-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20130122

Berhala Gantang Water Park (Kolam Tahfiz Temerloh)

Bukit Gambang Water Park mungkin jauh lebih baik dari Berhala Gantang Water Park (Kolam Tahfiz Temerloh) ini. Tetapi bagi sesetangan orang, keadaan disini lebih jauh baik dan selesa dan sesuai untuk orang Islam. Berhala Gantang Water Park cukup baik untuk orang-orang sebelah Temerloh, Bera, Lanchang, Jerantut, Raub, Lipis, Bentong dan Cameroh Highland. Mereka tidak perlu pergi jauh sampai ke Bukit Gambang Water Park untuk melayan anak-anak untuk bermain air.
 01.Mandi adalah punca asas penjagaan kulit dan tubuh badan kita. Jika mandi tidak disempurnakan dengan betul dan sempurna, akibatnya tua akan menjadi makin cepat akibat stress dan keletihan bertugas setiap hari. Selain akibat dari pancaran cahaya dan pengudaraan persekitaran yang tercemar , peluh dan virus-virus daripada persekitaran. Oleh itu sama-samalah kita memandikan diri kita untuk kesihatan disamping menjaga kecantikan dan kesegaran badan.
 02.Petua Cara Mandi
Jangan sesekali menyiram bahagian kepala terlebih dahulu ketika mandi, Mulakan dengan menyiram bahagian kaki terlebih dahulu dan kemudian naik keatas hingga kebahagian kepala. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kejutan bahagian otak, terutama apabila musim panas.
 03.Petua Cara Mandi
Mandi menggunakan air pancuram boleh dilakukan waktu pagi dan mandi secara manual atau berendam dilakukan sebelah petang tujuannya, waktu pagi mandi pancuran adalah untuk memulihkan kesegaran otot yang direhatkan sewaktu tidor. Melalui air pancuran otot-otot akan kembali segar. Mandi manual ( siraman ) atau berendam dilakukan sebelah petang setalah habis bekerja tujuannya untuk merelekskan otot-otot yang seharian digerakkan.
 04.Petua Cara Mandi
Mandi GARAM
Dapatkan garam yang telah diproses dengan campuran pewarna,pewangi serta pelembab. Cara menggunakannya dengan melarutkan garam tersebut kedalam air rendaman. Kandungan garam tersebut akan menurunkan kadar air yang keras kerana terlalu banyak mineral atau klorin. Siram air mandian garam keseluruh badan biarkan beberapa minit sebelum dibilas dengan air bersih. Kandungan garam akan menggugurkan segala sel-sel kulit mati dan menggantikannya dengan yang baru, menyebabkan kulit anda akan kelihatan halus dan cantik. Lakukan seminggu sekali sahaja.
 05.Petua Cara Mandi
Mandi Air Hangat.
Ini bergantung kepada keperluan . Jika anda inginkan tubuh lebih releks bolehlah mandi menggunakan air hangat. Gunanya mandian air hangat untuk membuka pori-pori kulit terbuka bagi memudahkan penyerapan dan pengeluaran toksid pada kulit. Jika terdapat jerawat pada badan atau bahagian muka yang telah matang bolehlah dipicit sewaktu mandi air hangat ini kerana ianya lebih mudah dan segala toksid dalam jerawat akan segera hilang.
 06.Petua Cara Mandi
Mandi Herba ( Sireh )
Biasanya herba yang digunakan adalah daun sirih yang direbus dan ditapis, campurkan dengan air untuk menjadikannya suam-suam kuku. Gunakan untuk bilasan akhir mandi dan jangan lapkan. Air rebusan sireh mengandungi enzim yang boleh mengecutkan dan mengetatkan kulit menjadi tegang semula disamping herba sirih akan menyerap kedalam badan untuk memberikan kesegaran bagi melancarkan perjalanan darah. Lenguh-lenguh dan bisa-bisa sengal akan terhindar. Lakukan selang seminggu sekali. Jika tiada sireh boleh dapatkan sireh yang telah dikeringkan lebih mudah merebusnya.
