-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20200103

Pewarisan Keturunan Tok Merah

salam; 
tok merah;
urusannya amanah telah selesai,
pulih lengkap sempurna,
dari izin allah,inshaallah. 

dikembalikan ketempatnya al quraan 
serta al sunnah. 

pewarisan keturunan tok merah
wajib menyusun mengikut susunan induk atau dibawah 
moyang perempuan memasing,

jangan ikut sedap hati aje. 
asal susur keturunan bini-bini tok merah; 
[kias kepadanya cucu cicit tok merah]. 

bini 1 nya;pattani@kelantan 
bini 2 nya;trengganu@ kuala berang 
bini 3 nya;pulau pinang 
bini 4 nya;kedah@ gunung jerai 
bini 5 nya;samudra pasai 
bini 6 nya;bukit betong jelai pahang. 

inshaallah 

on Kajian Fidyah Puasa, Fidyah Haji dan Fidyah Sembahyang (RUMAIZI BIN AHMAD)

269 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 269 of 269
Anonymous said...

salam;


ini adalah maklumat yang kami dapat sahkan dengan pemegang amanah,setelah di perbincangkan[dari izin allah.inshaallah]:

candi borubodur terbina atau dibina sebelum pulau jawa tenggelam.

ia dibina oleh satu penguasa pada tamadun melayu pertama.[sebelum tanah jawa tenggelam]

selepas timbulnya tanah jawa dan menjadi pulau,itu telah dikira sebagai tamadun melayu kedua.[beberapa abad selepas timbulnya pulau jawa].

dalam sejarahnya hanya disebutkan sebagai pelantar sunda itu.

kalau tuanpuan tahu serta mengerti akan ilmu lukisan dan tulisan yang tertulis pada dinding candi itu,tuanpuan akan tahu sejarah sebenar kisahnya peradaban melayu yang hilang.

zamannya adalah diantara zaman nabi lut dengan zaman nabi ibrahim.
[yang lainnya rujuk cacatan pembentangan kami yang lepas].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


buat makluman sahaja;[nak pakai boleh,taknak pakai pun boleh]

untuk kami mendapatkan sejarah tamadun melayu pertama dan tamadun kedua[untuk dicantumkan keduanya],kami terpaksa menjejak mendapatkan cacatan kisah ramayana[dari kitab veda];untuk mendapatkan ilmu perjalan manusia zaman lampau dari seseorang india yang memahami akan tulisan kitab veda[tulisannya dalam bahasa sangskrit]. dan bukan dalam tulisan tamil.

dan juga cacatan perjalanan guatama buddha[juga dalam bahasa sangkrit].

dan kami minta ditanyakan kepada gurunya yang berada di negara india:kenapa cerita ramayana dalam kitab veda terhenti setakat ditanah india dan sri langka sahaja[kisah itu tidak tamat,dan mana sambungannya lagi?].

sedangkan disebelah asia ini kawasan burma, lembah mekong, lembah bujang tanah melayu,gugusan pulau melayu [tanah jawa]; dahulunya dibawah pengarus hindu,dan bali ,sampai sekaran menggunakan kitab veda,dan agama hindu kuno yang mereka amalkan.

dengan tercengang!!!:sahabat kami dari bangsa india itu bertanya semula kepada kami: kenapa?.

dia bertanyalagi: kitab veda tu dari mana?[ditulis akan kitab veda]. langit atau bumi?.

kami jawab:[......].

sahabat kami: senyap dan menganggukkan kepalanya;sambil berkata kepada kami,awok tahu ya.

kami jawabkan bergini: apa yang kami bacakan dalam al quraan,dan kami katakan kepada dia, tak percaya,baca dalam al quraan tu.

apa rahsia disebalik kitab veda dan kitab buddha?,yang ilmunya tidak dapat dirungkai oleh manusia zaman ini.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


pada 3/5/2020;ahad malam isnin[10 ramadhan];waktu diantara magrib dengan ishak;ada satu bintang dilangit barat yang amat terang[ufuk barat],yang menunjukkan arah kiblat kerana semasa itu bintang itu berada diatas khabah;bintang itu digelar dengan nama bintang siang.[kalau tuanpuan perasan lah,kalau tak perasan,tak dapelah din nak menulongnya].

makanya; salah satu dari faedahnya:

sebagai penunjuk: kiblat;dan kedua, orang arab dahulu,tidak sesat,apabila keluar masuk berdagang dalam laluan padang pasir.

yang lainnya,cari dan tanyakanlah kepada mereka yang ahlinya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

ada dalam kalangan orang bangsa melayu ini pantang adalah darah dagingnya mereka,menjadikannya kebiasaan atau tabiat yang tidak bertempat;tak tahu hujung pangkal mereka berpantang,dan adakalanya bini sedang berpantang pun mereka tak pasti,dari sebab tidak mahu ambik tahu halnya dengan sebenar serta teratur.

yang selalunya didengar adalah; pantang tok nenek,keluar dari mulut mereka; tok nenek pantang apa?;siapa yang pantang sebenarnya,tok nenek atau mulut yang bercakap tu?.

dan kemudian zaman ini pulok kerab disebutkan: pantang jumpa,pantang tengok,pantang dengar; pantang dicuit;pantang ditegur;dan bermacam lagi ragam pantangnya mereka;sebaliknya ilmu pantang itu sendiri tidak mereka pelajari dengan sebenar berlajar.

makanya;dari sebab itulah kebanyakan orang melayu setiasa dalam was-was dan bersubahat jiwa mereka dari kebanyakan hal dan urusan serta perkara yang mereka buat dan kerjakan.

mereka belajar halal dan haram;dosa dan pahala;sunnat dan makroh; sebaliknya kebanyakan dari mereka,habis dilanggarnya tanpa tahu apap-apa pun,dan selepas dari itu barulah mereka bertanya dalam persoalan *KALAU*,dipangkal pertanyaan mereka.

dan adakalanya;mereka tanyakan dulu,juga menggunakan kalau di awal pertanyaan mereka;dan terus tidak berani melakukan sebab tak faham dan salah faham dengan jawapan yang mereka dengar.

itu lah yang menjadikan mereka orang bangsa melayu kebanyakannya berpantang;pantang dalam pandangan atau permikiran negetif.

pantang itu jika digunakan dengan betul faham kepada pemikiran positif,ia membawa banyak kebaikannya kepada jiwa diri melayu dan bangsa melayu;pantang berpaksikan fekah yang difahami dengan jelas,dan tidak samar-samar.

sebagai contohnya:

disebutkan; itu wali allah tu;sipulan itu wali allah,mereka menunjukkan dan mencari mananya wali allah;dan tidak pernah mereka mencari wali allah dalam diri mereka sendiri,macam kewalian diri sendiri itu berada.

jikalaulah mereka pasti dan tahu dan faham akan nilai kewalian itu dengan sebenar mengikut fekah,mereka tidak akan melanggar tatasulila,adat,adab,fekah serta ilmu kemanusiana serta islam itu dengan sendiri,dan tidak perlulah lagi ditegur oleh manusia lain dengan lantang dan sengaja kecuali mereka benar-benar terlupa atau terlalai atau ter alfa[maka ada khilaf bagi mereka itu].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


inshaallah.dari izin allah: urusannya maulana ibrahim,pulih siap lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tentu ramai dalam kalangan tuanpuan dan mereka-mereka itu yang tertanya-tanya;kenapa apabila kami hanya membentangkan dengan ringkas apabila sesuatu urusan sempurna dibuat.

gini kisahnya:

kami menunggu kalau-kalaulah ada dalam kalangan pewarisan keturunan[cucu cicit]si pernama itu yang dapat merungkai teka teki moyang mereka[telah lama kami menunggunya pembentangan penyelesaian merungkai amanah moyang oleh cucu cicit mereka itu sendiri],dan apabila tidak terdapat dalam kalangan mereka walau seorang pun yang dapat menghuraikannya,dari kerana tempoh masanya telah cukup,makanya;kami bagi pihak sipernama yang menyelesaikan pembentangannya.

kami akan menjejaknya;siapa dia,sejarahnya, tugasnya, amanahnya, waris keturunannya keatas dan kebawah.dan melihat semula sebab musababnya waris keturunannya tidak dapat menghurai amanah yang dipegang dan di kendong oleh moyang-moyang mereka dalam fekahnya,adatnya,adabnya serta ilmunya yang bersandarkan kitab al quraan serta al sunnah.

makanya; dari itu dapatlah di katakan yang cucu cicit mereka itu, yang sebenarnya tidak lah mengenali akan moyang-moyang mereka sendiri,yang mana kalangan moyang-moyang mereka itu dahulunya zamannya mereka adalah sebahagiannya adalah tergolong ulama,pahlawan,pemerintah yang disegani;walaupun ada segelintir yang kecundang dan melakukan salahlaku.

makanya; fitnah keatas mereka itulah yang wajib di padamkan[kalau ada] oleh cucu cicit pewarisan keturunan mereka[dipohonkan keampunan bagi pihak mereka]. dan menyambung tugas melaksanakan amanah mereka itu tanpa putus separuh jalan,sehinggakan amanah mereka itu menjadi penyebab dipertikaikan dan di jadikan satu jalan fitnah kepada masyarakat awam.

dan kekadangnya ada seseorang atau sebilangan kecil dari kalangan pewarisan mereka itu sendiri yang memfitnah moyang nya,dan bukan setakat fitnah,malah membuat pertuduhan yang aib keatas moyangnya sendiri.ada ke patut.tak patut tak patut.

dan ada puloknya kalangan cucu cicit mereka yang menyalah gunakan amanah,dan ilmu yang diturunkan oleh moyang-moyang mereka yang menyebabkan kerosakan,permusuhan dalam masyarakat. ilmu yang baik dijadikan sihir,maka tohmahan itu terpalit kepada moyang mereka,walaupun moyang mereka telah beratus tahun matinya.

mereka bukan menyejuknya moyang mereka dalam kubur,sebaliknya mereka cucu cicitnya, membakar moyang mereka sendiri yang terbaring dalam lahat itu.

dan dalam masa yang sama cucu cicit[membuat kerja yang pelik] memohon pengampunan kepada tuhan untuk salahlaku diri mereka sendiri. sedangkan mereka sendiri memfitnah kepada tok nenek serta moyang-moyang mereka, mereka perlekehkan dan mengaibkan tok nenek serta moyang mereka sendiri.

rasa-rasanya lah,boleh lulus ke doa orang yang macam tu?.
sebab itulah kebanyakan dari cucu cicit warisan kepada mereka sipulan, tidak kesampaian ilmunya dalam tauhidnya fekahnya adatnya adabnya.

pada mulut aje yang sebut cinta dan sayang,sebaliknya tak kenalpun siapa sebenarnya yang mereka sebut cinta dan sayang tu. dibuat sebagai hiburan pelibur lara hati aje.tak gitu kaedahnya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makluman aje dan fikirkan sejenak:
[nak pakai boleh,tak nak pakai pun boleh]

kenapa sebutan azan berubah dalam masa darurat wabak sekarang ini di beberapa tempat.

sebutan yang wajib di keluarkan dan digantikan atau dimasokkan sebutan harus.

dan kami bertanyakkan kepada beberapa orang,lalu jawapannya:

masyarakat awam: tak tahu,dan mereka juga rasa pelek dengan situasi tersebut.

seorang pegawai masjid[bilal]: pertama;telah diarahkan berbuat bergitu.
kedua; sebutan haya ala solah dan haya ala falah, itu adalah sebutan untuk panggilan atau seruan mengajak bersolat kemasjid.

