-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230303

Pendekatan 65: Keyakinan dan dzikir sebagai kendaraan

 

Nur (cahaya-cahaya) iman, 

keyakinan dan dzikir 

itu semua 

sebagai kendaraan 

yang dapat mengantarkan 

hati manusia ke hadirat Allah

serta menerima segala rahasia daripadaNya. 

8 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;

perhatian kepada;p amanah;w amanah;pertugas;pelapis;

orang tua kata lah; kalau lah dah ayah kencing berdiri; anaknya kencing berlari.

kalau dah pemegangnya pun lompat sana lompat sini;gonna gayanya dengan masyarakatnya,dok main terjun tunggit lah.

seolah-olahnya ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus.
[nak kena tahu lah;lurus tu guana gayanya]
jangan dok pakai lurus bendol.
tak ada istilah lurus bendol dalam al quraan;yang ada bab orang hilang ingatan atau pun gila.

janganlah nak sandarkan masyarakat tak mahu belajar;sebaliknya apa yang diajar oleh pembentang;betul atau berketepatan ke, maklumat yang disampaikan.[atau setakat batuk di tangga aje].

apabila maklumat tidak tepat yang sampai kepada mereka;masyarakat akan pening,yang akan menyebabkan mereka merangka fitnah[membayangkan perkara yang pelik dengan maklumat yang mereka terima serta tak faham dan salah faham][jadinya kerja sapa[siapa yang menyebabkan] yang menyebabkan masyarakat tak faham dan salah faham].

macammana; pahala boleh di sandarkan menjadi saham akhirat.[pedooh lah namanya tu keterangannya].[contoh yang paling ketara].


yang lainnya,fikirlah masak-masak.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


bila matinya anak adam[merujuk kepada cucu cicit nabi adam];hanya berbekalkan kain kapan berwarna putih.

sejarah apa yang nak dituliskan atas kain kapan tersebut;sejarah baik;sejarah buruk;atau kosong tak bertulis apa-apa.

disebut tiga perkara yang bersama; solat;sedekah;anak soleh.

yang mana yang sejarahnya tercatat pada kain kapan diantara tiga perkara tu?, atau hanya, kain bertaik lalat dan koyak seperti kain buruk untuk lap lantai.

ingat; anak ibarat kain putih,mak ayah yang mencoraknya menjadi,majusi,yahudi,nasrani; maka;bergitu lah juga terjadi keatas diri anak cucu cicit kepada hawa dan adam.

diri sendiri yang melakar sejarahnya diri;tak ada melibatkan orang lain;orang lain itu hanya sebagai[penduga;penunjuk arah;pemantau].

yang nak melukis dan menulisnya diri sendiri;diberikan kain putih serta kalam ditapaktangan.[kalam diberikan awal selepas dilahirkan,dan kain putih diberikan kemudian selepas kematian].

yang memberikan kalam serta kain putih,adalah orang lain.

berapa lama kalam di berikan kepada diri[bukan boleh tulis jawapan abcd].[macam soalan spm lah];belajar sebelas tahun,dan tahun kesebelas baru di berikan soalan dan kertas putih kosong,untuk ditulis jawapan.[itu sebagai orang awam];[dan kalau sebagai pertugas,pelapis;ia ibarat kertas stp tu];[dan kalau pemegang amanah dan wakil amanah;kertasnya macam ujian di kolej atau univesiti tu].

yang memeriksanya, dua malaikat [mungkar serta nangkir].

kalau jawapannya salah atau kain putihnya kosong;remok lah seluruh badan berserta tulang di pepah.[tak ada pahala tu datang menolong,kalau pahala tu sama tolong pepah,itu mungkin][sebab mengsia-siakan pahala].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

untuk perhatian;[p amanah;w amanah;pertugas;pelapis].


wahai tuanpuan;kenapa tiada kepastian dalam hatidiri[tak yakin lah].

apa yang menyebabkan gedebak gedebuk,bergolak golak macam ombak dilanda ribut;air laut itu pun ada kalanya tenang serta aman dan nyaman.

dan apa keperluannya;mengambik harta dan duit dari alam ghaib[qorun tidak meninggalkan harta dan duitnya kepada tuanpuan;harta dan duitnya kesemuanya dirampas oleh allah,diatas ego serta ingkarnya dia kepada allah dan nabinya.

