-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20170328

Saya nak kurus tetapi selalu hilang fokus

Bila kita sudah berani mengungkapkan "Saya Nak Kurus" tiba-tiba kita berhadapan dengan masalah tidak fokus. Malah pada hari pertama perjuangan kita nak kurus kita sudah kalah. Kita kalah bukan kerana orang lain paksa kita makan tetapi kita merasakan "Saya Nak Kurus" boleh ditangguhkan kepada hari esoknya.

Maka perkara ini berulang dan berulang dan akhirnya kita lupa ungkapan "Saya Nak Kurus".

Kita selalu hilang fokus.

Kalau kita nak teruskan perjuangan "Saya Nak Kurus" kita pelu pastikan kita tidak hilang fokus. Perkara ini terjadi kerana kita belum membuat keputusan:

Kenapa "Saya Nak Kurus"
Sebab apa "Saya Nak Kurus"
Mengapa "Saya Nak Kurus"
BUKAN Bila "Saya Nak Kurus"
BUKAN Bagaimana "Saya Nak Kurus"


Untuk mengelakkan hilangnya fokus "Saya Nak Kurus" kita perlu mempunyai alasan yang benar-benar kukuh, logik dan boleh dicapai. Alasan ini akan menjadi 'renjetan letrik' apabila kita hilang fokus. Berapakah kadar renjetan letrik tersebut bergantung kepada berapa mendalam alasan yang kita pilih.

No comments: