Apa yang tersembunyi
dalam rahasia ghaib,
yang berupa
nur Ilahi dan ma'rifat,
pasti akan tampak
bekas pengaruhnya
pada anggota lahir.
Bagusnya adab kesopanan lahir,
membuktikan adanya
adap yang di dalam batin.
Andaikan khusyu’ hati orang itu,
niscaya khusyu’ semua anggota badannya.
Seorang kafir,
bila disebut nama Allah
mereka mengejek dan
enggan tidak mahu terima.
15 comments:
salam;
benar seperti apa yang seorang utz zaman ini sebutkan;[manusia zaman ni banyak bertiory atau hanya buat kajian atas kertas,dan tidak pada pratikal,atau pada lapangan sebenar].
mengkaji pada pangdangan sahaja,tanpa mencari atau menjejak usul sebenarnya.
termasuklah usul kepada yajuj majuj; sebutan itu hanya akan nyatanya pada zamannya nanti,makanya;yang sebenarnya,tiada seorang manusiapun pada zaman ini[....] yang mengetahui akan bentuk rupa sebenar yajuj majuj itu.[hanya kiasnya aje yang di persebut akan 1400 tahun dahulu dalam al quraan dan dalam al sunnah],dan dalam kitab lain yang lebih awal lagi.
makanya; tiada keperluan tadsub kepada urusan itu,hanyalah mengambik perkhabaran kiasnya berita itu sebagai tauladan pengajaran untuk digunakan kepada manusia zaman ini,jika ada contoh tauladannya.
inshaallah.
salam;
cerita untuk iktibar;[pengajaran tauladan]
kisah seorang wali allah yang di kenakan tindakan hukuman oleh allah;[tindakan tatatertip atas salah laku ego].
ini adalah sirah ditanah arab; yang menceritakan seorang wali allah,dia seorang yang dianugerahkan keistimewaan dilindungi awan[dipayung oleh awan].
dari sebabnya ego ada terdetik dalam dirinya,maka keistimewaannya itu ditarik balik[dilucutkan]sebagai tindakan displin keatasnya oleh allah.
makanya; dia bermohon kepada allah,akan pengampunan atas dirinya dan dikembalikan anugerah[...].
makanya;beberapa lama selepas dari berdoanya itu,datang suara ghaib,mengarahkan dia mencari seorang raja[yang sedang memerintah di sebuah negeri],pergi berjumpa dengan raja itu,kata suara ghaib.
makanya; dia[wali] itu berjalan menuju kenegeri yang disebutkan oleh suara ghaib itu.
sesampainya dia kenegeri itu dia terus menuju keistana lalu memohon untuk berjumpa dengan raja yang memerintah,yang semasa itu raja sedang duduk disinggahsana memjalankan urusan negara.
makanya;wali itu terpaksa menunggu lama untuk berjumpa dengan raja,dari kerana ramai rakyat yang berbaris menunggu giliran mahu berjumpa raja,mengadu hal diri mereka.
makanya; siwali itu terpaksa akur dengan peraturan yang tersebut[orang zaman sekarang kata,tak boleh le potong Q],walaupun dia seorang wali.
makanya;apabila sampai giliran dia mengadap,waktu solat telah tiba,[raja berkata kepada wali,sampai pun engkau,mari ikut aku].
dibawanya wali itu kebelakang istana,yang berserta raja itu isterinya[ diikuti oleh wali tanpa ada pengiring [askar] lain. mereka bertiga berjalan menuju kesebuah pondok kecik dibelakang istana.
sesampai mereka bertiga kepondok kecik itu,dan lalu masok kedalam,maka raja dan isterinya bersalin pakaian, menanggalkan pakaian kebesaran dirajanya,lalu memakai pakaian yang biasa[pakaian yang seperti pakaian fakir miskin],lalu menunaikan solat bersama.
dalam hati si wali itu merasa hairan dan takjub dengan pemandangan yang dia lihat itu,yang membawa tersedarnya dirinya dari leka.[yang masih ada manusia lain yang lebih berbanding dengan dirinya].
sesudah solat,raja itu berkata kepada wali itu,urusan mu itu telah kami mohonkan kepada allah,inshaallah,urusan mu akan berjalan seperti biasa.
makanya; selepas mengucapkan terima kasih kepada raja,dan bershukur diatas bantuan raja memohonkan pengapunan atas diri nya itu. lalu dia berjalan keluar dari istana dengan dipayung oleh awan semula.