dan sebutan yang menggantikan sebutan itu pulok adalah seruan supaya jangan datang kemasjid sebab wabak.
[azan yang dilaongkan oleh mereka itu mereka maksudkan laongan azan darurat wabak penyakit],kata nya.

dam kami telah bentangkan tidak lama dahulu;laongan azan yang tidak lengkap sebutannya,itu bukannya azan sebaliknya laongan zikir semata.

contoh:

apabila terjadinya kebakaran besar yang mendatangkan mudarat serta darurat,hatta sekalipun, dalam semasa perang sekalipun;laongan atau seruan azan tetap di sebutkan dengan sebutan yang penuh tanpa ditinggalkan atau tertinggal walau sebaris sebutanpun[tidak ditinggalkan sebutir hurufpun],dan ditambah dengan sebutan yang dibenarkan,harus disebut untuk memberitahu atau memaklumkan kepada manusia dan makhluk dikawasan sekeliling mereka.[memaklomkan akan keadaan darurat]

yang mana:1] waktu solat telah masuk.
2] mengajak dan memberitahu untuk mendirikan solat,tak kiralah bersama berjemaah atau bersendirian.afdal berjemaah kepada laki-laki[dimasjid],dan hanya sunnat kepada perempuan.[lebih afdal solat dirumah,dan di sunnatkan mengikuti berjemaah di masjid jika tiada halangan atau dibenarkan@ dikecualikan oleh walinya atau diredhakan oleh suaminya].
3] bila ditambahkan sebutan yang harus itu untuk memberitahukan[bersolatlah dirumah kerana keadaan merbahaya berpergian bagi solat berjemaat di masjid.
4] dan semasa kebakaran;azan dilaongkan bagi meredakan kemarakan api yang sedang marak itu,dari izin allah inshaallah.[tetap dilaong dan diseru azan dengan penuh].
5] sebutan harus dalam azan subuh itu,bagi meklumkan;bangun mengigati allah terlebih bagus dari lalai@ leka@berangan@bermimpi@bermain-main@tidur.
6] tuanpuan tanyakanlah kepada ahlinya,apa sebenarnya yang penyebab lain.


kalau mereka memberi alsan;sebutan haya ala solah dan haya ala falah itu hanya sebutan untuk memanggil orang kemasjid;makanya kena berbetulkanlah fahaman yang semacam itu.[ada sesuatu yang mungkin tertinggal atau terlupaan dalam benak mereka]

kalau mengikut terjemahaannya: marilah bersolat atau solat. dan marilah menuju kejayaan.

kenapa lingkaran faham akal mereka itu menjadi sempit,sedangkan mereka mengetahui sejarahnya kepada seruan azan itu sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


ralat:maaf,[kesilapan zaman melayu pertama].

pembetulan:

zaman tamadun melayu pertama itu adalah;zaman diantara nabi nuh dengan nabi ibrahim.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


ada seseorang bertanyakan hal berkenaan:

betul ke kalau lahir hari jumaat,akan mati hari jumaat[lahir dan mati pada hari yang sama]. dan berkenaan mati pada hari jumaat.

jawapan: kami kata kami tak tahu.
dan berkenaan mati pada hari jumaat pulok;ini pendapatnya:

rasulullah saw mati pada hari isnin.
dan hari jumaat itu penghulu atau ketua kepada hari,yang mana sebelum itu hari sabtu dan hari ahad di letakkan sebagai hari yang di muliakan sebaliknya telah digantikan kepada hari jumaat bagi mengelak kaum yahudi dan kaum nasrani dari menuduh kaum islam meniru mereka.

tiada kelebihannya orang yang mati pada hari jumaat dengan orang yang mati pada hari yang lain,melainkan orang itu bertaqwa. telah di sebutkan yang hidup,lahir,rezeki,mati,telah ditulis dari sejak azali,dan atas diri kita aje lah yang memilih takdir yang baik atau buruk.

makanya; berdoalah dengan bersungguh-sungguh dengan permohonan yang baik agar takdir yang baik itu sentiasa kekal baik. dan pada asalnya apa yang tertulis dari sejak azali itu semuanya baik,tiada yang buruk,melainkan manusia itu sendiri yang memesongkan atau menyebabkan keburukan diri nya sendiri.

seperti yang dinyatakan al hadis berikut:

kanak-kanak itu dilahirkan putih bersih ibarat kain yang putih,dan ibu ayahnya lah yang mencorakkannya menjadi islam,yahudi,nasrani atau majusi.

dan yang lainnya:

manusia diberi pilihan.

akal yang telah disempurnakan.


inshaallah.

Anonymous said...

Terima kasih atas jawapan tuan.Mengikut dari berita, pemerintah Indonesia kini telah bersetuju utk memindahkan ibukota Jakarta ke Kalimantan kerana Berdasarkan kajian mereka, Jakarta Itu sendiri bakal akan tenggelam.

Anonymous said...

salam;


lailatu qadar:[ini pendapatnya].[nak pakai boleh,taknak pakai pun boleh]
[untuk sejenak fikir].

terjemahan surah al qadr[kemuliaan].

ayat 1;sesungguhnya kami telah menurunkannya pada malam kemuliaan.

ayat 2;dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?.

ayat 3;malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.



sejarahnya; hamba allah yang memperolehi 1000 bulan atau 80 tahun keizinan oleh allah.

dia berperang melawan kekufuran kaumnya dan manusia selama 80 tahun sehinggalah dia di bunuh oleh mereka dengan di penggal keseluruhan sendi-sendinya dikerat-kerat[dari izin allah]sebagai pembadingan aje,macam kes mona pendi tu; kena kerat 18 tulah.

dia talah diberikan peluang kedua;[mengikut umurnya sebelum kena bunuh,80 tahun].dia diberikan 80 tahun kedua pulok,tetapi bukan untuk berperang sebaliknya untuk beribadah.[semak sejarah hamba allah tersebut.dia adalah dari keturunan nabi ibrahim]. itu adalah sejarah kisah dan sandarannya yang diberitakan dalam al quraan surah al qadr.[dia berhijrah ketempat lain yang orang tidak mengenali dirinya untuk beribadah].

makanya;kenapa orang melayu terkadangnya salah faham dengan ayat ini. mereka kebanyakannya berdoa untuk mendapatkan lapan puluh tahun seperti mana hamba allah itu dapat,dan tidak mahu menerima,apa yang di sebutkan lebih baik dari 1000 bulan.[anugerah allah kepada umat nabi muhammad].

untuk dapat 1000 bulan,mereka beribadah dalam bulan puasa sahaja,den lepas dari bulan puasa mereka berhenti dan tunggu pulok puasa yang tahun depan pulok. sempat ke?,dan kalau tak sempat,amacam?.tak ke rugi?.

mendapatkan lebih baik dari 1000 bulan itu adalah lebih bagus dari pada mendapat hanya 1000 bulan sahaj. betul?.

makanya; jangan merugikan masa dan umur dengan hanya untuk mendapatkan hanya 1000 bulan sahaja semata.

dan ada orang akan berkata: lebih dapat 1000 dari lansung tak dapat.betul tu.sebaliknya; takkan nak duduk di takok tu sepanjang hidup,itu pun kalau dapat,sekali seumur hidup,kalau terus tak diberikan???.

lebih baik dari 1000 bulan itu; bermaksud,apabila ; dapat dalam sedar atau tidak sedar akan malam yang tersebut,ibadah diri kekal dilakukan atau dibuat tanpa meninggalkan seperti mana kita mengharapkan bertemu malam lailatu qadar itu, dan terus menerus dilakukan sehingga bertemu malam lailatu qadar yang seterusnya.

bergitulah terus menerus sepanjang hidup ini tanpa leka lalai dengan sengaja atau tidak disengajakan inshaallah.dan tidak hanya menunggu nunggu sekali hanya setahun. yang di tunggu hanya satu malam,dan yang ditinggalkan atau terlepas 365 malam.

inshaallah.



Anonymous said...

salam;


keampunan atau pahala:[sejenak fikir].

keduanya sama penting,tapinya yang mana yang di sebutkan : apabila bertemu dua wajib,yang mana terlebih wajibnya?.

yang terlebih wajib itulah yang mesti didahulukan atau dilakukan. makanya kenalah tinggalkan salah satu diantara keduanya terlebih dahulu.

melakukan kedua-duanya serentak,boleh tu boleh,tetapi berkemungkinan akan terjadilah seperti peribahasa ini; orang tamak selalu rugi. pahala tak dapat, dan keampunan juga tak dapat. dari sebab tak berpengetahuan.

selalunya orang yang inginkan keampunan,akan membuat kebajikan tanpa memperdulikan keadaan sekelilingnya.

dan sebaliknya orang yang inginkan pahala berharap yang pahala nya itu dapat dijadikan kaedah bagi pengampunan mereka.

keduanya dibolehkan,hanyalah bagaimana kaedahnya untuk membolehkan kedua-duanya dapat diperolehi.

makanya kaedahnya itulah yang wajib pulok dipelajari.

bagaimana memohon ampun untuk diri;untuk ayah ibu;untuk ahli keluarga, adik beradik, dan saudaramara,tok nenek,serta moyang-moyang,dan juga manusia dan makhluk lain.[tak bolehlah memohon untuk diri sendiri semata aje].

pahala yang menggunung,kalau tak di gunakan untuk diri,keluarga,saudaramara.tok nenek,moyang-moyang,dan manusia serta makhluk laian;tidak lansung membantu diri dalam mendapatkan keampunan.

seperti yang diperkatakan dalam peribahasa: menjadi ibarat lilin. kalau lilin yang di beli setakat disimpan dan tak di nyalakan,tak berguna lilin tu. dan kalau lilin itu disalah gunakan tanpa tujuan,pun tak berguna juga,sebab ia menjadi pembaziran.

makanya; janganlah sayang sangat[kedekut dan tamak] dengan kedua-duanya untuk di berikan kepada orang lain sebagai tanda hadiah serta sedekah kita kepada manusia lain,kalaupun tidak dapat membantu meringankan orang lain dengan harta dan duit.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


al fatihah:adalah induk atau ibu intipati seluruh ayat al quraan dan tiga kitab yang lain itu. tidak akan terhurai rahsianya oleh manusia,kecuali diizinkan allah.

makanya berhati-hati dalam menterjemah maksud rahsia surah yang tersebut. jangan sampai tersilap.

rasulullah saw sendiri pun tidak menghurainya dengan terang melainkan dengan khilaf atau kias sahaja. makanya; begitu jugalah ulama-ulama silam dari tanah arab atau dari nusatara sendiri.

mereka bukannya tak tahu atau nak berrahsia sangat,sebaliknya mengelak dari disalah faham dan disalah gunakan oleh manusia yang mendengarnya. ibarat samirin menyalahgunakan ayat ilmu semasa zaman nabi musa itu.

kami tidak melarangnya,sebaliknya hati-hati dengan mulut yang mengeluarkan pernafsiran yang terkadang-kadang tidak pada tempatnya.
[dan yang menerima akibat dan musibahnya adalah orang itu sendiri].

dan bergitu juga lah kepada ayat-ayat lain dalam al quraan serta al sunnah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


inshaallah,dari izin allah.urusan al husiin bin ali,siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


satu dari tugas pembentang adalah menjejak fitnah-fitnah yang berlaku atau yang telah dilakukan olen manusia.

fitnah-fitnah itulah yang membebankan bumi selama ini,makanya sejarahnya perlu di cari dan dikesan,bagi urusan pemulihan atau pelepasan[meringankan beban bumi].salah satunya fitnah kepada al husiin bin ali.[kenalke siapa al husiin bin ali?][dan dalam hal fitnah apa?]

