-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20180930

SIAPA TOK JENANG

Jenang adalah nama yang telah digunakan pada beberapa zaman dahulu. Nama ini dikesan di Johor dan Negeri Sembilan. Ianya juga dikesan di Rompin Pahang. Berikut adalah tinjuan ringkas mengeni Tok Jenang ini. Harap dapat sama meneruskan perkongsian.
----------------
Dalam dunia organisasi masyarakat Orang Asli Temuan yang mana Tok Jenang ialah Ketua Lembaga Adat yang diwarisi dan mempunyai bidang kuasa yang terhad dalam menjatuhkan hukuman.

[ http://hubunganetnik-ipgkpi.blogspot.com/2012/06/orang-asli-temuan.html ]
----------------
Menurut penulisan buku “Sejarah Negeri Sembilan” karya Buyong Adil. Sebelum kedatangan orang Minangkabau ke Negeri Sembilan, luak ini didiami oleh orang Biduanda. Ketua mereka bergelar Batin dan pembantunya bernama Jenang.

[ Artikel Penuh: https://www.orangnogori.com/sejarah-asal-usul-johol-dan-undang-johol.html ]
----------------
Sleman Bin Tok Jenang Login (Lahir1888) menjadi penghulu di Kuala Endau.

[ lamanpahang.blogspot.com/2011/01/sejarah-pahang-senarai-penghulu-pahang.html ]
----------------
Antara maklumat terawal penempatan bugis dipahang adalah maklumat mengenai bonda bendahara tun koris ibni bendahara tun abd majid yang berketurunan bugis dari endau dan saya rasa ada hubungan dgn keturunan bekas penghulu pianggu, rompin iaitu jenang login. Ini salasilah keturunanya, haji masood bin haji sulaiman (abang beliau dato haji bidin) bin jenang login bin jenang rion bin said bin daeng kalok bin panglima daeng bujang.

[ bendaharazamineran.blogspot.com/2010/04/keturunan-bugis-dipahang ]
----------------
Muhammad Said Daeng Kalok
Birthdate: estimated before 1900
Death:

Immediate Family:

Son of: Daeng Kalok Panglima Daeng Bujang and Unknown

Husband of: Unknown

Father of: Long and Tok Jenang Long Rion Muhammad Said

Managed by: Private User
Last Updated: December 12, 2015

More Immediate Family

Unknown
wife

Long
son

Tok Jenang Long Rion Muhammad Said
son

Daeng Kalok Panglima Daeng Bujang
father

Unknown
mother

[geni.com/people/Muhammad-Said-Daeng-Kalok ]
-------------
Tok Jenang Long Rion Muhammad Said
Birthdate: estimated before 1900
Death:

Immediate Family:

Son of: Muhammad Said Daeng Kalok and Unknown

Husband of: Mak Semangkok

Father of:
Tok Jenang Login Tok Jenang Rion;
Tok Jenang Tomong Tok Jenang Long Rion;
Tok Jenang Uda Tok Jenang Long Rion;
Raja Alang (Tok Usu Wahid) Tok Jenang Long Rion and
Maryam Jenang Rion

Brother of Long

Managed by: Private User
Last Updated: June 25, 2016

More Immediate Family

Aminah
wife

Arfah @ Kundor Tok Jenang Login
daughter

Abdul Samad Bin Tok Jenang Login
son

Sulaiman Bin Tok Jenang Login
son

Dato Haji Bidin Bin Tok Jenang L...
son

Fatimah Binti Tok Jenang Login
daughter

Yang Binti Tok Jenang Login
daughter

Yang Hawa Tok Jenang Login
daughter

Tok Simbab
wife

Yang Chik Jenang Login
daughter

Ismail Tok Jenang Login
son

Tok Jenang Long Rion Muhammad Said
father

[ geni.com/people/Tok-Jenang-Login-Tok-Jenang-Rion ]

---------------
Buku

Title: Salasilah Tok Jenang Riyon, dua puluh persaudaraan
Author: Hashim Ibrahim
Publisher: Jamiliah, 1933
Length: 195 pages

[ books.google.com.my/books/about/Salasilah_Tok_Jenang_Riyon_dua_puluh_persaudaraan ]

-------------------
THE UNDANG LUAK JELEBU

Dato’ Niko Mentri Shah Mangku Alam Raja Sahari of Kempai, son of Tok Batin Terjali, by his wife, Putri Embong. m. Putri Kepada To’ Jenang Singha Raja Putri Obon [Nenen Obon]. He had issue, three sons:
1) Kadi Padang Genting. m. Gempong [Kepong]. Copyright© Christopher Buyers
2) Khatib Meraja Mudim Sunat, of the Bidaunda tribe. m. Jelendong. He had issue, two daughters:
a) Moyang Angut. m. Lebai Samad, of Pasai. She had issue, two sons and one daughter:
i) To’ Genta, 1st Dato’ Mentri Shah Mangku Alam Raja Sahari, of Jelebu.
ii) To’ Bata, 3rd Dato’ Umbi Pangkal Maharaja Lela, of the Waris Umbi line.
i) Gedang.Copyright© Christopher Buyers
b) To’ Moyang Angsa. m. To’ Moyang Dato’ Gombak, 1st Dato’ Penghulu of Jelebu – see below.
3) Gempal To’ Niko Kampai

[https://www.royalark.net/Malaysia/jelebu3.htm]
---------------------
To' Jenang Singha Raja Putri Obon [Nenen Obon]
Birthdate:estimated before 1752
Death:
Immediate Family:
Mother of: Putri Kepada To’ Jenang Singha Raja Putri Obon [Nenen Obon]
Last Updated: March 21, 2016

More Immediate Family

Putri Kepada To’ Jenang Singha...
daughter
----------------
Putri Kepada To’ Jenang Singha Raja Putri Obon [Nenen Obon]
Birthdate: estimated before 1752
Death:
Immediate Family:

Daughter of: To' Jenang Singha Raja Putri Obon [Nenen Obon]
Wife of: Dato’ Niko Mentri Shah Mangku Alam Raja Sahari of Kempai
Mother of:
Khatib Meraja Mudim Sunat Raja Sahari;
Gempal To’ Niko Kampai Raja Sahari and
Kadi Padang Genting Raja Sahari

Managed by: Aznijar bin Ahmad Yazid
Last Updated: April 22, 2016

More Immediate Family

Dato’ Niko Mentri Shah Mangku ...
husband

Khatib Meraja Mudim Sunat Raja S...
son

Gempal To’ Niko Kampai Raja Sa...
son

Kadi Padang Genting Raja Sahari
son

To' Jenang Singha Raja Putri Obo...
mother
--------------
6. Susunan Adat Di Johol
Senarai di bawah menunjukkan Datok-Datok Lembaga di Johol. Didapati empat orang Datok Lembaga, lima Or-ant Besar dalam Balai, enam orang Buapak, tiga orang Datok-Datok Lembaga di Kepis dan tiga orang Buapak dalam Kepis.

Datok-datok Lembaga Johol

A. Lembaga yang Empat - dari suku asal
1. Datok Raja Balang: dari suku Raja Balang,
2. Datok Andika: dari suku Seri Melenggang,
3. Datok Raja Samara: dari suku Mungkal,
4. Datok Baginda Raja: dari suku Tiga Batu.

B. Orang Besar dalam Balai
1. Datok Jenang: dari suku Biduanda,
2. Datok Gempa: dari sake Gempa,
3. Datok Menteri: dari suku Menteri,
A. Datok Panglima Hitam: dari suku Raja Balang,
S. Datok Panglima Puteh: Seri Melenggang.

[ facebook.com/notes/budak-johol/adat-istiadat-kerjan-undang-johol-ke-xi-1976]
---------------

48 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kita tunggu dahulu,kalau-kalau ada pewarisannya yang membentangkan dari hal tok jenang.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[tok jenang]


asala keturunannya: sila rujuk nama nya ke bukit jugra selangor. dari situ ke sumatra barat.selepas itu ketanah melayu[di negeri sembilan.namanya tanyakan pemegang amanah di bukit jugra.

semoga berjaya mencari dan mengesan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kubur panjang di ubai kuantan pekan]


itu kuburnya tok ubai atau tok uban,asal berketurunan dari kedah.[kerajaan kedah tua].

semoga berjaya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kubur di makasar pekan]


kubur panjang yang di kerat dua,untuk mengelak dari menjadi tempat pemujaan.

itu kuburnya kepada mufti pahang, waris tok senik.

semoga berjaya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dan berkata manusia: betulkah apabila aku telah mati,bahwa aku sungguh-sungguh akan dibangkitkan menjadi hidup kembali?[ayat 66,surah19]

dan tidakkah manusia itu memikirkan bahwa sesungguhnya kami telah menciptakannya dahulu,sedang ia tidak ada sama sekali?[ayat 67,surah 19]

dan ayat-ayat seterusnya dari surah 19.semak dan baca.

inshaallah.dengan kebenaran serta izin allah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


beritanya telah sampai;

makanya rujuk kedalam surah ke 76,dalam al quraan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


adat dan adabnya:

bera bera bera bera rompin.

disandarkan ke dalam al quraan surah 76,ayat 5].

urusan kepada nya dia selesai,inshaallah,dengan izin serta kebenaran allah.


wahai manusia,kembali serta rukuk kepada yang maha esa.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam hikayatnya disebutkan sebagai mitos,dan dalam sejarahnya disebutkan sebagai cerita rakyat,maka dalam fekahnya mereka tidak kesampaian, dan dalam urusan nya mereka tidak dapat menyandarkan kepada al quraan dan al sunnah [al hadis].
maka dijadikan fitnah keatas diri sendiri dan orang lain.

maka kilafnya adalah:

ubat beranak

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


sebagaimana,wajib mengeluarkan zakat kepada harta,maka hukum wajib juga keatas memberi membahagikan zakat kepada asnaf-asnafnya.

dan maka wajib juga hukumnya keatas memberi membahagikan harta baitumaal keatas asnaf-asnafnya.

menyurukkan,pembahagian tidak rata,menghalang dari diagihkan dan salahlaku dalam pembahagian keatas asnaf-asnaf,hukumnya:telek-telek sendiri lah apa hukum keatas penahanan salah laku atau tidak adil kepada sumber zakat dan sumber baitulmaal.

maka lihat dan bacakan semula sejarah rasulullah saw dan empat khalifah dalam kaedah agihan harta zakat dan baitulmaal.

dalam masa khalifah saidina abu bakar: orang yang tidak membayar zakat diperangi oleh nya.

dalam masa khalifah saidina omar:orang ramai akan mendakwa khalifah jika khalifah tidak berlaku adil dalam pembahagian zakat dan baitukmaal.

dalam masa rasulullah saw: rasulullah akan mencukupkan agihan pada harta zakat dan baitulmaal yang dalam kawalannya dengan duit poketnya sendiri,dibimbangi ada kalangan orang ramai penerima itu yang tidak mencukupi menerima hak mereka sehingga kadangkala tidak ada sesenpun yang tinggal dalam poket rasulullah sendiri untuk dirinya sendiri bagi membeli makanan hariannya.

makanya,itu yang di sebutkan ahli sejarah sebagai berikut: adakalanya nabi mengikat batu pada perutnya bagi menahan lapar.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


sejarah mitos dan hikayat dibacakan bagi melihat akan kebaikan dan salahlaku sebagai pembadingan kepada pelakuan salahlaku zaman sekarang ini.

keujudan salahlaku masa sekarang ini,telahpun terjadi dan telah dilakukan oleh manusia atau orang zaman yang telah lepas,dan serta hukuman keatas mereka itu.

dan hukuman itu sebagai perbandinagn hukuman yang setara masa zaman ini dengan adil serta saksama,dan bukan menjadi hukuman yang zalim.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


puteri saadun che siti wan kembang;

disandarkan kepada surah ke 14,dalam al quraan.[seluruh ayat dalam surah].


dan sebagaimana pewarisan jemba,makanya bergitu jugalah yang terjadi kepada pewarisan mereka berdua ini.

tidak dapat menyelesaikan kias yang tersebut,mereka lebih berminat berbangga dan beriri-iri dalam kalangan mereka sendiri.fekahnya adatnya adabnya dan ilmunya, mereka ketepikan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


paramiswara iskandar shah muhammad shah muzaffar shah mansur shah mahmud shah tun teja [nama kelapan ini kami simpan sebagai anugerah allah kepada kami]dengan izin serta kebenaran allah,inshaallah.

sandarkan kepada surah ke 2 dalam al quraan.[seluruh ayat-ayat surah ke 2].


pewarisan kepada mereka itu tidak tercapai menyusun serta menghuraikan akan kias yang moyang mereka letakkan,termasuklah kepada pewarisan bahtin saridun.

[pinjam ayat dari filem p ramli sekejap]: tunggu punya tunggu punya tunggu,tak ada yang sanggup menghuraikan akan kias yang di buat oleh moyang-moyang dahulu kala itu.

apa sebab? tak tahu?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kami tidak menuntut apa apa pun bayaran atau upah; tidak wang ringgit,tidak harta,tidak pangkat kebesaran,dan tidak juga lain lain benda dunia ini. kami mencari dan berusaha dengan sendiri sara hidup kami dengan izin serta kebenaran rezeki yang allah kurniakan kepada kami.

