-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20200626

Ulama Selleh Maulana

salam;

hanya sedikit maklumat yang boleh kami bentangkan berkenaan ulama yang bergelar selleh maulana;

beliau telah sampai ditanah jawa lebih kuran 300 tahun sebelum maulana ibrahim memjejakkan kakinya kesana[tanah jawa].

beliau telah diarah atau diperintahkan untuk kesana bagi menyelasaikan permasaalahan ancaman di pulau jawa. dan menangkap serta menghukum anasir ancaman itu yang mengacau penduduk.

inshaallah.
17:30

12 comments:

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

bernama toku chik;adik beradik kepada radin mas merah[satu ayah berlainan ibu];dan makamnya dipahang.

selepas kakaknya mati ditemasek,dia merantau kepahang,menetap dan mentadbir disatu kawasan dalam pahang.


tok temenggong pahang; adik beradik kepada sultan abu bakar[satu ayah berlainan ibu],menetap di selangor,mati disana[temenggong semasa zaman sultan abu bakar].

cari dan kesanlah mereka-mereka itu[warisan mereka].mereka adalah satu dari susur jalur keluarga nusatara.

tiada gunanya;berbangga sebaliknya tak kenal warisan keluarga.[itu ego namanya].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

sejenak fikir:[kias].[dibentang kali kedua]

keris boleh dicium atau dikucup;sebaliknya besi itu tidak boleh;[menjadi salah mencium besi senjata].

menjulang keris dengan matanya keatas;itu salah[bermaksud hendak menderhaka kepada allah].

dasta atau tanjak atau serban; dipakai manusia yang tahu ilmunya fekahnya adatnya adabnya dan bukannya untuk suka-suka membanggakan tradisi melayu.

pada setiap bentuk dan warnanya dasta tanjak dan serban itu ada rujukannya yang akan menunjukkan tarafnya siapa dia dan tahap ketinggian jawatannya dalam ilmu dalam fekah dalam adat dalam adab.

tak dipakai untuk bermain.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

bila tak diberitahu;dikatakannya kedekut dan tamak; dan bila diberitahu akannya pulok;disalah gunakan, dan dalam tak tahu dan tak berapa nak tahupun mereka dan tuanpuan masih menyalahgunakan ilmu;dan dalam tahu,lagi disalahkan juga ilmu yang ada dalam diri.

ate guana gayanya;nak beritahu ke tidak;kalau beritahu,habis melingkup semuanya buat di mereka; dijadikan fitnah dalam bercerita mereka;

itu yang di sebutkan; ditelan mati emak,di luih[diluah] mati ayah.

pada kami;kami tiada masalah pun;tuanpuan dan mereka buat fitnah atau subahat atau membekukan diri tak ambik hal atau tunggu dan lihat;tidak memudaratkan kami dari izin allah. sebaliknya semuanya memudaratkan diri tuanpuan sendiri dan diri mereka sendiri;dalam jangka pendek ataupun dalam jangka panjang.

kami ini memanjangkan peringatan allah yang mana telah di sampaikan oleh rasulullah saw dahulu itu;adakah tuanpuan dan mereka tak faham dan tak tahu apa yang di pandang tertulis dalam al quraan serta al sunnah[al hadis].

makanya; mereka menyebut; kita tak kenal siapa musuh;

setelah mengaji dan berkitab puluhan tahun dengan sijil-sijil yang bersusun-susun; masih lagi menyebut;kita tak kenal siapa musuh.

memang tak kenallah musuh,sebabnya diri sendiri pun tak kenal; keturunan sendiripun tak kenal. tulisan dalam al quraan serta dalam al sunnah pun tak kenal.

cinta dengan allah dan cinta dengan rasulullah pun pakai cinta buta aje;

ibarat; budak kecik atau kanak-kanak yang bercinta dengan cokelat atau gula-gula aje;sehingga giginya rongak,dia tetap nak bercinta dengan cokelat.

masa dalam solat;memasing tak baca doa iftitah ke?;atau setakat sebut aje doa tu,dan tak ambik tahu satu apapun apa yang disebut.

dan ataupun tidak pernah dibacakan; aku berlindung dari syaitan yang kena rejam,sebelum membaca surah atau melakukan urusan.