sejarah fitnah-fitnah manusia dari zaman dahulu sehingga lah zaman sekarang ini,ada tersimpan,yang mana tidak dihuraikan dan tidak dirungkaikan oleh cucu cicit kepada mereka yang terfitnah,dan kepada cucu cicit mereka yang memfitnah.
[hanyalah di simpan atau di baca bukukan sebagai sejarah manusia]

fitnah-fitnah mereka hanya tersimpannya sebagai dendam atau sebagai ego dalam diri cucu cicit.dan untuk melepaskan fitnah itu tidak lah cucu cicit mereka lakukan. dari sebab cucu cicit sangatlah sibuk dengan urusan mengumpul dan mencari saham akhirat.

makanya;kami diarahkan bagi pihak kerajaan pagar ruyung melaka,menjejak dan membentangkan dan menjalankan urusan yang di tinggalkan oleh cucu cicit mereka itu.
[yang disalah anggapkan oleh sebilangan besar dari cucu cicit mereka]

kami tidak tahu apa yang menghalangnya dari ilmunya[fekah adat adab] dari sampai kepada cucu cicit mereka itu. sedangkan ilmu tuanpuan dan mereka-mereka itu boleh dikatakan tinggi-tinggi belaka.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


baitulmaal serta zakat:[fitnah keatasnya].

salah faham tentang keadilan agihan keduanya semakin hari semakin melebar,keadaan ini tidak sepatutnya terjadi apabila manusia yang cerdik bergitu ramai diatas muka bumi ini,terutamanya dalam kalangan manusia melayu.

dalam islam kewajipan mengagihkan-agihkan akan keduanya dana itu kepada asnaf adalah sama dengan sebagaimana ianya didapatkan atau di kumpulkan.

perintah membayar zakat adalah wajib,maka mengagihkannya adalah turut wajib,dan setiap infak kedalam baitulmaal yang di berikan oleh manusia,juga wajib di agihkan seperti mana ianya di katakan oleh mereka-mereka itu.

kalau di nilai dan di intai pada masa ini,ada sesuatu yang kerang jelas dengan urusan agihan akan kedua dana baitul maal serta zakat.

dana terkumpul pada baitulmaal dan zakat,banyak sekali,dan agihannya tidak melepasi garis yang ditetap seperti yang telah rasulullah buat pada masa zamannya dahulu.

dalam baitulmaal masjid,surau, madrasah diseluruh malaysia, bergitu banyak tersimpan yang disimpan dalam bank-bank yang tidak tahu untuk kegunaan apa atau tidak gunakan atau tidak di agihkan oleh pemegang atau pentadbirnya termasuklah wakaf-wakafnya. bergitu jugalah dengan dana zakat,kemana sumber dana nya di agihkan,sehinggakan ada kalangan mualaf yang[tengok sendirilah keadaan mereka,malas nak beritahu].

sedangkan kalau di telitikan,masih ramai dalam kalangan manusia disekelilingnya mukim atau kampung yang daif, miskin.[orang yang tak berumah contohnya di kuala lumpur atau gelangangan].

dalam asnaf zakat ada tujuh golongan,dan dalam asnaf baitulmaal juga ada tujuh kumpulan dengan lima golongan,yang wajib di berikan hak mereka dari dana kedua zakat dan baitulmaal itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


baitulmaal serta zakat:[fitnah keatasnya].
sambungan;


salah satu sebabnya yang menakibatkan manusia berat untuk memberi atau mengeluarkan zakat serta infak ke baitulmaal adalah kerana birokrasi yang sengaja-sengaja di buat-buat tanpa tahu apa tujuannya;

orang ramai atau masyarakat melihat yang infak dan bayaran zakat yang mereka hantar atau keluarkan,tidak berapa nak sampai kepada asnaf-asnafnya,makanya mereka dengan sendiri yang mengagihkan zakat dan infak mereka kepada manusia yang mereka angapkan sebagai asnaf.

makanya jangan ditanyakan siapa salah atau salah siapa. karana dari sebab ilmu pengetahuan yang tidak lengkap dalam diri,salah faham dan salah pengetahuan menjadi birokrasinya atau halangan dalam diri memasing, yang menyebabkan amar makruf nahi mungkar tidak selancar yang dikehendaki menurut fekah,adat serta adab manusia.

pernah ditanya oleh kami:

setahu kami;kalau dalam satu kampung ada sebuah masjid utama kampung,dan beberapa masjid atau surau atau madrasah yang berada dibawah satu kampung yang sama dengan masjid utama kampung tersebut.

apabila masjid ,surau,madrasah tidak berdana atau tidak cukup perbelanjaannya,makanya masjid surau madrasah itu boleh mengambil atau meminta dana kewangan dari masjid utama kampung tersebut,kerana baitulmaalnya terletak pada masjid utama kampung yang dijaga oleh pemegang amanah badan masjid utama kampung yang di lantik.

dan jika masjid utama kampung tidak berdana,makanya masjid utama mukim wajib membantunya,bergitulah turutannya;surau kemasjidkampung kemasjid kampung,masjid utama kampung kemasjid utama mukim,masjid utama mukim kemasjid utama daerah,masjid utama daerah kemasjid utama negeri dan lalu terus kewali kota atau wali negeri.[kalau bersimpan dan takut-takut nak bagi dana itu,ia menjadi satu pembaziran kepada masyarakat].

itu termasuk dalam bab wakaf dan pusaka yang diamanahkan[wakaf],wajib dibelanjakan dengan berhikmah untuk permasaalahan masyarakat,dan bukannya untuk di simpan atau digunakan khas kepada mencantikkan masjid atau surau semata.

keperluan asas masjid surau dan masyarakat yang perlu diutamakan,yang mana lebih perlu di bantu atau dilakukan dahulu.[apabila bertemu dua wajib,makanya perlu didahulukan yang terlebih wajib antara kedua wajib itu]
sebab itulah agihannya kedua baitulmaal dan zakat itu ada nilai bahagiannya masing-masing

zakat:

tujuh bahagian asnaf ,dicampur satu pengurusan[jika].

satu per tujuh setiap bahagian.ditolak pengurusan jika perlu[pun cuma lapan persen sahaja dibolehkan.itupun dah dikira terlalu tinggi tu nilainya]]

baitulmaal:

lima bahagian asnaf, dicampur satu pengurusan[jika]

satu perlima setiap bahagian,ditolak pengurusan jika perlu[sama aje dengan lapan persen tu]

jika: apabila mengunakan kaedah harta anak yatim:

makanlah atau gunakanlah bahagian yang perlu sahaja dari harta itu bagi menyara atau menampung hidup [dari harta itu],dan dikembalikan kepada anak yakim atau mereka,apabila mereka telah cukup umurnya dan reti mengawal sendiri harta mereka.dan jangan zalim [kepada mereka dan diri sendiri].

jawapan mereka:

tak boleh,itu duit masjid,kalau nak cari sendiri,sedangkan orang atau masyarakat memasukkan infak mereka kedalam tabung masjid utama,dan berkeyakinan yang imfak mereka itu akan bermenafaat kepada orang atau masyarakat sekeliling kampung atau mukim atau daerah atau negeri itu.

fekah bermaksud lain dan peraturan bermaksud lain, yang mana kedua peraturan itu tidak selari dan tidak selaras,dari sebab tiada kefahaman dalam ilmunya.atau salah maham dalam birokrasi yang menyebabkan kesusahan untuk berfungsi.

sangsi dan tidak ada keyakinan pada diri sendiri dan kepada orang lain yang menjalankan tugas amanah.
takut tak bertempat dalam diri;kalau-kalau diri sendiri salah mengagihkan atau terguna[tak percaya pada diri sendiri lah tu namanya,dan tidak yakin kepada orang lain bagi menjalankan urusan,nanti di salah gunakan dana.
kononnya nanti fitnah.[mereka membuat fitnah sebelum fitnah itu sampai kepada mereka lagi].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[apabila salah faham mengikat diri].
[pakai boleh,tak pakai pun boleh].


dahulunya memakai slogan; rapatkan saf;bila solat saf mesti rapat-rapat,bahu dan tumit bertemu agar syaitan tak mencelah ditengah.

dan apabila terjadi keadaan yang sebegini sekarang, apa dah jadi kepada rapatkan saf itu.

makanya bergitu jugalah dengan urusan yang lain dalam islam ini dalam umat ini[melayu].

kita tak kenal musuh; disandarkan kepada wabak atau kuman yang melanda sekarang ini.

dalam al quraan serta al sunnah telah menerangkan kepada seluruh umat manusia terutamanya orang-orang islam,siapa musuh yang terang lagi nyata bagi mereka,sebaliknya mereka buat endah tak endah sahaja,dan bila diberikan dugaan fitnah wabak,barulah terkial-kial memasing diri.

kita jaga kita; sebelum ini tak nak berjaga-jaga,dok aku aku,dan engkau engkau,bila tertimpa atas muka sendiri baru nak [.....].

tabiat yang kurang [displin yang sekerat-sekerat] itu tidak pernah lekang dari bangsa melayu,walaupun telah di peringatkan berulangkali,nanti lihatlah pulok selepas ini,mereka akan kembali leka dan kembali alpa dengan faham mereka sendiri. dan soalan yang sama akan ditanyakan kembali,itu yang menyebabkan mereka tak katam-katam[tak fahamlah namanya tu].

dan sekarang ini mereka sibuk mengejar malam,bagi mengenyangkan perut atau apa yang sebenarnya dikejar. lailatulqada; tak payah dikejar atau diburu,nanti akan terjadi;yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran pulok. baru betul pagi raya jadinya kosong kosong,sebab salah faham dan memang tak faham kut.

nak dapatkan malam yang di cari tu,perlu bermula dari awal,dan bukan dimulakan apabila bermula bulan ramadhan atau bulan puasa.

rasulullah saw dah sebutkan:

rejab adalah bulan allah
syaban bulan rasulullah
ramadhan bulan untuk umatku[manusia]

dan sebab itulah manusia menunaikan haji dilakukan selepas ketiga-tiga bulan yang tersebut.[untuk menjadi tetamu allah].
[sekurang-kurangnya tempoh empat bulan, hati mereka telah mereka bersih kan sebelum mereka pergi bertamu ke baitullah].
dan yang sebaiknya sepanjang tahun atau dua belas bulan bersihnya hati.[itu yang terbaiknya],barulah wabak tidak di landakan keatas manusia sebagai dugaan fitnah. adakah manusia kembali kejalan yang lurus atau sebaliknya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makluman ajelah:

tasawuf: tasawuf tidak ada yang moden atau yang kuno.[tasawuf moden?].

tasawuf bermaksud:adab;adab mengambik ilmu[tak bolehlah berkurang ajar]
[ilmu tasawuf = ilmu adab]. [sopan dan santun mempelajari atau menyampaikan ilmu menurut adat dan fekah]
[sebab itulah disebutkan: adat istiadat].

kalau tak beradab dalam mendapatkan ilmu atau kurang ajar,itu yang embuh jadi pertualang tu. ilmu tinggi hati kosong,sebab tak beradab dengan orang yang menyalurkan ilmu kepadanya. itu sebablah orang yang tahu dan reti ,tak berapa nak berikan ilmu mereka kepada orang yang tak tentu pasal.lebih baik dibawaknya mati dari diberikan yang nantinya disalahgunakan ilmu itu oleh orang.

dalam pada itupun ada dalam kalangan orang yang berlajar tasawuf itu ,ada juga yang melencong.[belajar adab tapi perangai tak beradab;sebab belajar sekerat jalan].

nak belajar syariat kena belajar tasawuf;nak belajar tarikat kena belajar tasawuf;nak belajar hakikat kena belajar tasawuf;dan nak belajar makrifat,pun kena belajar tasawuf.

