INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20130511

M1 KEUTAMAAN ILMU PENGETAHUAN

*KEUTAMAAN ILMU PENGETAHUAN [ILYA’ ULUMIDDIN, OLEH IMAM AL GHAZALI]

Didalam al quran al karim terdapat banyak sekali ayat-ayat yang menunjukkan keoada keutamaan ilmu itu.
Diantaranya:[ali imran,18.maksud darinya]
“allah telah menyasikan bahawasanyan tiada tuhan melainkan dia jua, begitu pula para malaikat dan para ahli ilmu pengetahuan turut menyasikan sama, iaitu tuhan yang berdiri di atas keadilan.”

Firman allah lagi:[ rujuk ayat berikut]
Al mujadalah; 11]
Az-zumar; 9]
Fatir;28

Keutamaan belajar

“mengapa tidak ada sekelompokpun dari setiap golongan mereka itu, yang berangkat untuk menambah ilmu pengetahuan agama.” [at-taubah; 122]
Ayat lain,rujuk:
An-nahal; 43

Keutamaan mengajar

Hendaklah mereka memberikan peringatan kepada kaumnya, apabila telah kembali kepada mereka nanti, moga-moga mereka berhati-hati.”[alt-taubah,122]
Ayat lain,rujuk:
Ali-imran;187
Al-baqarah;146
Al-baqarah;283
Fushshilat;32
An-nahal;125

2 comments:

Anonymous said...

manusia telalu pintar buat masa dan zaman sekarang. Harus mengerti antara pintar dan mengerti itu adalah amat berbeza. Kalau pintar semuanya boeh dilakukan tanpa ada halal haram seperti zaman sekarang. Kerana zaman sekarang pintar lebih penting dari yang mengerti. Mengerti pula kalau tak pintar sentiasa dipusing oleh org pintar. maka pengertian pintar harus berada dalam kelompuk tertutup org yang mengerti. Maka apabila kamu mengerti baru kamu tahu bahawa pintar itu adalah sementara kerena ada yang lebih pintar lagi dari kamu iaitu ALLAH..

Anonymous said...

manusia telalu pintar buat masa dan zaman sekarang. Harus mengerti antara pintar dan mengerti itu adalah amat berbeza.
JAWAPAN:
Terima kasih kerana memberi tahu, sesungguhnya koi orang yang tidak berilmu seperti tuan Anonymous.

Kalau pintar semuanya boeh dilakukan tanpa ada halal haram seperti zaman sekarang. Kerana zaman sekarang pintar lebih penting dari yang mengerti. Mengerti pula kalau tak pintar sentiasa dipusing oleh org pintar. maka pengertian pintar harus berada dalam kelompuk tertutup org yang mengerti.
JAWAPAN:
Terima kasih tuan Anonymous. Tuan adalah orang yang amat berilmu, tidak seperti koi,

Maka apabila kamu mengerti baru kamu tahu bahawa pintar itu adalah sementara kerena ada yang lebih pintar lagi dari kamu iaitu ALLAH..
JAWAPAN:
Terima kasih tuan Anonymous kerana mengingatkan koi bahawa Allah swt lebih pintar dari koi.

Terima kasih kepada Laman Pahang kerana menerbitkan karya manolog mengenal diri yang tak seberapa ini.