makanya; katak tak akan melompat kalu bukan sebab keinginannya;
mancari makan atau mengejar makanannya
menyelamatkan dirinya dari musuhnya
mencari tempat berlindung dari panas
makanya; bergitu juga le dengan manusia ni,jangan dok adab talipon tu je,bergerak le untuk mencari dunia akhiratnya,tak ada gurunya dalam talipon tu. kalu pertuduhan dengan fitnahnya banyak[batu api],tak gitu kaedahnya.
makanya;urusannya dalam fekah[al quraan serta al sunnah] dan kami bacakannya serta sebutkannya dalam adab adat ilmu melayu [bahasa melayu].
makanya; kalu dah dalam kedua-dua bahagiannya urusan ,tak boleh di fahami;apa lagi dayanya usaha kami untuk memberi faham akan tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya; setiasa sikap bersangka-sangka dan sangsi timbul dalam diri tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya;bila dikatakan tasawwuf itu adalah bermaksud ilmu adab,pun masih timbul kesangsian.
makanya; bila disebutkan fekah itu adalah bermaksud hukum atau peraturan asal,pun timbul kesangsian juga.
makanya; macammana nak dibentangkan persoalan lain yang akan menimbulkan keraguan dalam hati diri tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya; dalam bab persoalan syaitan pun masih was-was,apa yang dimaksudkan syaitan;macammana nak diperjelaskan dengan persoalan nabi muhammad.
makanya; mana ayatnya dalam al quraan yang mengangkat martabat muhamad sebagai nabi serta rasul;dan mana ayatnya dalam al quraan serta al sunnah menyatakan .s.a.w. ayat yang menyambut nama nabi muhammad menjadi sebagai nabi muhammad s.a.w. [kesemua urusan dan perkara[ayat] itu berada dalam al quraan serta al sunnah].
makanya; tiada satupun urusan atau perkara dalam alam ini[ghaib dan nyata] yang tertinggal atau ditinggalkan dari di beritakan dalam al quraan serta al sunnah.
makanya; kalu ada kalangan manusia yang mengatakan ada yang tiada beritanya dalam al quraan serta al sunnah;makanya mereka-mereka itu ada masaalah dalam diri mereka yang wajib mereka perbetulkan sebelum terlambat.
5 comments:
salam;
pencerahan sikit;
makanya; antara pokok dengan benihnya,yang mana dahulu kejadiannya;serupa le dengan antara ayam dengan telur,mana dulu kejadiannya;
makanya; kena le dibacakan semula kejadian manusia yang pertama itu;
antara adam/hawa/bayi[anaknya];susunannya tertip dan tertil;
tidak ada pertikaian keatas urusan kejadian ciptaannya;bergitu le juga kaedah kejadian tercipta atau penciptaan makhluk yang selainnya manusia.
makanya; jangan dibuat kelamkelibut yang tidak bertempat pada ilmunya.
inshaallah.
salam;
kias sikit;
makanya; katak tak akan melompat kalu bukan sebab keinginannya;
mancari makan atau mengejar makanannya
menyelamatkan dirinya dari musuhnya
mencari tempat berlindung dari panas
makanya; bergitu juga le dengan manusia ni,jangan dok adab talipon tu je,bergerak le untuk mencari dunia akhiratnya,tak ada gurunya dalam talipon tu. kalu pertuduhan dengan fitnahnya banyak[batu api],tak gitu kaedahnya.
inshaallah.
salam;
kias khilafnya;
mendengar kucing membaca kitab. [ dari sambungannya kepada kiasnya;sampai kucing bertanduk atau kucing bertanduk].
siap pulih lengkap sempurna urusannya dengan izin kebenaran allah.inshaallah.
inshaallah.
salam;
kias khilafnya;
pokok,tongkat ali@nama lama serta asalnya;
siap pulih lengkap sempurna,dari izin kebenaran allah.inshaallah.
inshaallah.
salam;
kias khilafnya;
makanya;urusannya dalam fekah[al quraan serta al sunnah] dan kami bacakannya serta sebutkannya dalam adab adat ilmu melayu [bahasa melayu].
makanya; kalu dah dalam kedua-dua bahagiannya urusan ,tak boleh di fahami;apa lagi dayanya usaha kami untuk memberi faham akan tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya; setiasa sikap bersangka-sangka dan sangsi timbul dalam diri tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya;bila dikatakan tasawwuf itu adalah bermaksud ilmu adab,pun masih timbul kesangsian.
makanya; bila disebutkan fekah itu adalah bermaksud hukum atau peraturan asal,pun timbul kesangsian juga.
makanya; macammana nak dibentangkan persoalan lain yang akan menimbulkan keraguan dalam hati diri tuanpuan dan mereka-mereka.
makanya; dalam bab persoalan syaitan pun masih was-was,apa yang dimaksudkan syaitan;macammana nak diperjelaskan dengan persoalan nabi muhammad.
makanya; mana ayatnya dalam al quraan yang mengangkat martabat muhamad sebagai nabi serta rasul;dan mana ayatnya dalam al quraan serta al sunnah menyatakan .s.a.w. ayat yang menyambut nama nabi muhammad menjadi sebagai nabi muhammad s.a.w.
[kesemua urusan dan perkara[ayat] itu berada dalam al quraan serta al sunnah].
makanya; tiada satupun urusan atau perkara dalam alam ini[ghaib dan nyata] yang tertinggal atau ditinggalkan dari di beritakan dalam al quraan serta al sunnah.
makanya; kalu ada kalangan manusia yang mengatakan ada yang tiada beritanya dalam al quraan serta al sunnah;makanya mereka-mereka itu ada masaalah dalam diri mereka yang wajib mereka perbetulkan sebelum terlambat.
inshaallah.
Post a Comment