-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20210820

Mencari susur galur Panglima Tapak

moyang saya nama 

rafeah binti gendut 

bin panglima tapak


jadi saya mencari susur galur ini


kerana nenek disebelah ibu saya 

iaitu Halimah 

yang merupakan anak kepada 

Rafeah tadi

selalu bercerita 

kehebatan panglima tapak


jadi saya berminat nak tahu


mungkin boleh whatsapp

saya di 0107997308


By Syakir

3 comments:

Anonymous said...

salam;


panglima tapak tu,kebeadaannya dimana;

dipahang ke atau dalam negeri yang lain.


kalu tok tapak,itu kami tahu le,sebaliknya panglima tapak ,ini baru sekali kami dengar.

Anonymous said...

salam;


namanya kemungkinan bukan panglima tapak; dia asal dari ulu terenggana[kuala berang]cari le kuburnya di kg raja.

kalu orang yang sama;dia dipanggil mat tapo atau panglima tapo[ikut cakap sleng terengganu].

susunan yang tuan berikan itu tak mencukupi,kemungkinan ada susunan nama yang tertinggal di tengah antara gendut dan panglima tapak.

atau ada orang lain yang menggunakan gelaran yang sama ditempat lain.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


panglima tapak[yang tuan sebutkan itu]adalah namanya panglima mustapa,dari kg raja,kuala berang,ulu terengganu;pernah masok kepahang dan kembali semula ke kuala berang,dan mati serta berkubur di sana.

gendut atau juga disebut panglima gendut[itu kena tanya istana pahang]rujuk kepada mereka. dia adalah cucu kepada panglima tapa.[bukan bin atau bukan anak].


inshaallah.