-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230526

Pendekatan 76.1: Setengah dari tanda kebodohan murid


76.1) Setengah dari tanda kebodohan murid jika ia berbuat salah lalu ditangguhkan hukumannya, lalu ia berkata : 

Andaikata termasuk dosa tentu sudah diputuskan bantuan dan sudah dijauhkan. 

Ingatlah adakalanya telah diputuskan bantuan (kurnia) dengan jalan yang ia tidak merasa, 

meskipun hanya berupa tidak ada tambahan baru, 

dan adakalanya pula ia telah dijauhkan padahal ia tidak mengetahui, 

meskipun jauh itu hanya berupa membiarkan engkau menurutkan hawa nafsumu.

2 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


taksub;apa dia???

selalu terjadi salah taksub atau bertaksub kepada....;[tak ada atau tak cukup ilmu le kalau orang buat kerja macam tu].

yang pergi taksub kepada wali-wali tu buat apa;mereka tu juga orang atau manusia macam tuanpuan juga.

tuanpuan nak beranggapan mereka itu wali,takde masalah,sebaliknya bertaksub atau berlebihan taksub kepada mereka,itu amat berbahaya tu,dan menjadi masalah.

masalahnya; lain yang diterangkan,lain yang di pandang oleh tuanpuan,dan boleh membawa kepada petaka,diri dan masyarakat.

mereka itu mancari diri mereka, untuk mengenal diri dan mengenal allah;sebaliknya tuanpuan membuta tuli,bukan nya nak ikut jejak mereka mencari dan mengenal diri serta allah,tuanpuan angkat mereka dan jaja mereka menjadi keramat.

mereka dapat keramah dari allah;sebaliknya tuanpuan dapat merapu sesama sendiri,hujung pangkal tak kesampaian dan hilang punca ilmunya.

waspada lah bila bertaksub,jangan sampai merugikan diri sendiri.


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


perhatian;[ ];

1] jangan salahkan ilmu;ilmu tak salah,yang salah adalah orang yang menyalahkan ilmu.[melyalahgunakan ilmu].

2] semua ilmu,awalnya betul,sehinggalah penyalahgunaan kepadanya.[baca lah sejarahnya].[jangan buat tohmahan melulu]

3] kalau tak tahu hujungpangkal ilmu,jangan gunakan huraian sebagai jawapan;tak betul kaedah tu.[huraian adalah cara untuk bertemu atau mendapatkan jawapannya yang sebenar].[setiap ilmu,wajib dihuraikan untuk mendapatkan jawapan bagi ilmu][juga disebut sebagai; kaji ilmu atau disebut, kaji diri]

4] pada awalnya; tak ada manusia yang bodoh,melainkan mereka memperbodohkan diri mereka sendiri.[menjadikan ilmu sebagai permainan].

5] kalau tak faham,itu yang dinamakan tak tahu ilmu.[kalau faham dah tentu tahu jawapannya]

6] ilmu,ada dua perkara; 1}wajib faham,dan 2]wajib tahu;baru lah disebut orang tua-tua sebagai;manusia yang berilmu.[dan bukan sebagai orang yang meniru @ peniru][itu penipu namanya;menipu akal sendiri] tak gitu kaedahnya.




inshaallah.