[tiada harta karun untuk dipusakakan kepada tuanpuan dan mereka-mereka itu].

khazanah itu adalah milik yang diberikan kepada kerajaan semmasa-semasa;dan perlu di agihkan saksama untuk kemakmuran seluruh penghuninya;[tidak ada istilah;itu harta aku yang punya].

perangai tamak dan hokok dalam diri serta kebakhilnya dengan rezeki atau anugerah allah;yang menyebabkan ramai dari manusia mengikuti jalan lencong dan bengkank bengkok.

fikir lah elok-elok;jangan sampai tersembab[bersujud dengan rela tak mahu;sebalik disembamkan muka ketanah dengan paksa].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;



kalau tuanpuan katakan;berketurunan sekian,dan sisekian itu memiliki harta yang di tinggalkan tersuruk kepada tuanpuan.

bila masanya sisekian itu mencari harta dan menyembunyikannya;itu harta adalah khazanah kerajaan negara yang di amanahkan kepada sisekian untuk digunakan semasa semasa,dimasa sisekian mentadbir negaranya,dan selepas dari sisekian turun atau mati;harta itu diturunkan amanahnya kepada penggantinya sisekian yang lain pulok.

zaman dahulunya;apabila pentadbirnya mati,jarang terjadi,anaknya sisekian menjadi pengganti sebaliknya diberikan kepada yang layak.

oleh kerana itu tak ada istilah,harta pusaka moyang kami;harta khazanah kerajaan melaka,betul ada;sebaliknya harta sultan,tak pernah ujud dalam sejarah berkerajaan].

setiap sultan yang mentadbir kerajaan melaka,ada lah bersaudara,sebaliknya bukan sisekian ayah turun tahta kepada sisekian anak,dan turun kepada sisekian anak;susunannya seperti lantikan khalifah al rasidin[pemilihannya adalah muzakarah sahabat;dan di sebelah sini nusatara,muzakarah ahli waris yang memilih ketua atau raja atau sultannya bagi kerajaan melaka.[tiada monopoli].sejarah yang terbentang pada buku itu hanya kias khilaf melindunginya sahaja;nak tengok,tuanpuan zaman ini cerdik atau bebal[menggunakan akal atau ego] dalam hal ehwal berketurunan;pusaka;wakaf;adat;adab;fekah;serta ilmunya sejarah.

sebab itu lah tiada kebanggaannya dalam penyusunan berketurunan;bahkan menyusun keturunan itu adalah wajib atas setiap diri manusia yang mukalaf.sebabnya ia adalah satu dari ilmu dalam fekah.

sebaliknya ego dengan berketurunan adalah salah hukumnya;ibarat salahlaku azazil lah namanya.[berbangga dengan berketurunannya yang terbuat atau dijadikan dari api;dan adam hanya dijadika dari tanah.

contoh tauladan dengan terang di bentangkan dalam al quraan serta al sunnah oleh nabi muhammad saw. [jangan nak kata tak ada].atau[jangan nak kata tak jumpa].

itu baru boleh katakan sebagai bidaah[pedooh;memperdoohkan diri sendiri];gonagaya nak tegur orang lain,kalau dah buat bidaah pada diri sendiri.[bodoh atau cerdik,namanya???]
[sama saja;bodoh buat bidaah pada diri sendiri;atau cerdik buat bidaah pada diri sendiri;sama aje tarafnya kepada diri,sebab tak gunakan akal,atau salah guna akal yang dianugerahkan oleh allah kepada diri].[tak gitu kaedahnya].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


urusan terlepas pandang;[juling mata kanan]. siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.[pelepas].


kejadian waktu zohor;rakaat ketiga;masa berdiri sebelum rukuk.
salahlaku...[derhaka];hukuman....[sudah selesai].
nama dirahsiakan.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;

semakan;pemegang amanah;wakil amanah;pertugas;pelapis.


kejadian;amanah telah rosak;[penyelesaian];diambik kembali untuk di betulkan serta dipulihkan,sebelum hancur menjadi debu.

[kereta ,kalau digunakan hari-hari,dan tidak di baikpulih[diselenggarakan] mengikut jadual dengan betul,habis rosak,sudahnya jadi besi buruk][contoh kepadanya amanah yang rosak].

reti ke,tak reti???;nak pulihkan amanah.[ dengan kaedah fekah].
dalam al quraan ada ditunjukkan kaedahnya pemulihan amanah.[cari dan belajar lah].[jangan setakat pandai gunakan amanah aje;nam tolak nam= nam jahanam]


inshaallah.


Anonymous said...

neguai,
salam;


borak dan burak atau buruj;

dalam tiga perkara itu hanya satu aje yang manusia boleh dapat,yang dua lagi jauh panggang dari api.

buruj; adalah nama bintang dilangit.

burak; haiwan tunggang nabi muhammad saw,pada masa israj.

borak; berborak aje yang dapat kita manusia miliki.

jadi;jangan sesiakan borak yang diberikan kepada kita itu,dengan perkara dan percakapan yang melalut,fitnah,yang tak membawa faedah.

pada muzakarah,borak adalah penting,kalau dok senyap sepi,lansung tak guna,mengabiskan beras je.

mendengar atau membaca;tak lengkap;keduanya mestilah dimuzakarahkan,dengan berborak.[tak gitu kaedahnya].

berborak pun kena pakai akal serta etika juga,bukan boleh pakai cakap kosong dan bodo semata.[itu tong kasong namanya].

nabi muhamad berborak dengan para sahabat;banyak faedah yang para sahabat dapat.

tuanpuan dan mereka berborak dengan sahabat dan masyarakat,tuanpuan menyalurkan faedah atau kosong???.[diangin lalu].

berpada-pada lah berborak kosong;umur makin panjang atau makin pendek???.
[dengan kata lain;berentilah buat fitnah,itu aje].
[buang masa;buang suara;buang....,banyak yang terbuang;buang karen aje].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


sikap kurang ajar orang melayu dah boleh diiktiraf diperingkat dunia.[kalu ikut-ikutkan,dah boleh diberikan pengiktirafan dan anugerah[ijazah].

dahulu;orang melayu diiktiraf sebagai bangsa yang bersopan satun dan disegani bangsa lain dunia;sebaliknya sekarang[zaman ni lah],iktiraf itu dah menjadi terbalik kut.

dahulu orang melayu banyak belajar dan orang lain belajar dan menirunya;sebaliknya zaman ini,orang bangsa luar dunia,jadi sangat pelik dengan sikap dan perangai orang melayu yang.......[macam buih ditengah laun].

orang bangsa melayu lebih lebih banyak meniru orang dari ditiru orang.
[hilang identiti kemelayuannya][melayu dah macam daun pokok yang layu dibakar bahang panas api.[apa pasai???].
[orang tua-tua kata;macam ayam berak kapur][macam burung punggok rindukan bulan][macam kalkatu mengejar cahaya].

peri bahasa melayu, kalau dah disalah fahamkan;habis belaka,seperti salah faham maksud ayat al quraan serta al sunnah lah.[ayat berkenaan hukum,ditafsir jadi bab makan][lebih kurang macam tu lah contohnya].

identiti bangsa melayu letaknya pada sopan satun pada adat,adab serta fekahnya;bukan pada kekuatan][kalau dah dok berkelahi yang tak tahu hujung pangkal,itu yang dinamakan kurangajar].



inshaallah.