-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20140127

Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung

Berikut adalah nama-nama yang dipetik dari mozaikminang.wordpress.com. Pihak kami telah menyenaraikan nama-nama yang ada dalam salasilah tersebut. Harap dapat membantu mereka yang ingin mencari nama-nama yang ada kaitan dengan Raja Alam Pagaruyung di Indonesia.

Daulat yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung,
Daulat Yang Dipertuan Sultan Tangkal Alam Bagagar Syah
Yang Dipertuan Hitam
Puti Reno Sori,
Tuan Gadih Tembong,
Tuan Bujang Nan Bakundi dan
Yang Dipertuan Batuhampar,
Daulat yang Dipertuan Sultan Alam Muningsyah (II)
Sultan Abdul Fatah Sultan Abdul Jalil (I)
Puti Reno Janji Tuan Gadih Pagaruyung XI.

Siti Badi’ah dari Padang
Sutan Mangun Tuah,
Puti Siti Hella Perhimpunan,
Sutan Oyong (Sutan Bagalib Alam) dan
Puti Sari Gumilan.

Puti Lenggogeni
Tuan Panitahan Sungai Tarab
Sutan Mangun
Tuan Panitahan SungaiTara
Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung
Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII
(anak Puti Reno Sori Tuan Gadih Pagaruyung XII


Tuan Gadih Saruaso
Indomo Saruaso
Basa Ampek Balai Kerajaan Pagaruyung
Simawang Saruaso
Indomo Saruaso

Tuan Gadih Gapuak
Tuan Makhudum Sumanik
Sutan Abdul Hadis
Tuan Makhudum Sumanik
Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung
Puti Mariam
Sutan Badrunsyah,
Puti Lumuik,
Puti Cayo Lauik,
Sutan Palangai,
Sutan Buyung Hitam,
Sutan Karadesa,
Sutan M.Suid dan
Sutan Abdulah.
Sutan Muhammad Yakub
Sutan Muhammad Yafas
Tuan Makhudum Sumanik


Reno Sori
 Tuan Gadih Pagaruyung XII
Daulat Yang Dipertuan Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang II Raja Adat Pagaruyung
Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung XIII. Puti Reno Sumpu
Sutan Ismail Raja Gunuang Sahilan
Puti Sutan Abdul Majid
Sutan Mangun Tuan Panitahan Sungai Tarab (putera dari Sultan Alam Bagagarsyah)
Puti Reno Saiyah Tuan Gadih Mudo (Tuan Gadih ke XIV).

Puti Reno Saiyah
Sutan Badrunsyah Penghulu Kepala Nagari Sumanik
(putera dari Sutan Abdul Hadis dan cucu dari Sultan Alam Bagagarsyah)
Puti Reno Aminah Tuan Gadih Hitam
Tuan Gadih Ke XV,
Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang,
Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek dan
Sultan Ibrahim Tuanku Ketek.

Puti Reno Aminah
Datuk Rangkayo Basa, Penghulu Kepala Nagari Tanjung Sungayang
Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang (Tuan Gadih Pagaruyung XVI)
Datuk Rangkayo Tangah dari Bukit Gombak
Sutan Usman Tuanku Tuo.

Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang
Sutan Muhammad Thaib Datuk Penghulu Besar
Puti Siti Marad
Sutan Abdul Hadis
Sultan Alam Bagagarsyah
Sutan Muhammad Yafas
Puti Mariam
Sultan Alam Bagagarsyah
Puti Reno Soraya Thaib,
Puti Reno Raudhatuljannah Thaib,
Sutan Muhammad Thaib Tuanku Mudo Mangkuto Alam,
Puti Reno Yuniarti Thaib,
Sutan Muhammad Farid Thaib,
Puti Reno Rahimah Thaib.

Sutan Usman Tuanku Tuo
Rosnidar dari Tiga Batur
(cicit dari Sutan Mangun anak Sutan Alam Bagagarsyah)
Puti Rahmah Usman,
Puti Mardiani Usman,
Sutan Akmal Usman Khatib Sampono,
Sutan M .Ridwan Usman Datuk Sangguno,
Sutan Rusdi Usman Khatib Muhammad,
Puti Rasyidah Usman,
Puti Widya Usman,
Sutan Rusman Usman,
Puti Sri Darma Usman.
Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang

Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek
Ibrahim Malin Pahlawan dari Bukit Gombak
Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah,
Puti Reno Fatima Zahara Tuan Gadih Etek dan
Sutan Ismail Tuanku Mudo.
Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah
Sy.Datuk Marajo dari Pagaruyung
Sutan Syafrizal Tuan Bujang Muningsyah Alam.

Puti Reno Fatima Zahara
Sutan Pingai Datuk Sinaro Patiah Tanjung Barulak
(adalah cicit dari Puti Fatimah dan piut dari Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang)
Sutan Indra Warmansyah Tuanku Mudo Mangkuto Alam,
Sutan Indra Firmansyah,
Sutan Indra Gusmansyah,
Puti Reno Endah Juita,
Sutan Indra Rusmansyah,
Puti Reno Revita,
Sutan Nirwansyah Tuan Bujang Bakilap Alam,
Sutan Muhammad Yusuf.

Sutan Ismail Tuanku Mudo
Yusniar dari Saruaso
(adalah cicit dari Yam Tuan Simawang anak Sultan Alam Bagagarsyah)
Sutan Fadlullah,
Puti Titi Hayati,
Sutan Satyagraha,
Sutan Rachmat Astra Wardana,
Sutan Muhammad Thamrinul Hijrah,
Puti Huriati,
Sutan Lukmanul Hakim.

Sutan Ibrahim Tuanku Ketek
Dayang Fatimah dari Batipuh
(kemenakan Tuan Gadang Batipuh)
Sutan Syaiful Anwar Datuk Pamuncak;
Nurlela dari Padang
Sutan Ibramsyah
Rosmalini dari Buo
Puti Roswita dan
Puti Roswati.

an Silsilah Ahli Waris Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung dapat dilihat bahwa ahli waris baik berdasarkan garis matrilineal maupun patrilineal adalah anakcucu dari Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII yang sampai sekarang mewarisi dan mendiami Istano Si Linduang Bulan di Balai Janggo Pagaruyung Batusangkar.

Sultan Alam Bagagarsyah ditangkap Belanda pada tanggal 2 Mei 1833 dan dibuang ke Batavia

Yang Dipertuan Gadih Puti Reno Sumpu dijemput oleh Datuk-datuk Yang bertujuh untuk kembali ke Pagaruyung melanjutkan tugassebagai Raja Alam dan Raja Adat.

 Beliau memilih mendirikan istananya di Balai Janggo. Nama Istana Si Linduang Bulan kembali dipakai sekaligus pengganti istana-istana raja Pagaruyung yang terbakar semasa Perang Paderi.

Istana Si Linduang Bulan ini kemudian terbakar lagi pada tanggal 3 Agustus 1961.

Sutan Oesman Tuanku Tuo
Tan Sri Raja Khalid dan
Raja Syahmenan dari Negeri Sembilan,
Azwar Anas Datuk Rajo Sulaiman,
Aminuzal Amin Datuk Rajo Batuah,
Sapiah Balahan,
Kuduang Karatan,
Timbang Pacahan,
Kapak Radai dari Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung serta Basa Ampek Balai dan
Datuk Nan Batujuh Pagaruyung,

Istana Si Linduang Bulan dibangun kembali pada tahun 1989.




Sumber gambar: kerajaan-indonesia.blogspot.com


Untuk membaca kaitan antara nama-nama tersebut sila pergi ke link dibawah.
SUMBER:
http://mozaikminang.wordpress.com/2009/10/15/silsilah-keturunan-raja-alam-pagaruyung/


125 comments:

Anonymous said...

assalammualaikum, sy ucapkan kpada semua keturunan pagaruyung. sy ingin meminta maaf dulu sebelum bicara. keturunan kita besar. memang benar katurunan kita ada di merata. sy nak lebih lanjut berkenaan saudara yg asal dr sultan yg lari ke malaysia . kemungkinan kita saudara yg dekat. asal usul sy dr sultan yg sama. cuma sy d minta rahsiakan kerana sebab-sebab tertentu. sy adalah cicit. arwah nenek sy pula ada 3 org abg yg sy tak pernah jumpa ada d indonesia. tp slepas arwah nenek sy meninggal ada seorang utusan dr indonesia mencari arwah nenek sy. setahu sy abg nenek sy d sn, seorang pemerentah, seorang saudagar dan seorang lg sy tak tahu. sy ceritakan sedikit tentang moyang sy. moyang sy memerintah sebagai sultan selama 25 tahun. lari ke melaysia kerana…… maaf rahsia. d sini kami hidup sebagai rakyat biasa. sy tahu kenapa bentuk atap istana kt tiga segi. sy juga tahu knapa tiang istana ada 99 batang yg berdiri tegak. dan sy minta jgn sebut berkenaan harimau. sebab klu kt sebut namanya mungkin dia akan berdiri d sebelah kita. sy sgt bersedih istana kita terbakar. sy juga teringin berjumpa sanak saudara yg berkaitan. sy juga teringin melawat istana kita d sana.

Anonymous said...

besar kemungkinan yang dihapus itu adalah silsilah dari keturunan sultan Abdullah anak bungsu dari Sultan Abdul Hadis yang berhubungan dengan Sultan Muhammad Tongga, namanya Sultan Muhammad Saher yang merupakan ayah dari Abdul Hadis Mangkudum Sakti (Ladih).

Ladih memiliki seorang putri yang memiliki nama silsilah Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma yang juga keturunan dari Kusaimah. Kusaimah sendiri juga merupakan keturunan dari Sultan Muhammad Tongga yang dimakamkan dibelakang rumah kediaman ibu Kusaimah sendiri.

sedangkan makam-makam yang lain seperti makam Raja Iskandar,Raja Alif (Datuk Baselo),Perpatih Nansabatang dan Bundo Kanduang(Dara Jingga),Dara Petak, Indo Dewa,Indo Juita(nenek berkuku besi) dimakamkan di Lunang. Sultan Muhammad Yakub dan Yafas dimakamkan didusun Malepang, Sei Rumbai Tapan.

Sedangkan Abdul Hadis Sumanik dimakamkan di Alarambah, Tapan. Wassalam

Anonymous said...

selamat semuanya.. minta maaf mengganggu.. paling akhir saya dengar.. keturunan dari pagaruyung mencari keturunan saudara di sekitar melaka.. saya tidak pasti keturunan asal arwah datuk saya.. nama moyang saya haji idris dan datuk saya abdul hadi..(keturunan dri para ulama) izinkan saya menceritakan dari awal.. datuk dan nenek saya asalnya indonesia.. datuk dari minang.. nenek dari bugis.. dikurniakan 7 orang anak.. setelah membesar.. anak2 merantau termasuk datuk.. datuk menetap di malaysia.. di melaka.. nenek masih di indonesia bersama anak yang lain.. manakala 3 lagi anak menetap di melaka dan ibu saya menetap di seremban.. seingat saya.. semasa datuk meninggal dunia di pulau rupat/indonesia.. saya diziarahi saudara mara yang mengatakan saya mempunyai keturunan yang dirahsia kan.. saya tidak pasti.. kerana arwah datuk memang seorang yang berahsia.. semasa hidupnya dia di melaka.. dia selalu berada di masjid kampung ulu.. ramai yang pernah cuba memberitahu yang datuk asalnya dari keturunan dari minang.. tidak pasti samada diraja atau tidak..

Anonymous said...

kalau nak cari silsilah tu berat sebab kito orang dah banyak becampou,,saya sendiri masih ade keturunan tapi kita sebut melayu je…saye dari pagauruyung ketrunan ke tujuh..kite orang dulu berperang lawan penajajh sekalian menyebar agama islam hingga ke sulawesi makanya kite org dah becampor dgn org bugis, palembang dan trengganu….kita tak tau sama ade pagaruyung murni atau mengaku-aku.pagaruyung adalh dinasti dari kerajaan melayu..yang berdiri sekitar abad 13an bersamaan dgn berdiri malaka, dan di era kejayaan majpahit.keraajaan melayu musnah maka berdirilah pagaruyung dan kerajaan sriwijaya robek berdirilah malaka..kalau kita baca kitab sejarah melayu..memang keturunan kerajaan minangkabau,tanjung pura dan malaka mmg berasal dr keturunan yg sama.termasuk jug hal ini di akui oleh tambo minang,kuantan dan kerinci.namun seperti tambo yang tertulis jelas angka tahunya adalah tambo melayu malaka/johor dengan kitab sejarah melayu,sulalatus salatin..maka jgn heran ada sama bahasa antara sumbar, riau semenanjung,kalbar,palembang dan pecahahan semua itu….saya rasa lebih bagus perhelatan dunia anak melayu…lain lagi diaspora kita sperti bugis,banjar,buton,lombok,sedikit madura,banten…dan sedare dekat kita brunei…..dalam skop melayu islam la kan?

uddin datuk limo puluh- siak

Anonymous said...

Sebelum perang padri pecah pada tahun 1668 telah terjadi perjanjian antara Ahmadsyah dan belanda.

kalau seandainya belanda bisa mengalahkan kaum padri maka sebagian tanah minangkabau termasuk istana akan diberikan pada belanda dgn kejadian itu mangkudum sumanik mengosongkan istana benda” purbakala peniggalan raja minangkabau dibawa ke lunang tapan indra pura.

sementara harta benda seperti emas dititipkan kepada Sultan Abdul Jalil Rahmad Syah I yg berkedudukan di kelantan pada tahun 1773 terjadi hal yg sangat buruk di istana, semua orang yg ada di istana dibunuh dibukit biru dibelakang istana.

untung saja mangkudum sumaik bergerak cepat sehingga berhasil menyelamatkan anak dan cucung dari tuanku gadih gapuak ke lunang melalui lorong rahasia didalam istana.

TTD Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

-Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

Anonymous said...

saya diberitahu oleh nenek saya bahawa datuk saya adalah keturunan kedua/ketiga dari raja pagaruyung beliau lari ke Tanah Melayu pd tahun19…(saya tak tahu sebab tidak diberitahu) nenek saya mengetahui datuk saya keturunan raja pagaruyung semasa keberangkatan tengku rahimah ke selangor,dimana ayahanda tengku rahimah mencari abangnya iaitu datuk saya.

nama datuk saya ialah tengku sulung bin kasim itupun semasa beliau berubat kerana mendapat ketulahan kerana tidak mengaku bahawa beliau adalah keturunan raja.

saya tak ada banyak info tentang keturunan datuk saya keketurunan diraja.sekarang cuma gambar datuk saya sahaja yang ada.semasa ibu saya masih ada keris kebesaran diraja ada tetapi pabila ibu saya meninggal dunia keris itu ghaib dengan sendirinya.

saya memohon jasa baik pihak keturunan pagaruyung dapat mencari salalsilah keturunan datuk saya kerana saya ingin mengetahui siapa nama ibu datuk saya dan nama sebenar ayah datuk saya.bukan apa cuma ingin mengetahui sahaja

saya Zabedah binti Ismail

Anonymous said...

Dimano titiak palito
Dibaliak telong nan batali
Dimano asa niniak kito
Dari lereng gunung Merapi

Dari lereng gunung merapi itulah terbentuk kerajaan yg akhirnya disebut kerajaan pagaruyung.

Rajanya bergelar Raja Alam, bergilir jawatan dari Raja Adat dan Raja Ibadat.

Berkurun lamanya maka keturunannya pun berjurai-jurai.

Merantau itu sikapnya org Minang waimma rakyat atau raja.

Perang dan perselisihan juga membawa org Minang mengembara kepelusuk nusantara.

Pada faham saya waris Kerajaan Pagaruyung yg SAHIH dari garis patrilinealnya adalah Kerabat DiRaja Negeri Sembilan yg berketurunan dari Raja Lenggang.

Namun keturunan dari raja-raja pagaruyung itu ramai sekali terpencar-pencar di seluruh Nusantara.
Alhamdulillah kalau ramai yg masih ingat asal ninik moyangnya dari Pagaruyung waimma dari jalur raja, datuk2, panglima dsbnya. Kalau yg ada kemampuan dan kesempatan, ada baiknya kalau dapat menziarahi tanah ninik moyang kita walaupun mungkin kurang jelas tentang susur galurnya.

=Rahman Rahim

Anonymous said...

Salam sekelian
Di Dungun , Terengganu , terdapat sebuah makam yang panggil Makam Nyang Nakhoda diatas sebuah buikt .
Mengikut cerita mereka yang mendakwa keturunan Nyang Nakhoda ini , nama sebenar Nyang Nakhoda ialah Sutan Abdul Kari dari Pagarruyung yang melarikan diri sewaktu peperangan paderi disana .

Boleh sesiapa memberi pertunjuk kepada fakta sejarah ini ?

Yang Benar
Dato' Ir. Tengku Ismail

Anonymous said...

Salam, Yg. bbhgia Dato Ir Tengku Ismail… fakta milik saya begini,

asal keturunan sy yg melarikan diri itu mengikut arwah datuk sy, telah tiba di pantai melawi bachok kelantan, bersama dgn hulubalangnya yng di panggil tok wi.. (sejarah nama pantai melawi diambil dari namanya.) di kawasan bachok, besut dan sekitarnya

terdapat ramai keturunan dari pagaruyung termasuk asal datuk moyang saya.

kemungkinan yang di makamkan diatas bukit itu juga adalah salah seorang yg bersama moyang saya tiba di pantai tersebut. ada seorang lagi telah ke negeri pahang dan menetap disana.

saya berhasil juga menemui ketrunan itu di pahang. mungkin boleh kita sama sama mengkaji lebih dalam lagi. email saya faisalhafiz@hotmail.com. tq dato…

- faisal

Anonymous said...

Asalamualaikum……saya dari Pahang Malaysia masih tertanya-tanya,

adakah benar saya ini dari keturunan raja-raja dari minangkabau.

Arwah ibu saya pernah menceritakan bahwa arwah moyang saya bernama Pakis Ali dan sudaranya yg lain telah lari ke Malaysia ketika dahulu sewaktu terjadi perbalahan di sana.

Arwah ibu saya pernah menyatakan bahawa kampung arwah moyang saya di Kg.Sawah Lebar di Sumatera….

Bagaimana untuk saya mengesahkan perkara ini ya…

Ikhlas
Zulkeflie

Jas Salleh said...

Luwes kamu yah .... bulan ni saja ngusik ngusik aja admin LP

Raja Alam Bagagar Syah itu galurnya dari Raja Adi Sukma Putra juga digelar Raja Alam Sakti Syah anak kepada Inderaputera Syah yang merajuk kerana berselisih dgn mamaknya. Lalu ayahandanya mengirimkan ia ke sana membangunkan NAGARI LINDUNGAN BULAN - diubahnya menjadi PAGARRUYUNG. Hilang ghaibnya di BatuRakit.

Dinamakan Batu Rakit kerana marahnya beliau lalu disumpahnya segala Rakit menjadi batu.Tempat ia turun. Sebagai Tanda ia ada.

Pagar Ruyung dinamakan Pagar Ruyung kerana ianya tempat 'Pagar' akan segala keturunan 'Ruyung'.

Anonymous said...

Assalamualaikum… Asal-usul salasilah keluarga sebelah arwah bapa saya adalah dari Pagar Ruyung tapi saya sendiri tidak mengenali mana-mana waris dari sana. Menurut bapa saya kakaknya masih berada di sana. Semasa datuk dan nenek saya datang ke Tanah Melayu makcik saya ditinggalkan di sana, manakala bapa saya dan adik2nya yanglain dilahir di Tapah, Perak. Sebelum ini keluarga bapa saya menggunakan gelaran Raja tetapi tiba di Tanah Melayu gelaran tersebut tidak digunakan lagi, sebabnya tidak ketahui tapi masih ada juga saudara2 yang lain yang masih memakai gelaran tersebut. Malah banyak juga adat-adat dan pantang larang yang dibuang seperti adat jejak tanah (pantang tanah) tapi bapa saya melakukan adat tersebut pada saya dulu. Malah keturunan kami juga diceritakan kisah tentang 3 jenis makanan yang dilarang makan iaitu:

a) Ikan talang
b) Kerbau balar
c) Pisang raja udang

Arwah bapa pernah liau menolak dipanggil balik ke sana tetapi beliau menolak. Bapa saya bernama Abdullah bin Basir bin Pandak Muda manakala nenek saya pula bernama Siti Aishah binti Sutan Nemas. Saya teringin sekali menjejaki waris2 di sana.

Siti

Anonymous said...

Salam semua, menurut ayah saya, beliau adalah dari keturunan Pagar Ruyung.

Atuk saya bernama Hj Sulaiman bin Hj Taib.

Arwah atuk sy dulu tinggal kat Sg Choh, Rawang.

Kami ada buku salasilah keluarga Pagar Ruyung.

Yg pastinya sy tak tahu kami ni generasi ke brapa sbb menurut cerita, keturunan kita ada berkait dgn Sultan Negeri Sembilan, Kalau anda nak kepastian yg anda adalah berdarah Pagar Ruyung, boleh la cuba angkat batu yg kini berada di Istana Meranti Kuala Pilah, sesiapa yg beketurunan Pagar Ruyung shj yg boleh mengangkat batu itu.

Tak silap sy lokasi batu itu di istana lama Seri Menanti. Maaf kalau tersalah info. Ini apa yg sy tahu.

Massuhaella Idris

. said...

Tuan Jas Salleh,

Terima kasih kerana berkongsi info Raja Adi Sukma Putra disini.

Dikatakan 'Tok Leh' pernah memegang gelaran Orang Kaya di salah satu tempat di Pahang. Tapi tak dapat dikesan Orang Kaya ... mana.

Mungkin Tuan Jas boleh berkongsi info tentang 'Orang Kaya Tok Leh'.

Jangan marah.

izzati said...

Assalamualaikum w.b.t, sy juga ingin mencari susur galur keturunan sy. Semakin dicari, semakin banyak fakta yg menyerupai. Cuma inginkan kepastian. Ibu kpd moyang sy bernama Halimah Tambusai, lari ke sini setelah perang padri, datang ke sini bersama pengasuhnya. Ibu dan ayah berasingan dari nya. Cuma fakta yg sy perolehi mengenai keluarga Tambusai ialah Tuanku Tambusai yang mempunyai seorang anak lelaki bernama Sulaiman Tambusai dan Habibah Tambusai. utk pengetahuan, keturunan nenek sy dr sebelah bukit tinggi dan sebelah atuk dari pagaruyung. Keturunan kami dirahsiakan sehingga kami yg muda ini tidak tahu dari mana kami berasal. Jika orang yg bijak pandai, dia akan tahu tentang siapa kami walaupun baru pertama kali berjumpa. pernah terjadi dulu, emak sy mengidap sakit yg agak lama, bila berubat cara tradisional, emak diminta menyediakan set kamar persis Raja2 dulu. Diminta sediakan emas ukiran tangan sendiri, panjangnya dari hujung rambut hingga hujung kaki. Kami juga tidak boleh menyebut nama-nama mereka kerana semangat mereka akan datang 'melawat'. Kami juga pernah menyimpan baju besi yg dipakai ketika perang dulu. Baju ini akan membuat bising jika ada anak cucu yang membuat sesuatu yang tidak elok.. Wallahualam....

Anonymous said...

assalam...kampung sinawah aka kmpung wah...sungau lebam adalah kampung asal saya...rumah besar masih ade di tbing sungai pahang...toki sy adelah haji daud bin salleh...

Atril Raja Aceh PAGAR RUYONG said...

Assalamualaikum..salam persaudaraan
JABATAN SEJARAH DAN DOKUMENTASI
ISTANA SILINDUANG BULAN
PAGAR RUYONG DARUL QORROR
Himbauan dan Hebahan
...kami..mewakili keluarga besar Waris dan Kerabat Istana SiLinduang Bulan Kerajaan Pagar Ruyong Darul Qorror dan Pejabat Perhubungan Kerabat DiRaja Pagar Ruyong di Malaysia@Nusantara...sejarah telah ditulis adanya begitu...khusus bagi Waris - Kerabat dan Waris Datuk Datuk kita yang berasal dari Pagar Ruyong yang berada di seluruh pelosok Negeri Neger di Malaysia dalam lingkup sejarah masa lalu yang cemarlang gemilang dan terbilang keseantero Nusantara...
Bawha telah tiba dan cukup masa dan bilangan tahun nya yang kuriek itu kundi yang merah itu saga. Setinggi tinggi terbang nye bangau hinggap nya di kubangan juo....WARIS DAN KERABAT PAGAR RUYONG MARI KITA JALIN KEMBALI HUBUNGAN TALI SILATURRAHIM..pesan dan Amanat dari pada Moyang kita sentiasa tergiang giang di telingga kita...penceritaan semasa kecil oleh Atuk dan Nenek kita sebelum tidor tentang kisah sedih dan gumbira yang masih terberkas di hati dan kerinduan yang membawa ke tirisan air mata sebak dan kesal..kenapa dan mengapa..perkara ini terjadi...ada hikmah di sebalik nya...di tinggalkan kampung halaman yang dicintai .di tinggalkan tahta dan pangkat dan gelar bangsawanya demi kelangsungan ketrunanan nya...lautan sakti rantau bertuah..lain lubuk lain belalang nya...tapi yang pasti.. Taj Waris Pagar Ruyong merantau jiklau
Indak barisi..baik ilmu ugama mahupun elmu kebathinan dan Elmu kependekaran...yang tak lapuak dek hujan dan tidak lekang dek paneh...Adat Raja Turun Temurun Adat Putisunduik basunduik ..Beriek Biriek turun ka Sasak dari Sasak turun ka laman..dari Niniek turun ka mamak ..dari Mamak tutun ka Kamanakan..Sako jo Pusako di jago Elok dalam Nagari...Kampuang Jo Tearatak berserta Dusun di jago- i.. Umah Gadang jo Umah dan Dangau di paliharo...urang Kampuang di patengangang-kan...baru sanang Denai bajalan..

Denai yang menjalan kan perentah

ttd

YM Atril Raja Aceh - Pagar Ruyong
----------------------------------
YM Menteri Bendahara Paduka Raja

Menjunjung Titah
KDYMM Tuanku Sultan DAULAT YANG DIPERTUAN RAJA ALAM PAGARUYUNG DARUL QORROR dan Persemakmuran
67 Kerajaan-Kerajaan bersama Pagar Ruyong di selruh Alam Nusantara
Yang Termajtub dalam pembilangan Adat
SAPIEH BALAHAN KUDUANG KARATAN
KAPAK RADAI TIMBANG PACAHAN

Wassalam.
http//ATRIL RAJA ACEH on Facebook.com

. said...

Waalaikumussalam
Salam Persaudaraan
Saya hanyalah Admin Blog Laman Pahang
bagi pihak 'KUMPULAN LAMAN PAHANG BLOGSPOT.COM' dan
bagi pihak NeGuai

Pihak kami amat berbesar hati dengan salam persaudaran yang dihulurkan.

Walaupun salam persaudaran yang sebelum ini tidak menjadi, adalah amat diharapkan ianya menjadi pada kali ini.

Adalah amat diharapkan salam persaudaran ini dapat dimurnikan.

Pihak kami akan berbincang dalam tempoh beberapa hari berkaitan perkara ini.

Wassalam.
Admin Laman Pahang
bagi pihak NeGuai.

[ http://lamanpahang.blogspot.com/2014/04/jabatan-sejarah-dan-dokumentasi-istana.html ]

Anonymous said...

MAHAAGONG ALLAH,YA RAHMAN,YA RAHIM SERTA SELURUH NAMANYA YANG NYATA@GHAIB DAN SELAWAT SERTA SALAM KEATAS JUJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW,KELUARGA,PARA SAHABAT,TABI'I,TABI'I-TABI'I DAN ULAMA@FUQAHA.
SALAM BUAT SELURUH KELUARGA AHLI BAIT @ AHLI WARIS NUSATARA.

ASSALAMUALAIKUM ATAS TUAN...
YM ATRIL RAJA ACEH,
YM MENTERI BENDAHARA PADUKA RAJA,

SALAM SEMBAH BUAT KDYMM TUANKU SULTAN DAULAT YANG DIPERTUAN RAJA ALAM PAGARRUYUNG DARUL QORROR DAN PERSEMAKMURAN 67 KERAJAAN-KERAJAAN BERSAMA PAGARRUYUNG DISELURUH ALAM NUSATARA YANG TERMAJTUB DALAM PEMBILANGAN ADAT SAPIEH BALAHAN KUDUANG KARATAN KAPAK RADAI TIMBANG PACAHAN SERTA KELUARGA @ WARIS DAN KERABAT ISTANA SILINDUANG BULAN KERAJAAN PAGARRUYUNG DARUL QORROR...

ASSALAMUALAIKUM...TUAN,

Koi, bagi pihak waris@keluarga yang tidak seberapa lagi tidak dikenali ini, berbesar hati menyambut@ menerima perutusan Tuan.terima kasih diatas perutusan yang tersebut dan amat sukacita dengan kesudian Tuan, menyambung yang lama terurai untuk dikemaskan ikatannya(maaf, koi tidak pandai berpantun seloka).
DENGAN NAMA ALLAH YANG PENGASIH DAN PENYAYANG,semoga rumpun ini dapat bertaut kembali diatas tali Allah swt dan Muhammad saw,rasulnya...
Inshaallah...Wassallam.

salam keatas Tuan, dari...NEGUAI.
Assalaamualaikum...Inshaallah.






Unknown said...

Ass bagi anda yang ingin mengetahui tambo kerajaan pagaruyung saya memiliki tambo tsb .says domisili dijkt keturnan ke6 Dari siti khadijah bergelar puti nan gadang tunjuak yg berada dipariaman bersama puti reno laut.

. said...

Terima kasih Osaka Mitra kerana berkongsi maklumat.

"Ass bagi anda yang ingin mengetahui tambo kerajaan pagaruyung saya memiliki tambo tsb .says domisili dijkt keturnan ke6 Dari siti khadijah bergelar puti nan gadang tunjuak yg berada dipariaman bersama puti reno laut."

Anonymous said...

Assalamualaikum..mohon penjelasan daripada keturunan Tengku Abdullah yang dikatakan sejarahnya hilang itu..sebenarnya saya ada keturunan susur galuh Tengku Abdullah ,saya adalah piut daripada moyang perempuan saya yang kini berusia 100 lebih ..dan masih hidup..kini,saya dalam pencarian mencari leluhur kami semula,...saudara kami di Indonesia juga masih ada..

Anonymous said...

"Assalamualaikum..mohon penjelasan daripada keturunan Tengku Abdullah yang dikatakan sejarahnya hilang itu..sebenarnya saya ada keturunan susur galuh Tengku Abdullah ,saya adalah piut daripada moyang perempuan saya yang kini berusia 100 lebih ..dan masih hidup..kini,saya dalam pencarian mencari leluhur kami semula,...saudara kami di Indonesia juga masih ada."

Mohon tuan nyatakan nama tuan, baru rasa seronok bertukar pendapat.

Abu Mansor

Anonymous said...

Boleh saya tahu siapa saudara yg asal dari sultan lalu lari ke Melaka? Sebab saya nak sangat tahu...dan saya tinggal di Melaka...So, saya nak tahu sangat2x...
Dulu mase umur 10/11 tahun, saya pernah ke indonesia dgn keluarga....kami juga melawat istana yg terbakar tu....kami juga ada membeli cd pasal istana terbakar tu...pastu balik kampung mak kat melaka...pastu jugak kitaorang ajak atuk tengok cd tu...atuk menangis pastu dia ade cakap pasal sesuatu tentang salasilah keluarga pagaruyung....saye rasa mase tu mak cakap atuk ada ikatan dengan keluarga di raja tu...tapi saya x pasti betul ke tak..... Dan nama atuk saya ialah ALI BIN JINAL...saya rasa x betol kot sbb tengok blog ni x de pon nama yang saya tahu..

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya masih tertanya- tanya akan asal usul moyang saya. Apa yang menariknya dikampung kami di padang tengku mempunyai susur galur salahsilah keluarga kami yang dipanggil terembe tetapi datuk saya memanggil itu sebagai tambo. Setahu saya tambo ni adalah susunan salahsilah keluarga diraja pagaruyung. Datuk saya pernah bercerita yang moyang saya yang membuka padang tengku di kuala lipis. Datuk saya juga pernah bercerita tentang sejarah moyang saya yang berasal dari bukittinggi. Moyang saya dikatakan lari dari istana bersama 15 orang adik beradiknya. Nama samaran moyang saya adalah Tok linggi. Diharapkan ada sesiapa yang mempunyai info berkenaan moyang saya e-mail kan kepada saya di fazfazarul96@gmail.com. Sekian terima kasih

TAUFIK HIDAYAT said...

Assalam wrb saya dari kalimantan barat ,saya nak sedikit mencari informasi ,tentang kerajaan pagaruyung ,soalnya saya masih mencari silsilah saya ,karena orang tua saya sering bercerita tentang bukittinggi ,dan belio sering berkat bahwa kakek saya masih keturunan langsung dari kerajaan bukittinggi ,kakek saya bernam .H.muhamat yunus bin sutan muhamad yusuf .dan adiknya bernama ,Zainal Abidin pemain bola tempo doeloe yang cukup kesohor di era tahun 1930-an itu menurut bapak saya.namun kadang saya sendiri juga tidak tahu menurut info yang saya dapat selam mencari silsila dari keturunan kami bahwa saya ada kaitan dengan Sultan Alam Bagagarsyah .anehnya ketika saya mebaca artikel ini keberadaan meraka ada di samping saya . mohon sekiranya saudara bisa membatu saya untuk menyambung silahturahim yang terputus

TAUFIK HIDAYAT said...

Assalam wrb saya dari kalimantan barat ,saya nak sedikit mencari informasi ,tentang kerajaan pagaruyung ,soalnya saya masih mencari silsilah saya ,karena orang tua saya sering bercerita tentang bukittinggi ,dan belio sering berkat bahwa kakek saya masih keturunan langsung dari kerajaan bukittinggi ,kakek saya bernam .H.muhamat yunus bin sutan muhamad yusuf .dan adiknya bernama ,Zainal Abidin pemain bola tempo doeloe yang cukup kesohor di era tahun 1930-an itu menurut bapak saya.namun kadang saya sendiri juga tidak tahu menurut info yang saya dapat selam mencari silsila dari keturunan kami bahwa saya ada kaitan dengan Sultan Alam Bagagarsyah .anehnya ketika saya mebaca artikel ini keberadaan meraka ada di samping saya . mohon sekiranya saudara bisa membatu saya untuk menyambung silahturahim yang terputus

admin said...

Salam admin nak bertanya tntng toknyang admin iaitu tengku malini dr sumatera indonesia. Harap pihak tuan dpt memberi sedikit pencerahan.

Unknown said...

assalammualaikum..
pertama kali dalam hidup saya cuba nak kenal keterunan saya..siapa sayadari mana asal susur galur saya..saya sangat singkat hal keturunan saya kerana saya jauh dari mereka..yg tua tua pun byk tiada...
klu yg saya dapat cerita yg selalu mereka yg tua di kampung cerita adalah...kami keturunan raja aceh yang melarikan diri kerana negara aceh waktu itu sedang berperang..jadi saya cuma tahu nama moyang saya abdullah,nama atok saya mohd yassin..dan saudara saya semua di pahang di raub.jadi sama tak dengan pagaruyong nie?? maaf bertanya.assalamalaikum..

Unknown said...

allahuakhbar...ini la kturunan sy yg arwah nenek sy slalu ceritakan...alhamdulillah..yg pasti kita kluarga yg besar...boleh sy thu,siapa yg prnah melawat makam nyang nakhoda di dungun?salasilah kluarga kami..

kain songket said...
This comment has been removed by the author.
kain songket said...

assalamualaikum, saya hanyalah anak muda yang ingin mencari asal keturunan keluarga saya. moyang sy lari daripada pagaruyung akibat perbalahan disana. segalanya dirahsiakan atas sebab tertentu. keluarga sy ada menyimpan baju perang yang dipakai oleh moyang sewaktu zaman tersebut. tp hanyalah cebisan kecil ( baju tersebut dibelah 8). keturunan atuk sy berasal dr pagaruyung dan keturunan nenek berasal dr bukittinggi. keturunan sebelah atuk lebih dikenali dengan gelaran 6 serangkai ( yang sebenarnya hanya 5 serangkai, seorang lagi adalah anak kpd pengasuh). tentang harimau, kg yg dibuka oleh moyang sy ini dijaga oleh 6 ekor harimau. kadang2 boleh kelihatan sehingga ke hari ini. sy ad keturunan dari alam ghaib yg datang dari ampangan pecah. selalu dtg melawat keturunannya yang sedang sakit. sehingga kini, jika 'mereka' sering datang melawat. cuma, tidak diketahui.. wallahualam.. sy hanya ingin mencari keturunan yg dirahsiakan.

Unknown said...

Keturunan Malim diraja ade yg tau ke..katanya dari sane jugak

Malaysia KU said...

Kepada Anonymous yang mencari saudara Sultan yang lari ke Malaysia. Beliau ketika lari telah menuju ke Pahang dan berjuang bersama sama dengan Mat Kilau. Setelah tamat, beliau kemudian berpindah ke Kg Simpang Tiga, Gombak dan berkahwin di sana. Meninggal pada umur 128 tahun, pada tahun 1976, kalau x silap saya.
Anak anak beliau dari isteri yang di kahwini di Gombak mungkin masih menetap di sana kalau ingin mencari.
Saudara saudara lain juga boleh di cari di Kg Sangkai Jadi, Tronoh, Perak.

Anonymous said...

saya juga salah satu saudara pagaruyung..nenek saya pernah menceritakan asal usul keluarga..melarikan diri dari istana ke malaysia menetap di melaka..ade beberapa alat kebesaran di raja..

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya cumalah anak muda yang ingin tahu susur galur keturunan saya. Nama saya Zolfadzli Syah Bin Zohaime Bin Muhamad Sori. Asal masjid tanah melaka. Ayah saya ada pernah cakap kami dari keturunan pagar ruyung. Tapi saya tak bertanya apa apa tentang susur galur ini. So saya harap pihak tuan tuan dan puan puan boleh membantu saya kerana saya ingin tahu. Ni email saya: zolfadzlisyah@gmail.com

Terima Kasih. Harap membantu sangat ✌��️

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

pagar ruyung tu bukannya negara dan bukannya kerajaan, ianya adalah dipanggil atau di gelar istana.pagar ruyung di sumatra tu pada awalnya di jaga tadbir oleh kerajaan samudra pasai dan kemudiannya di ambil alih dijaga oleh kerajaan minangkabau.selepas dibubarkan kerajaan samudra pasai ni dipecah tiga negeri,,yang pertama acheh, yang kedua jambi dan yang ketiga minangkabau. dan kalau tak percaya juga ,tuan@puan pergilah tanya raja di tiga buah negeri yang di sebut tu. tanyakan pada mereka apa yang menyebabkan terjadinya pecahan tu. itu pun kalau mereka sanggup nak jawab.

dan dalam istana pagar ruyung tu ada seorang pentara dalam yang bertaraf bendahara yang bertugas diamanahkan menjaganya. dia menjaga fekah,adab,adat,ilmu dan istana pagar ruyung itu sendiri.

Anonymous said...

Aik kenapa cerita korang lain sikit ek? Bukan abangnya keluar dari istana sebab istana diserang tebuan akibat ada orang dalam istana buat perbuatan mungkar?

Ha ke versi ni versi lain pulak? Huhu..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam semua sebenarnya saya masih lagi mencari salah silah keluarga belah ayah saya. ayah saya katakan yang kami ni dari keturunan tambusai yg turun ke malaya daripada datuk saya dengan tiga orang adik beradik yang lain dan moyang kami juga kacukan dengan arab. bila saya mengkaji lagi dalam tambusai ni ade kene mengena dengan pangaruyung. siapa2 yang berketurunan tambusai disini harap2 kita boleh jumpe di mana2 sebab maklumat yang sy dapat dari ayah sy tak berape membantu untuk jejak salasilah keluarga sy. sy tinggal di area hulu selangor. kepada sesiapa yg membaca komen ni dan turut mencari salasilah ataupun tahu ape2 bole lah berhubung dengan sy melalui email nazadeen07@gmail.com. terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum Wr.Wb kepada Tuan yang saya hormati. ...saya cucu Sutan Djamaloeddin...saya ingin bertanya adakah Bangsawan Sutan Dirajo Zulkarnaen di Padang (Sumatera Barat)?....betulkah Istri Sutan Dirajo Zulkarnaen ada yang orang eropa?...nenek saya nama Haji Noerma dari Pariaman. .mohon petunjuk informasinya dari Tuan...terima kasih sebelumnya ...Assallamualaikum. Wr.Wb.

Unknown said...

Assalamualaikum. Wr.Wb..kepada Tuan yang saya hormati. ...nama saya Teddy Kurniyanda cucu Sutan Djamaloeddin ..saya ingin menanyakan apa betul ada bangsawan Sutan Marah Dirajo Zulkarnaen di Padang(Sumatera Barat)? ...apa betul istrinya Sutan Marah Dirajo Zulkarnaen orang Eropa?..punya anak Sutan Marah Noulan Zulhariyansyah ...dulu Demang Padang sampai di Pariaman...dari Sutan Marah Noulan punya anak Sutan Marah Zulkifli, Sutan Sati Hariansyah, dan Puti Naim Lenggogeni Syiah Kuala...klu ada kira2 Padang dimana?...Solok kah atau daerah Padang ditempat lain....terima kasih sebelumnya. ....Assallamualaikum.Wr.Wb..atas segala kekurangan dan kata-kata yang tidak berkenaan mohon dimaafkan. ..

Anonymous said...

Boleh tahu ? Ada sesiapa tahu tentang Jua Bin Jelanun?

Hot new's said...

Asslm...ad sesiapa tahu pasal dato melingkar alam?

Anonymous said...

Assalamualaikum, adakah keturunan pagar ruyung akan diganggu rimau dan ulor? Samada yang jadian atau yang betui?

Unknown said...

Salam. Moyang saya bernama Sutan Piaman. Saya adalah waris dr anak perempuannya bernama Puti Soyam yang telah berkahwin dgn seorang saudagar yang bernama Hj Wahid . Apa yang dimaklumkan kepada saya telah banyak kali moyang saya berpindah dari pagar ruyung ke Kuang Selangor. Salah satunya adalah sebab peperangan. Apa yang dimaklumkan kepada kami dr satu generasi ke satu generasi ialah dahulu terjadinya perbalahan di dalam Rumah Gadang sehingga menyebabkan ramai terbunuh di dalam rumah tersebut sehingga terjadinya sumpahan waris yang masih hidup akan muntah darah sekiranya menjejakkan kaki di Rumah Gadang iaitu Istana Pagar Ruyong. Waris yang dapat menyelamatkan diri ramai yg telah melarikan diri dan menyembunyikan identiti kerana malu dgn apa yg telah berlaku di dalam rumah gadang. Tapi mengikut sejarah rumah asal telah pun terbakar rumah yang ada skg adalah baru tetapi memyerupai rumah yang asal. Ini adalah apa yg diceritakan kepada kami generasi yang terkini. Kami mempunyai salasilah bermula hanya dari Hj Wahid dan Puti Soyam sahaja. Gambar mereka juga kami ada . Maklumat mengenai Sutan Piaman dan sebelumnya kami mmg tidak tahu. Saya berharap dapatlah temui salasilah yang terdahulu

Anonymous said...

Salamun alaika...

Tahun lepas semasa sedang membuat latihan pernafasan (bongkar), terbayang wajah lelaki tua lengkap berpakaian diraja berwarna kuning dtg mengacu keris ..wajahnya berkerut semacam harimau.
Mohon pandangan org tua² yg arif & berpengalaman.

Cucu cicit Kg Guai

hisham said...

Assalamualaikm ramainya keluarga pagaruyung aku pun dari sana ayahku ustaz abdul rahman baru mrninggal asalnya relong menetap di kg keledek kuala lipis pahang benarlah alquran menjelaskan asal kita satu Alloh membiakka kita menjadi berbagai bangsa dan puak

Anonymous said...

Assalammualaikum.. Salam persaudaraan buat smua.. Sebenar semakin dicari semakin bnyak rahsia.. tetapi mngkin masih juga ada sebahagian darinya kekal sebagai rahsia.. Saya juga tertanya2 susur galur kluarga sebelah ibu saya yang dikatan berasal dari pagar ruyong..

Dikatakan begini menurut ceritanya.. moyang sy salah seorang raja yg lari dari istana kerana enggan dirinya di tabalkan menjadi sultan.. lari ke sempandan (tak ingat nama tempat). Moyang sy telah naik ke atas sebatang pokok tualang yg tinggi dikejar pembesar negeri untuk di tabalkan.. tetapi moyang sy enggan turun walau di tunggu berhari2.. Akhirnya persalinan kebesaran di tinggalkn di bawah pokok taualang tempat dia berdiri dan para pembesar balik ke istana untuk menabalkan pewaris yg lain.. antara barang adat yg di tinggalkan adalah sepersalinan pakaian diraja dan keris tikam batu.. Saya pun dah x ingat berluk berapa sbb pernah pegang sekali ketika umur 9 tahun..

menurut cerita dr saudara sulung ibu saya keris itu keris tikam batu.. keris di katakan mampu menikam batu seandainya benar kena salur galur keturunan dari pagar ruyong.. hujungnya merah menyala.. di wariskan kepada arwah tok aki saya bernama sulaiman bin imam haji siddek tetapi bila tok aki saya meninggal keris tersebut telah di ambil oleh iparnya yg sekarang duduk di Jengka.. tidak terjaga.. saat sy melihatnya pun merahnya sudah tidak bernyala cuma masih boleh di dirikan sahaja.. Ayah sy pernah berjumpa dgn ipar tok aki dan minta di pulangkn kepada yg hak kerana bimbang akan terkena tulahan tetapi beliau enggan.. Telah di katakan mmg trkena tulahan kerana seorang anaknya bisu, seorang lg putus jari dan seorang lg gila.. Ayah sy ada juga susut galur sultan abd saman selangor jd sedikit sebanyak bab adat salasilah kluarga diketauinya justeru itu ayah mencari jejak kluarga sebelah ibu saya.. menurut ayah di lipis ada seorang pemegang rahsia adat kluarga bernama tok raja tetapi beliau sudah meninggal dunia ketika sy cuba menjejaknya.. smpai skarang tidak lg diteruskan mencari.. hampir smua tanda2 lenyap di ambil oleh mrk2 yg saya pun tdak pasti siapa.. meriam, tombak, pakaian dan keris smua diambil oleh bukan waris (ipar duwai sebelah arwah tokwan). Yg dpat di jejal cuma keris sbb ada pd adik arwah tokwan (ipar arwah tok aki) itu pun beliau enggan serahkan..

Menurut ibu lagi,keturunan moyang yang membuka bukit kota di kuala lipis.. nama padang tunku dan bukit kota itu pun asal dari peristiwa pembukaan kawasan tersebut.. Menurut kata arwah paklong sy dulu2 pun ada sahaja waris2 dari istana ke bukit kota setiap kali ada majlis adat hendak di lakukan di sana cuma keluarga kami sejak dr moyang sy yg bernama imam haji siddik tidak lg campur urusan istana malahan moyangnya juga sudah mempunyai dua nama yakni satu nama rakyat jelata dan satu lg nama yg punya gelaran di tenku atau raja.. Mngkin ada sebabnya gelaran dirahsiakan.. cuma adik beradik arwah tok aki masih ada tinggal seorang sahaja lg yg kini dikatakan bermukim di kuala kangsar.. (blom berpeluang berjumpa).. Biarlah rasia kekal rahsia tetapi setidak2 kita kenal saudara mara kita..

Tujuan saya cuma satu.. mencari jejak saudara mara.. biarpun hilang smua tanda darah mengalir tetap sama..Ukhuwah yg dicari.. Kepada yg ada pertalian dgn cerita yg nyatakan boleh berhubung dgn saya.. email sya di noryshidayah@gmail.com atau aziela5966@gmail.com
sekian wasalam

Unknown said...

Assalamualaikum wbt



Saya ingin memohon pencerahan berkenaan keturunan saya yang berasal dari Pagar Ruyung.Moyang saya yang dikenali Nakhoda Hitam ataupun Tengku Panglima Hitam.Anaknya bernama Tengku Hj Ali.Antara sebab2 mengapa keturunan saya lari ke Tanah Melayu adalah kerana pemberontakkan yang berlaku di Istana pada waktu itu.Kesahihan saya sebagai keturunannya telah pun terbukti apabila Allahyarham Ismail Hj Ali iaitu cucu kepada Tengku Panglima Hitam duduk di singgah sana Istana YTM Negeri Sembilan tanpa ada sebarang tulah yang berlaku.Keturunan saya banyak di Songsang,Temerloh Pahang.

Anonymous said...

Asslaamualaikum semua

Apa pandangan semua mengenai Tuanku Ma'lim dan puteri lindungan bulan.
Sila Bagi pencerahan bagi yang tahu Ya

Azmi Othman

bboydiyone said...

boleh saya tahu,siapa sultan alam iskandarsyah? kerna moyang saya namanya tengku dongkah

1 Stop Printing said...

Salam , maaf saya sedang mencari susurgalur keluarga saya , tapi saya tidak tahu dari mana hendak mulakan ...
Mohon sahabat didalam ruangan ini Boleh membantu saya ... Disini saya akan ceritakan serba sedikit yg saya tahu tentang keluarga saya ...
Nenek saya bernama Siti Fatima Zahara . dahulu nenek saya pernah tinggal di istana bersama emak saya . sewaktu umur emak saya dlm lingkungan 6-9 tahun , mereka telah lari dari istana bersama beberapa org istana . nenek saya ada bawa bersama gambar beserta akar yg terletak didalam Botol yg bercampur dgn minyak ... Masih disimpan hingga sekrang ... Akar tersebut masih hidup dan skrg menjadi banyak ...
Keluarga saya mempunyai nama2 gelaran yg telah diberikan oleh org Alam ... Seperti Tengku makhota Indera sakti @ Sang prabu dewata Indera sakti , tengku syah indera sakti , puteri siti ayu norhidayah dan banyak lagi ..
Kalau siapa ada info boleh WhatsApp saya 01114478781 yuss utk berkongsi info .. Tq

Unknown said...

Assalamualaikum..sy wan shahmann dr kota bharu.nenda blah mak sy ade ktrunan pagar ruyong.pernah gak mimpi harimau putih n seorang org tua serba putih.ape maksudnya.sy mmg xtau ape maksud di sebalik mimpi tu.minta pencerahan dr hamba yg daif ini.

Shah said...

assalamualaikum....boleh sesiapa kongsika tentang asal usul syed kuning yg dinyataan di dlm blog nie...

Unknown said...

Assalam semua..saya mohon pencerahan dari semua tentang salasilah pagaruyung..saya cuma diceritakan oleh ayah saya, bahawa salasilah kami keturunan daripada sri paduka intan bin sri paduka maharajalela..

Kalau ada yang lebih arif, mohon pencerahan dari semua..boleh email saya suzuki.hayabusa87@gmail.com

Anonymous said...

Asalamulaikum...saya sedang mencari asal keturunan sy yg saya sendiri dikatakan berdarah diaraja.yg dijemput oleh sultan pahang utk perang menentang penjajah

Unknown said...

Assalammualaikum wrt...Salam Sejahtera buat Semua Agar sentiasa Bersama Redho, Rahmat dan BerkatNYA...Buat darah daging kaum kerabat yg menanggung Amanah dlm Kehidupan ini sebagai Ahli Sunnah WajamaatulHaq.Tersurat dan tersirat buat Diri2 nyata agar semua dlm ukhwah Fardu kifayah yg Benar.

Seluruh Salsiah Raja2 melayu Champa/srivijaya/minang bukan kerna Darjat dan pangkat sematamata...malah pengorbanan demi Tamdunan Islam tersebar luas...permata Melaka/Johor dan pahang.

Saya mohon maaf terlebih dahulu buat yg lebih berumur dan saya hanya Orang Biasa.
Sekira waktunya telah tiba...kita semua adalah darah titik yg sama...buat Diri2 menaggung Rahsia sebenar Rahsia...akan secara langsung atau tidak dlm IlmuHaq Ketuhanan, Kebatinan, Kependekaran, Kepawangan dan Kesempurnaan Fardhu Ain./Keislaman.

Dan Pasti waktunya telah tiba...Mohon Perkenan darimu Ya Allah Azza Wajalla...utk kami Bangkit kehadapan bersama HaqMU.

Amin YaRobbul Haqqul Alamin.

.Kuning.5/7/17


Unknown said...

Assalammualaikum wrt...Salam Sejahtera buat Semua Agar sentiasa Bersama Redho, Rahmat dan BerkatNYA...Buat darah daging kaum kerabat yg menanggung Amanah dlm Kehidupan ini sebagai Ahli Sunnah WajamaatulHaq.Tersurat dan tersirat buat Diri2 nyata agar semua dlm ukhwah Fardu kifayah yg Benar.