macammana berilmu tinggi sehingga makrifat tapi tak ada adab pada diri sendiri apatah lagi kepada orang lain. itu tara guna punya lah.

contohnya:

nak membaca al quraan kena ada adab-adabnya[tasawuf dalam membaca al quraan][ apa boleh main hungguh aje ke]. [sebab al quraan itu turunnya bersekali dengan adab].[kalau tak beradab dengan tuhan,apa akan jadi?;jawab sendiri lah]

kalau seorang anak tak beradab kepada orang tuanya[ibu ayah],apa yang disebutkan oleh orang?.

anak yang kurang ajar atau anak derhaka.

sebab tak belajar beradablah tu namanya.

masa kecik;bolehlah di tundingkan kepada ibu ayah kerana tak ajar adab kepada anaknya;sebaliknya bila dah masuk umur cerdik berakal,tundingan itu wajib dihalakan kepada diri sendiri,bukan lagi kepada ibu ayah atau orang lain.

kalau tundingkan juga kepada ibu ayah dan orang lain,itu tandanya orang itu jenis tak baca al quraan serta al sunnah lah tu namanya.[tak baca punya orang].

sedangkan haiwan pun ada adabnya sesama mereka.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

apabila dicabar oleh allah,masing-masing lansung tak ambik perduli,endah tak endah aje kelakuan menjalankan amanah dan amar makruf nahi mungkar.

sebaliknya, apabila tercabar oleh manusia [dicabar oleh manusia];baru mereka tercabar.

telah disebutkan;amanah itu wajib dijalankan oleh siapa.

amar makruf nahi mungkar itu wajib dijalankan oleh siapa.

zakat dan baitul maal dipertanggungjawab kepada siapa bagi keadilannya untuk dijalankan.

tanyakan pada diri itu ???.

dan jangan setakat batuk ditangga aje. tercabarnya tanggungjawab itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

syawal akan tiba dan ramadhan pulak akan menutup tirainya,yang mengejar lailatul qada masih mengejar dan tercari-cari. dengan harapan yang berbelah bagi,yang mereka mendapat akannya malam yang diperebutkan itu.

makanya; setiap tahun macam tu lah juga,tahun yang lepas-lepas,dan tahun ini serta tahun yang akan mendatang nanti. tak berubah perangai manusia,terutamanya orang melayu.

mereka tarcari-cari jalan pulang,sedangkan jalan pulang itu ada didepan mata,dan mereka [kalangan manusia] yang masih tidak mahu memulakan perjalanan dan memasuki jalan itu, kalangan mereka itu masih berlegar-legar di kiri kanan pangkal jalan.berkelah dan bersantai.

sedangkan mereka tahu di bawah telapak kaki mereka itu adalah tempat mereka akan kembali bersemadi,mereka acuh tak acuh,dan mengabaikannya. ibarat kata orang tua tua; jerat tidak pernah melupakan pelanduk,pelanduk yang selalu lupakan jerat. tak gitu kaedahnya.

rohani dan jasmani di ikat akan keduanya dengan nyawa,dan apabila nyawa di tarik,makanya; jasmani......,dan rohani......;[apakan terjadi kepada kedua jasmani serta rohani][yang satu nyata dan yang satu ghaib].[dan nyawa itu juga ghaib].

makanya; ramai dari kalangan manusia yang tidak berjaya dalam dugaannya mereka.[atas muka bumi].

tidak ada persoalannya hidup mati,kerana telah di sebutkan dalam al quraan;maksudnya lebih kurang: adakah manusia itu merasakan yang mereka tidak akan diduga setelah mereka diberikan kesenangan diatas muka bumi. untuk melihat,adakah manusia bertaqwa apabila di berikan dugaan atau mereka lalai leka dengan hidup dunia.

jangan sampai nantinya; keluar dari mulut: kami dengar tetapi kami tidak menuruti,berilah kami kembali untuk beberapa waktu tepoh untuk kami mengerjakan amal kebajikan.

sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna.
perahu yang terlepas tali boleh di tundakan kembali,nyawa yang terlepas.....[pikir sendirilah].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

ramadhan telah selesai;selesai sungguh; dan syawal disambut, tetapi orang melayu masih tidak berani berbelanja,yang mereka buat hanyalah berjoli;perangai lama juga ,masih tidak berpada perubahannya. walaupun telah dikenakan peringatan tindakan oleh allah.

ini bukannya masaalah beraninya mereka atau mereka tidak serik tetapi mereka itu masih ketinggalan jauh berbanding orang zaman yang lalu,dalam ilmu mereka,dalam faham mereka.

apa yang dikendong hanya di kendong,apa yang dikejar tak terkejar oleh mereka.lagi dikejar lagi jauh mereka dengan ilmu serta faham.

fitnah berluar luarsa walaupun dalam bulan syaban,rejab,ramadhan,dan syawal ini lagilah. masing-masing tak sayang mulut dan hati.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


untuk makluman saja-saja je:

pada tahun ini 2020; lailatul qada turun awal;sebelum 20 ramadhan.[beriringan dengan nuzur al quraan].

makanya sebab itu lah,kepada siapa siapa yang dok mengejar malam yang tersebut itu,ramai yang buat karja pedooh aje. bukannya cari rahmat serta keampunan dari allah;setakat nak melambakkan pahala diri semata aje.

makanya; telah kami katakan dulu dulu lagi[khabarkan]; kalaupun kami tahu dan diberitahu; kami tidak akan beritahu dengan lurus,dan hanyalah dengan khilaf kiasan semata aje.

sebabnya al quraan serta al sunnah;telahpun mengkhabarkan urusan serta perkara itu dengan jelas sekali tanpa ragu ragu[1400 tahun dahulu lagi]. hanyalah tuanpuan dan mereka-mereka itu sahaja yang termangu-mangu duduk perkaranya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias dalam diri]

semalam; kami telah pergi melawat tanah perkuburan,bagi membuat tahlil,dan didapati bukan manusia yang melawat atau bertahlil dalam kawasan perkuburan itu,malah lembu yang bertahlil.

satu seginya; baguslah tu;lembu itu memakan rumput yang panjang dalam kawasan perkuburan tu,teranglah sikit,tak lah semok sangat.

satu lagi seginya; itu tanah perkuburan,tak ada adab dan sopan lansung kepada manusia yang empunya haiwan ternak tu. kotoran najis haiwan mencemarkan,membazirkan aje buat pagar lawa-lawa belah depan;kiri kanan belakang lopong.

orang tua kata;macam pagar abu nawas.dari izin allah. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:kias.

al sunnah atau al hadis yang benar dan betul,kalau di ambik dan di bacakan sekerat akan menyebabkan tunggang langgang. walaupun dari perawinya manusia yang benar.

kalau silap haribulan,boleh runtuh fekah dari sebab membaca dan mengambik al hadis yang tidak lengkap dan tidak sempurna.kefahamanya berkenaan ilmunya,sejarahnya,manusianya yang menjadi perawinya terfitnah oleh manusia yang terkemudian dari mereka perawinya.

mana pergi hilangnya sebahagian ayat al sunnah itu;disalin sebahagian sahaja atau memang tak mengambik dengan sempurna akan al sunnah itu dari perawinya.

dalam bab al sunnah: azan,[semasa hujan lebat][dalam sebutan;solatlah dirumah].

carilah sejarah sebenarnya dan seluruh al hadisnya.jangan jadi manusia yang sia-sia.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir: [kias].

apabila kita mengakui yang kita ini manusia,dan berasal dari adam serta hawa,makanya kenalah kita mengetahui yang asal usul susur dari kita sehingga kepada adamhawa tu. atau sekurang-kurangnya sehingga kepada nuh as serta manusia yang diselamatkan seramai 40 itu.[40 tu,apa?,jumlah orangnya atau jumlah pasangan].

makanya; sejarahnya dimana?

kalau nak sampai kepada ibrahim as;kena tahu pulok sejarahnya keluarga ibrahim. bininya berapa,dan anak-anaknya berapa?.dan kita nak pakai susur jalur yang mana?.dan berapa jumlah yang bersama ibrahim as,yang keluar dari babylon itu?

makanya; sejarahnya dimana?

kalau nak sampai kepada muhammad saw;kena tahulah sejarah keluarga muhammad saw.bininya,anaknya,cucunya bersekali susur bininya memasing.

susur perempuan atau bini kepada mereka itu adalah penting diketahui.tiada yang keras tiada yang lemah,dari pihak lelaki atau pihak perempuan. kedua nasab sama kerasnya dan perlu diambik kira semuanya.

tidak ada kaum lelaki yang beranak dan melahirkan anak.dan perempuan itu bukannya mesin atau gudang pengeluaran anak kepada lelaki semata.

makanya; sejarahnya dimana?

kalau dikatakan dari keturunan iskandar zulkarnai; siapa dia ni?,dan dari keluarga mana atau siapa dia?

makanya; sejarahnya dimana?

dan; bila mengakui kita adalah islam; islam itu apa?.kalau kata islam itu agama akhir zaman; betul tapi tak tepat. islam di istihar sebagai agama dalam wahyu terakhir bersekali dengan pernyampurnaan muhammad sebagai nabi serta rasul terakhir bagi seluruh manusia serta seluruh alam[sempurnanya tugas rasulullah],dan islam di redho sebagai agama sempurna manusia.dalam haji rasulullah[khutbah jumaat haji akhir rasulullah dipadang arafah]

makanya; sejarahnya dimana?

makanya; bergitu jugalah kepada hal-hal dan uruan-urusan dalam alam ini.semuanya ada sejarahnya.

makanya; sejarahnya dimana dan mana beritanya?

tiada yang hilang dari sejarah hal atau urusan atau merema itu.semuanya ada tersimpan dengan baik,dari kejadian yang baik atau kejadian yang buruk,semuanya tercata lengkap serta rapi.

makanya; sejarahnya itu tersimpan dimana?

makanya; macammana manusia akhir zaman sekarang ini boleh jadi terkeliru dan tidak ketahuan akan sejarah-sejarahnya?

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[makuman aje].

belum sampai masanya lagi nama mereka digunakan,walaupun al hadisnya benar.

tempohnya tidak akan sampai sehinggalah penggunaan nama bagi gelaran sampai.

makannya; tak payah nak sibuk sangat dengan urusan imam mahdi dan dajjal tu. kerana,itu boleh mengelirukan masyarakat manusia lain.

selesaikan dulu urusan dan hal diri sendiri dah manusia sezaman diri,dan perkemaskan diri serta jernihkan perkara yang kelam dalam diri dan dalam masyarakat manusia zaman ini.
[jalankan urusan amar makruf nahi mungkar zaman ini yang didepan mata dahulu]

bila sampai masanya yang sebenar nanti,mereka akan ada di tempatnya mereka sepatutnya berada. dari izin allah.inshaallah.

jangan jadikan diri tu lebih dajjal dari dajjal sendiri.dan jangan jadikan diri tu terlebih alim dari imam mahdi sendiri. peraturan itu salah,dan tak berguna pada diri sendiri.sebab tuanpuan dan mereka menyebabkan fitnah yang tidak disengajakan.[memfitnah dajjal dan imam mahdi].[dan memfitnah urusan akhir zaman kiamat].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

untuk mendapat syariat;tarikat;hakikat;makrifat;laduni; kesemuanya wajib berilmu dengan betul serta benar.dan kesemuanya itu duduknya dalam islam dan di letakkan dalam al quraan serta al sunnah.

kalaulah tak reti dan tak faham dengan al quraan serta al sunnah[orang kata kelam kelibut dan buat serabut]. tak berguna lansung ilmu yang ada dalam dada tu.

apa yang dicari dengan martabat-martabat tu.tak payah kejar le.buat membazir masa aje,kalau setakat untuk membolehkan diri berjalan atas air;boleh terbang;boleh kebal.

kesemua itu adalah ilmu perang,dan bukannya ilmu mengenal diri serta mengenal allah. dan ilmu itu kebanyakannya ditersalah gunakan oleh si pemakainya.

kalau lah benar mereka sampai kepada martabat yang mereka katakan itu;ngapanya mereka tak terlawan wabak yang sedang melanda sekarang ni.

kapalterbang yang hilang dulu tu ,sampai sekarang tak jumpa-jumpa oleh mereka.

orang yang hilang di bukit apa tu di perak,sampai sekarang tak dapat dicari oleh mereka.

kekacohan politik dalam malaysiapun tidak dapat di tenangkan oleh mereka.

amar makruf nahi mungkar pun tidak dapat ditegakkan oleh mereka.

macammana mereka kata mereka berkedudukan di atas martabat. atau mereka itu duduk makan martabak.

kulit serta isi wajib bersekali dan selari atau selaras.tidak boleh ambik satu dan buang satu.

tak belajar sains pertanian ke?.isi mestilah duduknya dalam kulit.kalau tidak,tak boleh makanlah isinya tu,kalau tak bersimpan dalam kulit.
[udara yang di sedut oleh kita ini pun duduknya dalam kulit]
[api itu pun ada kulitnya]
[air juga berkulit]

atau tak pernah menilai diri sendiri ke.diluar jasad kita ni kulit,dan isinya didalam,kalau di buang kulit,apa jadi dengan isi perut manusia.kena belajar sains kemanusiaanlah.

ilmu atau mertabat yang tersebut itu ada yang benar dan betul;hanyanya sekelumit sahaja manusia yang di berikan oleh allah pada zaman ini. dan kebanyakan dari mereka itu sendiripun tak mengetahui yang mereka diberikan ilmu-ilmu yang tersebut itu.

mereka tak kebalpun;terhiris pisau masa menyiang bawangpun luka juga.
kena cucuk dik duri tetap merasa sakitnya[ tembus juga kulit mereka].

mereka nak menyeberang sungai pakai perahu juga tak berjalan atas air sebaliknya berjalan atas perahu.

mereka boleh terbang juga,dengan kapal terbang.

mereka yang duduk atas mertabat yang mereka sebutkan itu, atas tujuan apa?

untuk berperang dengan siapa?;untuk urusan apa?

sedangkan mereka meminta untuk syahid.[kalau dah kebal,bila mau mati syahidnya?;tikam tak tembus.

kalau boleh berjalan atas air,bila masanya mereka dapat mandi dan minum air?

kalau boleh terbang;tetap terbang mengelilingi muka bumi aje,bukannya boleh sampai keluar dari linkungan bumi pun.dan rahsia alam tetap tidak dapat mereka ketahui pun.

perbetulkan tanggapan dalam diri dengan ilmu yang sebenar,janga dok main cedok-cedok je.

aturan alam tetap mengikut kepada yang tertulis dalam kitab yang sejak azali itu. dan al quraan serta al sunnah tu sebagai penerangnya dan di bentangkan dalam kilaf kias yang halus tertip serta tertil.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[asbab ego dalam diri][kias].

kalau dah kita tidak menghormati diri kita sendiri dan tidak juga kepada orang yang lain;dan adakah kita mengharapkan orang lain menghormati diri kita?.

kita bahkan menzalimi diri sendiri,makanya zalim kepada orang lain menjadi mainan diri.

dari sebab itu lah;kita tidak dapat menegakkan amar makrof nahi mungkar dalam masyarakat.[amar makrof nahi mungkar kepada diri sendiripun kita tak dapat tegakkan].

oleh kerana itu juga lah kita tidak dapat membezakan yang mana urusan perkara subahat dan yang mana urusan perkara fitnah yang kita lakukan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

makanya kita kena berbalik ke pangkal urusannya;


rukun islam serta rukun iman tu apa?,kepada kita?

kulit ataupun isi?.ataupun isi dan kulit?.

kalau bab ini pun tak berapa nak lepas; macammana pulok bercerita dengan bab martabat atau makam atau wali.

kesemua urusan akan kembali kepada asal asasnya pokok,yang pergi duduk pada ranting atau cabang tu buat apa?;dan lansung meninggalkan asal.

tidak ada zoom kalau tidak ada permulaan melangkah.makanya janganlah sampai tersalah atau tersilap langkah pada yang pertama kali langkah itu.

ia akan terjadi;langkah benar atau langkah tersalah.

ibarat orang menanam benih;kalau disemai benih,dan tak tumbuh atau sambang;makanya,ada sesuatau yang tak kena,kembali belajarlah,dan dapatkan ilmu menanam dengan betul[ambiklah ilmu pertanian,barulah boleh jadi seorang petani yang berjaya],tak gitu akan kaedahnya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir;[kias].

makanya; ada seorang hamba allah yang bertanyakan kepada kami berkenaan harta fisabilillah yang tersimpan di luar:

yang di jaga oleh ratu englang.

dan;harta sultan sulaiman othmaniah[mesir].


ini makluman kepada persoalan mereka yang bertanya dan pertikaikan nya harta yang tersebut itu:

al hadis telah menyebutkan;[maksudnya lebih kuranglah].

diakhir zaman nanti akan ada satu pasukan dari timur,yang akan meruntuhkan tembok barat,dan menjumpai harta yang banyak.[sebaliknya harta itu tak bergunapun kepada mereka kerana semasa itu mereka telah di asak oleh musuh].
mereka dihalau ke sham oleh....[....].

kami tidak tahu,dari mana mereka dapat cerita sedemikian itu.[harta fisabilillah yang tersimpan yang mereka boleh tuntut dan harta pusaka dari moyang mereka yang di curi dan di rampas oleh orang putih.

harta sultan sulaiman mesir; sultan sulaiman mana ada harta pusaka,yang dia pegang itu adalah harta kerajaan othmaniah mesir.[dia adalah pemegang amanahnya sahaja dan bukan pusaka dari ayah atau datok atau dari moyang dia dan dia tidak pernah meninggalkan harta pusaka miliknya kepada sesiapa walaupun dia mempuanyai anak].[dan siapa pulok yang kata dia tak mempunyai anak atau pewaris keturunan].

dan harta karun, dan harta zakat alam ghaib atau duit orang tak bayar zakat; pendek akal ke memasing?. atau dah tak ada kerja lain?

yang disebutkan harta atau wang fisabilillah itu adalah:

khazanah yang tersimpan sebagai emas dalam tanah atau dalam perut bumi pada setiap negara;kayu kanyan serta hasil hutan;seluruh jenis bijih dalam bumi;pasir;air serta sungai;seluruh hasil mashul dalam negara[sesuatu atau setiap negara].

harta dan duit atau wang yang tersimpan yang dikumpulkan dari kutipan zakat;wakaf pada setiap negeri atau negara yang pemerintah amir yang mengutip dan mengumpulkannya.

duit atau wang dan harta pemberian yang di pegang tersimpan dalam baitulmaal negara atau negeri.

duit atau wang dan harat pemberian;infak;sedekah hajat;hadiah;derma yang diberikan atau dimasukkan kepada tabung atau pemegang amanah masjid setiap koriah dalam sesebuah kampung atau daerah atau kota atau negeri atau negara.

belajar dan bacalah dalam bab zakat dan baitulmaal[asnafnya apa dan mana;harta dan duitnya daru mana datangnya dan kemana wajib di agihkannya?

jangan dok meroyan tak tentu pasal.lain yang al quraan serta al sunnah sebut serta maksudkan;lain yang manusia zaman ini fahamkan,baca al quraan serta al sunnah macammana?,sampai tak tahu hulu hilir ilmu.

inshaallah.





Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

dalam asnaf zakat;ada tujuh bahagian,dan salah satunya adalah fisabilillah.

dalam asnaf baitulmaal;ada lima bahagian,dan salah satunya adalah fisabilillah.

harta rampasan perang;zaman ini mana adanya dah harta rampasan perangnya lagi;perangnya tak ada.dan kalau nak juga,tunggulah perang akhir zaman,dekat-dekat nak kiamat nanti.bilanya perang tu,entahlah.


kalau di malaysia semenanjung ni;dulunya harta dana fisabilillah tu memanglah banyak;tapi kebanyakannya dah susut atau kering kena joli di orang. dari sebab amar makruf nahi mungkar tak selari dengan pengeluaran hasil buminya.

allah dah berikan atau dah sediakan dana tu untuk keperluan manusia di setiap negara,tapi kalau dok buat joli memanjang aje;dan tak reti berjimat cermat dan tak reti menggunakan dengan berhemah,makanya tak lama papa kedanalah.

masa ini pun banyak juga dana fisabilillah tu dalam baitulmaal setiap masjid;tak digunakanpun dengan sebenar gunakan,dan bergitu juga zakat. kalau mengikutkanjumlahnya,lebih dari cukup untuk urusan fisabilillah,itupun kalau tak disalah gunakanlah dan di gunakan dengan berhemah dan faham dengan pembahagiannya seperti rasulullah saw agihkan masa zamannya.

fisabilillah tu apa?[faham dan tahu ke apa kebendanya fisabilillah tu?].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

semasa wabak ini.kalangan mereka berslogan kata;

kita tak kenal musuh

kita tak nampak musuh.


memangpun, mereka -mereka tak nampak dan tak kenalpun musuh,walaupun telah di sebut dan di terangkan dalam al quraan serta al sunnah dengan jelas sekali.

mereka memberikan perbagai nama kepada musuh,sebaliknya apa sebenarnya musuh mereka ,mereka tak pernah nak kenal dan tak pernah nak ambik tahupun.

mereka pakai lurus bendul aje,dan tak pernah nak menggunakan akal untuk mengenal musuh itu.

yang mereka tahu,iblis,syaitan,hantu dan juga jin[yang mereka anggap musuh].
dan wabak[virus jahat atau kuman jahat]
[mereka juga makhluk allah;dan manusia lebih tinggi darjatnya dari mereka itu]

kisah disebalik berita yang sebenar tak mereka perdulikan lansung,mereka hayal dengan musuh yang mereka bina itu.

jahat sangat ke mereka tu sehingga dianggap musuh;kalau dikatakan ya; kenapa umat nabi nuh di lupuskan dahulu itu;umat nabi musa di sesatkan dalam gurun padang pasir selama 40 tahun;umat nabi lut dibantingkan kedalam tanah; dan nabi isa di bawa balik atau di angkat dari muka bumi dan di naikkan kelangit.

siapa yang musuh,musuh yang siapa.

sepatutnya musibah yang di beri,akan menaikkan lagi keimanan manusia dengan yakin serta tahu;nampaknya kesannya terbalik.ia lebih membawa kepada....[terjun gaung].

sedangkan telah dibentangkan al sunnah oleh rasulullah saw kepada para sahabatnya semasa kembalinya mereka dari peperang......[cari dan baca sendirilah al sunnah itu].

[lebih kuranglah maksudnya: kita pulang dari perang[musuh] yang kecil dan kita akan menghadapi perang[musuh] yang besar].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

dalam kalangan orang melayu zaman ini yang amat teruja dengan kepelikan hati mereka dengan ilmu yang pelik-pelik pada pandangan merekalah.

ilmu yang mereka katakan ajaib dan pelik bagi mereka itu telah lama ujudnya,dan kalau nak menjadikan pelik; itu kapalterbang tu;lagi pelik.

sebuah besi yang beratnya beribu tan dan disikan dengan manusia serta barangan lain,boleh terapung di udara;terbang seperti burung;juga kepada kapal yang terapung diatas air.

tapi mereka kata;itu biasa lah. teknologi moden.

makanya; mana blueprintnya kepada teknologi moden tu?

mananya;blueprint kepada kapal tu?

sedangkan bahtera nabi nuh itupun ada blueprintnya.

kami melihat yang blueprinnya bahtera nabi nuh itu tertulis dalam kitab al quraan;jelas sejelas-jelasnya diberitakan oleh allah.

kami jumpa;macammana tuanpuan dan mereka-mereka itu tak jumpa?

kami baca kitab al quraan yang sama seperti kitab al quraan yang tuanpuan dan mereka mereka itu baca.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

ilmu yang disalah gunakan[secara nyata@terang-terang atau ghaib@sembunyi-sembunyi]akan fekahnya;adatnya dan adabnya;akan tetap dikenakan tindakan atau didenda,dengan disula atau disela dengan api neraka,melainkan mereka mendapat pengangpunan allah.
[dengan sengaja atau dengan tidak sengaja;hukumnya sama aje]

ada yang akan kata; mana boleh macam tu.

apa yang tak bolehnya?

lihatlah hukuman yang dikenakan keatas adam dan hawa.

hukuman yang dikenakan keatas azazil.

hukuman yang dikenakan keatas nafsu.

bacakanlah sejarah perlakuan mereka sehingga mereka dihukum.

dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

terang gelap;terang gelap; zaman berzaman telah dilalui dan banyak zamannya telah berlalu;bagi hidup makhluk terutamanya manusia;yang tinggal hanyalah sedikit masa lagi;pejam celik;pejam celik mata manusia,yang tinggal hanya sisa hidup untuk di habiskan waktu tuanya alam ini.

kesempatan;ingatan;amaran;pengajaran;semuanya telah di berikan kepada manusia dari awal zaman sehingga akhir zaman.

manusia adalah manusia;alpanya mereka dengan leka dan lalai;hanya sedikit dan segelitir yang tersedak dan tersedar,kebanyakannya mereka gelojoh dan ego dengan sebutan manusia;sedangkan mereka tak pernah ambik pedulipun apa yang di maksudkan manusia itu sendiri.

sibuk dengan hal dajjal dan yajuj majuj;mereka tidak sibuk dengan hal manusia yang mereka tak tahu itu. fitnah keatas diri sendiri atau manusia lebih banyak fitnah kepada dajjal dan yajuj majuj.sedangkan dajjal dan yajuj majuj itu hanyalah makhluk allah yang jadi sebagai penduga kepada manusia sahaja.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

walaupun kami ini banyak membuat pembentangan yang tak di bentangkan oleh orang lain;sebaliknya kami masih juga belum lengkap.

adakalanya tuanpuan dan mereka itu mendapat keistimewaan terlebih dahulu,dan kami hanya dapat tolong menghuraikan keistimewaan kiasnya tuanpuan dan mereka itu sahaja.

itu yang disebutkan karahmah atau rahmat[rahman rahim dari kurniaan allah].

sebaliknya pertugas dan pelapis yang mendapat keistimewaan pemberian allah,selalunya tidak sedar akan pemberian itu.

dan adakalanya,menyalahgunakan keistimewaan itu,dengan perkara yang mengaibkan kelakuan diri sendiri serta menzalimi diri sendiri.

pada setiap keistimewaan yang diperolehi,tiak kiralah oleh sesiapapun;jagalah amanah itu dengan cermat,jangan sampai anugerah itu di tarik balik oleh allah.

tidak ada gunanya memiliki karahmah atau keistimewaan diri,kalau tidak digunakan dengan sebaik mungkin budibicara diatas jalan amar makruf nahi mungkar.

dan apabila terjadi sebergitu;makanya orang itu menjatuhkan serta meletakkan dirinya sendiri lebih rendah dari darjat haiwan yang melata di tengah padang.

makanya; perangai mereka itu lebih buruk dari musuh mereka itu sendiri;iaitu syaitan dan iblis.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

1]ibarat cubit peha kanan peha kiri terasa juga.

2]dan apabila busut menjadi lebih tinggi dari gunung.


yang 1] itu adalah: .....[kalau faham].

yang 2] itu pulok: fitnah telah menjadi lebih bertimbun dari kebenaran sehingga kebenaran seolah-olah akan runtuh pada esok hari.dan menghalang cahaya mentari dari atau untuk sampai kepermukaan bumi.

manusia zaman ini ibarat seperti anai-anai;tetapi bukan membina peradapan,sebaliknya membina busut fitnah yang semakin hari atau setiap hari semakin meninggi mengalahkan gunung untuk menawan langit.

sebagaimana kaedah anai-anai itu,sama ajelah dengan buruknya perangai manusia zaman ini.bezanya hanyalah diantara anai-anai dan manusia adalah; anai-anai itu membina busut bagi menunjukkan tauladan yang baik kepada manusia,sebaliknya manusia zaman ini membina busut bagi menunjukkan ego mereka masing-masing.

anai-anai membina busut tanah untuk dijadikan rumah sebagai tempat berlindung;sebaliknya manusia membina busut fitnah yang merosakkan peradaban dan mendatangkan bala bencana.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

"manusia" membawa maksud apa?

bentangkan huraian tuanpuan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

"islam" bermaksud apa?

bentangkan huraian tuanpuan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

"rukum islam" bermaksud apa?

bentangkan huraian tuanpuan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:

"rukun iman" bermaksud apa?

bentangkan huraian tuanpuan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias]

telah kami perbentangkan kias-kiasnya serta/atau khilaf-khilaf kepadanya tersebut itu;[menyeluruh;99 peratus;hanya 1 peratus sahaja yang tidak diperbentangkan kepada tuanpuan].[1 peratus itu adalah keterangan yang ....,faham-faham aje lah].


inshaallah.dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kepada urusan terlepas pandang:[kias]

inshaallah.siap pulih lengkap sempurna. urusannya kepada fitnah peti besi yang hilang dari simpanan dalam baitulmaal kaabah.milik rasulullah saw.dari izin allah.inshaallah.

sejarahnya;

semasa serangan puak pemberontak dari [...] menyerang mekah[kaabah telah di serang dan batu ajr aswad telah di bawa lari,dan bersamanya diambik juga peti besi yang tersimpan dalam kaabah itu.

kesemua barangan yang diambik itu di bawa lari ketengah gurun padang pasir yaman[tersimpan disana].dan setelah 20 tahun kemudian,ajr aswad sahaja yang dipulangkan,sebaliknya peti besi itu tidak.dan peti besi itu tidak pernah dijumpai oleh sesiapapun sehingga sekarang.

jika ada sesiapa yang mengakui,ada menyimpan atau mengakui tahu akan duduk akannya peti itu,awas;itu satu penipuan,yang cuba untuk mencari kesempatan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

inshaallah;urusan fitnah syeh siti jenah,pulih siap lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

maaf; kami tidak membuka alkisah kepada sejarahnya siti jenah. maaf. yang kami akan beritakan;jangan sampai terkeliru; syeh siti jenah itu adalah pewarisan keturunan kepada tok merah[syeh subaki] tanah jawa.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

orang melayu zaman ini semakin hari semakin malas.[tuanpuan tentu marah bila disebut bergitu].

percaya atau tidaknya;lihatlah sendiri:

bertukang dah tak reti,[berapa kerat ajelah yang reti buat pundong,kalau rumah tak tahulah jadi ke,atau....]

berkebun dah tak reti,[tingginya mengkirai dan lalang]

berternak dah tak reti,[kerbau,lembu,kambing dan ayam itik berlepas tak berjaga]

nasib baik ramai yang reti memancing,[tapi bila disebutkan mengail tak juga reti]. sebab memancing itu dijadikan sebagai hobi.

kalau tak tahupun sekurang-kurangnya tahu duduk perkaranya ilmu-ilmunya.

kesemuanya ada ilmu pelajaran dan sandaran kias dalam atau kepada syariat[iman serta islam].

inshaallah.



Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kebanyakannya urusan terlepas pandang berada dalam pengetahuan tuanpuan dan mereka-mereka itu.

makanya; perbentangkanlah;kalau tak dibentangkan,macammana kami nak selesaikan serta huraikan; dan kalau tuanpuan boleh selesaikan serta huraikan,maka,selesaikan serta huraikan lah semdiri. kami tiada halangan dengannya.

dengan itu urusan terlepas pandang menjadi lebih cepat diselesaikan.

dan perlu ingat; urusan terlepas pandang perlu di pulih disiap di lengkap disempurna,dan dihantar kembali kepada yang haq.[allah swt],dan yang batil[seluruh fitnah] perlu diasingkan disimpan ditempatnya untuk urusan akhir zaman kiamat nanti.

makanya; tiada pembaziran dalam urusan yang kami kerjakan;dari sebab itu kami tidak ada kerugian apa-apa,dan tidak ada keuntungan apa-apa dalam segala urusan yang kami diarah untuk di kerjakan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

jangan takut; tapi bertaqwa.

takut itu yang menyebabkan serbasalah dalam diri. dari kerana ilmunya yang tak kesampaian.ilmu perlu dan wajib di tuntut sehingga habis dan selesai,dan bukan setakat separuh jalan[setakat batuk ditangga],[untuk cari makan].

itu menjadi kesalahan yang besar,apabila ilmu di gunakan semata-mata bagi keperluan mencari kekayaan dan kemewahan;dan tidak mahu mendapatkan ilmu atau mempelajariilmu[takut];itu lagi salah yang besar.

tanpa ilmu yang lengkap,tiada urusan yang dapat di sempurnakan.

untuk solat;kena ada ilmunya yang lengkap,dan barulah boleh disempurnakan[dikerjakan atau didirikan] solatnya.[tak gitu kaedahnya].

dan kalau solatnya tak sempurna,boleh ke diri jadi sempurna seperti yang dikehendaki oleh islam.

dan kalau diri tak sempurna,bagaimana nak tolong orang lain menjadi sempurna;ia akan jadi seperti ketam mengajar anaknya berjalan luruslah.

yang perlu di buat jungjungnya adalah sireh;dan bukannya kadok;walaupun keduanya boleh dimakan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kami berjumpa dengan seseorang[orang melayu lah],maka kami berbicara dengan nya sambil minum di kedai; dia berkata; saya nak cari anak benih pokok bunga tanjung.[sebab klasik]. dan baberapa pokok lain lagi.

makanya; kami tunjukkan kepada dia pokok bunga tanjung yang besar yang ada berhampiran dan boleh nampak dari kedai yang kami sedang minum itu.

katanya; itu bukan pokok bunga tanjung,sebab tak ada bau wangi,[pokok itu adalah poko hiasan yang ditanam oelh pemaju perumahan ditepi jalam kawasan perumahan;pokok hiasan wajib sebagai syarat oleh majlis daerah].

dari sebab tiada bau pada pokok itu,dia tidak percaya,itu adalah pokok bunga tanjung. tidak mempercayainya.

dan yang sebenarnya dia tidak pernah mengenalipun pokok bunga tanjung,yang dia sebut-sebutkan tu.

dia tahu namanya;dia tahu lagunya; dia tahu akan bau wanginya; dia tahu akan bunganya;sebaliknya dia tidak tahu akan sebenar pokoknya.

makanya dia sehari-hari lalu lalang di bawah pokok bunga tanjung berulang alik siang malam, rumah ke tempat kerjanya.

diakhir perbicaraan kami dengannya;barulah dia mengakui yang dia tidak kenal akan pokok bunga tanjung dan baru hari itulah[semasa berbicara dengan kami itu] dia tahu dan kenal akan sebenarnya pokok bunga tanjung.

