-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20181119

(04) Laluan Mendaki Bukit Kertau Chenor, Pahang, Malaysia.

Bukit Kertau menyimpan sejarah pemetaan negara Bukit Kertau dijadikan rujukan dalam Sistem Rujukan Koordinat Malayan tahun 1948. Bermula pada tahun 1989 ianya tidak digunakan lagi apabila kerja ukur dan pemetaan di Malaysia yang dibuat oleh Jabatan Ukur  dan Pemetaan Malaysia (JUPEM)  telah bertukar kepada sistem  rujukan koordinat dengan menggunakan   teknik Global Positioning System GPS).
 31
 32
 33
 34
 35
 36
 37
 38
 39
40

5 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


daki lah bukit atau gunung mana pun yang tuanpuan nak daki,sebaliknya ingat lah,dalam al quraan telah sebutkan[dan kalau diterjemahkan dalam lorat atau bahasa melayu nya]; daki pada diri tu bila nak di tanggalkan,faham ke tidak ni,tak faham.[dosa diri bila nak di lupuskan].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam pendakian manusia meniti atau mencari puncak jaya bagi diri dan keluarga atau bangsanya, mak tak lari dari terjerumus dalam atau kepada salah laku,dalam sedar atau dalam tidak sedar.

dari sebab itulah manusia wajib membetulkan atau memulihkan salah laku-salahlaku yang telah mereka lakukan itu,berpandukan sejarah yang telah mereka tinggalkan atau menusia yang sebelum mereka tinggalkan.

salahlaku-salahlaku yang telah terjadi itu kalau tidak dibetulkan atau dipulihkan,maka ianya memberikan kesan atau kata lainnya ruang kebocoran, yang jika kapal,akan menyebabkan kapal itu karam lalu tenggelam,dan melemaskan sebahagian,menyebabkan kematian sebahagian lagi.

maka tiada lagi daki,tiada lagi puncak,tiada lagi rikiasi,dan tiada lagi apa-apa lah dalam kepala otak manusia fikirkan itu lagi.

yang hendak didaki sebenarnya adalah kepada al quraan serta al sunnah itu,dari pangkalnya didaki sehingga kepuncaknya,untuk mencapai diri dan allah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[dua ulama adik beradik]


kisah ini berlaku ditanah arab,beberapa ratus tahun dahulu dari sekarang.
kisah dua orang adik beradi kembar tidak seiras yang telah menjadi ulama besar,dan mereka di panggil dengan gelaran imam.[dalam bidang apa?,cari sendirilah ya].[siapa mereka berdua itu?,carilah sendiri ya].

mereka lahir dikawasan daerah sebelah atas negeri kufah,kalau tak silap lah.
mulanya ceritanya bergini:

apabila telah cukup besarnya mereka kedua beradik itu,maka keduanya hendak melanjutkan pengajian mereka dari tempat kelahiran mereka,sebaliknya,salah seorang sahaja yang boleh keluar dari kampung,kerana seorang dari mereka perlu tinggal dan menjaga ibu yang telah tua.

maka mereka telah membuat undian siapa yang boleh pergi keluar mengembara dahulu dan siapa yang perlu tinggal menjaga ibu.

dalam undian itu,siabang telah dipertanggungjawabkan untuk tinggal menjaga ibu mereka,dan siadik yang akan keluar mengembara menuntut ilmu.

maka siadik telah keluar meninggalkan abang dan ibunya,pengembaraan siadik telah membawa dia kemerata tempat seluruh tanah arab yang mana diketahui sahabat rasulullah saw ada dan telah sampai.mekkah,madinah,kufah,sham,dan beberapa tempat lain lagi. sehinggalah dia menetap di satu dari tempat sebagai tempat bermukim dia.