 07.Petua Bidan Tua
Sewaktu bangun awal pagi sebelum mendirikan Solat Subuh, mahulah menjelunjurkan kaki dan cuba menyentuh Ibu Jari Kaki seadanya mengikut kemampuan, seterusnya tumbuk2 perlahan2 berluma dari pinggang terus keatas sedaya upaya yang boleh. Setelah itu, tepuklah perlahan2 kedua2 belah bahu bermula dari tengkuk ke bahu, terus mengurut2 bahu sehingga kesiku. Ulang beberapa2 kali sehingga terasa lenguh dan sembab hilang.
 08.Setelah selesai, mahulah ditepuk2 wajah perlahan sehingga hangat dan panas, dan juga menepuk/menumbuk belakang kepala secara perlahan2 dan memicit2 kepala untuk peredaran darah yang baik.
 09.Setelah selesai, baharulah samada mahu mandi atau hanya berwuduq sahaja untuk mendirikan Solat Subuh. Seboleh bolehnya, biarkan Air Wuduq diwajah kering dengan sendirinya.
 10.Petua Bidan Tua
Satu lagi petua ialah setelah membersihkan badan semasa mandi, setelah itu , janganlah di Lapkan ait mandian di wajah, biarkan kering dengan sendiri, Insyallah, muka akan senantiada segar dan berseri2.
 11.Petua Guru Ugama Tasawwuf
Setiap kali mengambil wuduq, jangan berhenti2 membaca Selawat keatas Baginda SAW walaupun pendek dan ringkas, dan secara khusus pada wajah ialah membaca Salawat Nur Muhammad, yakni: 'Allah Humma Solli 'ala Nur Muhammad.'
 12.Bau Badan
Keringat kita dihasilkan oleh dua kelenjar, yaitu kelenjar ACCRINE dan kelenjar APOCRINE. Kelenjar accrine menghasilkan keringat bening dan tidak berbau yang dikeluarkan sejak bayi, dan biasanya muncul di tangan, punggung, serta dahi. Sedangkan kelenjar apocrine terdapat di tempat-tempat tertentu, terutama di daerah perakaran rambut, seperti ketiak, kemaluan, dan di dalam hidung. Kelenjar apocrine bersifat aktif setelah masa pubertas.
 13.Bau Badan
Kelenjar ACCRINE mengeluarkan cairan yang banyak mengandung air dan tidak berbau. Cairan tersebut berfungsi menurunkan kondisi tubuh pada waktu tertentu. Sedangkan kelenjar apocrine mengandung asam lemak dengan cairan dan lebih kental serta berminyak.
 14.Bau Badan
Sebenarnya, cairan yang dihasilkan oleh kelenjar APOCRINE hanya berbau lemak. Namun, karena di setiap helai rambut terdapat satu apocrine dan mengandung bakteri yang berperan dalam proses pembusukan, maka timbullah bau badan yang tak sedap. Terkadang ada orang yang mempunyai kelenjar apocrine lebih besar, sehingga produksi keringatnya lebih besar dan pembusukan bakterinya juga lebih banyak.
 15.Bau Badan
Bau badan tak sedap juga dipengaruhi oleh faktor genetik. Namun, hal itu tidak menjamin 100%. Yang terpenting adalah bagaimana caranya selalu menjaga kebersihan badan. Kebersihan badan berawal dari pakaian yang kita kenakan, secara teratur membersihkan badan atau mandi 2 kali sehari, serta menjaga makanan yang kita konsumsi.
 16.Bau Badan
Rambut ketiak juga berperan memunculkan bau badan. Secara medis, rambut ketiak berfungsi memperluas permukaan untuk mengatur penguapan keringat. Di pangkal rambut, terdapat banyak pori-pori yang menjadi muara kelenjar keringat untuk mengalirkan keringat ke ketiak. Bulu di sekitar kemaluan juga bisa membuat bau badan menjadi tak sedap, namun karena letaknya jauh dari indera penciuman, bau yang muncul pun tak terlalu dirasakan. Selama kita selalu menjaga kebersihan tubuh, maka bau badan tidak akan muncul. Pasalnya, jika keringat yang dihasilkan kelenjar apocrine dihilangkan, bakteri pun tidak akan melakukan proses pembusukan.