apa yang kami mahukan adalah agar dapat, tuanpuan lengkapkan serta sempurnakan urusan hak diri sendiri dan disandarkan ke dalam al quraan serta al sunnah,dan urusan hak allah,hak rasulullah,hak para nabi,hak hawa,dan juga hak adam serta hak seluruh makhluk serta alam dan disandarkan semula kedalam al quraan serta al sunnah.

makanya melengkapkan serta menyempurnakan hak al quraan serta hak al sunnah itu adalah tanggungjawab yang wajib keatas diri memasing manusia. dengan lengkapnya urusan hak, barulah disebutkan sempurna akal, dalam urusan ilmu tahu dan ilmu faham.

kami telah beberapa kali sebutkan, persoalan akan dijawab dengan kias serta khilaf.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

tok selampit nenek selampit raja bersiong zubaidah awang selamat sang kelembai.

sandarkan kepada ayat 3, surah ke 2,dalam al quraan.

dan kepada dua susunan kias yang lain[fekahnya dan adabnya;kami simpan akan kedua kias itu sebagai anugerah allah kepada kami],dengan izin serta kebenaran allah.

semuanya dijadikan fitnah oleh cucu cicit mereka manusia.
makanya;kemana perginya yang disebutkan :anak yang soleh,solat,amal jariah serta ilmu yang bermanafaat,yang dapat membantu keluarga,ayah ibu didalam kubur itu.

betulkan tanggapan yang salah dalam hati,dan hurai serta rungkaikan fitnah kias kepada mereka mereka yang telah lama mati itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

manusia yang tinggi ilmunya; maka disebutkan sebagai: mereka yang tidak akan membuat tuntutan kepada barang perninggalan,mereka melepaskannya.

mereka tidak akan menuntut dimashurkan diri mereka itu.

mereka tidak akan masuk ke dalam pertelingkahan fitnah.

mereka tidak akan membenarkan diri mereka dijadikan kebanggaan orang.

kerena kesemuanya itu akan merosakkan diri mereka itu,dan merosakkan orang yang ramai kerana taksub sesama sendiri.

dan kalau rasanya berilmu tinggi sangat; maka jawabkan lah dan huraikan lah perkara pertama dalam rukun islam itu dengan jelas.[mengucap dua kalimah syahada].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


tun perpatih putih tok mengkara syed kuning;

sandarkan kepada surah 31 dalam al quraan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


pupu empat puluh pagar ruyung pupu empat puluh seri menanti;

sandarkan kepada surah 21 dalam al quraan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kemana dan dimana akan ketua keluarga kepada mereka-mereka itu semua?,yang sepatutnya menyelesaikan dan bertanggungjawab merungkaikan urusan kias keluarga.

gigitlah dengan gigi geraham dengan kukuh dan kembalilah kepada al quraan.

macammananya,mereka tak dapatpun menyandarkan kias keluarga dan diri mereka kepada al quraan,jadinya macammana nak gigit dengan kemas dan kembali.dok berbangga dan ego tak tentu arah je.[berbangga dan ego, kenalah bertempat,jangan membuta tuli tanpa tahu dan faham tujuan sebenar].

maka dari sebab itulah menyusun waris keturunan menjadi wajib keatas diri manusia.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


gunung daik bercabang tiga anak daik tujuh beradik puteri tujuh;

sandarkan kepada surah 21 dalam al quraan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

ayah kepada gunung daik bercabang tiga ayah kepada anak daik tujuh beradik;

sandarkan kepada surah ke 2,ayatnya:[kami simpankan dahulu ayatnya yang keberapa dari surah 2 itu],dengan izin serta kebenaran allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kesemuanya kias yang di perbentangkan oleh kami adalah khilaf dari dalam al quraan yang di kiaskan kedalam adat,adab,fekah,ilmu,oleh tok nenek moyang kita dahulu.

mereka tahu cucu cicit mereka ramai yang tidak reti berbahasa arab,makanya mengelakkan dari cucu cicit lupa dan tak ingat,mereka sandarkan khilaf al quraan kedalam kias melayu,moga moga cucu cicit mereka tahu dan memahami akannya dan disandarkan semula kedalam al quraan.

sebaliknya,cucu cicit mereka,tersasar dan melencong dari perkara yang sebenar tahu dan sebenar faham. dan menjadikan kias moyang mereka sebagai fitnah pulak.

cucu cicit mereka mengatakan moyang moyang mereka dahulunya tak berapa tepat menterjemahkan al quraan,sedangkan kitab kitab yang mereka baca dan rujuk itu sekarang ini adalah kitab dari tulisan moyang mereka sendiri.

apa ke punya cucu cicit lah mereka tu. mereka yang tak reti,salahkan moyang pulak. moyang tulis lain,cucu cicit baca lah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


perkataan kafir;yang sebenarnya tidak boleh di sebutkan atau dipergunakan keatas atau kepada manusia serta hamba allah yang lain[makhluk lain],walaupun mereka belum islam atau bukan islam lagi.

istilah kafir,sentiasa disalah tafsir oleh manusia,menjadi suatu hukum yang amat berat sebagai fitnah ataupun pertuduhan keatas atau kepada manusia lain dan makhluk hamba allah yang lain.

istilah ini timbul,berkemungkinan,akan ketidak fahaman manusia itu sendiri ataupun hanya menurut,lain perkataan meniru niru dari pada manusia lain tanpa usul periksa dan tanpa ilmu yang sebenar tahu serta faham.

dan berkemunkinannya,hanya untuk bermain-main,dijadikan senda gurau yang mendatangkan musibah aib.

pada mereka yang faham,istilah itu,macam masuk telinga kiri keluar telingan kanan aje.dan pada mereka yang tak faham, itu adalah penghinaan keatas diri.

maka perbetulkan semula,apa yang dimaksudkan dengan istilah kafir.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dipinjamkan dari dilog dalam filem tiga adbul lakunan p ramlee:

marah betul,betul betul ayah marah ni,kalau marah nanti kena jual.[lebih kurang lah].


perasaan marah,kena ada tempat atau bertempat,jangan membabi buta nak marah. marah tak bertempat atau marah membabi buta,itu adalah perasaan bercampur dendam. marah campur dendam dan campur sikit ego,itu perangai orang yang tak berapa nak sedar diri.[ semua teguran orang ramai,tak di perduli dan tak di pakainya]
dan satu dari penyakit dalam diri hati manusia.

kalau tak di bendung puncanya dan tak di berikan ubat atau kifarah kepada si pemarah campur dendam itu,makanya ia menjadi barah darah daging,porakperanda diri dan orang lain dibuatnya,embuh jadi kelahi atau perang saudara,kalau dah terok sangat perangai marah tu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


makanya ramai yang takut untuk mengetahui atau mengenali diri sendiri,apabila diminta menunaikan solat dua rakaat atau disebut orang yang ramai solat mutlak.

apa dan kenapa?,yang takut tu.bimbang dapat berita yang menakutkan,atau nampak hantu,atau ditunjukkan salah laku diri,atau atau lagi,atau lagi,lagi dan lagi,semuanya yang menyeramkan diri.

habis tu apa gunanya dengar ceramah dan berkitab dan mengaji bilang hari tu. pada diri sendiripun takut ke. itu yang disebutkan oleh orang yang tua:takut pada bayang-bayang.

bayang-bayang tuanpuan takkan meninggalkan tuanpuan,tak oosah nak berjampi serapahlah,tak ke tanggal atau bercerai tuanpuan dengan bayang-bayang tuanpuan tu sehingga hari kiamat.

salah satu yang menjadi saksi pada perbicaraan mahkamah allah nanti adalah bayang-bayang diri sendiri.

jadinya,jangan takut lah,sebabnya suka atau tidaknya tuanpuan,bayang-bayang tuanpuan tetap akan membentangkan penyaksiannya terhadap tuanpuan.

nak berpakat dengan bayang-bayang,bolehhhhhhh,buat baiklah, jahat jangan dibuat. nak bagi rasuah pada bayang-bayang,pun bolehhhh,.dan jawapan bayang-bayang pada hari tu, adalah jawapan yang mencelakakan diri tuanpuan,sebab tuanpuan yang minta sendiri.[bagi rasuah lah katakan].

makanya,mohon dan lihat sendiri,akan berita yang dapat membantu tuanpuan bagi pelepasan daripada salahlaku dan membetulkan diri dan jalan kepada keampunan allah.[taubat].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

kalau ya pun nak buat pedoah,janganlah melampau-lampau sangat. sampai tekeluar dari akal fikiran. merosakkan pemikiran orang ramai,orang was-was terus tak yakin. hukum bab roh,kalau tak ada ilmu.tak payahlah nak buat cerita drama karton dalam tv.

bukan menyakitkan hati orang yang ramai,sebaliknya menjauhkan kepercayaan dan keyakinan orang yang ramai kepada islam. dah lah mereka lemah semangat,di sajikan pulak cerita pedoah pada mereka.tauladan apa yang mereka itu nak tunjukkan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


rukun islam lima perkara rukun iman enam perkara;

sandarkan kepada al quraan serta al sunnah[al hadis],seluruh ayat-ayat al quraan serta al sunnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


yang sepatutnya jauh berjalan banyak permandangan,sebaliknya orang kita ni,lebih jauh dan banyak tempat mereka berjalan makin tak berilmu dan akal makin singkat.