Seluruh Salsiah Raja2 melayu Champa/srivijaya/minang bukan kerna Darjat dan pangkat sematamata...malah pengorbanan demi Tamdunan Islam tersebar luas...permata Melaka/Johor dan pahang.

Saya mohon maaf terlebih dahulu buat yg lebih berumur dan saya hanya Orang Biasa.
Sekira waktunya telah tiba...kita semua adalah darah titik yg sama...buat Diri2 menaggung Rahsia sebenar Rahsia...akan secara langsung atau tidak dlm IlmuHaq Ketuhanan, Kebatinan, Kependekaran, Kepawangan dan Kesempurnaan Fardhu Ain./Keislaman.

Dan Pasti waktunya telah tiba...Mohon Perkenan darimu Ya Allah Azza Wajalla...utk kami Bangkit kehadapan bersama HaqMU.

Amin YaRobbul Haqqul Alamin.

.Kuning.5/7/17


Anonymous said...

Assalamualaikum...saya juga ingin mencari salasilah ayah saya. Menurut ayah saya, Tg. Yahya mempunyai anak bernama Tg. Abdullah yg memerintah pagaruyung. Selepas kemangkatan beliau, anaknya Tg. Ismail dilantik menjadi Raja. Tg. Ismail tidak mahu menjadi raja lalu beliau melarikan diri ke Johor membawa mahkota dan buku catatan. Di Johor, Tg. Ismail berkahwin dgn org johor. Setiap hari Tg. Ismail akan membaca buku catatannya. Isterinya sgt marah lalu membakar buku catatan tersebut. Apabila Tg. Ismail mendapat tahu, beliau sgt amarah dan meneraikan isterinya lalu dia pulang ke pagaruyung. Setelah beberapa ketika di pagaruyung, Tg. Ismail kembali ke Johor dan berkahwin dgn seorg janda beranak satu (anaknya bernama Khadijah). Tg. Ismail dikurniakan anak perempuan bernama Tg. Zaharah (mak ayah saya). Ayah saya juga menyatakan yg asalnya juga dr 5 pahlawan bugis yg dtg ke semenanjung. Ayah saya juga berkata yg keluarganya ada keris turun temurun tapi sudah hilang bila ada saudara meminjamnya. Keluarganya juga ada tanduk rusa (tak pasti jika ini ada kaitan). Semasa ayah saya masih lagi kecil, beliau pernah nampak harimau putih yg sgt besar. Beliau disuruh jgn mendiamkan diri dan jgn membuat sebarang bunyi semasa harimau itu lalu berdekatan dgn beliau. Saya juga tak pasti macammana Tg. Zaharah iaitu mak ayah saya menetap di Kg. Raja, Besut, Terengganu jika ayahnya di Johor. Tg. Zaharah berkahwin dgn sepupunya Wan Ahmad iaitu anak kpd Khadijah dan juga cucu tiri Tg. Ismail. Ayah Wan Ahmad iaitu Wan Awang ini pula berasal dr Bachok, Kelantan adalah sepupu kepada Datuk Lundang yg pertama di kelantan. Datuknya bernama Wan Abd Rahman tetapi sultan kelantan memberi gelaran Nik Man. Bagi sesiapa yg tau lebih lanjut ataupun kita ada kaitan, bolehlah hubungi saya ythaler71@gmail.com. Agak susah juga bagi saya utk bertitih dgn ayah dan saudara2 mara kerana saya sekarang menetap di bumi amerika. Terima kasih admin kerana dgn adanya laman ini dpt la kita mengeratkan silaturrahim sesama saudara kita.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

ini adalah satu kias cerita: cristoper colombos diarahkan mencari tanah baru oleh ratu negaranya[negara sepanyol],maka dia berlayar dilautan beberapa lama yang dipandu arah atau penunjuk arah oleh seorang melayu,yang dia ambiknya sedang hanyut di tengah lautan,hanya bergayutan pada sekeping kayu papan kapal yang pecah.

maka untuk beberapa tahunnya simelayu itu menjadi anak kapal cristoper colombos,sebagai membalas budi baik kapten kapal itu[kerana menyelamatkan akan dirinya][simelayu itu tidak pernah bercakap dan cristoper colombos menganggap dia itu bisu].dan akhirnya simelayu itu dilepaskan dari tugas dan diturunkan dari kapal setelah cristoper colombos tidak memjadi kepten kapal lagi atau pencen. maka simelayu itu telah kembali ketempat yang dia di arahkan pergi sebelum kapal yang dia naiki dahulu itu pecah dan hanyut dilautan.

dengan bersusah payahnya simelayu itu kembali dan setelah sampai pada tanah tempat yang ditujunya itu,dan lalu bermukim ditanah itu dan berkhawin dengan wanita disana itu.

makakan warisnya telah merata bermukim diseluruh dunia ini. dan sebahagian dari warisnya telah pun kembali ketanah tumpah air kelahiran simelayu itu,tanah melayu atau malaysia.

makakan maklumat di hujung jari,sebaliknya masih ramai anak melayu yang tidak yakin yang mereka adalah melayu, yang sebangsa dengan simelayu yang menolong cristoper colombos itu.

Anonymous said...

Assalamua'alaikum saya keturunan Haji Muhammad Amin salah seorang kerabat kerajaan Minangkabau... mohon pencerahan hubungan Haji Muhammad Amin dgn salasilah kerajaan Minangkabau... mempunyai anak perempuan di Pulau Pinang iaitu nenda saya... dipercayai melepaskan tahta kerajaan kpdnya adiknya... lalu berhijrah ke Pulau Pinang...penghujung abad ke 18...mohon pencerahan...

Unknown said...

Assalamualaikum saya ingin mencari keturunan mak ayah kepada moyang sayang bernama Tengku Endut di mana ayah saya becerita yang keturunan keluarga dia dari pagaruyung datang ke kuantan. Datuk saya bernama Tengku Ali Shahdan.

Unknown said...

salam, teman juge dikhaborkan dari tok teman org istana pagar ruyung bukit seguntang. ate usoh digaduh pasal keturunan, idok bwk ke kubur,

Unknown said...

Assalam sahabat...tujuan saya masuk ke laman hnya ingin tahu keturunan sy betulkah dari keturunan dari indonesia iaitu baginda merah panglima perang pagaruyung yg pergi ke malaya pada zaman perang di indonesia....bapa saya pnh bcerita tentang ini..dri yg sy tahu..baginda merah dtg ke malaya 2 beradik..tp adik nye hilang..tggl baginda berkahwin dgn org malaya...ape yg sy tahu sy adalah keturunan yg ke 5...utk kepastian..tiada mahu ape2 pn cume mahu tahu salahsilah keturunan sy itu sahaja..klo betul lah itu ade kne mgena dgn keluarga sy alangkah baiknye kalau dpt btemu dgn mereka yg sedarah dgn kami..terima kasih..assalamualaikum...ni no tel sy...019-7479079..hashim..dari johor

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

dimaklumkan[pemberitahuan].


raja alam minangkabau,sultan haji muhamad taufiq bin thaib telah meninggal dunia.
pada 2/2/2018 yang lalu.

sekian.

Unknown said...

assalam..saya berasal dari terengganu.mak saya dari marang.ayah saya dari kemaman.keturunan ini dari belah ayah saya.arwah tok saya bernama hitam.bercerita tentang keturunan nya.arwah menangis sambil bercerita.banyak yang tidak jelas.saya ingin mencari saudara saudari saya.menjadi tanda tanya kerana keturunan terpisah.saya percaya siapa yang ada dalam keturunan ini tahu pantang larang dalam pemakanan keturunan ini.jika betul ada keturunan itu disini sila tampil.mahu tahu lebih lanjut tentang keturunan saya.

Unknown said...

Assalamualaikum??? saya firdaus .. mencari asal usul keturunan keluarga kami.. kami merupakan salasiah keturunan pagar ruyong yg lari dari serangan belanda lalu menyusup masuk ke tanah borneo.. saya tgglkn no telefon tuk lebih lanjut 0189602514. moga kita disatukn.. amin

Anonymous said...

Assalamualaikum, moyang saya namanya Tiaya Binti Haji Manaf , dan beliau berkahwin dgn suaminya , moyang atok saya Datuk Bahaman yang berasal dari Pahang mungkin nama ini femes tapi saya diminta untuk merahsiakan kerana banyak musuh yg sedang mencari beliau, dan beliau sudah mangkat ..itu sahaja yg saya tahu :) dan kami menetap di Seri Menanti, adik beradik atok saya adalah penghulu luak di Seri Menanti tetapi mereka sudah sgt uzur dan atok saya pergi meninggalkan cucunya pada tahun 2009 :) dia juga seorang askar

Unknown said...

Asslmkm . Saya ingin berjumpa admin Laman Pahang kalau sudi. Bila bila you free.

Anonymous said...

Salam
Saya tidak sengaja terjumpa blog ini dari pencarian google keturunan saya dari Pagaruyung iaitu Sutan/Raja Kiram. Saya ada berhubung dengan Datuk Rangkayo Baso di Istana Pagar Ruyung dan mengatakan bahawa Sutan/Raja Kiram memang ada. Maklumat yang tepat belum lagi saya selusuri. Moyang dan arwah datuk dari Pagaruyung kemudian bermastautin di Kuala Kangsar Perak. Sepatutnya juga memakai gelaran Sutan dan Puti tapi datuk tidak meletakkan itu pada namanya. Saya sendiri tidak tahu kenapa. Jika sesiapa tahu mengenai ini dan ada kaitan bolehlah berhubung dengan saya di email; kembarananamya@gmail.com

Anonymous said...

assalamu'alaikum...
saya puak melayu dari langkat-sumatera utara.. sekedar mau menelusuri saj silsilah keluarga saya. secara patrilinear saya adalah keturunan tan zira gelar sutan pagar alam dari batusangkar dimana atok buyut saya tersebut merantau ke negeri langkat dan membuka sebuah perkampungan di sekitar daerah bahorok negeri langkat. apakah kira2 ada hubungannya kah dengan negeri pagaruyung? wassalam

Unknown said...

Mami sy ckp.. sy adalah dari keturunan pagaruyung.

Unknown said...

Yg sy tw mereka bergaduh adik beradik.dan salah seorg lari ke msia .pastu nikah dgn org msia..

Unknown said...

Assalamualaikum. Sekadar ingin bertanya.. Adakah Abu Bakar Sultan Pagar Ruyong Minangkabau bapa kepada Tun Gajah Menta salah satu keturunan raja Minangkabau? Sebab ayah saya cakap moyang kepada moyang saya bernama Mohammad Soleh Penghulu Balai b Muhammad Imam b Tok Idin b Tok Hulu Balang b Seri Maharaja b Tun Gajah Menta b Abu Bakar Sultan Pagar Ruyong Minangkabau. Siapa2 yg ada tau pasal nama2 tu kongsilah dgn saya.. Saya nak tau sangat salasilah keturunan saya.. Terima ksaih.. :)

Ghajo said...

