baik lah menterjemahkan kias yang di berikan orang kepada kita,dibimbangi,tersalah tafsir atau disalah ertikan oleh orang yang ramai atau diri kita sendiri.

dapatkan maksudnya dari manusia yang boleh merungkai kias,jangan main hentam pandai-pandai sendiri aje.akibatnya sangat buruk.

ada kalanya kias itu boleh diterjemah lurus,dan ada kalanya perlu diterjemah berlapik,mengikut suasana semasa.bagi menjaga ketenteraman masyarakat dan orang yang ramai.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


duri dalam daging:

dalam dua kali jumaat;kutbahnya,pada[1/2/19 dan 8/219];[imam-imam]mereka telah membacakan fitnah tanpa sedar.
jika mereka itu sedar dan tahu serta faham dengan apa yang kami meksudkan itu,makanya sila tarik atau batalkan kata-kata atau bacaan fitnah itu dengan segera.
jangan dibacakan kutbah tanpa ilmu pengetahuan,itu dinamakan bersubahat,kalau kata kasarnya perbuatan yang celaka.walaupun bagi tujuan memuji atau menaikkan kebanggaan masyarakat.

dan kalau tak tahu yang mana satu fitnahnya,tanya kepada orang yang mengarang dan meluluskan kutbah jumaat itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[bacaannya betul(kepada al quraan serta al sunnah),niat dan kerja nya terpesong dan songsang;sebab tak faham apa yang diri tahu: itu juga disebut tak tahu lah;ilmu ada tapi tak tahu hujung pangkal ilmu].


makanya;kembali lah diri dengan sukarela kejalan yang sebenar.[macam iklan lhdn pulak:akuan sukarela sebelum tindakan diambik; tarik akhir buat pengakuan;.....].

jangan lah membiar akan diri sehingga dipaksa dengan paksarela untuk kembali ke jalan yang benar.

[kepada manusia yang menyalahgunakan al quraan serta al sunnah;tuanpuan sedang menipu diri sendiri,dan menipu orang yang ramai.penipuan tuanpuan itu dalam perhatian,yang menyebabkan fitnah berlualuasa dan bermaharajalela][dengan sengaja atau tidak sengaja:dengan dalam disedar atau dalam tidak sedar;hukumnya sama sahaja].

dengan izin serta kebenaran allah,kami bentangkan.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


manusia yang buta matanya itu,adalah disebabkan hati nya buta[hati mereka kelam atau hitam].

makanya,mereka perlu di pakaikan cermin mata,jika setakat mereka itu rabun.dan jika mata mereka rosak,mereka perlu dibawa berjumpa dokter. dan jika hati mereka yang buta,[dengan sengaja atau betul-betul telah rosak];fikir sendiri lah. jawapannya ada,bukannya takde.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nasihat nya kami kepada:[ ].[bacanya betul,terjemahnya salah atau terpesong][menyeleweng lah namanya tu]

wah, berani betul;manusia hari ini.ada dengan sengaja[tahu tapi tak faham dan buat tak faham] dan ada tidak disengajakan[tak faham@tak tahu ilmu],menyelewengkan maksud dan makna ayat al quraan serta al sunnah@al hadis untuk mencari makan,dan yang paling tenatnya mengubah ayat yang tersebut dijadikan ilmu sihir.

dan ada yang mengatakan mana buktinya?

ayat penunduk tu.
ayat pengasih tu.
ayat yang bertampal pada diding kedai,sebagai pelaris atau rezeki tu.
ayat yang digunakan untuk menangkap dan memenjarakan makhluk ghaib tu.
ayat yang digunakan untuk menarik duit dan harta karun tu.

dan ayat lain lagi yang diselewengkan,untuk entah apa-apa tujuan tu.
tak takut betul mereka dengan azab allah.
mulut dan hati mereka celupa teramat sangat,sehingga menjadi manusia yang celaka hidup mereka.

seperti dialog dalam filem doremi: semasa do minta kerja dirumah orang kaya:[masa do berangan dan berlagak jadi orang kaya/tuan rumah].

