-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20120808

Siapa Hang Tuah?

Petikan.

Riwayat panglima besar Hang Tuah bermula dari moyang awalnya yang menguasai LEMBAH NANGGIRI Hulu Kelantan yang bernama HANG NYANYA 11 ribu tahun dahulu, moyanhnya yang terkemudian adalah Hang Sekebal panglima Sauvana bhumi [Setiu]seterusnya di zaman keagongan Besut yang mutakhir iaitu di akhir kurun ke tiga belas Hang Tuah di lahirkan Di Pulau Duyung [Terengganu] PADA 23hb.May tahun Masihi 1395. ketika berusia 15 tahun mengikut ayahandanya Hang Mahmood berhijrah ke negeri baru MELAKA iaitu TM 1410 di negeri baru Melaka dia bertemu dengan susur galurnya Hang Jebat yang berhijrah dari SAMPURNA [Sabah]Hang Kasruri dari Pagar Ruyung, Hang Lekir dari Bukit Siguntang dan Hang Lekiu dari Tumasik.

Disana mereka berlima berpakat berguru Pancasona mengikut tridisi susur galornya miliki lima asna yang maha perkasa dari atma persilatan pancasona yang diwarisinya sejak Hang Nyanya lagi.
Selepas kecewa dengan telatah sultan Melaka apa lagi hilangnya paksi gabongan irama pancasona yang sakti itu dia meninggalkan Melaka ke Bentang kemudian ke Gunung Ledang akhir sekali pulang ke Terengganu bertapa di Gunung Tembat ketika usia mencecah 100 tahun, dan meninggal di GUNUNG TEMBAT ketika usia 115 tahun.- sidina chewan

Sumber: resam-melayu.com (hang-tuah-antara-sejarah-mitos-atau-hikayat)


3 comments:

Anonymous said...

Salam laman Pahang. Bagaimana dikatakan Hang Tuah lahir di Terengganu sedangkan sudah masyur bahawa Hang Tuah lahir di Duyong Melaka. Bukannya Pulau Duyong Terengganu. Mohon penjelasan dari yang mengetahui. Terima kasih hamba dahulukan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


nak minta kami ketawa,atau nak minta kami gelok,atau nak minta kami senyum sumbing?

kalau nak buat cerita kartun pun biarlah berpada-pada.

cerita tamil pun tak kelakar macam yang tertulis dari petikan.

kami telah bentangkan bab **hang**.[sila semak].

belum sampai masanya lagi untuk membuka riwayat si tuan lima bersaudara tu.
keluarganya tidak mengizinkan lagi lah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

tuah dan lima lagi tu itu nama kiasan kepada si laksamana melaka,dan hulubalang melaka itu.
kalau nak tahu nama sebenar dia, baca lah sejarah melaka yang sebenar, tak jumpa sejarah sebenar melaka?,alahai,macammana nak jumpa sejarah sebenar,orang melayu sendiri yang dah tungganglanggangkan sejarah tu,dan buku nya dah tak di susun dalam perpustakaan lagi.[dah di kemas simpan dalam peti besi dah].

dahulunya ada di perpustakaan,kali terakhir kami lihat ada tersusun di perpustakaan ialah,[lima tahun lepas].

tak ada sesiapa pun yang hendak ambik tahu, masa tu.
cacatan dah kena simpan,baru nak cari,tak jumpa dah lah.