dah tengok peperangan,dah tengok melapetaka,dah tengok trajidi,dan tengok kematian,dan dah tengok ketenangan dan kedamaian di tempat orang,,,alih-alih,balik ketempat sendiri dok buat berserabut,tak belajar apa-apa pun ditempat orang tu,yang mereka tahu seronok.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kuman seberang laut nampak gajah dengan mata tak nampak;

nampak tak,kalau tak nampak,celikkan luas-luas mata tu.buka luas-luas telinga tu.tarik nafas panjang-panjang dan bismillah elok-elok.mohon di bukakan jalan kebenaran.jangan dok mengintai-intai dan jangan dok pasang telinga belakang tirai.

dan kalau malas,tak ada siapa pun yang boleh tolong,dan tak ada siap pun yang nak menolong.tolong tengok pun orang tak mahu,jangankan kata nak tolong bantu.

sebab mereka itu malas bercampur ego.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepad;[ ].


dirujukkan semula kepada babak filem ibu mertuaku,lakonan p ramlee;
[babak di tanah perkuburan;antara kasim selamat dengan ibu mertuanya];

kasim selamat menangis lalu di sergah oleh ibu mertuanya;
ibu:menangis konon,tak malu[dialog selebihnya tak ingat].

sedang kasim menangis tu,datang lelaki menegurnya;
lelaki: mengapa encik menangis di atas kubur emak saya.

lalu kasim mendongak memandang lelaki itu dan ibu mertuanya;
ibu:mak minta maaf kasim. dengan longlai terjelepuk ketanah sambil meraong-raong minta maaf.

kasim selamat berdiri,lalu di pegang kaki kasim oleh ibunya sambil mohonkan ampun.
ibu:ampunkan mak,kasim.ampunkan mak kasim.

dalm nada marah serta sayu;kasim selamat berkata kepada ibunya;
kasim:tidakkah lebih baik engkau diciptakan menjadi atau sebagai haiwan daripada menjadi manusia.
lalu ibu mertuanya tersentak dan mengucap kalimah allah.

bergitulah lebih kurangnya dialog babak itu,kalau salah, tengoklah semula cerita ibu mertuaku.

ate memanjang buat fitnah,maka akibatnya apabila kena atas batang hidung sendiri,dah terkejut beruk.[berentilah buat dan pegang fitnah]

[faham ke kias dalam cerita ibu mertuaku itu].


babak sebelum dan semasa kasim selamat mencucuk matanya dengan garpu:

ibu mertuanya dan bininya[bekas] menurut kasim ke rumah,ibu mertuan meraong-raong sambil mohon ampun,dan lalu mati ditingkat bawah rumah.
dan bininya mengejar sambil mengetuk pintu bilik tempat kasim selamat ditingkat atas.
bini: abang kasim buka pintu,maafkan[dia sebut apa kat diri dia,saya ke,dinda].

lepas itu doktor asmadi[laki kedua bini kasim selamat] pulak ketuk pintu sambil berkata;
dr:buka pintu ni kasim,aku telah tebus dengan memulihkan matu mu.

lalu kasim selamat mencapai garpu dan di cucukkan kepada kedua matanya,dan meluru kearah pintu,dan membukanya.

yang selebihnya tengok sendiri lah dan fikir-fikir sendirilah, selamat berjaya.



Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


salah laku dan hukuman oleh manusia adalah ibarat adam dan hawa,seorang tahu kesalahan yang dia lakukan dan seorang lagi tidak tahu apa kesalahan yang dia lakukan sehingga di beritahu.

itu apa yang terjadi diantara adam dan hawa, hawa telah terhasud untuk melakukan salah laku,tanpa mengetahui.dan adam pulak telah melanggar arahan.

maka keduanya melakukan salah laku dan dihukum,dan hukuman yang dikenakan keatas kedua mereka tidak lah sama.[renungkan dengan teliti akan kisah mereka berdua itu].

sebab itulah dalam islam salah laku atau dosa sang isteri tertanggung oleh sang suami.walaupun bergitu,sang isteri tetap akan menanggung dosanya yang dilakukannya.[umpama,orang yang buat salah dengan orang yang bersubahat,hukumannya sama sahaja keatas mereka].[berlainan kaedah hukuman dijalankan]

oleh dari sebab itulah,selepas berkhawin, kelakuan sang isteri untuk melakukan sesuatu perkara,perlukan izin sang suami.

