-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20211004

Pendekatan 42: sifat kemanusiaan dan sifat kehambaan

Keluar dari sifat kemanusiaan iaitu semua sifat yang menyalahi sifat kehambaan, supaya faham agama:

Menjaga agama terbagi dua : 

(1) Lahir yaitu yang dilakukan dengan anggota FIZIKAL (jasmani), dan 

(2) Batin yaitu yang berlaku dalam HATI (rohani). 

Menjaga anggota badan terbagi dua : 

(1) Yang sesuai dengan perintah bernama TAAT dan 

(2) Yang menyalahi perintah bernama MAKSIAT.


Menjaga hati terbagi dua : 

(1) Yang sesuai dengan hakikat (kebenaran) bernama IMAN dan ilmu, dan 

(2) yang berlawanan dengan hakikat kebenaran bernama nifaq dan BODOH.


13 comments:

Anonymous said...

salam;


perkataan sebutan susuk bermaksud.....[menyurukkan atau meletakkan atau menyembunyikan atau menyimpan sesuatu benda atau barang kepada tempat yang tidak akan di ketahui oleh orang lain]

adakalanya digunakan sebutan sisip bermaksud...[ diselitkan atau meletakkan sesuatu benda atau barang kepada tempat yang kemas seperti dipinggang atau dicelah dinding kayu atau papan ditempat yang kanak-kanak tidak dapat mencapainya].

makanya; mengapa ke pulok;sebutan susuk itu di syirikkan; ssusuk itu sebutan bagi perbuatan aje,dan bukan benda atau barang.
yang salahnya adalah salah laku ilmu yang dilakukan oleh manusia yang menyebabkan syirik itu,yang dijadikan sihir yang disalah gunakan oleh manusia.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


manusia ini kalu diberi,ia akan memuji melambung lambung;
sebaliknya kalu tidak diberi,ia akan mengeji melambung lambung.

makanya; itu bukanlah sifat manusia yang sebenar,yang sepatutnya ada dalam diri.

makanya;kalu lah kita-kita dan mereka -mereka itu tahu apa maksud MANUSIA yang sebenar,maka tidak akan terkeluar pujian atau makian yang menjulang tinggi dari mulut dan hati mereka diantara satu dengan lain.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya;sebutan babi bukannya merujuk kepada khinzir.

khinzir;nama haiwan yang dalam islamnya adalah haram dimakan bagi seluruh bahagiannya.

makanya; babi adalah sebutan yang tua yang dipergunakan oleh orang melayu zaman dahulukala yang dipinda sebutannya dari bahagian tubuh badan manusia itu sendiri,yang mengelak dari dimaksudkan sebagai sebutan kurang ajar[itu adalah kiasnya orang melayu],bagi mengelak orang yang maki itu faham apa yang sebenarnya.[sebagai ganti nama sebutan].

makanya;yang haram adalah khinzir,sebaliknya kenapa pulok babi yang menjadi sandaran penghinaannya.

makanya; adakalanya haram[pada fekahnya,dan menjadi halal bila mengikut fekah].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;



makanya;banyak istilah atau sebutan melayu yang disalah tanggap oleh orang melayu sendiri,dari sebab penggunaannya yang salah dalam ilmu tahu dan faham,yang menyebabkan urusan baik menjadi buruk,yang buruk menjadi baik.yang halal menjadi haram.yang haram menjadi halal.[orang zaman ni kata;tungganglanggang atau terbalikcode].

makanya; nampak sangat le yang orang melayu zaman ini sendiri tak menghiraukan adat dan adab mereka sendiri.meninggalkannya atau mengenepikannya.ibarat kata orang tua; dah terantuk baru nak tergadah.

makanya; ilmu adat dan adab telah meninggalkan orang melayu atau orangnya maju sebaliknya ilmunya tertinggal jauh kebelakang.,ibarat disebut orang tua;menang sorak kampong tergadai.

