-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20101129

Header Laman Pahang No.5 -Mari berbasikal

Berbasikal adalah aktiviti yang menyeronokkan pada kanak-kanak. Apabila meningkat dewasa kadang-kadang kita terlupa bagaimana seronoknya berbasikal. Sambil mengayuh terasa angin lembut menyapu lembut ke muka.

Ada beberapa ketika, berbasikal menjadi tidak seronok, pertama apabila dipaksa pergi kekedai membeli barang yang tiada kaitan dengan kita. Kedua adalah apabila rantai basikal putus. Dan ketiga adalah apabila tayar bocor. Keciwa yang dirasakan tidak terhingga terutama dalam jiwa kanak-kanak.

Bila dah besar, sebenarnya berbasikal masih boleh menjadikan kita seronok. Apabila kita seronok berbasikal, akan keluar bahan kimia dari dalam badan kita. Bahan kima ini berkeupayaan untuk memperbaiki organ-organ dalam yang rosak.

Kita semua tentu pernah dengar cerita orang dikejar anjing. Dalam keadaan ketakutan yang amat sangat ketika dikejar anjing, kita boleh melompat pagar yang sama tinggi dengan kita. Apa yang menyebabkan kita tiba-tiba kuat macam pendekar. Bahan kimia 'adrenaline' lah yang menyebabkan tiba-tiba kita boleh melompat pagar setinggi kita. 'Adrenaline' ini juga boleh memperbaiki organ-organ dalam yang rosak.

Orang-orang yang banyak stress boleh mengurangkan stress dengan berbasikal. Basikal terbukti boleh tenangkan fikiran berdasarkan pengalaman saya sendiri. Bila mengerah keringat semasa mengayuh basikal fikiran kita akan fokuskan kepada kerja mengayuh basikal. Letih dan peluh dirasakan satu nikmat. Bila siap mengayuh dengan nafas yang tercungap-cungap dan peluh yang mengalir laju maka terasa fikiran menjadi tenang. Sungguh seronok.

Stress boleh menjadi musuh dalam selimut bagi kebanyakan orang yang bekerja di pejabat. Antaranya adalah kesan stress adalah:
1. Frequent headaches, jaw clenching or pain 2. Gritting, grinding teeth 3. Stuttering or stammering 4. Tremors, trembling of lips, hands 5. Neck ache, back pain, muscle spasms 6. Light headedness, faintness, dizziness 7. Ringing, buzzing or "popping sounds 8. Frequent blushing, sweating 9. Cold or sweaty hands, feet 10. Dry mouth, problems swallowing

11. Frequent colds, infections, herpes sores 12. Rashes, itching, hives, "goose bumps" 13. Unexplained or frequent "allergy" attacks 14. Heartburn, stomach pain, nausea 15. Excess belching, flatulence 16. Constipation, diarrhea 17. Difficulty breathing, sighing 18. Sudden attacks of panic 19. Chest pain, palpitations 20. Frequent urination

21. Poor sexual desire or performance 22. Excess anxiety, worry, guilt, nervousness 23. Increased anger, frustration, hostility 24. Depression, frequent or wild mood swings 25. Increased or decreased appetite 26. Insomnia, nightmares, disturbing dreams 27. Difficulty concentrating, racing thoughts 28. Trouble learning new information 29. Forgetfulness, disorganization, confusion 30. Difficulty in making decisions.

31. Feeling overloaded or overwhelmed. 32. Frequent crying spells or suicidal thoughts 33. Feelings of loneliness or worthlessness 34. Little interest in appearance, punctuality 35. Nervous habits, fidgeting, feet tapping 36. Increased frustration, irritability, edginess 37. Overreaction to petty annoyances 38. Increased number of minor accidents 39. Obsessive or compulsive behavior 40. Reduced work efficiency or productivity

41. Lies or excuses to cover up poor work 42. Rapid or mumbled speech 43. Excessive defensiveness or suspiciousness 44. Problems in communication, sharing 45. Social withdrawal and isolation 46. Constant tiredness, weakness, fatigue 47. Frequent use of over-the-counter drugs 48. Weight gain or loss without diet 49. Increased smoking, alcohol or drug use 50. Excessive gambling or impulse buying
Rujukan:
DPortal.com-
[http://www.dportal.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=67]

LINK BERKAITAN:
Laman Pahang - kayuhan mahkota pahang 2010

No comments: