-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20200814

Urusan nyata dan urusa ghaib

salam;

beberapa tahun dulu ,telah kami bentangkan:

ada urusan yang nyata,dan ada urusan yang ghaib yang seiring dijalankan; atas perintah izin allah.


nyata dalam nyata
ghaib dalam nyata
nyata dalam ghaib
ghaib dalam ghaib

dan dalam ghaib ada ghaib, seluruhnya telah dinyatakan dalam al quraan serta al sunnah,dari mulanya kejadian alam sehingga pengakhiran alam.

seperti mana nya kejadian; air,angin,api serta tanah.

ada yang boleh dilihat
ada yang boleh di sentuh
ada yang boleh dipegang
ada yang boleh di rasa
ada yang tidak boleh dilihat

kesemuanya;tidak pernah dapat dihuraikan oleh kebanyakan manusia,melainkan sedikit yang diberikan maklumatnya[ilmunya] oleh allah.

11:26

5 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.

allah memberikan akal kepada manusia bagi memikirkan kebesarannya;sebaliknya manusia kebanyakannya gagal menggunakan akal yang dianugerahkan itu,mereka hanya mengunakan akal untuk mencari untuk dunia mereka sendiri semata.

kalau dah perkara pertama dalam rukun islam pun mereka samar-samar.sampaikan tak pasti untuk meletakkan sebutan allah dan muhammad[dalam tulisan arab]tulisan al quraan pun,mereka tak dapat;allah disebelah kanan atau disebelah kiri.

keyakinan dalam diri tak mencapai tahap yang sepetutnya,makanya ilmu mereka kelam kabut lah jadinya.

nampak sangatlah mereka berilmu hanyalah ilmu meniru niru atau kata lain ilmu pak turut.

dari umur tujuh tahun sehinggalah berumur 70 tahun;masih tak yakin dengan ilmu dalam dada sendiri,walaupun dah belajar agama[berepa tahun tu;kira sendirilah].

sampaikan ulangkaji belajar benda yang sama 50 tahun;tak katam-katam juga,tapi baca al quraaan mereka kata mereka katam setiap tahun.

takkanlah belajar berwuduk sampai lima puluh tahun,tapi was-was dalam mengangkat wuduk.

belajar solat lima puluh tahun dok ulangkajinya,tapi bila angkat tadbir solat,masih macam budak tadika angkat tadbir lagi.

bila nya masa nak sedar;dan yakin dengan diri sendiri.

subuh[terbit fajar dan senja[magrib],masanya singkat;tetapi tuanpuan diberikan siang dan malam yang panjang[dua masa yang diberikan untuk menggunakan akal untuk melihat keagungan serta kebesaran allah].jangan sampai terbit matahari dari sebelah barat,baru nak berfikir dan menggunakan akal tu.

jadilah manusia yang matang;jangan jadi manusia pramatang atau tak matang.

semuanya pilihan diri sendiri,tidak ada uztat atau tok guru yang boleh buat pilihan untuk tuanpuan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.



kusyuh: bermaksud tahu serta faham.

solat yang kusyuh bererti mengerjakan urusan yang wajib yang di perintahkan oleh allah dalam keadaan tahu serta faham dengan apa yang diperbuatkan oleh diri.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.



kusyuh; makanya tahu serta faham itu yang membawa diri kepada yakin[ainulyakin] dalam sanubari diri,tanpa was-was salah faham,tidak faham,ataupun bersangka-sangka dalam sesuatu urusan atau perkara,atau salah sangka.[dalam ertikata lainnya;thu dn faham akan betul atau salahnya sesuatu urusan dengan yakin tanpa berbelah bagi]. yang memboleh kan kita bersandar terus kepada allah,dan tidak kepada manusia lain,hatta kepada rasulullah sendiri sekalipun.

itu yang dikatakan berdikari;berdiri diatas kaki sendiri,dan tidak bertengek kepada manusia lain,atau;

tiada jawapan seperti berikut ini oleh diri; hanya allah dan rasulnya yang lebih mengetahui yang keluar dari mulut diri,atau menggunakan jawapan mudah untuk melepaskan diri; waullahhualam.[itu jawapan oleh manusia yang tak yakin dengan diri sendiri dan tidak yakin kepada allah.

jawapan yang menipu diri sendirilah namanya tu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.


zaman ini terlalu ramai manusia yang menyalahkan niat dengan penggunaan ayat al quraan serta al sunnah.

bacaan mereka betul dan tepat,sebaliknya niat mereka terpesong dari perkara dan urusan yang sebenar.

lain yang disuruh tahu dan faham;lain pulok yang mereka ambik tahu dan memahamkannya.

seperti kata orang;

yang mana dulu, ayam atau telor.

sejarah menunjukkan apa atau siapa yang dulu diantara ayam dan telor;sebaliknya memasing tak bac sejarahnya,maknya memasing buatlah teka teki bodo,jadinya keluarlah soalan bodo dan keluarlah jawapan bodo;makanya jadilah manusia tu dlam keadaan bodo lah.sebab jawapannya dah sedia ada dari sejak azli lagi. manusia memperbodokan diri mereka sendiri dengan urusan yang bodo,tanpa mahu kembali kepada urusan yang cerdik.

dan dalam al quraannya hanya di sebutkan ayatnya seperti berikut[terjemhannya];"pokok yang celaka".;manusia sendiri mencari dan menjadikan diri mereka sendiri celaka.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.

tahun baru buku baru atau kitab baru;perangai masih tidak baru;masih dengan perangai ingkar.

tak berguna,dok tukar kitab amalan bilang tahun,kalau perangai dok takat lama tak berubah;doa lah ribu-ribu pun;kitab tetap ditulis dengan dakwat merah juga, dua tiga patah ayat aje yang berait dengan dakwat biru,yang lainnya semuanya dipangkah dengan pen merah.

membazirkan peluh tuanpuan aje,hayat makin pendek;jadi golongan kanan atau jadi golongan kiri;masih tidak diketahui oleh diri sendiri,masih bersangka-sangka yang diri kebal dari salah laku dan kebal dari dihukum oleh allah.

pangjang akal,hanya digunakan untuk kemewahan dunia diri,untuk akhirat,akal tak berpungsi dengan jelas,masih samar-samar dan was-was.

yakin untuk mendapatkan untung dunia[kaya dan mewah dalam segi harta],memang tidak dapat dinapikan lansung;dan dalam bab fekah adat adab dan ilmu islam;bye-bye,lansung tak ada.

harapkan berselawat ajelah pada awal muharram ni;memasing buat pedooh pada diri sendiri aje lah.


inshaallah.