minta dilindungi dari syaitan yang kena rejam;sebaliknya diri sendiri yang buat kerja syaitan.
dalam kata lain diri sendiri yang merejam diri sendiri.

rejam;bermaksud... campak;mennyampakkan;membuang diri sendiri;atau membunuh diri sendiri. kelembah kehinaan atau kedalam neraka.

bukannya rejam itu bermaksud...baling dengan batu.

baling batu kearah syaitan;itu kias atau khilaf aje.

kalau dah syaitan pun tuanpuan dan mereka itu tak kenal?;apatah lagi diri sendiri.dan nak kata tuanpuan dan mereka itu kenal allah serta rasulullah?

sebab itu dalam azan dan iqamat disebukan sebutan marilah solat marilah menuju kejayaan.[haiyaalasolah,haiyaalafalah].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

ibarat hangat-hangat taik ayam;


apabila tersepit dan kesusahan;kemuncak taat dan kukuhnya iman ibarat api yang menjulang tinggi;seperti kalkatu berterbangan di waktu selepas hujan dan puncaknya malam yang bercahaya mengejar api dilangit malam.

dan apabila leganya atau girangnya melepasi tubuh badan;sejuknya beransur-ansur menjadi beku,bak ibarat salji yang mengeraskan air dan daratan.

menjadi lah mereka ibarat beruang yang bermaharajalela di waktu panas dan tidur di waktu sejuk salji.

pangkal tiada,hujung tak kesampaian.

berangan-angan dan bersangka-sangka dalam diri.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

mereka kata mereka telah menjumpai dan dapat menghuraikan:

al kahfi
bahtera nabi nuh
tembok yajuj majuj
dan lainnya;

iya ke?; dan kalau betul,kenapo lah pulak ye yang kami kena masuk campor memjejak dan membentangkan sejarah ilmu kepada apa yang mereka kata mereka telah dapat menghuraikan.

telah beberapa masa semenjak matinya sahabat terakhir nabi muhammad dahulu itu; dan ramai yang bertugas menjejak ilmu-ilmu yang tersimpan dalam al quraan serta al sunnah.

dan telah seribu tahun lamanya tidak diperbentangkan dan tidak dapat di huraikan.

dan kami ini telah diperintahkan dan ditugaskan untuk menjejaknya kembali.apa masalah nya yang telah terjadi kepada tuanpuan dan mereka -mereka itu sebenarnya?.

kifayah tak berapa lepas dan ain tersangkut dan tersekat.

fitnah tidak dibendung dan tidak dibatalkan.

ramai dari kalangan hamba allah yang datang mengadu, dari perbagai bangsa dengan nyata dan ghaib.

yang permasaalahan amar makruf nahi mungkar atas mereka tidak di selesaikan,dan mereka tersekat dalam alam mereka tidak boleh kembali dan tidak pulih seperti asalnya diri mereka yang sebenar walaupun hukuman atas mereka telah lama selesai.

orang yang tahu tidak akan membiarkan atau menolak aduan atau permohonan dari makhluk atau hamba allah yang datang meminta bantuan dari mereka. mereka wajib selesaikan.itu yang disebutkan sebagai khalifah diatas muka bumi.dan tugas seorang khalifah diatas muka bumi.

apakah tugas dan fungsi khalifah?; baca lah sejarah yang dibentangkan dalam al quraan tu. yang disebut; aku hendak jadikan seorang khalifah diatas muka bumi;walaupun sebelum manusia ada makhluk atau hamba allah yang lebih dahulu hidup menghuni muka bumi ini.

kalau setakat nak hidup kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang; itu tidak berguna lansung kepada diri seseorang manusia.

itu mennunjukkan yang tuanpuan dan mereka itu telah dengan sendiri sengaja ingkar kepada perjanjian dengan allah dahulu.[yang akuannya: bahkan;kami tahu dan kami dengar].

dan sekarang tuanpuan dan mereka itu;mengakui yang diri mengaku; kami tahu sebaliknya kami tidak mendengar[ingkar].akuan'bahkan';telah hilang dari ingatan hati dan akal tuanpuan dan mereka itu.

alam ini luas,sebaliknya muka bumi yang kecik ini pun tuanpuan dan mereka itu tidak dapat memakmurkannya,sedangkan bumi ini juga adalah satu dari hamba allah yang di ujudkan untuk manusia.

sejarah-sejarah yang kami sebutkan diatas itu,adalah contohnya ingkarnya manusia kepada akuan mereka sendiri; yang menyebabkan bumi mengadu kepada allah,kerana kesakitan dirinya dari perbuatan manusia yang merosakkan dirinya.

bumi ini telah beberapa kali dipulihkan,dan setiap kali di letakkan makhluk diatasnya;maka mereka telah merosakkan nikmat yang di berikan kepada mereka.

sejarahnya telah di kisahkan dalam bentuk yang tuanpuan dan mereka itu tidak pernah terfikirkan.

sebab itu kami kata dahulu tuanpuan , mereka -mereka itu dan kami sama sahaja ilmunya;duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi.

sebagaimana ilmu manusia zaman dahulu;sahabat rasulullah yang berilmu;makanya sama saja ilmu itu dengan ilmu yang ada dalam diri tuanpuan;mereka-mereka itu dan kami ini.

makanya; kenapa yang tuanpuan dan mereka itu menyesatkan ilmu yang ada dalam diri dengan fitnah;salah faham;was-was; salah guna;dan keraguan-keraguan lain dalam diri sendiri.

adakah ilmu atau tulisan dalam al quraan serta al sunnah itu telah berubah atau ada rasa ketakutan pada diri untuk membongkar khilaf atau kias didalamnya al quraan serta al sunnah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:


ketakutan kepada bayang sendiri mengakibatkan takut kepada apa yang mereka sangkakan sebagai hantu atau antu.

antu itu adalah ayah kepada seri kampung;dan seri kampung itu adalah bini kepada tok jambi;dan tok jambi itu adalah anak kepada merah silu;dan;dan;dan;

antu itu adalah raja kerajaan boneo[seluruh pulau boneo dan sebahagian pulau di filipina[sulu dan sebahagiannya adalah dibawah lindungannya.

antu itu adalah datuk kepada puteri santubung dan puteri sejinjang.

antu itu adalah datuk saudara kepada bolkiah;bolkiah itu suami kepada puteri sejinjang.

antu itu adalah pak mertua kepada ali,dan ali itu adalah anak kepada syed hussin al qubro.

antu itu adalah anak kepada maharaja awang bertata.

antu atau putera antu itu nama gelaran adatnya dan nama gelaran fekahnya;....;


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias]

penyakit itu ibarat cerita orang yang menghisab rokok;

rokok yang disedut itu;tiada apa yang salahnya;yang menjadi salahnya perbuatan itu yang penyebabnya.

asap yang masuk kedalam dada akan membakar paru-paru dan hati dan jantung; pada mulanya hati terbakar sedikit demi sedikit; ibarat api membakar sekam;terbakar didalam sebaliknya diluar nampak masih cantik; dan apabila sudah terbakar sepenuhnya dan menjadi hitam;makanya hati itu menjadi rosak dan tidak boleh diharap lagi untuk berfungsi. dan menjadilah ia satu penyakit yang kronik.

[kalau jadi macam arang barulah betul;terbakarnya rata luar dalam hitam,dan bagus digunakan[boleh diguna pakai].

makanya; bergitu jugalah kepada penyakit;kencing manis,darah tinggi,jantung,barah@ kenser,gaug,bengkak kaki, atau penyakit lainnya lagi.

bukan makanan yang menjadi punca sebenar sakit itu;sebalik perbuatan salah laku diri yang menjadi puncanya;dari sifat ego,dengki,iri,fitnah,subahat,zalim,tamak,kedekut,dan salahlaku yang menentang atau ingkar kepada allah.

kalau barah yang berpunca dari rokok,makanya berentilah merokok dan makanlah ubat memulihkan hati.

bergitu jugalah kepada penyakit kronik;berentilah dari melakukan keingkaran kepada allah.dan dapatkan penawar fekah serta penawar adat atau ubat.

kalau setakat metekedarah ubat atau mencekik ubat adat aje,dan tak mencekik ubat fekahnya bersekali;makanya mati atau terpisah jasad dengan nyawalah sebagai ubatnya. termasuklah penyakit keturunan;gila;sawan;meroyan;dan;dan;dan.

cari punca salahlaku dulu dan mohon keampunan dari allah,dan huraikan sebab salahlaku itu,dan makan penawarnya fekah serta adat.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

seketikanya nanti;apabila bertemu buku dengan ruas;akan mengetahuilah tinggi rendahnya langit yang dijujung;bumi dipijak siapa empunya.

seperti ucapan jin dalam dialog cerita filem ahmad albab:

"harta itu bukan engkau yang punya; ahmad albab yang punya;ahmad albab yang punya;ahmad albab".

sambil ketawa.

budibicara wajib ada dalam diri.mengikut aturnya fekah adat adab dalam ilmu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

segelintir dari orang dimalaysia ini dalam kalangan melayu dan asli,yang menyalahgunakan ilmu dan mengambik upah menyihir manusia.

dalam perundangan malaysia memang lah tak dapat dibuktikan salahlaku atau jenayah sihir itu,sebab ianya suatu yang ghaib atau ilmu ghaib; tetapi kepada kami itu adalah salahlaku jenayah yang besar;ia boleh menyebabkan kematian keatas manusia;dan boleh menyebabkan peperangan dalam kalangan manusia.

sabit kepada salahlaku ilmu itu boleh direjam atau di sula sehingga mati mengikut hukum atau fekah.

apa yang dangkalnya akal mereka itu yang menyalahgunakan ilmu yang dianugerahkan kepada mereka,yang dipergunakan bagi tujuan mengambik upah merosakkan atau membunuh manusia lain secara senyap-senyap.
[mereka lebih kejam dari orang yahudi sendiri][dan mereka lebih pengecut dari anak-anak yang takutkan gelap malam].

kalau zaman dahulu;mereka katakan sihir itu diambik dan dipelajari dari harut marut;sebaliknya zaman le ni,mereka menggunakan ayat al quraan serta al sunnah yang diubah menjadi sihir.

kalau ilmu salah atau ajaran salah atau ajaran songsang,ada hukum begi membendungnya dalam undang-undang malaysia,sebaliknya sihir atau ilmu tuju;tiada.

dan kemana perginya mereka yang bertugas dalam urusan ini;pergi makan nasi kandar ke?,atau makan sate kajang ke?.

inshaallah.kami akan jejak seluruh salahlaku ilmu yang manusia lakukan zaman ini selagi kami di benarkan oleh allah untuk menjalankan tugas sebagai penjejak,tidak kira di mana sekalipun diatas muka bumi ini.
[ibarat kata orang tua: kami akan jejak sehingga kelubang cacing].

salahlaku seperti itu wajib dibenteras,dan ilmu-ilmu yang rosak itu wajib dipulihkan dan dikembalikan kepada yang haq.tiada tolak ansur dalam urusan salahguna ilmu.

mana perginya manusia yang berhajat sangat untuk menjadi tentera akhir zaman dibawah panji-panji hitam imam mahdi?.

ini adalah salah satu tugasnya tentera imam mahdi. membenterah kemungkaran menggunakan budibicara akal tanpa berkompromi dengan kemungkaran itu.

hiduplah sebagai manusia,kalau tahu apa maksud manusia itu.

nshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[kias].

urusan kepadanya; ilmu fekah adat adab.dari izin allah. telah selesai. siap pulih lengkap sempurna. inshaallah. dengan dan serta dari budibicara pemegang amanah utama.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sejenak fikir:[lias].

pelanduk kerap lupakan jerat;dan jerat tidak pernah berkelip dari matanya memerhatikan pelanduk.

masa bermula menjejak salah guna ilmu oleh manusia yang kerapkali merosakkan sempurna.

tiada belas hukumannya kepada mereka-mereka yang bermain dan permainkan ilmu.

seperti bacaan yang disebut dalam surah ke 111; Al-Lahab; [ayat 1 hingga ayat 5].

inshaallah.

Anonymous said...

Bismillahirahmanirahim

Al wathiqu billahi aliyil adzim

La haula wala quwwata illa billahi aliyil adzim

Sadaqallahaladzim

InsyaAllah.