-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20230310

Pendekatan 66: Yang diberi petunjuk dan yang disesatkan

 

Nur (cahaya terang) itu sebagai tentera yang membantu hati, 

sebagaimana gelap itu tentera yang membantu hawa nafsu. 

Maka 

apabila Allah akan menolong seorang hambaNya, dibantu dengan 

tentera nur Ilahi dan dihentikan bantuan kegelapan dan kepalsuan. 


Nur (cahaya terang) yang berupa tauhid, iman dan keyakinan 

itu sebagai tentera pembela pembantu hati, 

sebaliknya kegelapan syirik dan ragu itu 

sebagai tentera pembantu hawa nafsu, 

sedang 

perang yang terjadi antara keduanya 

tidak kunjung berhenti, dan 

selalu menang kalah. 


Dan disinilah terlihat jelas pengertian : 

Siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tidak ada yang dapat 

menyesatkannya. 


Dan siapa yang disesatkan oleh Allah, maka tidak ada yang dapat 

menunjukinya. 


Siapa yang diberi petunjuk (hidayat) oleh Allah maka ialah yang 

mendapat petunjuk hidayat, dan siapa yang disesatkan oleh Allah, 

maka tidak akan engkau dapatkan pelindung atau pemimpin untuknya. 

10 comments:

Anonymous said...

neguai,
salam;


ilmu melayu tidak pernah terbongkar; dan tiada sesiapa dari kalangan orang bangsa luar atas muka bumi ini yang dapat membongkar atau mengurai ilmu melayu,hatta sekalipun orang melayu sendiri.

sedangkan nabi muhamaad saw,tahu serta faham ilmu melayu yang orang melayu sendiri tidak tahu,dan tidak endahkan.

apa sebab???

sebabnya; nabi muhammad saw tahu siapa nya yang digelar dan dipanggil melayu itu;sebaliknya cucu cicit melayu tak kenalpun,siapa moyang mereka yang dipanggil dan digelar melayu tu.

sebab itu lah orang bangsa melayu jadi berterabur.[setakat harap berbangga jadi orang melayu aje lah].[kalau berceritapun,dok pakai anggaran aje dan rasa-rasa aje][cerita dan berita sebenar,duduk dalam sebutan; waullahhuaaklam atau hanya allah dan rasulnya yang lebih mengetahui]tak gitu kaedahnya.

berapa ramai banngsa luar termasuk orang bangsa arab, yang datang dan tinggal di tanah melayu;tapi masih tetap tidak dapat membuka atau membongkar ilmu malayu.

tuanpuan ada berani ke, kasi bongkar ilmu melayu???[menghuraikannya].ilmu melayu tidak pernah dirompakpun,[sebab mereka tak tahu macammana nak merompak ilmu melayu];mereka bawa balik dan simpan,itu aje;sebaliknya menterjemahkan serta menghurai ilmunya tidak pernak dapat;buntu kepala otak mereka.

sebab bahasanya lain,dan maksudnya lain;sebabnya kiasnya adalah satu sejarah yang disandarkan kepada bahasa;dan pada setiap rangkap kias atau empat rangkap kias,akan menunjukkan satu sejarah seperti sebuah kitab atau buku yang tebal[1 atau 2 inci tebal][jadinya berapa helai atau halaman lembaran kertas kalau dah 1 ke2 inci tebal kitab][kira sendiri lah].

untuk sebutan melayu itu sendiri;sejarahnya tebal kitabnya.

macammana tuanpuan kata kenal nabi muhammad saw;sedangkan tak kenal pun melayu.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


dalam bahasa melayu;istilahnya disebut, peribahasa.

peribahasa itu,dalam maksudnya[apabila digunakan sebutan peri].

didalamnya terkandung simpang siuhnya sejarah yang tersembunyi,dan hanya disebut sebagai mitos atau hikayat.[yang tak terfikir oleh akal kita akan jalan ceritanya sejarah yang di bentangkan].

terkadangnya;hanya hendak menceritakan satu fitnah yang kejadiannya menyebabkan satu tamadun runtuh.

terkadangnya; hendak menceritakan keatas seseorang akan sejarah perjalanan hidupnya.[yang juga disebutkan sebagai kias bercerita;contoh kepadanya;wayang kulit;makyong;ulit mayang].