 17.Bau Badan
Kondisi jiwa seseorang, seperti stres atau emosi, sebenarnya juga mempengaruhi kelenjar apocrine bekerja lebih efektif dan produktif, sehingga memperparah bau badan. Faktor lain pemicu bau badan adalah kegemukan. Pada orang gemuk, keringat cenderung terperangkap di antara lipatan-lipatan kulit.
 18.Bau Badan
Jika kelenjar apocrine mengeluarkan keringat sedikit tapi kita tidak membersihkannya dan kemudian tercampur bakteri, bau badan pun akan muncul di tubuh kita. Apalagi jika kita sering menyantap makanan protein tinggi, seperti daging kambing (karena dapat melebarkan pembuluh darah), durian, bawang goreng, merokok dan ubat antibiotika.
 19.Cara Hilangkan Bau Badan
Banyak cara dilakukan untuk menyingkirkan atau menyamarkan bau badan tak sedap. Saat ini, cukup banyak produk penghilang bau badan yang dijual di pasaran, mulai dari deodoran, obat minum, dan bedak. Selain itu, ada pula suntikan botox dan operasi.
 20.Cara Hilangkan Bau Badan
Cara yang paling aman dan hemat untuk menghilangkan?bau badan sebenarnya mudah dan murah. Selalu membersihkan ketiak dengan sabun antiseptik setiap kali mandi. Setelah mandi, keringkan dengan handuk, tisu atau lap kering dan bubuhkan bedak antiseptik. Selain itu, konsumsi buah, sayur, serta minum air putih dapat menyebabkan keringat menjadi lebih encer sehingga bau badan menjadi berkurang.
 21.Pantun Kucing
Dua tiga kucing berlari,
Mana sama si kucing belang,
Hanya Allah satu di hati,
Titik hitam jangan diundang.
 22. Kolam Tahfiz Berhala Gantang dibuka pada hari Isnin hingga jumaat. Waktu operasi Kolam Tahfiz Berhala Gantang bermula jam 3.00 petang hingga 6.30 petang. Manakala pada hari Sabtu, Ahad dan cuti Umum bermula jam 9.00 pagi hingga 6.30 petang. BAYARAN masuk sebenarnya tak ada. Masuk adalah PERCUMA tetapi bayaran RM3.00 dikenakan kepada mereka yang mandi sahaja.
 23.Pihak pengurusan Kolam Tahfiz Berhala Gantang 'Melarang pengunjung memakai pakaian seperti pakaian dalam, seluar pandek atau apa-apa pakaian yang MENJOLOK mata.
 24.Pengerusi Maahad Tahfiz al- Quran al-Amin Kampung Berhala Gantang, iaitu Encik Wahid Ghaffar Ibrahim mengakui kebanyakan maahad tahfiz di negara ini khususnya yang baru dibuka menghadapi masalah kewangan hingga memaksa mereka mengutip derma. Maahad Tahfiz al- Quran al-Amin Kampung Berhala Gantang menggunakan kolam ini sebagai keadan mendapatkan sumbangan. Mereka tidak mahu mengarahkan pelajar mengutip derma di hadapan-hadapan bank, pasar malam dan stesen minyak kerana banyak kaedah berlainan yang lebih sesuai untuk zaman ini.
25.

Maahad Tahfiz Berhala Gantang
0. sejarahislampahang.blogspot.com 2011 (salsilah-ulamak-berhala-gantang)
1. sinarharian.com.my (keperitan-sekolah-tahfiz-kumpul-dana)
2. nurpermataku.blogspot.com 2012 (kolam-tahfiz-berhala-gantang-temerloh)
3. wargamarhaen.blogspot.com 2012 (keperitan-sekolah-tahfiz)
4. syababgr.blogspot.com 2011 (ziarah-kg-berhala-gantang-temerloh)
5. dewanhuffazmalaysia.blogspot.com 2010 senarai-pusat-pengajian-tahfiz)
6. wassalamzultie.blogspot.com 2011 (aktiviti-cuti-sekolah)

LINKS SUMBER:
1. shvoong.com (mandi-bukan-sekadar-membersihkan-badan)
2. ilmukebatinanmelayu.blogspot.com (petua-untuk-kaum-hawa-muka-berseri)
3. hilangkanbau.blogspot.com 2008 (penyebab-bau-badan)
4. perjalananjauh.wordpress.com 2008 (pantun-kucing-islam)

No comments: