-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20150813

Soalan dari Liza Marwati: Raja Ismail bin Raja Sheikh Murshid

Assalammualaikum. Saya mencari jurai ayah sebelah ibu saya. Ayahnya bernama Yassin bin Haji Ismail. Saya difahamkan oleh sepupu saya keturunannya membuka Manchis, Pahang. Emak pula kata keturunan itu buka Tasik Bera. Ada yang kata keturunan ini dari Perkalongan, Pulau Jawa dan susur galurnya dari Sunan Gunung Jati. Mohon bantuan dari semua di sini. Terima kasih.

on Cerita 6B: Dibawah Satu Payung - Tok Bangau - Bugis
Liza Marwati
on 7/30/15

Yassin itu kata sepupu saya turut dikenali sebagai pendekar Yassin. Dikatakan nama penuh Haji Ismail adalah Raja Ismail bin Raja Sheikh Murshid. Mohon bantuan.

on Cerita 6B: Dibawah Satu Payung - Tok Bangau - Bugis
Liza Marwati
on 7/30/15

Saya juga difahamkan walaupun mereka dari Perkalongan Pulau Jawa, mereka sebenarnya adalah Bugis. Daeing Celak kalau tak silap.

on Cerita 6B: Dibawah Satu Payung - Tok Bangau - Bugis
Liza Marwati
on 7/30/15

3 comments:

Anonymous said...

salam tuan puan,,,

orang kata,kalau nak tahu puncanya airnya atau bersih@kotornya sungai itu,kenalah pergi cari kehulu dan tengok sendiri puncanya. serupalah juga urusan ini,dan kalau nak dapatkan ilmu kenalah pergi ke sekolah,belajar dengan gurunya, macammana pulak belajar pakai talipon.mana kenal huruf.

Anonymous said...

salam tuan puan,

JAWA tu membawa maksud apa?

BUGIS tu membawa maksud apa?

cari dulu makna sebutan jawa dan bugis tu.(ini bab fekah) dan selepas itu baru boleh menyusun bab sanad keturunan.(ini bab kenal diri).

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

buat apa nak dibuka tasek bera tu dik orang, tasek bera tu dah sedia terbuka dah..

bera tu nama seorang perempuan [ratu kerajaan negara kota zaman melayu purba kala dulu lah],tasek tu sempena nama dialah,dia dah lama di hukum allah atas salah lakunya.

bab susur keturunan ibu dan bapa dia tu,tuanpuan kena pergi tanyakan kepada pemegang amanah di kota istana makasar sanu.[kami telah bentangkan riwayat sumpah kepada raja bugis,3/4 diberikan kepada rakyat,1/3 dibuang ke laut].

dan bab susur keturunan ibu dan bapa panglima ahmad:rujuk kekuala rompin;ayahngah rahim.