makanya; teknologi dan tamadun melayu hanya diletakkan sebagai kenangan lama yang tak tersimpan dalam hati bangsa melayu.dan hanya le berbangga dengan sebutan dari orang luar yang bercerita. ibarat;[indah khabar dari rupa].

makanya; bangsa melayu terkial-kial mancari jalan pulang kepangkal jalan,selepas laluan yang dituju tidak kesampaian.[ibarat kaum nabi ibrahim yang sesat dipadang pasir selama empat puloh tahun]. sedangkan ilmu dan jalan pulangnya telah tersedia ada dalam diri mereka sendiri,hanya le mahu dengan tidak sahaja untuk kembali kepangkal jalan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya;tuloh atau tulah;[asalnya bukanya satu penyakit,tetapi kifaran keatas sipelaku yang dikenakan dari sebab];

1]derhaka atau disebut daulat yang dilanggar atau diingkari oleh seseorang manusia].

derhaka kepada allah
derhaka kepada rasulullah
derhaka kepada ibuayah toknenek dan moyang berketurunan
derhaka kepada ilmu[fekah,adat,adab]
dan ada beberapa derhaka lain lagi.

makanya;dari tuloh itu menjadi penyakit yang memudaratkan diri sipelaku derhaka itu.

makanya;mereka yang dikenakan tuloh itu masih boleh diubati dan inshaallah pulih pada peringkat awal dan pertengahan;dan sebaliknya diperingkat akhir,hanya maut yang menjadi ubatnya kerana kerosakan yang terok didalam tubuh badan.

walaubagaimana sekalipun,ianya boleh juga di ubati dengan izinkebenaran allah pada peringkat akhir sekalipun,inshaallah.

kaedah mengubatnya dengan bertaubat kepada allah;

mohon ampun dengan sebenar. kepada

allah
kepada rasulullah
kepada ilmu
kepada ibuayah
kepada toknenek serta moyang yang hidup atau yang telah mati.
kapada guru[ulama],walaupun ianya telah mati.

kaedahnya[memohon ampun] sama le seperti yang biasa dilakukan[permohonan ampun] manusia kepada allah dan rasulullah.

makanya; mendapatkan pemegang amanah atau imam keluarga atau ketua keluarga atau penghulu atau pawang keluarga bagi urusan pemutihan pemulihannya[pengubatan]. atau pemegang amanah yang tahu serta faham dengan ilmunya.


inshaallah.



Anonymous said...

salam;


untuk makluman pengetahuan;


kami baru dapat tahu;seorang pewarisan keturunan hang tuah[perempuan] baru sahaja meninggaldunia hari ini.

[tak kesempatan untuk bertemu dengannya;dan tiada kesempatan membantunya yang sakit].[dia telah kembali pulang terlebih dahulu].

inshaallah.

Anonymous said...

Salam,
إنَّا ِللهِ وإنَّا إلَيْهِ رَاجِعُوْن *Innalillahi wa inna ilaihi raji'un*

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ *“Allahumma firlahu warhamhu wa`afihi wa`fu`anhu"*

Pojiemohd

Inshaallah

Anonymous said...

salam;


sikit penjelasan;


satu jalur daripada susur keturunan tok jergoh;

melalui anak perempuan bongsu dari bini keduanya;

bermukim dikawasan beruas perak[tol atau tok langit,nama kampung lamanya].

pawang kahar,anaknya empat orang,dua darinya memakai gelaran nama awang kenit dan awangserabai[dilanchang pahang].

tok jergoh bersusur keturunannya kepada tok rompin atau orang besar@kaya perba jelai.

digelar tok rompin;dia asalnya membuka rompin[khawin disana,bini pertama];bermukim di semantan,bini kedua;bermukim dibukit betong kuala lipis,bini ketiga].

wan muhammad itu adalah cuit menantunya atau menantu cuitnya[mana yang betul].

perjanjian emas urang aring sepegelangan yang disebutkan adalah sebutan kias ilmu dari tok rompin[dalam urusan fekah].dan bukannya urusan perjanjian jualbeli tanah[seperti yang mereka gembargemburkan].