maka siabang,telah menjaga ibunya sehinggalah kepenghujung hayat sibunya. dan selepas kematian ibunya dan menyelesaikan urusan keluarga,maka siabang telah keluar menyusuri pengembaraan adiknya,siabang mengembara keseluruh pelusuk tanah arab manuntut ilmu sepertimana yang telah dilakukan oleh siadik. sehinggalah siabang menemui siadik ditempat siadik bermukim,dan lalu siabang belajar atau mengambil ilmu dari adiknya sendiri[siadik menjadi guru kepada siabang].

apabila telah selesai menuntut ilmu dengan adiknya,siabang telah mengembara semula bagi menambah ilmunya,sehingga dia bertempat dan bermukim pula di tempatnya dia di gelar imam.

makanya kedua beradik itu telah diiktiraf sebagai imam yang muktabar dalam bidang mereka[bidang yang sama],dan menjadi rujukan kepada ulama dan orang yang ramai,dan kitab mereka telah dijadikan kitab rujukan utama sehingga kehari ini,yang tiada pertikaian[tidak dipertikaikan] oleh ulama selepas dari mereka.

makanya;mereka berdua ini,barulah sebagai contoh, disebutkan sebagai mendaki[laluan mendaki];tak gitu kaedahnya.

inshaallah;diperbentangkan kepada tuanpuan oleh kami,yang di kisahkan oleh pemegang amanahnya kisah mereka berdua,dengan izin kebenaran allah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


dalam pendakian manusia,kekadangnya[sepatutnyalah]tersesat dari sebab leka dengan pauna alamnya atau lupa[terlupa laluan/jalan atau terlupa].

pada zaman ini manusia banyak yang terlupa cara kaedah pendakian,walaupun laluan atau denai atau penunjuk telah di letakkan dari pangkal bukit sehingga keatas puncak bukit.mereka dengan sengaja keluar dari arah laluan jalan pendakian yang telah di tetapkan. sedangkan tunjuk arah laluan itu diletakkan bagi mengelak manusia tersesat, yang boleh menyebabkan kemalangan atau petaka kepada manusia itu sendiri.

mereka ingin mencuba laluan lain yang belum dilalui oleh manusia dan haiwan lain sebagai cononnya cabaran atau untuk mencabar diri.
dan kalaulah hendak mencabar diri sendiri pun,kenalah ada atau mempelajari ilmu mendaki itu dengan mendalam,dan hendaklah melihat atau mengkaji keadaan bukit itu sendiri dengan mendalam juga.barulah boleh mencabar diri sendiri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


secara nyatanya tuanpuan boleh tembereng diri sendiri dan manusia lain di sekeliling tuanpuan.sebaliknya, adakah tuanpuan boleh menipu hati tuanpuan.
rasa resah dan kosong pada diri dan hati, itu tandanya pendakian tuanpuan belum lagi sampai ke puncak,atau pun masih lagi tidak berganjak dari pangkal atau bawah bukit yang hendak di daki.

makanya angan-angan menyelubungi diri hati,untuk mengatakan yang diri akan berjaya atau telah berjaya dengan jayanya,sedangkan kakunya kaki terpacak dipangkal bukit tidak melangkah pun.

kerana yang dicari hanyalah fitnah,maka fitnah itu hendaklah di buka dan dirungkaikan akan jawapan sebenarnya,dan bukannya di pendamkan dalam lubuk hati diri tuanpuan.

makanya fitnah itu lah yang menjadi atau akan menjadi penyakit yang nyata mereka dalam badan manusia itu sendiri.

yang rosak atau menjadi rosak,bukannya setakat jasad manusia[dengan penyakit barah,atau kenser,kencing manis,lemah dan sakit jantung,batu karang,gaug,dan perbagai nama penyakit lagi], malah rohnyawa pun turut rosak.

dan apabila rohnyawa serta jasad manusia telah rosak atau sakit,tiada obatnya melainkan dengan izin allah, disembuhkan penyakit serta kerosakkan itu untuk dipulihkan.

makanya carilah kaedahnya melepaskan diri atau pelepasan diri dari ingkar atau syirik kepada allah,bagi pemulihan pada diri.[ cakap lurusnya, penganpunan allah].