-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190828

Penyakit oh Penyakit

selamat; makanya;
orang tua cakap,
sorung papan tarik papan
buah kerangi dalam perahu;

woi dah 1400 tahun dah woi,

semenjak nabi muhammad
kali pertama terima wahyu
dalam gua hira tu,

lagi mau main surung papan tarik papan ke?.

makanya;
kalau berjalan tu,
pandanglah kedepan,
jangan pandang ke handphone,

dan sekali sekali pandang jugalah kiri kanan
dan belakang,
baru selamat dunia akhirat,

jangan buat sombong
atas muka bumi ni.

makanya;
dalam al sunnah pulak;
tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri china:
betul,mereka pergi ke negeri china tu,
tapi bukannya untuk belajar,s
ebaliknya pulak urusannya mereka tu ???????.

[tak ada kerja cari kerja:
tak ada penyakit cari penyakit]

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/24/19

4 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; sebab pulut santan binasa;sebab nila setitik rosak susu sebelanga. yang di naikkan buka sireh sebaliknya kadok naik junjung.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; telah dibentangkan oleh sahabat kami dahulu itu:daulat itu bukan diberi atau datang nya dari rakyat.ia sampai melalui islam;dah kalau tak kenal islam;tak kenal al quraan serta al sunnah;tak kenal muhammad bin abdullah[rasulullah].datang dari mananya daulat tu.daulat mana ada main tompang-tompang.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; bab berkenaan berketurunan;[nak sanggah sikit kepada orang yang dok bangga dengan keturunan mereka];bagi insaf sikit:

inshaallah. dari izin kebenaran allah.inshaallah.

makanya; beberapa moyang kami dan sahabat kami dahulunya adalah manusia yang pergi berperang bersama sultan salahuddin al ayubi,membebaskan masjidil al aqsa palastin.

makanya; nak bangga tang mananya, yang perginya mereka[moyang-moyang],kami tak dapat buat seperti mana mereka buat itu.yang kami boleh buat dan dibenarkan buat, hanyalah membentangkan pengetahuan dan kefahaman kepada manusia lain. dengan izin kebenaran allah. lain dari itu tiada kemampuan atas diri kami dan sahabat kami.

makanya; moyang-moyang yang pergi berperang itu walau bagaimana pun tetap diduga dengan fitnah selepas kembalinya mereka dari peperangan itu oleh manusia melayu sebelah nusantara ini. dan sehingga zaman sekarang fitnah itu tidak mereka[orang melayu] hurai dan padamkan dari sejarah ingatan mereka bangsa melayu nusantara.

makanya; tugas kami dan sahabat adalah menghurai dan merungkai fitnah yang terpalit kepada moyang-moyang dahulu itu mengikut kaedah yang tersedia dalam al quraan dan al sunnah.

makanya; tuan ingat,kami dan sahabat kami ini ada masa ke nak berbangga -bangga dalam bab yang mengandungi fitnah. termasuklah fitnah kepada al quraan serta al sunnah juga.[dalam bab rukun iman dan rukun islam].memadamkan fitnah akhir zaman.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; sebahagian dari tugas urusan wajib kepada kami dan sahabat adalah membetulkan salah faham pengetahuan dalam bab rukun iman dan rukun islam.[didalamnya kedua rukun itu banyak sangat salah faham pengetahuan kepada manusia zaman ini tyerutamanya orang manusia melayu khasnya di malaysia].

makanya;tugas ini akan mengambik masa yang lama lagi panjang dalam pembentangannya.dan hanya boleh di hurai dan dirungkai berperingkat-peringkat dan beransur-ansur,dan tiada jalan singkat seperti mana yang anggapan manusia zaman ini fikir dan menungkan.

makanya; masih ada sebahagian atau separuh lagi perjalan urusan yang perlu di kendalikan dengan izin allah.inshaallah. yang belum tersampai masanya kebenaran dan terssimpan dan tersuruk.yang memerlukan masa dan urusan pencarian yang panjang.

makanya; manusia hari ini dok pandai bercakap semata,tanpa memberi kan maklumat yang diperlukan bagi kami menyelesaikan urusan yang tersebut itu.kerana mereka menganggap itu hak mereka dan disimpan sebagai pusaka dan sumpah diri dankeluarga mereka semata.[dan tak reti nak menyelesaikan sendiri].dan apabila ada orang lain nak urusankan,mereka menyombong dan ego pulok]. katanya mereka; ini mereka punya,kalau nak cari sendiri.

makanya; urusan yang mereka pegang sebagai keramat dan sumpah itu adalah urusan fekah adat adab dalam ilmu allah.yang dirosakkan oleh manusia dahulu yang perlu dipulihkan dan di kembalikan semula kepada allah.sebelum berakhirnya zaman atau umur alam dan bumi ini.


inshaallah.