-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20130319

J17 KERIS PANJANG DATO UNDANG NAN EMPAT dan WARIS MEMPERANG

Sepatutnya Dato dato Lembaga dan Undang Dato bersuara menyatakan duduk perkara sebenarnya..

Kiranya Raja Raja Melayu gagal menyempurnakan amanah dan amanat yang diberi. KERIS PANJANG YANG DIPERTUAN AGUNG MALAYSIA dipulangkan semula kepada DATO UNDANG NAN EMPAT, dan KERIS PANJANG IMAM PERANG DIPULANGKAN semula kepada WARIS MEMPERANG, baru kita lembaga ADAT JELEBU DAN UNDANG NAN EMPAT MENILAI SEMULA PEMBERIAN KEMERDEKAAN TANAH MELAYU, serta semua ANGKATAN TENTERA DAN POLIS DIRAJA diserahakan semula kepada Undang Nan Empat..

Ilmu dan Pengetahuan Sejarah amat penting dalam pembinaan JATIDIRI BANGSA MELAYU, mereka mengaku Melayu tertapi mereka tidak tahu apa sebenarnya MELAYU...

Begitu jua dengan MATAWANG RINGGIT MALAYSIA, mereka tertanya tanya kenapa gambar Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan, mana negerinya, dan siapakah yang berkuasa melantiknya...

mereka tidak tahu..

maka menteri yang bertanggungjawap perlu memperbetulkan sejarah itu..

sesungguhnya tidak hamba mengetahui duduk perkara ini tetapi telah dibentang dan dibincang di ALAM TINGGI, akan SALAH-LAKU SALAH-LAKU ini serta surat berkaitan telah dihantar..

tugar hamba menulis dan menyampaikan perkhabaran dan KEMURKAAN ALLAH SWT, BILAMANA AL-QURAN DIJADIKAN TUNGGANGGAN POLITIK, SEPATUTNYA MENJADI GARIS PANDUAN JALAN KEHIDUPAN SEBAGAI MANUSIA...

kini atas permohonan RAJA IBLIS, pengasingan dibuat DIANTARA MANUSIA INSAN DENGAN MANUSIA HAIWAN...

Wassallammuallaikum wrwt.

Tue 27-Mar-2012 14:13
Posted by:Tengku Arian Kirana

8 comments:

Jas Salleh said...

ASSALAMUALAIKUM WBT

WARIS RIMAU NAN SELAPAN MENYAMPAIKAN PESAN:

BIAR YG ADA DITERUSKAN....
KITA BERUSAHA MANA YG PATUT

WALAIKUMUSSALAM

Jas Salleh said...

ASSALAMUALAIKUM WBT

WARIS RIMAU NAN SELAPAN MENYAMPAIKAN PESAN:

BIAR YG ADA DITERUSKAN....
KITA BERUSAHA MANA YG PATUT

WALAIKUMUSSALAM

. said...

WARIS RIMAU NAN SELAPAN MENYAMPAIKAN PESAN:
BIAR YG ADA DITERUSKAN....
KITA BERUSAHA MANA YG PATUT

- Terima kasih atas pesanan Tuan.

Anonymous said...

"Harimau Nan Salapan" adalah pemimpin perang paderi. Mereka ini terdiri dari:
-Tuanku Imam Bonjol,
-Tuanku Nan Renceh,
-Tuanku Pasaman,
-Tuanku Tambusai,
-Tuanku Rao,
-Tuanku Lintau,
-Tuanku Mansiangan,
-Tuanku Pandai Sikek
-Tuanku Barumun

Mereka juga dikenali sebagai
-Tuanku di Kubu Sanang,
-Tuanku di Ladang Lawas,
-Tuanku di Padang Luar,
-Tuanku di Galung,
-Tuanku di Koto Ambalan, dan
-Tuanku di Lubuk Aur
-Tuanku di Lintau
-Tuanku Muda di Alahan Panjang

Kaum Padri ini pula berasal dari kaum agama. Fahaman berasal dari dakwah Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab di Arab Saudi. Dakwah Salaf ini dibawa ke Nusantara oleh tiga orang haji yang balik dari Mekkah iaitu:
-Haji Miskin dari Luhak Agam,
-Haji Abdur Rahman dari Piobang bahagian dari Luhak Limah Puluh Kota
-Haji Muhammad Arief dari Sumanik, Batusangkar.

"Harimau Nan Salapan" ini telah meminta Raja Paga Ruyung iaitu Sultan Arifin Muningsyah (Kaum Adat) meninggalkan kebiasaan yang bertentangan dengan syariat Islam.

Namun perundingan menemui jalan buntu. Mereka terus berketetapan bahawa:
- Jalur keturunan mesti berasal dari jalur perempuan (ibu) dan
- Hak waris terhadap harta pusaka jatuh pada perempuan
- Kaum lelaki berperanan sebagai pengurus/pengelola harta tersebut. Tidak boleh menjadi pemilik harta pusaka.

Raja Paga Ruyung dan Kaum Adat mahu pihak luar ( "Harimau Nan Salapan" ) menghormati keunikan masyarakat mengamalkan syariat Islam.

Pandek ceritanya, alasan tersebut tidak menghilangkan tanggungjawab membetulkan amalan syariat Islam yang terpesong. Akhirnya "Harimau Nan Salapan" memulakan serangan ke Kerajaan Paga Ruyung.

Raja dan Kaum Adat dikatakan terdesak hingga meminta bantuan pada Hindia Belanda. Pada 21hb Februari 1821 kaum adat yang dipimpin Sultan Tangkal telah meminta bantuan Belanda. Sehingga pada 4hb Mac 1822 tentera Belanda pimpinan Leftenan Kolonel Raff telah berhasil memaksa Pejuang Paderi keluar dari Paga Ruyung.

Maka terjadilah perang besar berterusan antara Kaum Padri melawan Kaum Adat dengan sokongan Belanda. Tentangan hebat Pejuang Paderi menyebabkan tentera Belanda mahu berdamai dengan melakukan “Perjanjian Masang” pada 15hb November 1825.

Bermula pada tahun 1833 telah timbul kesedaran antara dua puai Islam yang bersaudara ini. Akhirnya muncul kerjasama dan tolak ansur antara kaum adat dan kaum agama setelah 'terbabas' selama 20 tahun.

Namun kemaran tentera Belanda yang asalnya membela Kaum Adat tidak dapat tidak boleh dihalang oleh Kaum Agama dan Kaum Adat. Pada 10hb September 1834 Belanda melakukan serangan ke kubu kuat Tuanku Imam Bonjol. Pada 10 Ogos 1837 Tuanku Imam Bonjol meminta perundingan damai. Belanda yang telah nampak jalan kemenangan telah menolok perdamai tersebut.

Akhirnya benteng Tuanku Imam Bonjol runtuh pada 0ktober 1837. Tuanku Imam Bonjol telah ditangkap dan dibuang daerah.

Ada yang menganggap Perang Padri(1803-1838) adalah dua perang yang berbeza tetapi berlaku serentak:
1. Perang antara Kaum Padri/Agama melawan Kaum Adat dan
2. Perang antara Kaum Padri/Agama bersama Kaum Adat melawan Belanda.
.........
Apakah tugas kita setelah mengaku bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah?

Jas Salleh said...

ASSALAMUALAIKUM WBT

jangan biarkan sejarah lama berulang ...

biar bertempik gajah meta di hutan

biar mengaum rimau di ujung Padang

kembali junjung Al Quran bawak masuk ke ulu hati

biar bicara mengenal turunan
agar mampu mengenal Tuhan

Tinggalkan permusuhan
Ambil kembali jalan perdamaian

walaikumussalam

. said...

Sama-sama kita semua bawak masuk ke ulu hati pesanan Tuan Jas Salleh ini.

Hamba yang Hina said...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG. SELAWAT DAN SALAM KEATAS JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW SERTA KEPADA KELUARGA BAGINDA SAW.

Tuan/puan yang di muliakan oleh Allah s.a.w Betaqwalah kamu kepada Allah s.a.w. takutilah Allah azawajalla yang mempunyangi hari pembalasan(akhirat).
Bangkitlah kembali seperti zaman sahabat r.hum . kembali hidupkan sunnah nabi s.a.w buat dakwah yang telah dijalankan seluruh dunia. Khuruj fisabilillah bertebaranlah ke seluruh alam. Sampaikan Kalimah Lailahaillah kepada tempat yang masih tidak dapat kalimah.Kasihanilah meraka kerana tidak mengenal Allah pencipta kita, pemberi rezki, menafaat mudarat semua datang daripada Allah. Sebarkan salam dan yakin sepenuhnya kepada Allah s.w.t. Lihat surat Al Baqarah ayat 259 Allah azawajalla tarbiah hati Nabi Uzair. Iman yang betul kepada Allah yakin Allah berkuasa terhadap sesuatu.
Yakinlah sepenuhnya dengan kerja dakwah pasti akan datang bantuan dari Allah. Doa senjata orang mukmin. Kenapa hari ini doa kita tdk di makbulkan oleh Allah swt? sb keyakinan kita (iman) belum sempurna kepada Allah swt. Berpeganglah pada 2 perkara dan kamu tidak akan sesat selamanya iaitu Quran Dan sunnah Nabi Muhammad saw. Baca dan fahami ayat Al-quran bukan sekadar baca. Baca dan kaji Al-quran Semoga Allah memberi taufiq dan hidayah kpd kita dan doa semoga Allah kekalkan hidayah dlm diri kita.Tiada daya upaya untuk lakukan sesuatu tanpa taufiq dan hidayah drp Allah Swt. Wallahua'lam

zakk said...

Salam,

Adakah Tuanku Muda ini tuanku muda yg datang ke Malaysia tahun 1880 an...?