wah berani kamu,silangpanggung pulak tu,turun turun[menyuruh turunkan kaki],api api[minta menyalakan api rokoknya,datang ni cari kerja,ada nampak rumput panjang depan rumah,aku hendak kau potong rumput tu sekarang juga.[lebih kurang lah dialognya dia].

lalu di hambat oleh orang kaya dan dihalau.sebab do menjadi jebon.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kami dan kumpulan pertugas[pemegang amanh/petugas/pelapis];kami ini bukannya lah tukang telik atau tukang tengok,dan bukannya wali,sebab wali allah telah pun lengkap susunannya lebih kurang ratusan tahun yang lepas.

kami ini hanyalah diberikan kebenaran dengan izin allah menjalankan tugas amanah, yang tergendala,yang sepatutnya telah lama siapnya [sepatutnya dalam tahun 70 dahulu],atau pun setahun sebelum 1957[sebelum merdeka].ataupun setahun sebelum penubuhan malaysia.

pada masa itu,petugasnya ramai dalam kalangan ulama,[sejarah,hukum,adab,adat,ilmu ada pada mereka]ibarat harimau yang sembunyikan kuku.mereka boleh merungkai persoalan yang timbul dari kekeliruan dalam kalangan orang yang ramai,sebaliknya orang yang ramai tidak menghiraukan mereka.

masa ini,kalangan mereka boleh dikira dengan jari,dan tidak dapat dikesan kedudukannya mereka,dan mereka juga tidak lagi membuka atau merungkai,dan hanya berkias berkilaf semata.

dan kami serta kumpulan yang bertugas itu,hanya menyiapkan atau menyambung tugas dan urusan yang tergendala sahaja. dan satu darinya membentangkan kekeliruan masyarakat,salah faham,salah maklumat,dalam bentuk kias kilaf sahaja,membentangkan dengan terang dilarang bagi mengelak disalah gunakan,maka itu akan lebih menyebabkan masyarakat lebih keliru,dan lebih tidak faham, berpandukan aturan dari al quraan serta al sunnah dengan izin kebenaran allah.inshaallah.

yang lainnya adalah pada hati diri masing-masing,kemana arahnya hendak di tuju atau diletakkan akan yakin serta faham serta tahu akan kebenarannya yang sebenar.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nasihatnya kami:[khutbah jumaat,15/2/2019]
siapa yang karang khutbah tu?, jadi-jadi lah buat berita macam tu.

macammana pulak, harta khazanah perbendaharaan pahang yang sepatutnya digunakan untuk keperluan 400 tahun,boleh habis dalam tempoh 60 tahun aje.
itu belum lagi harta dan dana baitulmaal serta zakat pahang yang hilang ghaib tanpa maklumat tu.

makanya,nasihat dan sindiran dalam khutbah jumaat tu[yang dibacakan kepada orang yang ramai], tak kena tempat lah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


orang tua-tua berpesan;lama dulu:

kalau mencari ilmu dan mendapatkan ilmu[tarikat], mestilah beradab[bertasawuf],tidak tinggal adat dan resam[hakikat atau tabi'i@tabiat ] dan jangan membelakangkan hukum peraturan[fekah],maka barulah dapat mengambil makrifat[kenal diri].dan yang akhirnya dapat mengenal allah.

kalau nak cepat dan ikut jalan pintas untuk sampai; mudaratnya kepada diri lah yang dapat,sebab tak beradap,tak beradat,tak berfekah,nak dapat ilmu macammana.[cakap kasarnya;kurang ajar].

sebagai contohnya:

belajar sifat 20.

yang pergi dok menilai dan buat perbandingan sifat allah tu buat apa?.itu mutlak sifat dia.[sampai bila pun tak dapat kenal lah].

kalau buat perbandingan dan di nilai sifat allah,makanya, orang yang mengkaji itu;dia siapa?yang dia boleh mengkaji dan membandingkan dan menilai allah.

