-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20211011

Pendekatan 43: Pokok segala pokok

Pokok semua maksiat

Pokok semua kelalaian

Pokok semua syahwat

adalah karena ingin 

memuaskan hawa nafsu. 



Pokok segala ketaatan

Pokok segala kesadaran 

Pokok segala kesopanan

adalah karena ada kawalan

terhadap hawa nafsu.

5 comments:

Anonymous said...

salam;

pencerahan sikit;


makanya; antara pokok dengan benihnya,yang mana dahulu kejadiannya;serupa le dengan antara ayam dengan telur,mana dulu kejadiannya;

makanya; kena le dibacakan semula kejadian manusia yang pertama itu;

antara adam/hawa/bayi[anaknya];susunannya tertip dan tertil;

tidak ada pertikaian keatas urusan kejadian ciptaannya;bergitu le juga kaedah kejadian tercipta atau penciptaan makhluk yang selainnya manusia.

makanya; jangan dibuat kelamkelibut yang tidak bertempat pada ilmunya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kias sikit;


makanya; katak tak akan melompat kalu bukan sebab keinginannya;

mancari makan atau mengejar makanannya

menyelamatkan dirinya dari musuhnya

mencari tempat berlindung dari panas


makanya; bergitu juga le dengan manusia ni,jangan dok adab talipon tu je,bergerak le untuk mencari dunia akhiratnya,tak ada gurunya dalam talipon tu. kalu pertuduhan dengan fitnahnya banyak[batu api],tak gitu kaedahnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kias khilafnya;

mendengar kucing membaca kitab. [ dari sambungannya kepada kiasnya;sampai kucing bertanduk atau kucing bertanduk].

siap pulih lengkap sempurna urusannya dengan izin kebenaran allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


kias khilafnya;


pokok,tongkat ali@nama lama serta asalnya;

siap pulih lengkap sempurna,dari izin kebenaran allah.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kias khilafnya;


makanya;urusannya dalam fekah[al quraan serta al sunnah] dan kami bacakannya serta sebutkannya dalam adab adat ilmu melayu [bahasa melayu].


makanya; kalu dah dalam kedua-dua bahagiannya urusan ,tak boleh di fahami;apa lagi dayanya usaha kami untuk memberi faham akan tuanpuan dan mereka-mereka.

makanya; setiasa sikap bersangka-sangka dan sangsi timbul dalam diri tuanpuan dan mereka-mereka.

makanya;bila dikatakan tasawwuf itu adalah bermaksud ilmu adab,pun masih timbul kesangsian.

makanya; bila disebutkan fekah itu adalah bermaksud hukum atau peraturan asal,pun timbul kesangsian juga.

makanya; macammana nak dibentangkan persoalan lain yang akan menimbulkan keraguan dalam hati diri tuanpuan dan mereka-mereka.

makanya; dalam bab persoalan syaitan pun masih was-was,apa yang dimaksudkan syaitan;macammana nak diperjelaskan dengan persoalan nabi muhammad.

makanya; mana ayatnya dalam al quraan yang mengangkat martabat muhamad sebagai nabi serta rasul;dan mana ayatnya dalam al quraan serta al sunnah menyatakan .s.a.w. ayat yang menyambut nama nabi muhammad menjadi sebagai nabi muhammad s.a.w.
[kesemua urusan dan perkara[ayat] itu berada dalam al quraan serta al sunnah].

makanya; tiada satupun urusan atau perkara dalam alam ini[ghaib dan nyata] yang tertinggal atau ditinggalkan dari di beritakan dalam al quraan serta al sunnah.

makanya; kalu ada kalangan manusia yang mengatakan ada yang tiada beritanya dalam al quraan serta al sunnah;makanya mereka-mereka itu ada masaalah dalam diri mereka yang wajib mereka perbetulkan sebelum terlambat.


inshaallah.