-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20210903

Perkara 37: Orang yang berdalil antara Allah dan Alam.

Adanya Allah menunjukkan 

adanya alam, 

bahwa adanya alam inilah 

yang menunjukkan adanya Allah. 


Adanya Allah menunjukkan adanya alam, 

orang yang mengenal hak 

dan meletakkan pada tempatnya, 

sehingga menetapkan 

adanya sesuatu dari asal mulanya. 


Tetapi.


Adanya alam menunjukkan adanya Allah, 

karena ia tidak sampai kepada Allah. 

Maka bilakah Allah itu ghaib 

sehingga memerlukan dalil 

untuk mengetahuinya.


Dan bilakah Allah itu jauh 

sehingga adanya alam ini 

dapat menyampaikan kepadanya.

12 comments:

Anonymous said...

salam;


renungkan le sikit;

makanya;apabila manusia zaman ini malas menerima ilmu allah.[satu anugerah allah kepada manusia,seperti adam menerima ilmu].

[malas bermaksud tidak berminat dan tidak berniat untuk mempelajari dan mengetahui dan memahami apa-apa dari ilmu allah].

makanya;akibatnya mereka tidak akan ada pengetahuan[tahu serta faham] berkenaan berkenaan kalam[fekahnya;adatnya adabnya].

makanya; mereka ibarat seperti orang tua-tua berkata; yang dikendung kecicirn,yang dikejar tak dapat.

makanya; mereka tiada asas dalam dalam diri mereka atau disebut buta kayu[matanya ada sebaliknya tidak berguna;tak dapat melihat].

makanya;renungkan le, ada ke nak hidup atas muka bumi ini ibarat haiwan yang melata di tengah padang rumput,atau menjadi manusia yang tinggi darjatnya dalam kalangan seluruh makhluk ciptaan allah.

makanya; jangan marahkan guru-guru agama atau ibubapa atau manusia lain;bersoaljawab le dengan diri sendiri.
[nak mengikuti adam kembali kesyurga,atau hendak menjadi kayu api dalam neraka].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


buat makluman je;

dalam kes nabi ibrahim di campak kedalam api oleh namrud; ?????.


makanya;bukan namrud yang melakukannya;jangan salah;bacakan nya dengan bebetul kisahnya.jangan sampai terbuat fitnah kepada manusia yang tidak membuat salah.

[kaumnya yang kufur,yang melakukannya;membakar nabi ibrahim].
makanya; namrud,semasa itu tiada didalam negeri atau kota.

makany;nak membuat penerangan atau huraian,kena le pada sejarahnya yang sebenar,bukan hanya menuruti apa yang terbiasa didengar dan dibacakan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

buat makluman je;

keris, itu adalah senjata sisip[untuk kiasan atau tujuan lain],bukan senjata untuk berperang.

makanya; jangan le ikut dan je bercakap.

cari le dulu apa yang dimaksudkan keris itu. jangan porakperandakan sebutan perkataan melayu tu.

[menghunuh atau menunjukkan atau menjulang mata keris kelangit pun menjadi salah,inikan pulok menikam manusia[membunuh manusia dengan keris] atau makhluk allah yang lain].
[dinamakan tak beradab][atau..][kami telah bentangkan bab keris ni dahulu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

sejarah yang tak dapat dihadamkan oleh orang melayu sendiri.
[buat renungan je].


satu kisah sejarah melayu yang di bentangkan oleh habib nuh kepada masyarakat melayu dalam sebuat filem melayu yang dilakonkan oleh p ramlee;dengan tajuk orang minyak.[sejarah 500 tahun itu dikiaskannya dalam bentuk cerita sendiwara filem.

ceritanya diolahkan oleh kru pefileman semasa di jalan ampas.[kiasnya kisah seseorang dalam zaman melaka[kesultanan melaka].

makanya; sehingga sekarang,orang masih menyaksikan filem tersebut,sebaliknya tetap mamai dalam kias sejarah melayu sendiri.

sedangkan;pengolahan kisah itu di bentangkan oleh seorang habib yang karohmah pada zaman nya itu.
[hanya berbangga pada namanya aje,tidak pada ilmunya].


inshaallah.