hukuman kekeluargaan,banyak bersandar kepada adam dan hawa.[terutamanya dalam bab suami isteri]

sejarahnya ada disebalik cerita adam dan hawa itu. dan bukannya di karang reka pada zaman yang kemudian semata sebagai ......peraturan.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


manusia sekarang ini ramai yang telah hilang punca.

tiada keyakinan
tidak percaya atau was-was
tidak berilmu
tidak faham
tidak bertujuan
tiada tumpuan
takut
fikiran yang beserabut dan melayang-layang
pendek akal
panjang cit-cita
dan lagi,dan lagi,dan lagi.
hilang tunpuan
menyeleweng

maka itu semuanya dari sebab hilangnya punca sebenar diri.maka dari sebab itu lah kitab-kitab sebagai panduan di turunkan oleh allah.terutamanya al quraan.

sebaliknya manusia masih juga lagi tidak dapat mencari atau menjejak punca yang sebenar mereka.mereka masih lagi terkapai-kapai untuk mencari titik puncanya dalam al quraan. sedangkan dengan jelas,nabi muhammad saw telah menjelaskan huraiannya kepada seluruh manusia.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


masih lagi bab fitnah;[salah laku]

dalam babak doremi bertemu dengan puteri buluh betong,dari filem laksamana doremi.

semasa mereka sedang tidur dalam hutan,mereka mendengar suara meminta tolong;
puteri: tolong!tolong!

mereka terjaga,do dengan re perpelukan kerana seram dan takut,dan mi pulak buat-buat tak berapa takut.
mi: dengar tak ada orang minta tolong.
do: tengah-tengah hutan ni mana ada orang.
re: suara han han hantu.sambil berpelukan dengan do.
mi: kalau hantu,dia akan sebut help! help!,mari kita cari.
[lebih kuranglah dialog mereka]

membuat tanggapan serta menghebahkan sebelum di siasat, dan disemak betul salahnya perkara.[ini bukan menjaga tepi kain orang,sebaliknya merosakkan;ibarat orang sekarang sebutkan sebagai vandalime atau dengki dan perosak dengan suka-suka].
maka itu lah yang berkisar dalam masyarakat melayu masa kini.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada.


dalam pengubatan,ubat dan penawar yang terbaik adalah doa ibu atau disebutkan sebagai air tawar dari ibu sendiri. dan yang paling menawarkan adalah air tawar siayah kandung.

dan untuk melapangkan siayah dan siibu dalam kubur adalah doa dari sianak yang soleh. dari kalangan lelaki dan perempuan.

makanya,mengapa sianak berani menderhaka kepada ibu dan ayah mereka sendiri.dan ibu dan ayah pulak kenapa boleh sampai mendera anak sehingga parah ataupun mati.

mereka hilang punca,walaupun mereka berilmu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

buat suatu pekerjaan untuk melepaskan diri sendiri,lansung tak berguna dalam urusan fekah,adat,adab serta ilmu.

diduania memanglah lepas[dilepaskan],sebaliknya diakhirat,mereka itu adalah orang yang di papakan[orang yang di ikat],sampaikan ibu ayah dan keluarga sendiri dan termasuk saudara kerabat,mereka tak menolong.

tak menolong
takut nak tolong
memang tak nak tolong
tak tahu macammana nak tolong

kenalah belajar macammana nak tolong keluarga yang perlukan pertolongan,mereka yang masih hidup dan terutamanya kepada keluarga yang telah mati.

ibarat perumpamaan:jangan sampai dipulangkan paku buah keras.atau meludah kelangit.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

ada orang bertanyakan kepada kami dari hal tok selampet;
tanyanya:tok selampet ni ada ke?[ujud ke].

dan jawapannya: memang ada,dan tok selampet itu nama gelaran fitnah kepada empunya diri.[semak pembentangan kami yang lalu itu.[telah di bentangkan].

apa sejarahnya
apa zamannya
apa kerajaannya
kemana larinya
apa nama sebenarnya
????????????????????

semoga berjaya mencari.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


mereka bertanyakan hal ehwal merong.

hikayat kiasnya ada,dan mana ke sejarahnya?[yang sebenar].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


ada manusia dengan mudah memakai dan menggunakan gelaran kepada adam,untuk kegunaan diri mereka.

ya ke?,mereka telah diberikan kebenaran menggunakan gelaran itu.

jikalau benar, kenapa lah dunia masa ini, terutamanya sebelah nusantara ini.porak peranda dan kacau bilau.[dikenakan gempa bumi dan ribut taufan]
tugas mereka yang gunakan gelaran kepada adam itu apa,dan untuk apa?

