-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20191008

ADUAN OH ADUAN

ADUAN OH ADUAN

selamat; makanya;

mengapa sebab kerananya fitnah,
telah datang hamba allah
mengadu kepada kami,
dia di fitnah
dari seluruh pelusuk
sekeliling dalam negeri.

kegilaan apa yang ter buku
dalam hati manusia
di malaysia zaman ini?

[terutamanya orang melayu].

siapa?.!!!!!!.
siapa ya?.
yang datang mengadu tu?.

makanya;
tetap akan sampai
kepada pendengaran[pengetahuan] kami.

[aibnya,
benarnya,
sejarahnya,
niatnya,dan seluruh beritanya

tuanpuan dan mereka-mereka itu.
inshaallah].

makanya;

kami akan semak serta siasat
setiap aduan yang sampai kepada kami,

walaupun dari alam yang jauh sekalipun.

bagi mewakili rasulullah
serta allah diatas muka bumi ini.

inshaallah.

makanya;
jangan risau lah.
ibarat orang mesir mengadu
kepada khalifah omar al khattab
berkenaan jin pada sungai Nil
menggangu pemhidupan harian mereka.

[baca lah sejarahnya itu].
bergitu juga akan halnya
urusan yang akan kami lakukan,
sama serta serupa,
tiada beza.

izin kebenaran allah.
inshaallah.
inshaallah

22 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; kerja untuk rezeki bagi menampung kehidupan atau kerja untuk membusutkan harta. tiada sesiapa dari kalangan manusia yang mahu hidup miskin,semuanya mahu hidup senang dan kararaya dan mewah. sebaliknya jaga lah tatasusilanya,jangan melanggar peraturan-peraturan adab adat serta fekahnya.

makanya; kalau kerja,jangan dibuat ibarat melepaskan batuk ditangga; kalau berniaga,jangan tipu timbangan;dan kalau mengajar,jangan berfitnah jikalau tak mengatahui akan halnya. kesemuanya itu akan membaw kepada bala dan bencana kepada diri sendiri serta manusia sekeliling.

makanya; apabila masyarakat rosak,bukanlah satu perkara yang mudah untuk membetulkan semula. dari itu telah disebutkan: salah satu dari iman adalah; membuang atau mengalihkan duri dari tempat perjalan orang ramai atau membuang duri dari jalan.supaya mengelak kemalangan kepada masyrakat dan diri sendiri yang lalu. dan jangan menjadi seperti lalang yang di tiup angin. dan wajib dijalankan amar makruf nahi mungkar walaupun ......[fikir sendirilah].[hari-hari baca al quraan,tak kan lah tak tahu-tahu dan tak reti-reti juga].

makanya; rentikanlah fahaman buat sesuatu untuk pahala.[buat baik dapat pahala,buat jahat berdosa] atau [berbuat baik berpada-pada,buat jahat jangan sekali-kali] itu kefahaman kepada kanak-kanak untuk menggalakkan mereka berbuat perkara dan kerja yang baik,dan jangan buat kerja atau perkara yang buruk.[mengajar adab kepada budak-budak].

makanya; umur dah mencapai 20 30 40 50 60 70 80 90 tahun;ketogeri kanak-kanak lagi ke?

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bagi tujuan menjadikan masyarakat atau manusia yang ramai bertatsusila, pelajaran adab atau tasawuf wajib di berikan kepada mereka,tapinya manusia yang nak mengajarkan tatasusila tu,dah belajar ke belum adab atau tasawuf yang hendak diajar?

makanya; tak kan lah dari dulu sekarang dan seterusnya atau seumur umur nak pakai pepatah; marah atau tegur anak sindir menantu. cari dan pakailah kaedah lain.banyak lagi kaedah yang di berikan dalam al quraan serta al sunnah tu.

makanya; jangan pakai sangatlah pepatah; seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus.[yang disalah gunakan]. ada pernah tengok ke ketam berjalan bengkang bengkok macam orang mabuk?.tak ada kan?. kalau ketam tak berjalan lurus,patah sendi kaki dia tu.

makanya; sebab tulah rasulullah sebutkan: manusia[islam] akhir zaman nanti seperti buih dilaut.ramai jumlahnya.sebaliknya hanyut dibawa ombak dan air laut. ibarat lalang ditiup angin.ibarat beruk mendapat bunga atau ibarat beruk di tiup bayu. dan yang lainnya buka dan baca lah sendiri kiasan dalam al quraan serta al sunnah.

ulama kata apa?
alamak kata apa?
fulamak kata apa?
dan emak kata apa? [apa pesannya?] sebelum mereka mati dulu tu.

suruh jadi orang atau manusia berguna dan berjaya kan?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; senja kala @ sangka kala warna pelangi,inshaallah urusannya berjalan lancar,dari izin allah. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; manusia yang berakal waras,tidak akan mengikuti membuta tuli,mereka akan memikirkan dahulu apa-apa yang dilihat,apa-apa yang didengar,dan apa yang hendak diperbuatkan.[mereka tidak meniru atau bersandar atau menyandarkan diri mereka kepada manusia lain diatas keyakinan mereka.mereka berdikari,dan bersandar kepada allah].

makanya; manusia yang sentiasa atau masih lagi berselindung disebalik manusia lain atas keyakinannya,itu manusia yang pra matang namanya. [tengok bayi yang lahir tak cukup bulan tu,kan kena bantuan oksigen dan di letakkan dalam tabung].macam tulah kepada manusia yang pra matang tu,asih bergangtungan bawah ketiak orang,busuk pun busuk lah.janji.......tak.....[fikir sendiri lah akan jawapannya].

makanya; macammana nak kata islam sejati dan iman sejati?[jati diri tak berapa nak ada.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; khutbah juamat 11/10/2019. pahang:

berkisarkan sikap manusia remaja yang ibarat lalang ditiup angin,telah keliru punca pedoman. ibaratnya yang di kejar tak dapat yang dikendong keciciran.

makanya; sebagaimana bapanya kencing berdiri terjadinya kepada remajanya kencing berlari.

makanya; ibarat baling batu sembunyi tangan,dan ibarat telunjuk berkait,jadinya ada udang disebalik batu.yang cuba menangguk diair yang keruh.[mata merenung jauh,mulut kelu tak berkata-kata,hanya telunjuk yang menunding dan hati kemas bertutup rapat].

makanya; di timur punca terbitnya fajar,dan di barat punca sujud iman,jangan sampai berakhirnya cahaya,dan terbit fajar dari sebelah barat.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; 'malualah' bermaksud takut mengakukan[meluahkan] perkara betul dan salah yang telah nyata pada hukum,kerana bimbang diri di pulaukan atau di singkirkan atau di nyahkan atau di hinakan atau difitnahkan atau di aibkan, dan tidak berani menegakkan urusan amar makruf hani mungkar dengan kaedah berhemmah. dan melepaskan atau melekakan atau melalaikan diri dengan sengaja dari menjalankan atau melaksanakan urusan dan lalu bersengkongkol atau bersubahat dengan urusan salah laku.[ meninggalkan dengan tanpa ilmu akan urusan rasulullah dan allah][mudah katanya; melarikan diri lah].[serupa oarang yang lari dari medan perang tu lah].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tidur adalah perkara yang di anugerahkan oleh allah kepada manusia,[dan malam itu sebagai istirehat buat kamu];sebaliknya,ada dalam kalangan manusia ini yang menjadikan tidur itu sebagai satu urusan yang wajib keatas diri mereka.biarlah urusan hakiki tak berjalan dan tak siappun tak apa,janji tidur mesti walau macammana sekalipun tetap sebagai rutin yang hakiki.

makanya; apabila tidur itu disalah gunakan,maka terjadilah apa yang mereka sebutkan sebagai buat kerja pedooh.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; NASI: ada dua martabat; [kias nya]

1] nak murah rezeki
2] ada kerugian

makanya; pilih lah antara keduanya,menguntung kan diri atau merugi kan diri sendiri.[urusan dalam rukun iman,dalam qada serta qadar]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sangkakala warna pelangi ibarat lilin menyala padi beras nasi kanji: urusan baginya pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.

makanya; sandarannya di kembalikan kedalam al quraan serta al sunnah,ilmu nya di serah kembali kepada yang haq,maha haq.maha mutlak. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; berkata yang benar lah kepada yang ramai kalau tahu ilmunya,serta berkias dengan yang benar lah kalau tahu ilmunya sebagai mengelak pertelagahan kepada yang ramai.

makanya; kalau tak mengetahui ilmunya benar dan kiasnya,lebih baik mengelak dari berkata yang berbau dan yang boleh mendatangkan api kemarakan kepada yang ramai.

makanya; ada berbunyi suara yang tidak matang yang diperdengarkan kepada yang ramai dalam masyarakat. [itu tidak adil;pinjam sekejap ayat dalam cerita melayu tiga abdul].yang bersuara hanyalah sebelah sahaja,dan yang sebelah lagi hanya dilayakkan mendengar semata tanpa boleh .....[jawab sendiri lah].

makanya; kaedah muzakarah apa yang dipergunakan oleh mereka itu sebenarnya? zaman ini.tidak seperti zaman nya rasulullah serta sahabat yang empat.

makanya; adakah kitab mereka dan kita orang yang ramai berlainan?

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; apabila manusia melayu menganggap bebayang itu seperti hantu atau jembalang.[takut pada bayang-bayang sendiri].

makanya; tanpa kesedaran sendiri dan dibantu oleh manusia melayu lain yang berkepentingan yang menyebabkan manusia melayu sekarang tidak berilmu dan takut kepada ilmu melayu sendiri. dan apa yang mereka cari dan dapatkan hanyalah kekayaan dan megah semata saja[menampakkan nama dimata dunia].

makanya; manusia melayu telah banyak meninggalkan peradapan melayu sendiri,apatah lagi peradapan yang di ajar oleh nabi muhammad saw. yang bodo masih dengan dungu mereka dan yang cerdik masih mencari kesempatan kepentingan diri mereka.akal yang di anugerahkan kepada manusia melayu di perolok-olokkan dan diperkatik=katikkan oleh manusia melayu sendiri.

makanya; akal dan iman dan nafsu manusia melayu zaman ini sedang dalam porak peranda yang amat sangat, bercampur baur dan tidak tersusun dengan tertip serta tertil.

makanya; dan kalau manusia melayu tidak membendung dan tidak mententeramkan akal,iman serta nafsu mereka itu,akan terjadilah bencana yang dasat keatas manusia melayu sendiri,yang dilakukan oleh manusia melayu sendiri keatas manusia melayu sendiri.[sejarah dalam al quraan telah menunjukkan perihal itu,keatas manusia bangsa dahulu itu][ada baca al quraan ke?.ada mengaji ke?].kalau mengaji itu membawa maksud kaji atau mengkaji, adake manusia melayu zaman ini mengkaji akan isi al quraan atau setakat pandang dan dengar semata aje?.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ego sesetengah manusia ini terutama manusia melayu, sehingga,sanggup berteguh dengan ego diri mereka,sehingga berbelah bagi untuk memohon dan merayu pertolongan dari allah. dan sesetengah dari permohonan dan rayuan mereka,tidak kesampaian,tidak tahu lah apa sebab musababnya sehingga kan terjadi bergitu itu?

makanya; semak semula,apa yang sebanarnya terjadi dan apa yang tersekat atau menyekat rayuan dan permohonan tidak lepas dan tidak sampai?.

makanya; dari sebab tiada berilmu atau penyalahan guna ilmu atau salah fahaman ilmu?.semuanya itu boleh menyebabkan sekatan keatas rayuan dan permohonan doa.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; tanjak dastar tenkolok samping: urusan bagi nya siap pulih lengkap sempurna,dari izin kebenaran allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sebelum membuat pembahagian pusaka atau harta pusaka yang dikatakan milik keluarga itu;baiklah di selesaikan terlebih dahulu akan pusaka amanah yang di perturunkan sebelum hartanya di miliki. telitikan apakah yang disebutkan sebagai pusaka amanah,yang diamanahkan untuk dipusakai oleh waris keturunan.

makanya; jangan sampai disebutkan saka memakan diri atau keturunan dari sebab pusaka amanah tidak di bahagikan dengan betul dan tidak dijalankan urusannya dengan adil.

makanya; pemilikan harta yang di tinggalkan oleh manusia yang sebelumnya,hendaklah di ditertil,ditertip dan ditelitikan dengan cermat. mana pusakanya anak yatim,mana pusakanya orang tua yang uzur,mana pusakanya wanita yang ditinggalkan,mana pusakanya waris kerabat yang fakir dan miskin,mana pusakanya pertugas adab adat fekah.[fisabilillah].

makanya; mana dikatakan pusaka kerajaan atau negara,dan mana pulak yang dikatakan pusaka keluarga. dan keduanya ada amanah didalamnya.[pusaka amanah]

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; setanjak hanya ada 77 sahaja.

57 disebut serban dan 20 di sebut tanjak.

makanya; dan yang lainnya, hurai kan lah sendiri.

50 untuk apa,dan 7 untuk apa. dan 20 untuk apa,dan 77 untuk urusan apa.kesemuanya dalam urusan fekah adat adab. apa ilmu cerita dan sejarahnya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; hitam biru kuning pelangi tiga sutera cindai bentara tongkat hitam kuning coklat batu hampar kambing putih kijang putih rusa putih badak putih,siap pulih lengkap sempurna,urusannya dari izin allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; orang tua dah sebutkan: kerana pulut santan binasa,dan siapa yang makan lada, dan jangan mendabik dada,dan tepuk dada tanya selera.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; khutbah jumaat 18/10/2019;pahang:berbuat baik kepada kedua orang tua[bapa dan ibu].

makanya; macammana anak nak buat baik kepada kedua orang tuanya,kalau ibubapa dengan anaknya,sama aje dua kali lima, lima kali dua.[sama-sama tak tahu].orang yang mengajar mereka keduanya itu tak pernahnya mengajar ikut tertip dan tertil,asik-asik ambik pengajaran,asik-asik ambik hikmah;berita dan ceritanya yang sebenarnya bila nak di ajarkan kepada ibubapa dan anak-anak.mengajar tak pernah abis dan berulang-ulang,tak pernah katam.

makanya; akan ada yang mempertikaikan pembentangan ini;jangan marah lah. ambik contoh kepada riwayat al sunnah kisah; israj mikraj itu sudah lah;mana ada yang dok berkisah dengan tertip dan tertil lagi masa ni.[ambik pengajaran dan tauladan ajenya lah,alasannya;tak cukup masa].banyak lah mereka punya tak cukup masanya.

makanya; kalau berkitab dalam bab israj mikraj ni,10 tahun belum tentu tamat. sebab dalamnya ada bab rukun iman dan bab rukun islam yang tersurat didalamnya.[kalau dah di bacakan setengah jam,dah tamat....???!!!.jawab sendiri lah nanti].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; guna akal,tahan nafsu,jaga hati dan mulut,dan bersihkan otak.barulah bahagian lainnya pada tubuh badan jadi sihat.

makanya; rasulullah dah sebut dulu: aku diturunkan atau di hantar untuk menyempurnakan adab.[membetulkan dan mendispilinkan perangai manusia yang kurang ajar supaya menjadi sopan dan berbudibahasa].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; [paru paru]:urusan kepadanya siap pulih lengkap sempurna,dari izin allah.inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; orang kata: jangan sampai rumah siap pahat berbunyi.sedangkan telah 1400 tahun,rasulullah telah siapkan rumahnya,tapinya masih ada kalangan manusia zaman ini yang masih seperti penukul dengan pahat.

makanya; dan ada kalangan manusia zaman ini yang menjadikan diri mereka seperti musang berbulu ayam. mereka memperkudakan manusia lain sedangkan mereka tahu dan faham akan akibat dari perbuatan mereka itu. dan manusia yang lain pulak tidak serik-serik di tindih oleh puak manusia yang memperkudakan mereka.[mereka rela dan reda dengan perbuatan seperti itu].

makanya; telah disebutkan: tidak akan berubah seseorang[nasibnya] kalau tak mereka sendiri yang mengubahnya. tidak akan datang ibarat yang pipih datang melayang dan yang bulat datang menggolek.manusia itu sendiri yang wajib perbetulkan diri mereka sendiri.

makanya; iman yang paling lemah dalam diri adalah adanya sifat was-was dan berbelah bagi dalam menjalankan amar makruf nahi mungkar,keatas diri sendiri dan manusia sekeliling. perasaan lebih takut kepada makhluk dan manusia lebih mendalam dari takutnya kepada allah. mereka lebih rela menerima dan menanggung fitnah dalam bentuk kifarah penyakit,daripada memperbetulkan keingkaran diri dan sekeliling mereka.

makanya; mereka berdoa agar dan moga-moga diampuni dosa [ salahlaku ] atau ingkarnya diri mereka dengan keampunan,sedangkan mereka tidak pernahpun yakin dengan keyakinan yang teguh dalam diri mereka. mereka hanyalah sekadar menurut atau bersandar kepada manusia lain dalam urusan tahu dan faham.

makanya; manusia zaman ini menjadikan malas sebagai satu tabiat dalam diri mereka dari sebab tidak tahu[tak ambik tahu],tidak faham[tak mahu memahami],tidak yakin[tak mahu teguhkan hati dalam hal yang wajib].mereka hanya tersedar apabila kedatangan ajal menghampiri dan menjemput diri.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; KESIAN:[membawa maksud,dalam adab adat fekah]; keputusan tak muktamad @ seatu perkara atau kerja yang tak tamat atau tak selesai dengan betul yang boleh mengakibatkan dikifarahkan keatas diri.

makanya; orang yang membantu dari sebab kesian,mereka mengundang penyakit sebagai kifarah keatas diri mereka kerana membantu sambil lewa dan tidak diselesaikan sepenuhnya dmengikut fekah.[pada pendapat mereka; sekurang-kurangnya meringankan beban masaalah manusia yang mereka tolong itu,sebaliknya mereka bukan meringangkan beban,tetapi menrumitkan urusan yang dibantu dimasa kedepan,dan diri manusia yang membantu atas sebab kesian itu pulok akan menanggungkan hal yang serupa atau kifarah atau denda keatas diri mereka kerana tidak menggunakan budibicara yang sepatutnya mengikut fekah adat adab dan ilmunya penyelesaian sebenar selesai.

inshaallah.