Hubungi saya di 012-6311 424

Ghajo said...

Hubungi saya di 012-6311 424

Ghajo said...

Hubungi saya di 012-6311 424. Di NS

Unknown said...

Saya difahamkan atuk saya bernama Yeop §rorang panglima Acheh yang melarikan diri ke Tanah Malaya.
Adakah khabar seperti itu Tuan.

Unknown said...

Keturunan Ninda moyang dari Pagar Ruyong.
BATU HAMPAR REMBAU
FACEBOOK Ruby-permataku@yahoo.com.

Yaser said...

Halimah anaknya Sulaiman..Habibah kakak sulaiman..keluarga kita ramai di rasah, sremban..dekat dgn makam Tuanku Tambusai..saya jalur Habibah..

Yaser said...

Kebanyakan jalur Tambusai mengikut Tuanku Tambusai berhijrah ke malaya ketika perang padri dan belanda..bole email saya amiyaser03@gmail.com

Ronny HC said...

bagus sekali infonya,, yang ingin mengunjungi tempat wisata lainnya di minangkabau silahkan klik www.pesonatour.com
tersedia beragam pilihan wisata seperti wisata pulau. tour minangkabau, wisata domestik dan manca negara..

Unknown said...

Arwah datuk saya penah beritahu dia dari keturunan raja alam. Lari ke tanah melayu semasa peperangan.

TIARA TOURS said...
This comment has been removed by a blog administrator.
"wicked girl" said...

Saya keturunan bangsawan pagar ruyung..selepas paklong saya Dato Ami hamzah bg tahu saya .. Saya menetap di malaysia

nur said...

Salam... Saya juga ada kaitan dengan keturunan di pagar ruyung sebelah ibu.. nama atok saya mat arof b lebai samaek.. saya ada masalah kesihatan..penah pegi rawatan.. ada yg kata.. keturunan sebelah ibu berada dengan saya.. org yg bijak pandai pulak.. boleh tau susur galur saya dari pagar ruyung. Ada sapa2 blh memban Ty u

Unknown said...

Assalamualaikum, aruah encik saya pernah bercerita bahawa beliau berasal dari Pagar Ruyung. 4 orang adik beradik dari sana lari ke Tanah Melayu. Moyang saya bernama Banar. Beliau adalah anak kepada salah seorang yang melarikan diri tersebut. Tetapi saya tidak tahu nama sebenar, mungkin sudah ditukar kpd nama orang biasa bila berada di sini. Aruah moyang saya ini diceritakan oleh aruah encik sebagai seorg yg mempunyai daulat. Beliau seorg yg sangat gagah dan dihormati. Ayah kepada encik saya bernama Mohd Nor iatu datuk kpd saya. Moyang saya Banar berkahwin dgn Yang Esoh dan mndpt 6 org ank. Mereka ialah Tok Long Nerimah,Mohd Nor iatu datuk saya, Mohamad,Munah,Tam Bakar dan Chik. Semasa aruah encik masih hidup ada seorang yg bernama Tengku Puji mengajak encik saya ke Pagar Ruyung untuk mencari susur galur keturunannya. Tengku Puji dpt merasakan encik saya ada pertalian darah dengannya tapi encik saya menolak. Saya mendapat tahu tentang ini pun setelah dia sakit. Encik saya tidah prnh bercerita asalnya dari mana sebelum ini. Dia bercerita sedikit saja, aruah mahu kami adik beradik tahu bahawa nenek moyang kami dari sana. Saya pernah diberitahu oleh seorang pakcik tua bahawa saya ini berdarah bangsawan. Saya memang terkejut dan saya menidakkan apa yg dikatakan. Tapi, setelah mndgr apa yg diberitahu oleh aruah encik saya, mngkn ada benarnya. Mngkin ada yg boleh mmbntu disini dlm saya mncari susur galur saya seperti yg diceritakan oleh aruah encik saya. Wallahuallam..

Perfume from the east said...

Siti...
abah sy juga melarang keras makan 3 makanan cuma beza yg no.1.adalah IKAN KACANG.
Tq..

Perfume from the east said...

Assalamualaikum Osaka Mitra...
Boleh emailkan kpd sy di farisnurita@gmail.com.

Terima kasih..

Unknown said...

Assallamualaikum...saya berketurunan Megat Terawis dari Perak Darul Ridzwan. Di percayai bahawa Megat Terawis adalah anak kepada Daulat Yang Di Pertuan Pagaruyung yang dititah oleh Sultan Pagaruyung untuk mengiringi Raja Muzaffar Shah Ibni Sultan Mahmud Sultan Melaka yang terakhir yang berundur ke Kampar Sumatera setelah Melaka tewas kepada Portugis.

Raja Muzaffar dihantar ke Perak untuk ditabalkan sebagai Sultan Perak yang Pertama dengan diringi oleh Megat Terawis.

Secara ringkasnya...Megat Terawis ibni Yang Di Pertuan Daulat Pagaruyung telah dilantik menjadi Orang Kaya Bendahara Paduka Raja dan jawatan Bendahara telah disandang oleh keturunan Megat Terawis di Perak selama 200 tahun dan Bendahara terakhir keturunan Megat Terawis adalah Orang Kaya Bemdahara Megat Abu Kassim dizaman pemerintahan Sultan Iskandar Zulkarnain di penghujung abad ke 16.

Sehingga kini keturnan Megat Terawis masih ujud...yang lelaki digelar Megat dan perempuan digelar Putri.

Saya difahamkan ada sebuah tempat di Pagaruyung yang di panggil PADANG MAGEK boleh saudara saudaraku di Pagaruyung mengesahkan..terimakasih.

Unknown said...

اسلام عليكوم salam silaturrahim

Sy masih belum mengetahui asl usul hanya diberi susur galur organisasi keturunan hj hitam .. in shaa Allah akan ada maulid bersama keturunan mengkudun syailom mengkera di kg panglang tengah seri menanti 26.10

JAcK_SpARrowz49 said...

Arwah mak sy selalu pesan jgn mkn ikan kacang n rebung sbb arwah atuk sebelah ayah sy pesan mcm tu.. Sampai skrg klu ada kalangan adik bradik sy yg bersalin kena ada kain kuning br blh bersalin.. Sy x tau apa2 tp bidan akan bg tau kena buat mcm tu..klu betul.. Sy jg ingin mencari ahli keluarga yg ada kaitan susur galur keluarga..

JAcK_SpARrowz49 said...

Arwah datuk sy pn beritahu mcm tu jg...

JAcK_SpARrowz49 said...

Sy pn dilarang keras makan ikan kacang n rebung..ada sedara langgar pantang kulit muka jd pecah..

JAcK_SpARrowz49 said...

Arwah datuk sy pn lari dr perang tp x past keturunan mana sbb arwah atuk telah tukar nama..sy pernah jatuh sakit ms kecil sedara arwah atuk ubati sy dgn menggunakan nama asal sy... Setahu sy awal nama sy dgn syarifah...

Unknown said...

Assallammualaikum...mesej ni untuk penulis dari keturunan Megat Terawis dari Perak. Saya ni pengasas SALASILAH KETURUNAN NYALEH (Nyalas), Melaka (public domain) dari keturunan sorang anak raja bernama ABU KASSIM, gelaran TOK GUBAH, peneroka/pembuka Kampung Gubah diNyalas (1700-1750). Arwah atok saya adalah buapak ANAK MELAKA. Ketika atok dan nenek maseh hidup, mereka sering kePerak melawat sedara disana. Saya tertanya diri, adakah TOK GUBAH @ABU KASSIM ni sama orang dng Bendahara Megat ABu Kassim? Harap dapat contact akak di Facebook: Nong Rahim-Roslan atau mesej di laman Salasilah Nyaleh. Nak beri nombor talipon pulak, akak duk jauh diCanada. Terima kaseh.

Unknown said...

assalam
..... sya mncri susur galur kturunan raja pagaruyong.... mngikut kta bpak sya.... arwah tok sya kturunan raja pagaruyong.... mereka 3brdik.. 2lelaki...dan seorg prmpuan....telah tg ke tnah mlyu..... yg prmpuan xtau hilang kemna... yg lelaki telah menetap d telok intan.... yg sorg lg xpasti d mna.... nma kmpng @ jln d tlok.intan ada d nmakan smpena nma moyang sya.. haji ahmad.... ada sapa2 ada info? sya mmg lost sgt2.... sbb dah xada wris yg tahu ttg susur galur kturunan side bpak sya...

TIARA TOURS said...

ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
JOM KE INDONESIA
HORAS … !!! WELCOME TO INDONESIA

 JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
 JOM JAKARTA , JOMBANDUNG, JOM YOKYAKARTA
 JOM BALI , JOM LOMBOK, JOM MAKASAR
 JOM SULAWESI /CILEBES

KAMI DARI SYARIKAT PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA, SYARIKAT PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL. PAKEJ TEMPAHAN KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI DESIGN DENGAN HARGA MERANARIK DAN SANGAT MURAH DAN MAKAN HALAL 100 %

HARGA PROMO SEWA KERETA : PASSWORD “ RAJA OMBAK “
AVANZA , XENIA, ERTIGA (ALL 05 SEAT ) KAMI BAGI HARGA PROMO MYR 580 UNTUK 04 HARI ( MEDAN DAN LAKE TOBA TOUR ) DAN MYR 450 UNTUK 03 HARI (MEDAN AND LAKE TOBA TOUR ) HARGA TERMASUK PATROL DAN DRIVER PROFESIONAL. SEMUA SEWA KERETA ALL IN INCLUDED INSURANCE RISK

SILA CONTACT ( 24 HOURS ON LINE )
TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
AREA : MEDAN DAN DANAU TOBA
BANDAR : MEDAN
ADDRESS : JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
PROVICE : NORTH SUMATERA , INDONESIA
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TAX NO : 36 555 970 7 122 000
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
CELL / WA +6281383535091
CELL / WA +6285358982828
CELL / WA +6285762820068

Blog Spot : http://traveltiara.blogspot.com
Facebook : TIARA RAJA OMBAK
Facebook : TIARATOURSINDOMESIA

Unknown said...

saya juga sama. diceritakan kepada saya oleh nenek saya yang kami ini keturunan raja minangkabau yang lari ke malaysia dan buku salasilah keluarga dipegang oleh nenek tapi satu ketika dulu nenek telah berikan buku salasilah keluarga tu pada orang lain. salasilah buku keturunan keluarga kita.

Unknown said...

keluarga saya sampai nenek saya semua ada pangkat raja didepan nama

muhammad adha said...

tuan punya cerita sama diceritakan pakcik saya..
mencari kerabat keturunan pagaruyung
0183573170

Unknown said...

saya keturunan minangkabau dari sebelah bapa... begitu juga isteri saya....kami menetap di kota tinggi johor... arwah ayah pernah cerita pasal asal usul keturunan kami... ayah juga ada cerita yg kampung kami di Rantau Panjang Kulai Johor di teroka dan d buka oleh datuk dan saudara2 nye...