Anonymous said...

salam;


dalam kes nabi ibrahim;[namrud]namrud bermaksud raja[dikisahkan dua namrud].
1]diri namrud.
2]kaum namrud.
kisah yang pada masa yang berlainan.
namrud pada zaman nabi ibrahim,tidak sama orangnya dengan namrud yang ingin berperang dengan allah itu.[namrud yang berlainan].

namrud yang ingin berperang dengan allah,telah mati disebabkan nyamok memasuki telinganya[matinya kerana di ketuk kepalanya dengan pemukul gong[atas pemintaannya sendiri]kerana tidak tertahan dengan sakit kepalanya disebabkan nyamok yang bersarang dalam kepalanya.

selepas dari kematian namrud itu,maka diganti dengan manusia lain menjadi namrud negeri itu.
[makanya; jangan tersalah bercerita dengan kisah yang tersebut,yang boleh mendatangkan fitnah besar atas orang yang bercerita dan mendengarkan kisah yang tersebut.

fahamkan dengan sebenar dan selidik dengan betul tahu akan kisahnya yang betul. al quraan tidak menipu manusia,hanyalah di kisahkan dalam kias kilaf sahaja.untuk melihat,manusia zaman kemudian menggunakan akal yang disempurnakan anugerah allah atau sebaliknya[bersangka-sangka sahaja dalam hidup mereka].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


buat makluman je[betulkan salah faham];percaya atau tidak,tanyakan dalam diri sendiri le.
[al quraan serta al sunnah ada mengisahkan susur jalur keturunan nabi@rasul dari nabi ibrahim sehingga kepada nabi muhammad].
[kalu tak percaya,tanyakan pada al quraan serta al sunnah sendiri][tiada penipuan dalam al quraan serta al sunnah].



keturunan nabi ihsak[rasul],selepasnya,hanya dua orang sahaja yang menjadi nabi@rasul;nabi yaakob dan nabi yusuf.[nabi yusuf,ada dua orang anak perempuan sahaja]

selepas dari nabi yusuf,nabi@rasulnya memakai susur sebelah perempuan kepada bani israil,dan susur lelakinya pergi kepada nabi ismail,sehingga nabi isa.dan tamat le sanadnya bani israil,dan disambung kepada nabi@rasul terakhir umat manusia;nabi muhammad saw.[susur dari anak lelaki nabi ismail yang seorang lagi,yang dibela@diasuh oleh nabi ismail sendiri].

[keluarga imran yang dirahmati];cari le ayat itu dalam surah ali imran. imran itu ayah kepada maryam[siti maryam;ibu kepada nabi isa].

moyang mereka adalah salah seorang anak nabi ismail yang di bela@diasuh oleh nabi ibrahim[yang orang tersebutkan binnya kepada nabi ishak;adik beradik nabi yaakob].

sebab itu le susur keturunan nabi muhammad saw[cucu cicit nabi muhammad] disanadkan kepada siti fatimah[anak perempuan nabi muhammad].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


renungan kan le;


manusia membuat kebaikan untuk mengumpulkan pahala;sebaliknya pahala yang banyak yang mereka kumpulkan itu,tidak digunakan kebaikannya kerana kebanyakan mereka hanya menyimpannya dan enggan menggunakannya.

ramai manusia berani dan sanggup bersedekah dan imfak,atau hadiah atau dermakan wang ringgit dan harta mereka untuk mendapatkan pahala, sebaliknya mereka tidak sanggup memberi atau melepaskan pahala mereka sebagai sedekah,sebagai imfak atau hadiah atau derma dari mereka kepada manusia lain terutamanya ibubapa,toknenek adik beradik ataupun kepada manusia lain yang memerlukannya.

