-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20140416

Osman Limat berkarya di Galeri Rajawali Cenderawasih Kuantan

Kini Osman Limat - Pelukis Burung Walit - Dimana Ada Rezeki - Disitulan Dia Terselit, berpeluang untuk 'memondok' di pondok nombor 4 di Balai Rimba Seni Lukis Pahang yang diusahakan oleh Galeri Rajawali Kuantan.di Perkampungan Cenderawasih. Galeri Rajawali (Balai Rimba Seni Lukis Pahang) ini bersebelahan dengan Sekolah Cenderawasih.
Osman Limat adalah orang yang paling gembira apabila berjaya membantu Abu Samah Abd Waha menjadi priseden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM). Abu Samah bergelar Presiden PKBM pada 1990 dan tidak pernah dicabar dan sentiasa menang tanpa bertanding. Nama  Abu Samah Abd Wahab sudah cukup sebati dengan diri saudara Osman Limat kerana saudara

Kini saudara Osman Limat aktif dalam bidang seni lukis setelah meninggalkan tugas jurulatih pasukan lumba basikal Pahang.

  Osman Limat sering mengenangkan nasib beliau sebagai Peukis Burung Walit, dimana ada rezeki, disitulah dia terselit...begitulah kehidupan Osman Limat sekarang.
Osman Limat sering berpindah dari satu galeri melukis ke satu galeri melukis. Berbeza dengan burung walit yang seronok dapat menetap lama di satu-satu tempat yang disediakan oleh 'tuannya'. Tetapi kehidupan Osman Limat sebagai pelukis tidak menetap. Sering terpaksa menompang melukis dan menjual di 'celah' tempat yang terselit. Pernah juga menjual di pasar tani.
Inilah kehidupan yang ditempoh oleh Osman Limat. Melukis tidak boleh dijadikan kerja sepenuh masa kerana pelukis burung walid menyebabkan beliau terpaksa juga membuat kerja mengoreng pisang selain melukis. Nak buat macam mana, terpaksalah cari makan dengan dua kerja. Bukan suka-suka tetapi terpaksa. masih boleh diteruskan kerana minat mendalam dalam seni lukis.
Kali terakhir Osman Limat menompang melukis adalah di Kedai Bingkai Gambar Maju berhampiran Shahputra dan Kolej Komuniti Kuantan dan Santoria Harta. Lebih kurang setahun Osman Limat tak maju. Kedai gambar tu terus maju kerana namanya Kedai Bingkai Gambar Maju.
Banjir yang melanda bandar kuantan telah ditakdirkan kena pada rumah Osman Limat yang menyimpan pelbagai bahan-bahan untuk melukis. Banjir telah merosakkan semua bahan-bahan tersebut. Orang lain sedih kerana banyak rosak barang-barang dan perabut. Tetapi Osman Limat susah hati kerana barang-barang melukis untuk mencari rezeki habis 'dimakan' oleh banjir.
Orang meletakkan Osman Limat sebagai OKU. Osman Limat tidak malu. Dengan semangat Orang Kuat Umno (OKU) Osman Limat mencuba nasib dengan mengadu kepada YB Shafik. Dengan izin Allah SWT terbuka hati YB Shafik untuk memberikan bantuan RM1,000 bagi Osman Limat membeli semula peralatan melukis untuk meneruskan tugas mencari rezeki yang tak seberapa.
Ini adalah lukisan yang dihasilkan oleh Saudara Osman Limat pada tahun 60an ketika beliau berumur 21 tahun. Bingkai gambar turut dihasilkan sendiri oleh Osman Limat. Lukisan ini disimpan di Balai Rimba Seni Lukis Pahang. Balai seni lukis ini akan menjadi Perkampungan Pelukis Bukit Akasia di Perkampungan Cenderawasih Kuantan. Balai Rimba Seni Lukis Pahang di Perkampungan Pelukis Bukit Akasia ini diuruskan oleh Galeri Rajawali Kuantan. Balai Pelukis di Bukit Akasia ini mendapat kunjungan dari peminat seluruh dunia. Ianya bukanlah pondok yang mewah dan TIDAK mendapat geran kewangan dari pihak tertentu. Semua pelukis menyediakan sendiri pondok seni masing-masing. Tetapi perlu mendapat kebenaran Galeri Rajawali Kuantan.

No comments: