INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20130322

B28 Zainal Abidin, Imam Bonjol dan Bayan


28
 Sultan Zainal abidin Melalui
isteri 1; anak bernama tok lah dan tok drauf
isteri 2; anak bernama yusuf

{telah bersemenda oleh waris imam bongjol}
Mukim osman bin imam rok bin imam maazi bin imam tahir bin imam jabeh bin imam lang bin imam bongjol.

##adik perempuan (-----) khawin dengan gurunya syekh nur bayan. Ada anak, dzol bayan@tok mengkarak/tun derma putra[1]
*nur bayan  ini ayah nya arab(ahli bait) dan ibunya (-----).

9 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Saudara Admin Laman Pahang,

Pernah mak saya bertanya pada ibunya, nenek saya (allahyarhamah) tentang penghijran nenek moyang dr sumatera barat ke semenanjung tanah melayu. Nenek saya kata mula2 mereka menjejaki tanah Pahang sebelum perlahan2 bermastatutin di Perak. Bila nenek saya berkata begitu, mak saya dan abangnya berangapan nenek saya ni dah kurang sikit la atau bahasa kasonya "nyanyuk".

Penghijrahan dr Sumatera ini atas faktor tidak mahu terlibat dengan sengketa perebutan takhta/tampuk pemerintah. Juga atas faktor perang dan bencana alam di sana.

Migrasi kaum kami (talu) bersama2 orang2 rawa dan mandailing berrsinggah di Raub (agakan saya sahaja). Mungkin, Tuanku Imam Bonjol mengamanahkan Tuanku Tambusai, Raja Asal, pPanglima Jabarumun menjaga gerombolan org rawa, mandailing dan talu ini ke semenanjung. Jika dilihat, di luar kawasan Raub, 3 tempat di Perak menjadi lokasi utama 3 etnik ini; org rawa (gopeng dan kampar), mandailing (siputeh, pusing dan batu gajah), talu (siputeh dan tronoh).

Etnik2 ini juga ada di kawasan2 gombak, ulu selangor, dan beberapa kaw. perak tengah.

Apa yang saya ingin sampaikan ialah apabila membaca laman Pahang ni maka kata2 nenek (fatimah) saya itu ada kebenarannya. Bukanlah nenek saya ni nyanyuk atau ingat2 lupa.

Nenek sebelah mak saya bernama fatimah, nenek sebelah bapa saya bernama noriah. Mereka ini sepupu melalui bapa masing2. Fatimah binti T. Budin dan Noriah binti T. Arshad. T.Budin dan T. Arshad adalah adik beradik. Tidak diketahui apa dimaksudkan dgn T. itu? Minta tolong saudara kalau boleh lihat sulur galur moyang saya ni.

Diceritakan lagi, moyang2 di kg. saya berasal dari 6 orang adik beradik perempuan yang berkahwin dgn beberapa org pemuda dari tanah seberang yang sama. Siapa moyang 12 tu ye...macam ada kena mengena dgn orang talu je?

Harap dapat membantu.

Terimakasih.

Anonymous said...

salam;... emak tuan dan ayah tuan, asal duduk bermukim dimana[perincian]

Anonymous said...

salam...tuan cuba cari susur tuan,,,dengan bermula dari kisah@ mitos puteri tujuh[tapi perlu diingatkan ada satu bangsa dari jin yang menyamar menjadi@mengaku puteri tujuh]hati-hati tuan.

Anonymous said...

Pemuda ini tidak faham akan maksud yang sebenar.Takut disalah ertikan nanti difahamkan bahawasanya Laman Pahang ini udah tersasar. sesungguhnya pembawa kamu itu sebenarnya ada pada dirinya.Banyak kan bertafakur serta berserah pada allah pasti suatu hari diberi petunjuk oleh allah. Yang penting sholat 5 waktu,puasa kamu,zakat kamu,serta serta mendoakan ( mengalfatihahkan )kpd nenek moyang kamu ,itu sudah memadai.Sekira kehendak allah serta takdir allah pada kamu nanti akan diberi hidayah.Dicari akan lari kerana nafsu mengusai... PERCAYALAH....

LP said...

Jika Laman Pahang ini udah tersasar, mungkin ... telah hampir masanya kami perlu menutup Laman Pahang.

Kami tidak mahu menjadi punca dendam, benci, terkilan, marah sesama KITA.

Kami telah banyak berhabisan untuk tugas ini. Kami bukan orang senang, mewah dan berpangkat.

Dah diterangkan banyak kali. Kerja ni bukan mudah. Setiap perkara perlu disahkan. Tukang sah adalah orang yang pegang amanah.

Untuk berjumpa dengan pemegang amanah kami perlu guna petrol (belanja). Kami tak mampu guna 'angin'.

Mungkin kami perlu serahkan tugas kami ini kepada orang lain? Orang yang lebih layak? Orang yang HEBAT. Kami hanyalah insan yang lemah dan hina.

Anonymous said...

salam...pemuda ini tidak faham akan perkara sebenar?...

ada orang yang faham tetapi tak buat...dia membekukan diri...

ada orang yang tahu tetapi menyuruk kan ilmunya.

ada orang yang tidak tersasar tetapi duduk berserah..

ada orang memegang amanah tetapi tidak menjalankan amanahnya...

ada orang menunggu pertunjuk tetapi tidak berusaha kearah...

ada orang yang berpegang pada rukun islam yang lima dan ada orang yang berpegang pada rukun iman yang enam tetapi tak mahu membetulkan orang lain yang tersalah dan tersasar.
kerana angapannya hak orang, orang punya dan hak dia ,dia punya.

jadi ilmu tuan ini memang tinggi,,,kalau boleh beri lah sediki,, kome pun nak masuk syurga juga macam tuan...[itu pun kalau tuan sudi beri ilmu tuan]

Anonymous said...

Buat apa ditanya pada org yang tak tahu. Carilah orang yang tahu. Sekadar pandangan yang bodoh boleh la saya beri. Dicari benda yang tak pasti tiada hanya merugikan diri. Fahami diri itu yang penting sekali. Semua kejadian adalah kehendak ilahi serta ada hikmahnya

lamanpahang said...

Buat apa ditanya pada org yang tak tahu. Carilah orang yang tahu. Sekadar pandangan yang BODOH boleh la saya beri. Dicari benda yang tak pasti tiada hanya merugikan diri. Fahami diri itu yang penting sekali. Semua kejadian adalah kehendak ilahi serta ada hikmahnya

=Aku naik saksi tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan aku naik saksi sesungguhnya Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah.

jamaluddin said...

Laman Pahang patut diteruskan kerana banyak manfaatnya....cuma mana yg tahu diperjelaskan ,,,jika samar-samar minta bantuan org yg tahu.Terima kasih