bergitu jugalah dengan kebanyakan manusia zaman ini;mereka mangatahui akan sebut islam dan ilmunya;sebaliknya apa dianya islam tu.

mereka tahu sebutan manusia;sebaliknya apa dianya manusia itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias]

apabila kita berniaga;suka tidak suka,kenalah bayar zakatnya;walaupun perniagaannya kecik[jual kuih] atau jual aiskrim dalam balang aje.

kerna tuanpuan telah mengambik yang nyatanya[hasil jualannya].makanya zatnya perlulah di pulangkan kepada tuannya yang telah memberikan nya sebagai sebutan rezeki kepada manusia dalam simpullan lainnya disbutkan sebagai rahmat dan rahim.

penggunaan zatnya sebagai satu anugerah bagi penggunaan manusia yang di harus di pulangkan sebagai untuk dikembangkan dan diguna semula oleh manusia dalam mendapatkan rezeki atau rahmat atau rahim bagi kebahagian kehidupan diatas muka bumi.

kalau dah tak dipulangkan zat itu kepada tuannya,makanya bagaimana tuannya kepada zat rezeki itu hendak memberikan yang lain yang mana manusia yang tidak memulangkan zat itu menjadi takabur atau ego,dan menganggap itu harta dia yang punya. dan tuhan tidak layak untuk mengambil dari mereka.[makanya mereka menganggap mereka lebih besar dari tuhan].

zakat atau zat yang dipulangkan oleh manusia itu,diagihkan pula kepada manusia lain atau dikembalikan semula kepada manusia yang berzakat itu sendiri sebagai satu anugerah budibicara yang telah manusia itu lakukan sebagai satu timbalbalas dalam ketakwaan mereka kepada tuhan mereka.

makanya; bergitu jugalah dalam bab pahala yang diusahakan dan dikumpulkan oleh manusia.

maaf lah;bahasa berbelit-belit.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


inshaallah; siap pulih lengkap sempurna urusannya benua dari fitnah yang mereka sangkakan[fitnah lima benua];dari izin allah.inshaallah.

dan apabila kami telah selesaikan urusannya,makanya urusannya itu tidak akan di bukakan dan tidak akan diperbentangkan lagi.dihantar dan disimpan di tempatnya disisi allah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

setiap makhluk ada bahasanya sendiri; manusia dengan bahasanya;haiwan dengan bahasanya;jin dengan bahasanya;sebaliknya mereka itu dalam kalangan manusia ada yang tak reti bahasa.

masih lagi menegakkan benang basahnya mereka.

masih lagi termangu-mangu dalam hidupnya mereka.

masih lagi;dan masih lagi;dan masih lagi;ibarat ayam berak kapur.

sedangkan nabi muhammad saw telah pun sempurnakan tugasnya menjalankan perutusan allah kepada seluruh manusia dan makhluk seluruh alam.

apa yang dikehendaki;hanyalah; sempurnakan haq diri kepada allah.itu saja.
[haq allah memanglah dah sememang sempurna dari sejak azali lagi;tak payah bacalah haq allah tu].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[ ].

sepatutnya; urusan terlepas pandang dan fitnah dalam kalangan manusia islam tidak sepatutnya ujud,selepas islam dan perutusan muhammad saw sebagai rasul lengkap serta sempurna[disempurnakan oleh allah].

dimana terpelecoknya akan kejadian terjadinya urusan terlepas pandang itu bermula selepas kematian rasulullah,dan apa yang menyebabkan fitnah melonjak dalam masyarakat islam.

makanya;telah rasulullah sebutkan:

aku tinggalkan dua perkara yang kalau kamu ikutinya,kamu tidak akan tersesat,ya itu al quraan serta al sunnahku.

dan sepatutnya ia kekal lengkap serta sempurna sehinggalah kepada kejadian akhir zaman[fitnah akhir zaman].

sebaliknya ianya menjadi kucar kacir lebih awal dari apa yang dijangkakan yang difitnahkan nya dilaongkan sendiri oleh manusia islam itu sendiri.

suatu masa dahulu pada zaman khalifah abasiah;hampir-hampir fitnah sampai kepada puncak tertingginya;kerana hanya tinggal seorang sahaja yang dipertanggungjawabkan sebagai pemegang amanah bagi allah diatas muka bumi semasa itu dan dialah yang diangkat sebagai wali tunggal semasa itu.

bermula dari masanyalah urusan permulihan bermula kezaman-berzaman sehingga kezaman ini.

telah ramai penjejak yang disandarkan tugas untuk mencari mengesan dan melaporkan dan membentangkan bagi menguruskan urusan yang ter rosak serta terlepas pandang yang ditinggalkan tanpa di lengkapkan dan disempurnakan oleh mereka-mereka yang,........;

makanya; ditinggal akan jejak bagi manusia yang terkemudian yang boleh serta,.....; bagi penyelesaian urusan nya itu. sebaliknya kebanyakan dari penerima warisan itu tidak mengerti,dan hanya dipegang sebagai pusaka,atau sumpah,atau mitos,atau dongeng,atau fitnah,atau, atau, atau yang mereka tidak ambik pusing dengan amanah yang di pertanggungjawabkan keatas bahu mereka.

dan rasulullah telah sebutkan dahulu:

sampaikan pesanan atau kata-kata ku ini kepada mereka yang tidak ada di sini pada hari ini.moga-moga manusia yang kemudian dari kamu akan lebih mengerti dengan apa yang aku ucapkan pada hari ini.
[baca semula khutbah akhir rasulullah,pada hajinya yang terakhir itu].

makanya;kami salah seorang yang ditugaskan sebagai penjejak;tetap akan melaksanakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan dengan sedaya upaya dari izin allah.inshaallah.

dan membentangkan dengan kias kepada tuanpuan serta mereka-mereka diluar sana,walaupun tuanpuan dan mereka-mereka itu tidak menyukainya akan kaedah yang kami lakukan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusannyan;inshaallah. bismillah enam,siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

beberapa hari yang lepas saudara kami berpangkat ibu kepada kami telah membentangkan akan bab bismilah enam kepada kami;yang dia terimanya dari toknya sebagai pemegang amanah kepada bab yang tersebut.

makanya; kami telah terima akannya amanah itu dan menghuraikannya kepada ibu kami itu dalam penerangan yang dia mudah fahaminya;yang menyatakan yang kami telah tahu dan faham akan unkapan yang dia susunkan kepada kami.

dan kami nyatakan yang bismilah enam itu sandarannya dalam al quraan seperti yang dia kehendaki di letakkan serta sibentangkan kepadanya dengan tahu serta faham dalam diri kami sebagai akad diantara kami dengan dia.

makanya;bab itu bukan setakat untuk disebut dengan betul dan dihafal dengan lancar semata[dan bukan andaian atau kelebihan baca itu yang berkhasiat,untuk tujuan tertentu semata]; ianya wajiblah di ketahui dan difahami apa dan dimana serta apa sejarahnya atau beritanya yang telah di kiaskan oleh allah kepada manusia,untuk di disempurnakan pengetahuan serta kefahaman diri serta yakin dengan hadrat allah[kehendak allah].

makanya; kami akan ditanya dan diberikan soalan berperingkat-peringkat,bagi melihat sejauh mana diri kami berpengetahuan serta berkefahaman dalam seluruh bab-bab adab adat fekah serta ilmu,sebagai satu dari syarat penjalan tugas penjejak dan pemegang amanah yang diperturunkan dari mereka yang sebelum dari kami kepada kami.

makanya; kami perlu atau wajib tahu serta faham budibicara dalam menanya;membentang;menjawab dalam usul fekah adat adab serta ilmu. dan perlu berhati-hati dengan adil serta saksama dalam menangani[siasatan] persoalan fitnah dan urusan terlepas pandang manusia dan makhluk allah yang lain. supaya tidak menzalimi manusia dan makhluk lain serta diri kami sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kami pernah ditanyakan suatu masa dahulu yang kiasnya sepeti berikut:[oleh saudara kami berpangkat bapa saudara].

lima anjing satu serigala.

makanya; semasa itu kami jawab yang kami tidak tahu jawapannya.

katanya: cari jawapannya,sambil senyum.

makanya; kami mengambik masa beberapa bulan untuk menjejak jawapann kepada kias persoalan itu. dan apabila telah mendapat akan jawapannya,kami pergi bertemu bapa saudara kami itu untuk pengesahannya dan mendapatkan kias yang lain pulok darinya.

makanya; persoalan yang diberikannya itu;ada bersandar dalam al quraan dengan sejarahnya bersekali dalam ayat khilaf kias yang tersusun baik.
dan kami telah pergi bertemu dengan serigala yang disebutkan itu,bagi urusan menemuduga akan serigala itu.

sebaliknya serigala yang kami temu itu telah tidak mengenal akan dirinya lagi,dan hanyalah memegang amanah dan telah pun uzur serta tidak dapat menjalankan tugas-tugasnya dari kerana faktur usianya yang telah lanjut.

dan apa yang boleh kami bantu akan serigala itu hanyalah, melaporkan serta mencadangkan agar dia di berikan rehat dari tugasnya atau dilepaskan tugasnya kerana telah uzur dan tidak berdaya.
dan tugasnya di gantikan kepada pertugas yang baru serta layak.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kami suatu masa dulu pernah ditanyakan berkenaan bahtera nabi nuh; dimana letaknya sekarang dan di perbuat dari apa?:

makanya; kami jawapkan seperti ini kepada saudara sahabat kami yang juga pertugas seperti kami.

dalam al quraan ada nyatakan sejarah akan bahtera itu; manusia pada masa itu dadanya panjang dua belas hasta.

makanya; kenalah digunakan sistem matematik nisba;manusia zaman ini lebar dadanya sekarang satu kaki lebih,dan tinggi nya enam kaki[itu nisba manusia zaman ini sekarang. dan manusia zaman nabi nuh pulok lebar kali tingginya manusia zaman itu.

makanya; dapatlah saiz seorang manusia zaman itu. dan dalam al quraan disebutkan yang mengikuti bahtera itu seramai empat puluh[tidak disebut orang atau pasang].

makanya; dikirakan kalu empat puluh orang; tau dikira kalu empatpuluh pasang; perlu dikira keberangkalian akan kedua-duanya.

makanya; lihat semula perahu atau feri atau kapal yang boleh di muatkan atau di naiki oleh empat puluh orang manusia zaman ini beserta dengan nahkodanya bersekali.[saiznya kapal zaman ini]

makanya; nisbah kapal zaman ini dengan muatan manusia empat puluh diperbandingkan dengan bahtera yang dimuatkan dengan empat puluh orang manusia zaman itu.

makanya; dalam bab bahtera nabi nuh itu sahaja;ada banyak jawapan yang boleh dihuraikan;kepada manusia yang mahu berfikir dengan akal yang allah berikan dengan sempurna.

bab saiz manusia,saiz bahtera,jenis kayu serta saiz pokok zaman itu;keadaan muka bumi zaman itu dan lepas banjir itu;tanggapan berkenaan terjumpanya bahtera itu;dan beberapa jawapan lain yang tersimpan dalam al quraan serta al sunnah.

jawapannya diberikan dengan kias dalam al quraan; ini yang dikatakan kalau tak dipecahkan ruyungnya ,mana nak dapat sagunya;takut dan malas serta sangsi,tak menolong seseorang dalam diri.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

inshaallah; urusan keturunan katuroh[anak-anak keturoh bersama nabi ibrahim];siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

dibacakan dalam adab serta adab,dan disusun dalam fekah serta ilmu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kota gelangi gunung senyum batu pahat selat teberau muar maharani. urusan kepadanya siap pulih lengkap sempurna.inshaallah.dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

keris siapa yang rosak?;perbetulkanlah keris yang dipangku tu.buat apa dibiarkan rosak dan terbengkalai tak di perbaiki? dan tak berpulih?.

[dan jangan disalah gunakan keris yang berada dalam gemgaman tangan tu]
[akibatnya amat-amat buruk]

[gunakan keris itu bagi menegakkan amar makruf nahi mungkar dengan budibicara yang adil serta saksama dari izin kebenaran allah.inshaallah]
[dan jangan digunakan dengan zalim,kepada manusia dan makhluk allah yang lain dan keatas diri sendiri]

tahu ke apa bendanya yang di sebut serta dimaksudkan keris?[bahasa serta maksud sebenar kepada keris?].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

nak bercerita sikit;[sejarah dan ilmu]

dahulunya samasa perang salib dipalastin diantara manusia;semasa salehuddin dan richat:dan perang dihentikan kerana salehuddin mendapat tahu richat sakit;lalu dihantarkan seorang tabib atau dokter bagi merawat sakit richat.

baiklah;bukan berkenaan keduanya yang hendak kami beritakan; yang kami hendak ceritakan adalah berkenaan tabib atau dokter yang diarahkan pergi merawat richet.

beliau telah berhikmat merawat richat sehingga sembuh,dan telah mengikuti richat pulang ke england[mengiringi keengland],membantu krisis rebutan kuasa diengland pada masa itu.

beliau telah meninggalkan satu bilah kerisnya disana sebagai tanda yang dia pernah ada disana;yang mana beliau mencampakkan kerisnya itu kedalam sungai inggeris,sebelum beliau berangkat untuk pulang bersama saudaranya[satu ayah berlainan ibu].

beliau setelah keluar dari england mengikuti jalan darat,dan berdakwah kepada manusia yang dimana beliau dan saudaranya lalu dan singgah.

beliau dan saudaranya adalah anak saudara kepada syeh kadir jailani.

dan namanya kami tutup,sebagai tanda hormatnya kepada dua bersaudara itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

ilmu laduni;itu adalah ilmu yakin:[tahu dengan yakin serta faham dengan yakin tanpa ada rasa sangsi dalam hatidiri, yang diberikan atau dianugerahkan oleh allah kepada hamba-nya yang bertaqwa lagi ikhlas dengan redho pada dirinya kepada allah.

tiada kahramah yang pelik-pelik bagi manusia yang dianugerahkan ilmu laduni itu.
[kalau nak terbang,mereka naik kapalkerbang;kalau nak menyeberang sungai mereka naik perahu; kalau nak kebal, mereka naik kereta kebal. itu yang dikata sebagai yakin;yakin dengan benda atau kenderaan].

nabi nuh dulu tu,naik bahtera dalam banjir besar;nabi musa dulu tu menyeberang laut merah.

sebab mereka yakin dengan ketentuan allah bagi mereka.

selalunya kalu jenis tak percaya pada diri sendiri aje yang tak percaya pada orang lain.[mereka sangsi kepada kudrat allah].

tak percaya diri boleh terbang,sebaliknya percaya yang kapal kerbang terbuat dari besi tu boleh terbang.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

keseluruhan atau kebanyakkan dari sejarah manusia zaman lepas,menggunakan nama gelaran dan tidak menggunakan nama sebenar mereka,juga dalam al quraan seperti namrut,firaun;dan di sebelah sini,sultan mahmud,sultan abd jalil,dan dibelakangnya ada sambungannya shah.

makanya; kalau nak ke tahu sejarah sebenar,dapatkanlah nama mereka yang sebenar,barulah terungkai kisah sejarah yang betul,dan tidaklah di persangka-sangkakan semata.

makanya; solat itu apa makna nya?[maksud sebenar kepada sebutan solat?]

dalam solat ada rukun;13 rukun.???[setiap rukun perlu diselangkan dengan takbir"allahuakbar"].???

dalam solat ada rokaat; lima waktu dengan 17 rakaat.???

dalam solat berdoa iftitah; sebab apa.???

dalam solat wajib baca al fatihah; sebab apa.???

dalam solat kena daca selawat kepada nabi muhammad saw dalam tahayat;sebab apa.???

pada solat;ada 5 waktu yang wajib.???

tak ambik tahu ke? apa berita sebenar kepada solat;dan tak kan pakai dok tunggangtunggit meniru semata.

solat tu satu dari rukun islam.wajib atas manusia menunaikannya.
[ wajib menunaikannya;besar maknanya tu][dan keras arahannya tu]

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusan kepadanya;tok seleh guai abdullah munshi syeh yusuf laksamana bentan siti khatijah: siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

kami kembalikan kepada allah seluruhnya urusan;kecuali urusan terlepas pandang dan salah laku. bagi pemantaan.dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

setiap zikir yang dibuat atau dilakukan,wajib diketahui kebenaran perkaranya[mengetahui usul urusannya yang sebenar];dan barulah boleh digunakan atau diambik akan fadilat atau faedahnya untuk kegunaan manusia atau diri.

apabila zikir di buat hanya untuk dapat fadilat atau faedahnya semata,dan tidak tahu apa sebenarnya ceritanya atau beritanya,dibimbangi akan menbawa kepada salah laku diri,menjadikan seseorang menjadi ego,sombong,tamak,gelojoh,bakhil,kikir,serta menjadi zalim kepada diri sendiri dan kepada manusia serta makhluk yang lain.

semuanya adalah diatas niat diri,berzikir untuk digunakan sebagai apa?,atau atas untuk mendapatkan apa?.atau tujuan apa?.

tujuan sebenarnya,semakin ramai yang tidak mengetahui[tidak ambik tahu],sebaliknya hanya mengikut-ikut atau bersangka-sangka dari pendengaran cakap-cakap manusia lain.

makanya; tujuan hidup manusia atau diri,telah lama hilang.
[yang diperjanjikan diantara manusia dengan allah dahulu itu].

menjadi ibarat seperti layang-layang terputus talinya. tidak jumpa terajunya,dan tali nya tidak lagi di gigit dengan kukuh oleh gigi geraham,seperti yang disebut dalam al sunnah atau al hadis itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kalau lah nak menjadi tampuk;sambungkanlah dahulu semula isi dengan kuku yang diputuskan dahulu itu atau tebing dengan aur yang diceraikan oleh banjir itu dahulu itu.

sebagai tersebutnya; yang memutuskan tali ke serta dengan pagar ruyung;lalu memakai tali sendiri;selagi tali yang diputuskan itu dengan pagar ruyung tidak disambungkan atau tidak tersambung;rasa-rasanya;jauh panggang dari api lah tujuan untuk menjadi tampuk.

beringanlah; jangan sewenang-wenangnya;terlajak perahu boleh di undurkan;dalam fekah adat adab serta ilmunya kepada kaedah menyambung tali yang terputus perlu disambungkan...macammana wajibnya menyambung?.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

tidak ada ilmu baru; semuanya telah lama diturunkan oleh allah keatas muka bumi.

new normal; tak ada new normal,semuanya telah lama dan kebanyakan manusia lupa apa yang normal kepada mereka sehingga diberikan pengajaran.

kita tak tahu siapa pembawa; lupa ke kita yang kita inilah pembawa kepada fitnah itu,dan fitnah itu lah yang menyebabkan hadirnya wabak yang melanda manusia sendiri,dan apabila wabak dan bala datang melanda,tiada yang terlepas termasuklah manusia yang baik,semuanya akan merasa tempias bala itu.

al quraan serta al sunnah telah dengan jelas sekali menerangkan hal itu[wabak serta bala petaka] dan diceritakan bersekali dengan sejarah pengajaran tauladannya.

zaman dahulu,jika manusia terdesak,mereka menadah tangan dengan tertip memohon kepada allah,merayu dengan sesungguh jiwaraga;zaman ini,kebanyakan manusia sudah tidak berapa memperdulikan tertip itu,keampunan dan kekenyangan dipohon bersekali dan serentak.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

kebanyakkan manusia zaman ini berdoanya minta perbagai dalam satu doa. dan disebalik doa itu kelazimannya susunan ayatnya tak lengkap,yang menyebabkan kebanyakan doa mereka tidak diterima atau tertolak.[syarat tak lengkap dan tak sempurna dalam berdoa].

mereka meminta diampunkan diri mereka; mereka langgar dan ingkar dengan apa yang mereka minta sendiri kepada tuhan.

mereka minta dijauhkan bala bencana; mereka sendiri langgar dan ingkar dengan apa yang mereka mintakan.

mereka minta rezeki yang halal dan murah rezeki;mereka sendiri langgar dan ingkar permohonan mereka itu.

mereka meminta dan tahu apa yang mereka mintakan kepada allah;dan mereka dengan sengaja dan atau dengan tidak sengaja/tidak sedar diri telah melanggar serta ingkar dengan apa yang telah mereka sendiri perakukan dalam doa mereka sendiri itu.

macammana akal mereka berpungsi pun tak tahulah.[patuh dan ingkar dilakukan serentak dalam masa yang sama.

untuk mengasingkan patuh dengan ingkar,agar tidak bercampuraduk;kenalah ada ilmu[tahu ilmu dan faham ilmu].
perkara benar dan perkara fitnah dapat dikenal pasti,dan tidak bergantung kepada bersangka-sangka.

sebagaiman jasad berumur 50 tahun,maka perangaipun kenalah berumur 50 tahun;dan janganlah jasad berumur 50,sebaliknya perangai pakai umur 15 tahun.
[yang menyebabkan mereka tak tahu yang diri mereka itu telah akil bahkli ataupun tidak].[tak gitu akan kaedahnya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].


marilah solat

marilah menuju kejayaan


sebutan yang dilaongkan dalam azan dan di sebutkan dalam iqamat,setiap waktu lima kali sehari semalam.

apa ke benda nya dan untuk apa sebutan tu?

jangan setakat pandai menyebut aje.sebaliknya yang sebenar tak diketahui.

ungkapan sebutan itu dianugerahkan kepada manusia oleh allah,dan bukan untuk saja-saja atau suka-suka;hanya sebagai tanda seruan masuk waktu bersolat aje.

inshaallah.

Anonymous said...

Terima kasih banyak dari Maya ke Dr Ajayi kerana membantu saya memulihkan rumah saya yang rosak. Ketidakkonsistenan telah menjadi perintah hari di rumah dan perkahwinan saya. Suami saya mempunyai masalah dan koyak pada daging saya sejak kita mula mempunyai terlalu banyak salah faham. Beberapa hari, dia hanya pergi dan tidak pernah kembali sehingga minggu -minggu yang lalu. Saya telah hancur dan mencuba semua yang saya dapat untuk menyelesaikan masalah tetapi tidak berjaya. Saya terpaksa mencari bantuan dan saya diarahkan oleh rakan untuk menghubungi Dr Ajayi yang saya lakukan. Saya tidak pernah tahu ia mungkin kerana masalah telah berlama -lama selama dua tahun. Dr Ajayi meyakinkan saya dan hanya memberitahu saya untuk mempercayai dia dan percaya bahawa keinginan saya diberikan. Dia menetapkan perkahwinan saya dengan ikatan reuni cinta yang kuat dan rumah saya hebat sekali lagi dan suami saya bersama saya tidak akan pergi lagi. Hubungi dia juga dan percaya dia boleh membantu anda kerana dia tidak mempunyai rekod yang buruk. Cukup SMS HIM melalui WhatsApp +2347084887094 atau e -melnya melalui: drajayi1990@gmail.com

«Oldest ‹Older   201 – 269 of 269   Newer› Newest»