seni bercerita ilmu melayu dalam sejarahnya;kadangkala disalah anggap dan fitnah sebagai syirik; kerana otak tidak dapat mengolah dan tidak dapat menghadam seni ilmu melayu.

contoh kepadanya; keris;yang hanya dianggapkan sebagi satu seni senjata melayu sahaja. sedangkan keris itu adalah satu ilmu.

dimana ilmunya pada keris???;[ cari sendiri dan fikir sendiri].

makan nasipun suap sendiri;takkan lah ilmunya nak kena bersuap.[yang bersuap selalunya orang sakit;tuanpuan sakit ke???].



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


apa yang telah terjadi dalam setiap rakaat pada waktu solat fardu???.

kita ni dizaman yang kalau dalam rakaat duduknya pada rakaat ke empat waktu solat fardu ishak,[penhujung rakaat keempat;dah dekat nak bagi salam].

sebaliknya urusan pada rakaat sebelumnya;semuanya tak diselesaikan oleh tuanpuan.[nak tunggu sape selesaikan???].

jangan jawab lah;allah tahu apa yang hambanya lakukan;itu jawapan yang dah basi bagi melepaskan diri aje.orang tua-tua kata jawapan pedooh ke diri sendiri bagi menyedapkan hati sendiri.

terlalu ramai kalangan manusia zaman ini yang mendapat penyakit kronik;apa yang menyebabkan tuanpuan dikenakan sekatan oleh allah.[salahlaku apa yang tuanpuan dah lakukan pada diri sendiri;kepada manusia lain;kepada makhluk allah yang lain;kepada allah serta rasulnya.

jawapan yang tuanpuan bayangkan jawapannya dah ada tercatat dalam al quraan.tak payah nak fikir untuk membina alasan pelepas diri.[tak boleh pakai belaka alasan yang ada dalam kepala otak dan hati tuanpuan tu].

kata nak taubat;tak juga taubatnya[hangat-hangat tahi ayam aje].disuruh buat permutihan pada diri;tak juga berani nak buat.kononnya;kalau buat,nanti tak boleh buat salahlagi,kena jaga tatatertip diri.[dah sebut;manusia ni, tak lepas dari salah silap;dah buat silap,betulkan lah[taubat lah];ini tidak nak tunggu tua kononnya,umur muda ni,enjoy dulu;bila dikenakan sekatan dan dikenakan bala.........merungut je .


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


ada satu kumpulan talah pergi ke negeri kedah[sebagai pengajaran].

mereka kesana untuk melawat kubur moyang mereka[kota lama].[cerita mereka lah]

perjalanan mereka itu bagus,tapi tidak mengikut peraturan bertandang,mereka hanya menggunakan gps wasap,dan tidak dengan adab melawatnya[tidak berhubung dengan penghulu atau penjaga kawasan;tidak memberi salam;tidak menghormati tuan rumah;perginya dengan berkembang sayap].

walaupun mereka itu adalah cucu cicit kepada moyang kota lama itu,mereka tetap wajib menhormati tuan rumah,penghulu penjaga kawasan[minta kebenaran mereka].

disebabkan mereka tidak bersopan[tiada adabnya melayu bertandang pada diri mereka];maka mereka telah dikenakan tindakan tattertip[seluruh mereka],oleh moyang mereka itu,bukan atas sebab apa yang mereka pertikaikan sebab dikenakan tatatertip pada sangkaan mereka itu.

antara manusia dengan manusia atau dengan hamba allah yang ghaib;baik nyata mahupun ghaib;adab adat fekah,wajib di jaga serta dipatuhi,walau setinggi mana sekalipun ilmunya;[ianya seperti menjaga solat itu,ada tertip dan tertilnya].

jangan sampai [orang tua kata] tidak kesampaian dan mengundang duka.

siapa yang sebenarnya mereka cari dan mahu jumpa dikedah tu???[pencarian dan melawat perlu ada dengan sejarahnya yang benar,dan bukan pakai main redah semata[itu dinamakan sangkaan].

mereka tak mahu mengenal waris mereka dikadah yang menetap disana dan yang menjaga kawasan disana,[mereka membelakangi waris penjaga kawasan].

setiap tempat,ada penjaga kawasannya yang dipanggil penghulu kawasan.[ramai dari kalangan pemegang amanah/wakil amanah/pertugas/pelapis;tidak mengenal dan tidak mahu mengenal penghulu kawasan[penjaga ghaibnya] apa tah lagi yang nyatanya;anggapan mereka,mereka bukan bersusur darah[tak ada pertalian persaudaraan][mereka berpegang kepada prinsip;engkau engkau,aku aku;engkau hal engkau,aku hal aku][sedangkan mereka mengaku mereka melayu].


inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


solat hajat,bersertanya tindakan;setakat berhajat aje,buat berabis beras aje namanya.[

satu kisah,lebih kurang 5 ke 10 tahun lepas;dalam akbar tempatan;kisah di negara german;[pengajaran].

sepasang suami isteri yang mendirikan rumahtangga;mereka telah berkhawin lebih dari 5 tahun kalau tak silapnya lah.

telah mengadu kepada kaunselar keluarga;mereka mengatakan yang mereka talah lama berkhawin,tapi masih tidak mendapat anak.

lalu kaunselar memberi kaunseling kepada pasangan tersebut;

dalam kauseling itu;kaunselar itu bertanya;[soalan yang menyebabkan pasangan tersebut mengangkat kening dan garu kepala.

kaunselar;berapa kali dalam masa perkhawinan anda,anda berdua bersama.

pasangan;kami sentiasa bersama.

k;maksud saya melakukan hubungan jenis.

p;tidak pernah sekalipun.


makanya; kkaunselar itu terpaksa lah memberi tunjuk ajar kepada pasangan tersebut[mennerangkan kaedahnya untuk mendapatkan anak].

samalah macam tuanpuan buat;buat solat hajat,macam-macam dihajatkan;sebaliknya tak pernahnya berusaha dengan tindakannya,sebaliknya yang tak sepatutnya yang diusahakan[bertentangan dengan apa yang di mohonkan dalam solat hajat]

tuanpuan dan mereka-mereka itu dalam solat5 hajat berjemaah disurau dan masjid;minta hajat apa?;ada berusaha tunaikan ke hajat yang di mohon,atau dok pakat tunggu dan lihat.


inshallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


urusan terlepas pandang;

urusan kepadanya;zamzam alakazam,siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.ditutup dan dikembalikan kepada urusannya yang sebenar dan disimpan serta dicop mohor disisinya,yang sejak azali.

inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


zamzam alakazam; itu adalah sebutan dialog dalam filem lakunan p ramlee;dengan tajuk,laksamana doremi.

dalamnya sebutan itu ada ilmunya,yang kalau siapa yang mengetahuinya,akan tidak terkata-kata.

sebutan itu dibentangkan oleh habib nuh kepada tuanpuan serta masyarakat melalui lakunan p ramlee serta rakan-rakannya.

tiada sesiapa pun yang dapat mengbongkar huraian serta maksud sebutan itu sejak i dibentangkan kepada orang umum sejak 50 atau 60 tahun yang lepas. dan ia menjadi urusan terlepas pandang yang bergitu lama masanya untuk diselesaikan.

sedangkan ianya dibentangkan oleh habib nuh melalui anak buahnya melaului panggung wayang keseluruh malaysia[tanah melayu ] dan rasanya sehingga sampai ditayangkan ke indonisia[sumatra].

apa yang menyebabkan kalangan tuanpuan tidak dapat menyelesaikan nya?;yang hanya berbangga kepada p ramlee dan habib nuh,ilmunya mereka bentangkan, tuanpuan dan mereka mereka itu tidak menyelesaikan.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


kejadiannya; diwaktu subuh;rakaat pertama.
salahlakunya;[tidak dibuka;kejadian mengaibkan].
hukuman telah terlaksana dan telah selesai[waktu ishak;rakaat keempat;masa tahiyat akhir;[tiga tahun lepas].

dilepaskan dari hukuman,bebas dari izin allah.inshaallah.

kenapa tiada sesiapa dalam kalangan cucu cicitnya yang buat pelepasan keatasnya moyang mereka.[mana penghulu kawasan atau ketua yang mengaku ketua].
[apa ke faedahnya belajar setinggi gunung dengan ilmu makrifat hakikat tarikat syariat],kalau moyang sendiri tak tertolong.

mananya orang yang dok sebutkan; anak soleh;sedekah;solat;yang boleh membantu manusia yang dialam barzah dari siksaan itu. sehingga mereka itu datang mengadu kepada pemegang amanah untuk urusan pelepas, bagi urusan terlepas pandang.



inshaallah.

Anonymous said...

neguai,
salam;


solat dan sedekah;tidak berguna kepada orang yang dalam hukuman[yang dihukum allah].[keduanya, solat dan sedekah dirampas dan dibekukan oleh allah].[mereka wajib menjalani hukumannya semasa hayat mereka dan selepas matinya[dialam barzah] sehingga selesai hukuman yang setimpal dengan salahlaku mereka.

dan yang tiggalnya hanyalah anak yang soleh;yang boleh mendoakan keringangan siksaan keatas mereka sedang diseksa dalam hukuman[anak yan soleh bermaksud waris keturunan yang soleh[tahu serta faham dengan sebenar tahu serta faham,bukan sebab banyak ibadahnya,dan bukan sebab banyak pahalanya,dan bukan sebab sedekahnya].

dan apabila selesai hukuman nya,mereka tahu kaedah membantu melepaskan,[mengeluarkan atau melepaskan atau pelepas dari hukuman][merdekakan].[atau membebaskan].

membebas dan kebebasan itu ada tauliah dan watikahnya[dimerdekakan][tak pernah mengaji bab ini ke]; contohnya; kepada hamba sahaya yang dibebaskan perlu ada surat pembebasan,kalau tidak dia akan dianggap sebagai hamba sehingga mati,dan matinya masih lagi sebagai hamba selagi tidak dibebaskan oleh tuannya atau ditebus oleh orang soleh lain atau anak cucu cicitnya yang telah merdeka.

jadinya; tuanpuan dan mereka-mereka itu dah merdeka atau belum.

mengaji lah bab dan tanggungjawab orang yang merdeka dalam islam.


inshaallah.


Anonymous said...

neguai,
salam;


minggu depan,kita akan berpuasa;selamat menunaikan nya lah.

dalam pada itu;jangan lah pulok hanya setakat/sekadar berpuasa dan bertawareh semata-mata;ingat sikit itu adalah rukun islam yang ketiga[puasa pada bulan rahmadan].

kita kena tunaikan hak siapa?,dan dalamnya bersama,zakat fitrah yang juga wajib ditunaikan[tiada siapa yang terkecuali],dan jika tidak mampu,akan ada syarat-syaratnya yang wajib dipatuhi.

jangan lah terlalu galak,dan jangan terlalu leka dengan ibadat puasa. sehingga tugas hakiki sebagai manusia[kewajipan terhadap allah adalah sepanjang hayat hidup selagi belum kiamat].

tidak ada bangganya berpuasa dan bertaraweh, kalau setakat untuk mendapatkan pahala.

tengoklah serta tenunglah,apa sebenarnya wajib puasa dan taraweh dan wajib zakat fitrah atas diri manusia.

telah puluhan tahun tuanpuan dan mereka -mereka itu,mengulagi ibadah yang tersebut[berulang-ulang]itu aje lah yang di lakukan bilang tahun,tak berubah-ubah.makanya; dimana khatamnya diri tuanpuan terhadap ibadah wajib tersebut.

[seperti juga lah khatam al quraan];habis baca atau betul khatam.

sepatutnya, beribadah untuk pahala sudah tidak bermain dan berlegar-legar dalam kepala dan hati tuanpuan.[seperti kata orang zaman inilah[ hidup untuk makan atau makan untuk hidup] atau[yang mana dulu;ayam dulu atau telor dulu].

jangan lah buat hidup diri tuanpuan, ibarat telor dihujung tanduk. atau dibuang mati emak ditelan mati ayah.[serbasalah dalam diri tiada yakin dan tiada pendirian sebenar dalam islam, main pakai sandaran semata-mata.

jangan terjadi,sesalan dihujung pengakhiran hidup nanti; anak cucu cicit,belum tentu membantu,[bantu perabis harta,mungkin le].



inshaallah.