manusia yang menggunakan gelaran kepada gelaran adam,wajib tahu akan perincian kejadian adam serta sejarahnya kejadian adam.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


baling batu sembunyi tangan atau marah kan anak sindir menantu.

bertepuk sebelah tangan,..........,ada bunyi ke?,dan barulah dikatakan: cubit peha kanan peha kiri pun terasa sakitnya.

makanya, mereka yang terlibat dalam apa juga seginya,dikira sebagai bersubahat juga.

p ramlee kata[dalam satu dialog ;lakonannya]: cakap tu terang-terang.

wajib diperbetulkan atau putihkan diri hati sendiri bersekali dengan masa menegur manusia lain.[bagi manusia yang terlibat][dalam bab tahu serta faham].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


kalau nak martabatkan islam seperti zaman rasulullah saw atau zaman melaka,maka hendaklah martabatkan diri sendiri dulu.[itu yang dikatakan mengenal diri sendiri].

dan hendaklah martabatkan islam.[itu yang disebutkan sebagai mengenal allah].

letakkan diri sendiri pada tempat yang sebenar kedudukan,dan letakkan islam pada tempat yang sebenar kedudukannya.


mana susunannya.mana berita atau ceritanya.dalam al quraan dan al sunnah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


bila disebutkan perkataan: hantu,,,, badan mereka jadi seram sejuk,

dan bila disebutkan perkataan: allah,,,,mereka tak merasa meremang pun.

kan ke dah terbalik jadinya tu. sepatutnya yang ditakuti adalah allah,dan bukannya hantu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

bacakan dan fahamkan akan ayat-ayat dari surah 48 itu.[dari dalam al quraan]
bagi mereka-mereka yang ingin memahami akannya.
dan bukan bagi mereka-mereka yang ingin berangan-angan akannya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


pahala yang bertimbun yang ada itu untuk digunakan dan kegunaan apa?
dikumpulkan pada setiap hari dan masa. ada faedahnya ke,setakat di simpan pahala tu.

gunakanlah pahala tu bagi menghapuskan dosa yang lekat pada diri tu.
pada diri sendiri,
pada diri ibubapa,
pada diri adik beradik,
pada datuk nenek moyang,
pada kaum kerabat dekat dan jauh,
pada manusia lain yang .........[fikirkanlah].

jangan takutlah tak ke bangkrap diri tuanpuan tu.
faham ke tidak dengan slogan kata: kebaikan dibalas dengan kebaikan. atau tangan diatas lebih baik dari tangan di bawah.
dah kalau tuanpuan tak menbantu orang yang lain,ingat-ingatlah..........
[tak faham lah tu namanya].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[kepada pemegang amanah,pertugas,pelapis]


sudah sampai masanya bagi menjawab soalan talkin yang diajukan atau dibacakan oleh imam itu.

perlu dijawab semasa hidup,jangan tunggu dah mati baru nak jawab.
jawapan selepas mati tidak berguna dan tidak menolong tuanpuan.
dan jangan beri jawapan seperti budak tadika dan budak sekolah rendah jawab.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[pembentangan kali kedua]


dalam rukun islam kepada perkara pertama: dua kalimah sahadah.

kedua-dua kalimah itu diambil dari ayat apa atau dari sandarannya dalam al quraan.

bila kali pertama di ucapkan dan dimana.

siapa kali pertama mengucapkannya dan untuk urusan apa.

ucapan asalnya bagaimana.

tuanpuan dan kami,sama sahaja,mempelajari ilmu yang sama serta mendapat ilmu yang sama,tiada beza.

bagi kami,kami siapkan lengkapkan dan sempurnakan urusan ilmu dan kami serahkan kembali kepada yang maha hak seperti mana dipinjamkan ilmu itu kepada kami.

bagi tuanpuan,tidaklah kami ketahui,bagaimana tuanpuan lakukan keatas urusan ilmu allah itu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].

moyang sendiri datang nak bantu dan nak tolong[ mereka tak kenal],mereka anggapkan moyang mereka itu hantu saka jin; ingat macam cerita melayu ke,: wahai cucu ku, aku datang ini untuk bantu cucu,jangan takut cucu jangan takut,aku ini moyang kamu sipulan bin@bt sipulan.ini ubat untuk mu @ ini harta untuk mu moyang bagi.[apa ingat cerita filem lakonan p ramlee ke]?

Unknown said...

Keluarga mertua saya ada simpan sasilah jenang ni.. Mcmna ye kami nak hubungi

Daeng said...

Call 0178419939

Daeng said...

Call 0178419939