-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20191107

Mengkudum Sialum @ Tok Mengkarak 2

Assalamualaikum

salam ukhwah
sy ingin mengetahui
sejarah imam Nur Al-bayan
kerana salasilah keluarga
dari kg tanjong ipoh seri menanti n9

Mengkudum Sialum @ Tok Mengkarak 2

iaitu imam Nur Al-qadim
anak kepada imam Nur Al-bayan..

on Rawa di Pahang
by tak ada nama

5 comments:

Anonymous said...

salam;

tanjung ipoh tanjung minyak masjid dulang dan mengkarak.

nur al bayan nur al qadim syed kuning mengkarak.

itu kiasnya.

Anonymous said...

salam;

[tok mengkarak 2], bukan anak nur bayan,sebaliknya cuit atau gamit kepada tok mengkarak atau nur al qodim.dia adalah penghulu di mukim mengkarak.kesanlah bila mengkarak menjadi sebuah mukim dan bila pulok dibubarkan mukim mengkarak tu.

dan keluarga di kampung tanjung ipoh seri menanti tu,kena susun ikut moyang perempuan.[moyang perempuan binti nur al qadim atau tok mengkarak]. anak bini pertama nur al qodim,semuanya perempuan tiga orang dan berkhawin dengan tiga beradik lelaki anak adik kepada nur al qodim.[perkhawinan pupu,ayah dengan ayah adik beradik].perkhawinan di [semasa itu bernama kerajaan samudra pasai,dalam negeri linggi atau sekarangnya disebut minangkabau].

dan yang lainnya,kena datang jumpa pertugas di pahang lah,bertemu.inshaallah.

Anonymous said...

salam;

nur al bayan itu dahulunya aadalah raja kerajaan linggi,yang membuang diri kemekkah,dan digantikan oleh anaknya nur al qodim.dan apabila arahan untuk menubuhkan kerajaan melaka sampai,mereka telah meninggalkan kerajaan masing-masing di sumatra,jawa,dan lain-lain negeri nusantara. lalu masok ke tanah melayu menubuhkan kerajaan melaka.[cerita nya tidak akan di beritakan dalamblok].cukuplah setakat ini beritanya.dan yang lainnya berusahalah cari dan kesan sendiri.

Anonymous said...

salam;

warisan kepada mereka semua; adalah hendak tahu dalam diri memasing dan wajib tahu dan ambik tahu berkenaan; bab adat,bab adab,bab fekah serta bab ilmu.itu barulah dikata dan disebut kan sebagai warisan atau pewaris atau keluaraga atau keturunan tok mengkarak,yang imunya selaras dan selari dengan al quraan serta al sunnah. dan menggunakan budibicara yang betul dalam menegakkan urusan amar makruf nahi mungkar diatas muka bumi ini.

mereka hendaklah berpijak di bumi yang nyata,bukannya berangan dan bersangka atau menjadi pak turut kepada manusia lain,dan berdikari serta bermuzakarah dalam kalangan ahlinya mereka keluarganya dalam bab adat,bab adab,bab fekah serta bab ilmu.

sebagaimana para sahabat melakukan pada zaman mereka dahulu.[itu barulah disebutkan sebagai ahli sunnah wal jamaah].

inshaallah.

Penjejak Awang Pandak said...

Assalamualaikum wbt, Mohon Maaf tuan empunya laman...kawan hendak bertanya.... Banyak sekali riwayat sejarah kerajaan Pahang ini. Katanya begitu dan begini... Sultan Ahmad Muazam Shah ditembak, tiada mati jatuh ke sungai. Penembaknya dikatakan ayah nya mat kilau... Perjanjian pangkuan kerajaan sementara sultan berangkat ke riau-sumatera. Kembalinya tiada di pulang tahta... Maka siapa gerangan si Awang pandak? Tiada niat mencari sengketa Cuma mahu mencerah yang gelita.