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


sikit menjelaskan;


makanya;tok jergoh; dia bertugas di kedah[bermukim dikuala kedah,menjaga kawasan sebelah utara tanah melayu][dengan namanya tok malik][juga adalah orang kaya dato shah bandar,kerajaan pahang/melaka].[jalur yang dilantik oleh sultan abdul gafur muhiddin shah cucu sultan mahmud mangkat dijulang].

bini nya dua orang;yang pertama berasal dari pahang/warisnya sendiri.dan
bini keduanya;berasal dari kedah/warisnya juga.


makanya; tok rompin; dia berasal dari pagar ruyung,masuk ketanah melayu dari arahan ayahnya maharaja bendahara pagar ruyung bersama enam lagi adik beradik yang lelaki,dia adalah yang bongsu lelaki,kesemua adik beradiknya tiga belas orang[termasuk enam perempuan di sumatra].

dia masuk ketanah melayu sebelum melaka di tubuhkan lagi dan membuka rompin[bini 1]/semantan[bini2]/jelai[bini3][membuka pahang kali kedua].

makanya;pahang kali pertama dibuka oleh manusia dari kumpulan penjejak yang diperintah mencari tanah melayu dan sumatra[mereka berpecah dua kumpulan;satu tinggal bermukim di tanah melayu dan satu lagi tinggal bermukim disumatra.[kumpulan selepas banjir besar nabi nuh/tamadun tiga ribu tahun yang di musnahkan/bala dikifarah dari sebab salah laku guna/ego keatas ilmu sifat dua puloh].

makanya; banyak pertukaran pindah;diantara waris kumpulan penjejak;

yang di tanah melayu membuka /bermukim di sumatra,dan yang di sumatra membuka /bermukim ditanah malayu.[itu le melayunya],asalnya dari nuh dari adam,satu keturunan yang diselamatkan dari dibalakan oleh allah suatu masa zaman silam dahulukala.

makanya; sifat ego manusia itu sendiri[meningkari perintah allah] yang membawa kepada kerosakan dan perkelahian sesama manusia, walaupun mereka dari satu kumpulan yang telah diselamatkan dan dirahmati oleh allah dahulunya.[kalu manusia itu berakal dan memikirkannya].


inshaallah.



Anonymous said...

salam;



saka/pusaka/suaka;[bendanya adalah bermaksud yang sama je].

makanya; kenapa ada kalangan manusia zaman ini[terutamanya orang melayu le],yang bergitu taksub dengan benda-benda ni.

dalam bab saka;memasing bergitu takut,sedangkan yang disebut saka tu dicipta olah allah;dan kalu ianya rosak,perbetulkan le,jangan buat perkara yang lebih merosakkannya.

dalam bab pusaka; memasing diri sampai berebut rebut,wahalnya tanah sekangkera je;itu pun tak mahu berkongsi,nak di perebutkan sorang diri.

dalam bab suaka; adakalanya manusia yang dianiaya akan pergi mendapatkan orang lain untuk meminta perlindungan dari perniayaan. yang ini berani. pulok.

makanya; jangan disalahgunakan sebutan ini,tanpa usul sebenarnya.
[ianya adalah satu bab yang duduknya dalam urusan amanah;amanah khalifah@manusia]


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kefahaman sikit;


makanya; tiada adabnya orang berilmu bertikai pendapat dihadapan atau dihalayak ramai,ia menunjukkan keaiban tingkahlaku orang yang berilmu itu.

makanya; apabila pertikaian pendapat atau kesalah fahaman antara manusia yang berilmu,mereka wajib bertemu muka berbicara dua mata dengan disaksikan oleh orang yang berilmu lainnya beberapa orang sebagai pengadil,dan bukannya menjadikan orang awam sebagai pengadil.[dalam keadaan seperti itu,tiada yang disebutkan sabagai hero dan musuh].
tiada keperluannya bertekak atau berdebat dalam saluran ramai seperti youtube itu, sebabnya youtube itu bukan le mahkamah terbuka.
[jangan jadikan perbezaan pendapat atau pertikaian pendapat itu sebagai prokontra kepada orang awam,pening orang awam memikirkan dan melihat orang berilmu bertikai tanpa adab].

makanya; kalu ada majlis atau dewan perkumpulan atau persatuan la mudah cakapnya;itu le kegunaannya,tanpa melibatkan orang awam.
[rahsia dan aib diri orang berilmu tidak terbuka,kerana dibicarakan secara tertutup].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


makanya; salahsangka dan bersangka-sangka; perkara seperti itu le yang banyak membawa kepada salah faham atau silap faham dalam diri manusia zaman ini.

lain yang disebutkan ,lain yang difahami.

kembali kepada al quraan serta al sunnah[al hadis];kembalilah kepada urusan amar makruf nahi mungkar.kalu baca je sebaliknya tak tegakkan ,ada guna ke?.

serupa le kepada makanan; makanan depan mata[setakat di tengok dari jauh je],tapi tak dijamah atau dimakan,boleh kenyang ke?,dan tahu ke, makanan didepan mata tu baik ke buruknya[basi].

makanya; nak ambik baunya aje ke, kalu gitu le,syurga pun nantinya dapat baunya aje le.
macam cerita lakunan p ramlee tu;tiga abdul;dalam rumah ni, makan kena ambik baunya,lepas tu simpan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


penyakit kesesatan rohani;[bukan bermaksud kepada salah berugama atau bukannya bermaksud ajaran sesat].


makanya; penyakit ini memang terjadi apabila seseorang manusia lalai dari bertanggungjawab keatas roh dirinya,dan hanya menjaga jasmani semata[jasad].

zaman ini manusia yang mendapat penyakit yang tersebut dipanggil penyakit sakit jiwa[bukan gila].

mereka itu yang berpenyakit,setiasa beranggapan yang bukan bukan,seperti orang yang sesat di hutan atau di padang pasir atau dilautan.

kelaparan dan kehausan jasad akan membawa dan membayangkan sesuatu keadaan yang memudaratkan jasad.
makanya bergitu le juga keadaannya kepada rohani yang sakit itu,[terjadilah yang mereka tipu diri mereka sendiri sebagai dirasuk oleh saka atau jin]. sedangkan yang sebenarnya rohani mereka kelaparan dan kehausan.

apa makanan kepada rohani?; tauhid[ilmunya atau zatnya] le makanan kepada rohani.[rujuk ulama atau mereka yang berpengetahuan dalam ilmunya].

makanya; kalu hanya dibaca hanya untuk pahala,untuk kaya,untuk pangkat,untuk pelindung. tak jadi apa-apa le. setakat kenyang perut je le. zatnya makanan itu tak ada manafaat kepada rohani.

makanya;rohani atau jiwa yang sakit [sesat] tidak dapat mencari jalan kepangkal jalan melainkan jasmaninya membantu mendapatkan jalan kembali kepangkal jalan;dan kalu jasmani juga ingkar tanpa sebab musabab,terjadilah kerosakan dalam diri yang berpenyakit itu.
[seperti mana manusia yang sesat di pergunungan,hanya orang yang pakar dalam selokbelok pergunungan itu yang dapat mencari dan menyelamatkan orang yang sesat dengan izin allah].

makanya; rohani yang tersesat setiasa meminta bantuan dan meminta pertolongan dari jasmani,agar dia dipulihkan dan dibawa kembali kepangkal jalan.
[itu adalah tugas pawang keluarga/imam keluarga/penghulu kawasan/sultan/amir/ulama yang diberikan tanggungjawab sebagai pemegang amanah,untuk menyelesaikan urusan atau permasalahan sebergitu,dengan izin kebenaran allah]. dan bukannya bersalah faham dengan keadaan urusan itu.


inshaallah.