Unknown said...

Assalamualaikum wbt..

Saya pun mencari salasilah keturunan pagar ruyong.. Saya ingin mengenali saudara Mara.. arwah moyang Saya telah bawa diri ke Malaysia berpuluh tahun yang lalu.. meninggalkan pangkat, harta benda, kemewahan di pagar ruyong.. menjadi orang biasa di kuang(Selangor). Di kuang org mengenalinya sbg Bilal kilat bin maja besar.. jika benar Ada yg mengenali moyang ku, mencari keturunannya.. maka hubungilh sy.. kalau tidak yakin.. jumpalah pada orang2 yang Arif.. nasihat Saya, buat solat istiqarah, minta pertunjuk dr ALLAH swt.. insha-ALLAH, kamu akan Tau siapa yang sebenarnya Waris yg btol keturunan yang memerintah pagar ruyong.. jgn sewenang-wenangnya mengaku sbg Waris jika punya niat tidak elok dan ingin mengambil ksempatan dgn maksud tertentu..

Unknown said...

Yang penting adalah Tali persaudaraan.. lebih2 lagi Kita sesama Islam..

Unknown said...

Assalamuallaikum
Salam kenal,
Saya membaca komentar saudari ,
besar kemungkinan yang dihapus itu adalah silsilah dari keturunan sultan Abdullah anak bungsu dari Sultan Abdul Hadis

Pertanyaan saya kenapa sisilah keturunan sultan abdullah di hapus? ?
Mohon penjelasnanya

Unknown said...

Assalamualaikum.. Sy nor dr seremban. Kini berkerja diselangor. Semasa sy berumur belasan tahun arwah datuk sy ade memberi thu bahawa kami keturunan dr istana pagar ruyung.arwah atuk sy mempunyai 4orang adik beradik. 3laki-laki dan seorg perempuan. Datuk sy ank sulung bernama mohd hashim bin hj abdul rahman. Datuk sy ada memberi thu moyang sy seorang org kaya dan berdagang dg kereta lembu. Moyang sy mempunyai ramai isteri tetapi yg kekal dgn moyang sy adalah ibu kepada datuk sy.tpi sy tidak mengetahui nma moyang sy berbin kn siapa.. Sebab arwah datuk sy hny dpt sedikit shaja menceritakan kpd kmi. Dulu datuk sy ade memberithu ade keluarga di teluk intan tpi datuk sy sudah lama tidak pulang ke teluk intan. Kmi hnya pulang ke kuala kangsar kerana msih ada keluarga kmi disana.. Sekarang hanya bapa saudara sy shja yg menggunakan gelakan wan pd semua ank2 nya. Pakcik sy berada di rembau, beliau lebih bnyk mengetahui tentang salasilah keluarga kmi.. Pakcik sy ada membuka perniagaan kedai barang antik diarked mara kota rembau (nma kdai saudagar antik), nma pakcik sy habib bin mohd kassim.utk salahsilah keluarga boleh berjumpa dgn pakcik sy. Kmi juga pernah berjumpa dgn saudara di pahang.. Cucu dgn cucu berkahwin bru dtg thu kmi bersaudara.

Putera semarak said...

0129648995 whatapp sy

Putera semarak said...

What app 0129648995

Putera semarak said...

What app sy tuan 0129648995

Putera semarak said...

Besut terengganu menyimpan pelbagai sejarah yg belum di teroka. Miut sy kemungkinan bergelar nakhoda yaakub atau bangsawan atau raja. Menurut cerita kapal miut sy rosak di besut dan bermaustautin di besut. Kemungkinan besar berasal dari pagar ruyung tetapi sy xde bukti.

Unknown said...

assalamualaikum , kepada semua umat islam , dan juga keturunan-keturunan saudara pagaruyung ku yg telah terpisah dan berpecah belah akibat peperangan..


walaupun post aku lambat ,aku adalah dari ke-7 keturunan dari pagaruyung tp kalau ikut dari percakapan jin saka keturunan aku adalah sisa sambungan keturunan ke-8 .. , hidup aku miskin dan juga sederhana, harta kerabat raja yg tinggal dan sempat di selamatkan hanyalah keris , pedang , saka , kain kain sutera lama dan tanah pusaka.. tp semua telah di buang ke laut dan telah dijual .. tahu nya aku keturunan pagaruyung adalah dari keturunan aku yg pertama bermula nya cabang kelahiran keturunan... adalah kerabat raja pagaruyung yang kalah peperangan.. aku tidak pasti yang mana satu kerabat aku sama ada dari adik abang pakcik makcik kerabat raja.. tp keturunan ku bermula dari situ.. kita berpecah akibat peperangan menyelamatkan diri.. jadi so kita semua tak kenal.. tp kita akan berjumpa di akhirat.. selamat berkenalan wahai saudara ku semua... semoga kita berjaya dunia akhirat... biar kita miskin dunia jgn kita miskin akhirat.. sama2 kita beramal ibadah selamat hari raya.. selebih nya aku rahsia kan.. agar tiada yg mencari aku.. siapa2 yg terbaca.. terima kasih.. dan juga tuan blog yg kongsi salasilah kerabat raja pagaruyung yg hilang secara misteri...

Sultan Nusantara Asia said...

salam sejahtera hamba allah dan waris pagar ruyong..minta email saya: rajaazmanshahtte@gmail.com

Unknown said...

Menarik info tentang Nyang Nakhoda serta Sutan Abdul Kari. Saya juga mahu tahu, apakah Kari Sutan dan Sutan Abdul Kari boleh jadi orang yang sama? Adakah nama Kamaruddin bin Kari Sutan membawa apa-apa makna? Pada komuniti Minangkabau? Sekadar bertanya.

Wan MohaRozal said...

Salam semua .... Arwah Atok saya keturunan pagar ruyung .... Namanya wan ngah wan wok ...nekengku pula bernama wan sufiah wan ismail... minta yg mana2 lebih mngetahui ..utk beri petunjuk juga info...

Unknown said...

Salam semua...
Saya ingin mencari saudara atau waris dari pagaruyung.
Atuk Saya bernama harun bin Ismail bin Raja Abdullah
.Raja Abdullah adalah moyang saya tapi beliau bersama isteri telah pulang ke pagaruyung diusia tua Dan dikatakan meninggal Dan dikuburkan disana.
Raja Abdullah menetap di rompin Dan berkahwin Serta mendapat anak diberi nama Ismail sebelum berpindah ke setiu terengganu.ismail kemudian berkahwin Dan mendapat anak bernama harun.Harun adalah atok Saya.
Saya mendapat cerita ini dari aruah atok Saya Dan mak Saya.
Saya pun ingin Cari kebenarannya.
Sesiapa yg sewaris dengan Saya boleh hubungi Saya 0179925421 kamarul.

Unknown said...

Salam
Atok Saya harun bin Ismail bin Raja Abdullah.
Raja Abdullah adalah moyang saya beliau dikatakan melarikan diri dari pagaruyung waktu persng belanda Dan menetap di rompin.
Beliau berkahwin Dan mendapat anak bernama Ismail Dan seterusnya atok Saya harun.
Ismail telah datang ke terengganu Dan tinggal di kg raja.
Moyang saya raja Abdullah telah pulang ke istana pagaruyung Dan meninggal disana.
Boleh hubungi Saya 0179925421 kamarul

Putera semarak said...

0129648995

Putera semarak said...

What app 0129648995

Irsyad said...

Assalamualaikum..maaf bertanya,kenapa dalam salasilah ini tiada nama Megat..bulan kah Megat merupakan Waris Tertinggi Keturunan Pagar Ruyung.

Anonymous said...

As Salam kepada semua keturunan pagaruyuang.. Di harap siapa2 disini boleh membantu dan memberi pencerahan kepada saya did Alan pencarian keturunan kita..saya adalah keturunan ke 8 sultán kerajaan pagaruyuang yg lari ke malaysia rasanya 400 tahun yg lalu..Nama beliau yg saya ketahui hanya lah Sulaiman..Menurut arwah ayah saya beliau menukar nama beliau dan membuang title apabila tiba ke Malaysia..Sebab beliau lari ke Malaysia masih belum dipasti kan tapi cerita yg selalu saya dengar ada pertelingkahan dgn adik nya yg mahu kan takhta..
Saya sudah tahu kisah ni sejak kecil dan saya mendapat kepastian tentang diri saya ketika saya kembali ke Paya Kumbuh dan selepas itu saya kembali menjejak kan kaki ke Batu Sangkar..
Percaya atau tidak saya lah pemerintah kerajaan pagaruyuang ke 8..
Saya harus mengambil tempat saya kerana keturunan kita sudah terlalu lama menanti kan nya..
Namun itu agak mustahil kerana singgahsana telah terbakar pada tahun 2007..

Kepada semua keturunan pagaruyuang yg ada disini sudi lah kira nya memberi apa saja pencerahan dan penjelasan kepada saya..

Unknown said...

Assalamualaikum, saya baru jumpa laman ini, saya juga mencari keturunan sebelah bapa saya, atuk saya bernama Sutan Makudun lari ke Kota Raja di Kelantan. Sutan Budiman juga ada adik beradik bernama Wek Siti kalau tak silap saya, ayah saya juga ada menyebut mengenai harimau dan pedang yg bertatah..... Kalau ada yg tahu atau ada hubungan dgn cerita saya mohon wssp 0133413809

Unknown said...

Minta maaf, sambungan bagi cerita di atas... Atuk saya dari pagar ruyung bernama Sutan Makudun bin Sutan Budiman.... Wssp saya di 0133413809 sekiranya tahu mengenai atuk saya, saya nak cari susur galur ayah saya

Anonymous said...

Assalamualaikum


Tengku,


Saya sedang mencari keturunan saya.. yg djkatakan adalah drpd Yang Dipertuan Hitam san cucunya iaitu Yamtuan Ghani adalah moyang saya.. dia berkahwin dengan roqaiyah binti ilyas, cucu kepada Tunku Bosa Mansdak, di Kerajaan Talu.

Ada yg sy lihat post berkenaan saudara sultan yang lari ke sini.. berusia 128 tahun. Ya .. itu adalah tok ipin.. saudara kami jua...

Mohon emel ke zeallous75@gmail.com

Atau call 0164507496.

Terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Saya Faakirah Dari Melaka. Kepada yang mencari salasilah keluarga dari Melaka boleh laa datang ataupun SEARCH RUMAH MELINTANG. Tak pasti mereka ada share ataupun tidak salasilah keluarga Raja Alam Pagar Ruyong. Saya ada list ahli keluarga Raja Alam Pagar Ruyong.