[cerita sebenarnya dalam sirah para wali;cari le]yang diatas itu telah diolah.
inshaallah.
salam;
cerita untuk iktibar;[pengajaran tauladan]
pada zaman pemerintahan kerajaan melaka dahulu itu,akan ada seorang rajanya yang dipecat dari jawatan nya sultan melaka,dari kerana sedikit salahlaku dirinya mengabaikan tugas dengan leka lalai mamai mabuk ketagih menghisab candu.
makanya; dia dipecat oleh saudaranya,bekas sultan sebelum dia.
makanya;selepas dipecah,dia diarah keluar[ meninggalkan] dari istana dan negeri melaka pada masa itu[dibuang negeri le kata orang zaman sekarang].[sejarah aib ini bukan tidak pernah di beritakan atau diceritakan dalam buku atau kitab sejarah melaka,sebaliknya ada dikiaskan,mengelak dari dilupakan oleh generasi kemudian].
makanya; apabila generasi kemudian tidak dapat menghurai kiasnya yang tercatat,tiada le cerita sebenarnya terungkai atau terbuka.[merubah ayat barisnya kias atau menukar sebutannya pada kias].
inshaallah.
salam;
sebagai ingatan je.
uztat[ustat] dan cikgu[cikguru @ encikguru];adalah maksud yang sama;membawa maksud GURU.
uztat;disebut dalam bahasa arab; dan cikgu;disebut dalam bahasa melayu.
hanyalah orang melayu yang membezakan uztat dengan cikgu[tak faham atau tak tahu atau pakai dok ikut orang bercakap].
bergitu le keadaannya yang menyebabkan kekeliruan kefahaman dalam masyarakat melayu zaman ini.
makanya;bergitu juga le dalam berkitab;menimba ilmu atau memberi ilmu.
perselisihan maksud perkataan atau sebutan atau bahasa sahajapun boleh mengakibatkan salah faham dan perselisihan tahu serta faham.
makanya; hati-hati le.[memberi atau menerima ilmu atau berkitab]
inshaallah.
salam;
hati-hati le;
jangan dibiasakan diri dengan sebutan;[orang kafir],kalu tak jelas akan maksud perkataan itu.[kalu kafir dimaksudkan hukum yang lebih berat dari kufur,itu adalah satu pertuduhan yang tidak mengikut maksud sebenar hukum]
kafir itu adalah sebutan lograt melayu yang di ambik dari sebutan arab iaitu[kufur].
makanya; kufur bermaksud ingkar,[tidak mengikut perintah allah,atau melanggar perintah allah atau melawan perintah allah atau mengenepikan perintah allah.[tak dengar cakap].
bila tersalah terjemahkan maksud membuta tuli,akibatnya kembali kepada diri sendiri yang membuat atau bercakap.[itu fitnah le namanya].
hati-hati le sikit.
inshaallah.
salam;
cempedak dah jadi nangka;itu adalah peribahasa melayu,dan dinyanyikan oleh p ramlee dalam cerita filem nujum pak belalang.
kalu di renungkan;
sesuatu yang baik telah bertukar menjadi lebih baik.[positifnya]
atau sesuatu yang buruk telah bertukar menjadi lebih buruk.[negetifnya]
pada fikiran yang memikirkan[yang berakal].
makanya; terpulang pada orang melayu sendiri,memilih diantara yang baik dengan yang buruk. tiada paksaan.[yang akan menanggungnya adalah diri sendiri.
inshaallah.
salam;
iktibar;[sebagai tauladan pengajaran].
[zaman nabi musa as];
firaun;dari keturunan qifti atau kufti.[ayah angkat kepada nabi musa].[kalu firaun semasa zaman nabi ibrahim as,dia adalah bapak mertua nabi ibrahim,ayahnya kepada siti hajar]
qorun;dari keturunan [bani] israil.[saudara atau sepupu kepada nabi musa].
hamman; adalah kacukan dari kedua-dua keturunan yang diatas.[???siapa].
makanya;ketiga-tiga mereka memberi pertunjuk tauladan pengajaran kepada umat yang kemudian sebagai iktibar.
inshaallah.
comments under this blog really interesting. pray to Allah s.a.w.w to keep us away from all sort of bad thoughts and difficulties. keep on read Ayat al kursi because it has many benefits that you cant imagine
salam;
tuanpuan wajib tahu apa kah ayat al kursi;bukan setakat mengambik BENEFITS NYA SEMATA.[manafaat dari ayat].