carilah sifat yang disalah gunakan manusia dari sifat 20 yang dipinjamkan tu,[kita mencari salah laku atau ingkar diri manusia menggunakan sifat tuhan,yang menggunakan melebihi kebenaran yang di peruntukan][barulah kenal manusia tu apa,hamba itu apa,allah tu apa,dan tuhan tu apa]

contoh:
ujud maksudnya ada,dan lawannya adam,tak layak tuhan itu tiada.[apa punya huraian lah].

lawak ke manusia itu ujud,kalau manusia itu merasakan dirinya lebih ada dari tuhan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ada segelintir dikalangan manusia ini yang tidak dapat menyandarkan perkara pertama dari rukun islam[kalimah syahadah] kedalam al quraan,dan tidak juga kepada al sunnah,dan tidak juga kepada sejarahnya.

makanya,bagaimana mereka mengucapkan kalimah itu,tanpa tahu dan tanpa ilmunya,dan setakat meniru menyebutnya sahaja.

sedangkan mengucapkan khalimah syahadah itu wajib,dan disebut dalam setiap kali solat.[dalam tahiyat],tak dibaca atau disebut,maka solat tak sah.

makanya,semak dan rujuklah semula kepada guru tuanpuan yang mengajar, dan apakah tuanpuan terlepas pandang atau tertinggal,semasa guru mengajar,ataupun guru terlepas pandang dari mengajar atau memberi tahu ilmunya kepada tuanpuan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam satu keluarga,ada seorang pawang keluarga atau imam keluarga atau disebut sekarang ini ketua keluarga.[dalam satu jalur keturunan dan waris keluarga:itu dimaksudkan keluarga].[atau penjaga pewarisan keturunan keluarga].

tugas imam keluarga,adalah menjaga,menyenglenggara,memulih,menghukum dan perbagai lagi bagi seluruh jagaan nya keluarga.[macam kerja ketua negara lah].

mereka ini diangkat atau dilantik dengan izin allah,sebaliknya mereka tidak tahu pun siapa diri mereka,dan ada kalangan mereka yang menyalahgunakan lantikan itu dan serta menyeleweng dari tugas asal mereka diizinkan.

dan kalau dah tak kenal siapa pawang,imam,atau ketua keluarga;

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[pembetangan kali kedua]


ANAK YATIM[fekah maksudkan] atau ANAK YATIM PIATU[orang sekarang sebut].

yang dimaksudkan dengan nya; kanak-kanak perempuan yang berumur sembilan tahun kebawah,dan kanak-kanak lelaki yang berumur duabelas tahun kebawah.

dan kalau dah berumur sepuluh tahun bagi perempuan,dan tigabelas tahu bagi lelaki; itu disebut dara dan teruna.[dosa dan pahala telah di kira bagi diri mereka sendiri,dan tidak ditanggung oleh kedua ibubapa nya mereka lagi].

perkara ini mengikut kepada sejarah dan al sunnah,dalam perkara nabi muhammad saw mengahwini siti aishah.

semasa itu siti aishah berumur sembilan tahun,dan ayahnya,abu bakar menghantar anaknya siti aishah kepada nabi[sebagai pengantin] semasa siti aishah berumur dua belas tahun[tiga tahun selepas pernikahan].

mengikut had umur perempuan boleh di nikahkan atau telah datang haid[dalam bab fekah].

inshaallah,dengan izin allah.



Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].sambungan [anak yatim].


anak yatim itu dimaksudkan kepada apa yang seperti nabi muhammad saw,yang kematian ayah serta ibu;yang orang sekarang fahamkan sebagai yatim piatu.
dan had umurnya anak yatim,adalah seperti yang telah kami bentangkan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


apa yang dicari tak jumpa,
apa yang dijumpa tak tahu;
dah jumpa apa yang dicari,
tapi tak tahu apa-apa pun.

ibarat orang yang tak reti berenang,tapi masih terjun kedalam laut untuk melihat rahsia dasarnya.

pak pandir itu orangnya cerdik.[hanya berlakun bodo]
sebaliknya orang pandir itu manusia yang bahalol.[berlakun kononnya cerdik].