pahala yang berbukit banyak,kalu tak digunakan masa hidup ini,lansung tak memberi makna apabila mati kelak.
[kaedahnya sama le seperti manusia yang mengajar ilmu yang baik kepada manusia lain,lalu manusia yang belajar darinya mengajar kepada manusia lain,kebaikan itu bersambung sambungan sehingga akhir zaman kiamat.[maka kebaikan atau pahalanya bertaliarus diperolehi oleh manusia yang pertama menyampaikan ilmu yang baik itu].

orang tua kata; kuman sama dicicah,gajah sama dilapah;sama-sama rasa le[kalu orang sekarang kata; menang menang,sebagai cogankata].
[jangan buat tamak tak bertempat,yang ruginya diri sendiri]

baca le,dan belajar le ilmunya,baru le menjadi orang islam+melayu sejati.bukan setakat menjadi pak turut seumur hidup.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


mimpi yang baik;maka;ceritakan le kepada ......;dan ucapkan syukur dengan berita itu.

sebaliknya;mimpi yang buruk,hindakan dari diceritakan kepada orang;dibimbangi boleh mendatangkan fitnah yang besar dalam masyarakat,dan kepada diri sendiri.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahalil,tahmid,tasbih;itu adalah rangkuman dalam maksud zikir.atau berzikir].

selalunya dilakukan dalammasa iadulfitri dan aiduladha[dengan maksud meninggikan serta menyucikan nama-nama allah oleh manusia[hambanya]]....[ada salah ke?].

hati-hati le berhujah tanpa sebab;ia boleh menyebabkan silap faham pada pandangan masyarakat.

makanya; orang melayu,kalu tak buat macam disebut bertahlil atau buat tahalil,tak ke terbuat oleh orang melayu,sebab orang melayu ada perasaan malu tak bertempat,maka; dibuat secara beramai,hilang le malu mereka yang tak reti macammana nak bertahalil,bertahmid,bertasbih.[tak reti baca arab@atau mengaji al quraan]

orang melayu zaman dulu itu;berapa ramai sangat le yang reti arab nya[buta huruf@celik bahasanya;mereka ikut main hafal apa yang guru baca je],kena le ada pembawa, atau gurunya yang menjadi penerajunya bagi menunjukkan sebutan apa,atau ayat apa,atau zikir apa yang hendak di baca,moga-moga mereka dapat hafal,dengan apa yang guru atau peneraju bacakan tunjukkan,yang boleh diikuti oleh orang yang ramai,dan tidak tersalah membacanya.

[makanya;disebut le majlis tahalil][ikut dia orang le nak buat sehari ke tujuh hari ke,100 hari ke atau pun setiapa hari ke atau hari-hari ke,kalu ada hamba allah yang nak menanggung kos majlis itu]

makanya; masa berkumpulnya orang melayu zaman dulu tu,masa perkhawinan atau masa berkematian atau masa perpisahan dengan orang naik haji;masa lainnya kebanyakan digunakan untuk mencari rezeki.

makanya;yang pergi pusing ikut lain kefahaman bab tahalil tu buat apa. menyusahkan masyarakat je memikirkan[bagi pening kepala je].

sapa nak buat;buat dengan betul.

sapa taknak buat...jangan buat.[jangan pertikaikan orang yang nak buat].

semuanya akan dipertanyakan dalam kubur bila mati; orang buat atau orang tak buat;semuanya akan ditanya.[tak gitu kaedahnya]


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

makluman je;


pemuda assabul khafi yang dalam gua itu adalah pengikut nabi ibrahim yang bersamanya keluar dari negara babylon. dan berpecah mengikut kumpulan-kumpulan kecik.

sejarah lain,cari le dengan tekun.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya;jumlah pengikut nabi ibrahim yang bersama menyelamatkan diri[keluar dari negeri],lebih kurang,berjumlah seratus lapan puluh orang termasuk le seekor serigala[bertina] dan enam ekor anjing[jantan].

satu dari anjing itu berpecah mengikut kumpulan pemuda assabul kahfi itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


ralat;[maaf]lidah lagi tergigit,ini ke pulok...[kisah sejarah yang terlalu lama]
pembetulannya kepada;


bukan enam ekor anjing [jantan]

sebaliknya; lima ekor anjing [jantan]

inshaallah.