tujuan atas niat;sebaliknya setakat berniat untuk sesuatu kepada keduniaan[termasuk kepada pahala],tak membawa faedah sangat kepada hidup manusia yang meminta.
dalam ayat al kursi itu ada kisah yang wajib diketahui oleh manusia yang mengaku taat kepada allah dan rasulullah.
jangan salah penggunaan atas faham dan tahu kepada ayat-ayat al quraan serta al sunnah.
inshaallah.
salam;
untuk renungan je.
tak usah le terbawak-bawak dengan bayangan angan-angan; membayangkan rupa sesuatu makhluk yang menjadi penduga kepada manusia itu buruk[itu menjadi fitnah yang buruk].
tiada sesiapa pun dalam kalangan manusia yang mengetahui rupa sebenar makhluk-makhluk itu[hantu ke;jembalang ke syaitan ke;iblis ke termasuk le dajjal];tak payah buat kerja pedooh sangat.[itu disebutkan sebagai menghina kepada ciptaan kejadian yang allah buat].[kecuali manusia yang diberikan izin dengan kebenaran allah].
apa yang makhluk itu buat,hanya le penyamaran diri bagi menduga manusia je. [dengan izin allah juga].
inshaallah.
salam;
beringat sikit dan hati-hati le;
perangai kesombongan[ego] orang melayu zaman ni kepada ilmu allah,akibatnya,boleh atau akan menyebabkan rosaknya bangsa melayu.[ tamadun melayu].
inshaallah.
salam;
fikir sekit le;
qorim atau korim; bermaksud karib[sahabat karib] atau penjaga atau pendamping kepada kita,atau penasihat kepada kita.
jangan le dok fikirkan hal yang tak masok dik kepala dan yang bukan-bukan.
[jangan buat salah sangka le]
qorim;[yg 1];yang menjaga di kiri kanan tuanpuan tu.[penulis kitab baik dan kitab buruk tuanpuan] atau malaikat penjaga.
korim;[yg 2]; sahabat karib yang boleh membntu dan menasihat tuan dikala senang dan susuh[kawan sejati].[kalangan manusia juga le].
korim;[yg 3]; kalu suami,isteri menjadi korimnya;dan kalu isteri,suaminya menjadi korimnya.[dan adakalanya anak menjadi korimnya,atau mak ayah menjadi korimnya atau adikberadik menjadi korimnya]
inshaallah.
Salam,
"dalam ayat al kursi itu ada kisah yang wajib diketahui oleh manusia yang mengaku taat kepada allah dan rasulullah"...
Boleh tuan kongsikan kisah tersebut kepada kami?
Terima kasih...
salam;
kena berguru le tuan;ilmu al quraan ,mana boleh main kongsi-kongsi sesuka hati,salah faham dan salah bawa;boleh jadi kufur nanti.
kami pun berguru juga untuk mengetahuinya itu.makan masa,baru faham akan nya.
ini kisah dalam rukun islam.
inshaallah.
salam;
makanya;ulama atau tuan guru zaman silam menyusun ayat al kursi sebagai sebahagian dari bacaan dalam majlis tahalil dan majlis kesyukuran doa selamat.
dimulakan dengan istifar dan selawat keatas rasulullah
al fatihah
alif laam miim
al kursi
tiga ayat terakhir dari surah al baqarah
ada beberapa ayat lain dari surah juzuk 30[atau ayat lazim],termasuk tiga kul.
kalu sendiri-sendiri,orang melayu tak berapa nak bacakan atau nak buat nya,maka;dibuat majlis,lalu dibaca beramai-ramai.
[tujuannya sebagai serampang dua mata;menunjukkan kaedah mmengajar baca,berjemaah melakukan dan menunjukkan sejarah dan mengajar membaca dengan kaedah kias yang tanpa di sedari oleh orang melayu[orang yang ramai].[pahala dan yang disebutkan,urusan pulih siap lengkap sempurna dibawah tunjuk ajar dan jagaan ulama,atau pemulihan kalu dalam persilatan].
makanya; kalu dalam majlis tahalil arwah;siarwah dapat,keluarga arwah dapat dan orang dalam majlis pun dapat ilmunya dan pahalanya dan pemutihannya tanpa disedari,hanya ulama atau tuan guru sahaja yang tahu[ulama zaman dulu le];yang zaman masa ni,entah le tahu ke tidak nya,itu kena tanya mereka le].
[kalu di buat dengan tertip dan tertil[dengan betul bacaannya le]
kalu salah buat,tak guna juga,jadinya. mengabiskan boras je.
inshaallah.
Post a Comment